Gå til innhold

Når er man middelaldrende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 12.10.2018 den 23.49, AnonymBruker skrev:

45 -55,  40 -60,  35 -  75, eller whatever?  Når slutter man å være ungdom og bir ung og går man siden over å være middelaldrende?  Når er man voksen og når godt voksen?  Når er man gammel?  For all del ikke floskler om at man er så gammel som man føler seg og slik.  Hva føler andre når de ser mennesker i forskjellige stadier av livet?

Anonymkode: c272e...d8f

Hei!

Jeg har vært lite opptatt av alder, skjønte ikke før jeg begynte på universitetet at "alder var så viktig"/ eller hvordan andre opplever det...Men da ble jeg behandlet på en måte som gjorde at jeg etter hvert forstod at alder er noe mennesker er opptatt av. På den måten at de heller vil inngå vennskapsrellasjoner med mennesker på sin egen alder, sånn ca. Dette syns jeg er rart og fremmed.

For da jeg var 17 år, fikk jeg en venn som var 45 år, og da jeg var 21 år fikk jeg en venn som var 43. Jeg vet deres aldre godt da jeg ble invitert i deres 50 års dager. De er begge mine venner, (uten at jeg skal gå nærmere inn på hva som er en venn, det blir for langt) Nå er de blitt pensjonister, begge, jeg tenker verken på dem som middelaldrende eller eldre, kun som to mennesker jeg liker ganske godt, skjønt som med alle mennesker i passe doser.

Men ord som middelaldrende og eldre, klinger i ørene mine ikke så bra..for det første fordi alder for meg er lite viktig, men sikkert også fordi jeg er blitt påvirket av tiden vi lever i, der ungdomstiden, eller det å være rynkefri feks er viktig. m.m.

Jeg ser lite på andre mennesker, slik at det jeg opplever ved dem, er det som kommer ut av munnen i form av ord, ofte gjennomtenkte ord formet av tanker som har fått tid å modne, dvs. det jeg hører, og om man er 20 år eller 40 eller 60 år, det legger jeg ikke så godt merke til. Jeg har i det siste oppdaget at jeg kan også oppleve om det er godt å være med noen, dette har i stor grad med hva de sier å gjøre, men ikke bare det, det har også noe med roen man får i seg, eller fravær av ro, når man er sammen. Det er feks fint å være med mennesker som tåler stillhet, mennesker som ikke må ødelegge "fred og ro" ved formålsløst prat.

Selv liker jeg ikke endringer, og selv om jeg ikke opplever noen endring når jeg ser meg i speilet om morgenen, så ser jeg jo at noe har skjedd siden jeg var 17 år. Jeg ser ikke ut som en tenåring lenger, jeg ser voksen ut, men i hvertfall foreløpig liker jeg det jeg ser, jeg vet ikke hvordan det blir når jeg får rynker eller dobbelhake, jeg tror ikke jeg vil like det, men jeg håper jeg endrer innstilling.

Mine to venner som er pensjonister, kan jeg knapt se en rynke på, om jeg ser etter, så dette med utseende har nok mest med ens egen følelse å gjøre, og jeg kan bare ikke like endringer, så heldigvis kommer alderens tegn sakte og ikke over natten:-)

Men selv om du ikke ville ha floskelsvar, så er det noen floskler som har et og annet poeng i seg, og du har jo fått mange gode svar på ditt spørsmål, om konkret, tall, alder...Jeg må derfor legge til, at mine to "venner", og jeg, har et likeverdig vennskap, så jeg tror faktisk den der følelsen med hvor gammel man er...har et poeng i seg. De som sier de "kjenner alderdommen komme" i en alder av feks 40 år, sånne mennesker er det vanskelig for meg å rellatere til...fordi de snakker som om sånn er det for alle som blir 40 år.

Man kan få gikt når man er tenåring, man kan få det når man er 40 år, man må ikke tro at det er det samme som at alle andre får det... I dag holder de "middelaldrende og eldre" seg svært godt ofte, derfor blir kanskje forskjellene på livene til en på 20 år og en på 50 år, ikke så forskjellig, og da igjen, blir båsene for aldre utglidende og mer uviktig.

Jeg syns sykdomsprat fra ""gamle" 40 åringer", er slitsomt, da vil jeg heller være med 20, 40 og 60 åringer som ikke gnåler om sin egen helse/alder etc.., men som har lidenskap for sine interesser. Straks man treffes over en interesse/noe man er engasjert i, da heldigvis slutter båsinndelinger med alder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye i Spania og her er vi en gjeng som møtes ofte, dvs flere ganger i uka, og alle er mellom 40 og 75 år.  Jeg har funnet ut for lengst at alder har ingen betydning og gammel her nede betyr at man går hjem for å se Dagsrevyen på TV hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 1.42, AnonymBruker skrev:

Det er patetisk når middelaldrende mennesker prøver å leve, kle seg, te seg og se ut som de er 20 - 30 år yngre.  Det skal ikke være negativt å bli eldre.

