Gå til innhold

Sosialstønad / stønad for barn i videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kommet frem til noe som nærmer seg en enighet. Jeg er enig i at faren ikke skal lastes unødvendig fordi jeg har dårlig økonomi. Men jeg har sagt til faren at enten så må tenåringen bo halvt hos han,  og halvt hos meg, eller så må vi ha ordninger om matbudsjettet. For jeg fikser ikke matbudsjettet alene. Jeg så på bidragskalkulatoren at de kan kreve rundt 6000 kroner av han hver måned, men jeg og sønnen ønsker å gå han i samarbeid med at han bare hjelper til med å få til matbudsjettet for sønnen med et rimelig bidrag som vi kan klare det på ,og hvis det kommer andre utgifter så skal han hjelpe til med å betale dem. Jeg vet at 6000 kroner i måneden er mye penger, og om i kan klare det med mindre beløp eller bedre løsninger så vil vi samarbeide om det. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Jeg forstår ikke at du har råd til å si nei takk til penger du kan ha krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg forstår ikke at du har råd til å si nei takk til penger du kan ha krav på.

Det er jo noe med å tyne eksen som kanskje ikke vasser i penger heller. Som hun sier har han stort huslån og yter allerede en del til gutten, og 6000,- i mnd synes jeg var veldig mye! Hun vil jo ha hjelp til matbudsjettet og han spiser jo ikke for 6000,- i mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Det er jo noe med å tyne eksen som kanskje ikke vasser i penger heller. Som