Anonymkode: c272e...d8f

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner hva du mener? Tenker du på Hollywoodfrue-typen med silikon og fillers og løshår og gud vet hva, eller havner feks Dorthe Skappel og Kate Moss - for å nevne noen - også i "patetisk"-boksen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Det jeg har erfart er at når mor og datter går sammen inn på kontoret mitt og jeg et øyeblikk er i tvil om hvem er mor og hvem er datter så aner jeg fare.  Det viser seg også at relasjonen preges ofte av at mor prøver å fremstå som datterens venninne.  Mor er ikke mor ikke venninne.  Når man jobber med mennesker kan man ikke droppe å se og høre på andre.

Jeg bryr meg ingenting om at noen mennesker blir tatt for å være yngre enn de er, men livet blir ikke særlig levbart hvis man ignorerer alle omgivelser.

Anonymkode: c272e...d8f

Jeg skjønner ikke helt hvilke damer det er du snakker om her heller. Er dette også ekstremvarianten (Hollywood-frue-typen), eller gjelder dette generelt for damer som holder seg godt og har et godt forhold til døtrene sine? 

Jeg blir forøvrig nysgjerrig på hvilken jobb du har, og hva din oppgave overfor disse mødrene og døtrene er. Dersom du snakker om normale og velmenende mødre som holder seg godt syns jeg faktisk det er litt skummelt at du har disse holdningene dersom du skal jobbe med noen som trenger din hjelp og dine råd. Det finnes værre ting å oppleve for et barn enn en velpleid og vennligsinnet mor gitt :D Jeg syns faktisk du høres litt misunnelig ut ;) :P 

Ut over dette er jeg veldig enig med Madeleinemie og Dorthe. Jeg er heller ikke opptatt av å bås-sette folk etter alder, og har (og har alltid hatt) også venner i alle aldre. Og - jeg har aldri trodd på at det følger en spesifikk frisyre eller klesstil med hver alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner hva du mener? Tenker du på Hollywoodfrue-typen med silikon og fillers og løshår og gud vet hva, eller havner feks Dorthe Skappel og Kate Moss - for å nevne noen - også i "patetisk"-boksen din? 

Jeg har fortalt her over hva jeg tenkte på.  Det er patetisk når noen prøver å se ut som sine barn.  Silikon ofl. tenkte jeg ikke spesielt på, men jeg er ikke særlig glad i den utviklingen å bruke masse ressurser på skjønnhetskirurgi og slikt.  En dame på 60 kan godt se ut som en på 50, men hvis hun prøver bevisst å se ut som hun er 30 med overdreven make up og altfor ungdommelig klær så ser det patetisk ut for meg. 

Jeg så for meg mødre til tenåringsjenter da jeg skrev patetisk først, og førtiåringer i krise som prøver desperat å se ut som ungdommer i en eller annen livskrise ser patetiske ut i min verden.  Selvølgelig gjelder dette menn også, men det er sjeldnere og mindre påfallende.  Far - sønn relasjoner handler ikke om sminke og klær.

Anonymkode: c272e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortalt her over hva jeg tenkte på.  Det er patetisk når noen prøver å se ut som sine barn.  Silikon ofl. tenkte jeg ikke spesielt på, men jeg er ikke særlig glad i den utviklingen å bruke masse ressurser på skjønnhetskirurgi og slikt.  En dame på 60 kan godt se ut som en på 50, men hvis hun prøver bevisst å se ut som hun er 30 med overdreven make up og altfor ungdommelig klær så ser det patetisk ut for meg. 

Jeg så for meg mødre til tenåringsjenter da jeg skrev patetisk først, og førtiåringer i krise som prøver desperat å se ut som ungdommer i en eller annen livskrise ser patetiske ut i min verden.  Selvølgelig gjelder dette menn også, men det er sjeldnere og mindre påfallende.  Far - sønn relasjoner handler ikke om sminke og klær.

Anonymkode: c272e...d8f

Kan du gi meg et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvilke damer det er du snakker om her heller. Er dette også ekstremvarianten (Hollywood-frue-typen), eller gjelder dette generelt for damer som holder seg godt og har et godt forhold til døtrene sine? 

Jeg blir forøvrig nysgjerrig på hvilken jobb du har, og hva din oppgave overfor disse mødrene og døtrene er. Dersom du snakker om normale og velmenende mødre som holder seg godt syns jeg faktisk det er litt skummelt at du har disse holdningene dersom du skal jobbe med noen som trenger din hjelp og dine råd. Det finnes værre ting å oppleve for et barn enn en velpleid og vennligsinnet mor gitt :D Jeg syns faktisk du høres litt misunnelig ut ;) :P 

Ut over dette er jeg veldig enig med Madeleinemie og Dorthe. Jeg er heller ikke opptatt av å bås-sette folk etter alder, og har (og har alltid hatt) også venner i alle aldre. Og - jeg har aldri trodd på at det følger en spesifikk frisyre eller klesstil med hver alder. 

Nei jeg snakker overhodet ikke om velpleide mødre som holder seg godt.  Det er en helt annen sak.  Nå synes jeg du går for langt å tillegge meg tanker som jeg ikke har.  Normale, velmenende, velpleide, vennligsinnete, vakre kvinner er noe helt annet.  De legger seg ikke til væremåte med å etterligne ungdommer.  De kan gjerne være sikre i sin rolle og utstråle en voksen autoritet.  Det går ikke på useende.

Det er ingen som er opptatt av ¨å sette folk i bås etter alder, men en bestemor klatrer mindre i trær enn barnebarna selvom hun kanskje klatret i trær da hun var barn.

Anonymkode: c272e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kayia skrev:

Kan du gi meg et eksempel?

Forstår ikke helt hva du mener.  Jeg kan ikke beskrive konkrete eksempler fra min jobb.

Anonymkode: c272e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei jeg snakker overhodet ikke om velpleide mødre som holder seg godt.  Det er en helt annen sak.  Nå synes jeg du går for langt å tillegge meg tanker som jeg ikke har.  Normale, velmenende, velpleide, vennligsinnete, vakre kvinner er noe helt annet.  De legger seg ikke til væremåte med å etterligne ungdommer.  De kan gjerne være sikre i sin rolle og utstråle en voksen autoritet.  Det går ikke på useende.

Det er ingen som er opptatt av ¨å sette folk i bås etter alder, men en bestemor klatrer mindre i trær enn barnebarna selvom hun kanskje klatret i trær da hun var barn.

Anonymkode: c272e...d8f

Det er ikke mulig å forstå hvilke mødre du snakker om, og dermed ikke mulig å diskutere dette.

Igjen: Kan du gi eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hva du mener.  Jeg kan ikke beskrive konkrete eksempler fra min jobb.

Anonymkode: c272e...d8f

Hæ? Jeg har selvfølgelig ikke bedt deg eksemplifisere fra jobb. 

Jeg ber deg eksemplifisere hvilke damer du snakker om, rent typemessig, slik at vi kan få en felles forståelse for hva vi snakker om her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Hæ? Jeg har selvfølgelig ikke bedt deg eksemplifisere fra jobb. 

Jeg ber deg eksemplifisere hvilke damer du snakker om, rent typemessig, slik at vi kan få en felles forståelse for hva vi snakker om her.. 

De som jobber innenfor samme felt som jeg vet utmerket godt hva jeg mener.  Jeg snakker om mødre som prøver å være venninner med døtrene sine, og glemmer morsrollen.  En mor skal ikke diskutere sexual livet sitt med sin datter og  prøve å etterligne sin datter når hun går på date.'

Jeg gir opp å forklare dette.  Det kan se ut som du føler deg truffet på et eller annet vis.

Anonymkode: c272e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som jobber innenfor samme felt som jeg vet utmerket godt hva jeg mener.  Jeg snakker om mødre som prøver å være venninner med døtrene sine, og glemmer morsrollen.  En mor skal ikke diskutere sexual livet sitt med sin datter og  prøve å etterligne sin datter når hun går på date.'

Jeg gir opp å forklare dette.  Det kan se ut som du føler deg truffet på et eller annet vis.

Anonymkode: c272e...d8f

Tja vet ikke jeg. Selv syns jeg ingenting ser værre ut enn grinebiter-rynker på sure, gamle damer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fyller førti om et par år, og ser ikke fram til det... Nå vet jeg ikke hva snittalderen er for tida, men 40 er halvparten av 80. Føler meg helt avgjort ikke som da jeg var 20 mer, og ikke ser jeg slik ut heller. Rynker begynner å dukke opp, flesket havner andre steder på kroppen... Fysisk sett sier de at jeg er ung... Jeg vetta F. Mentalt føler jeg meg som jeg skulle være utgammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...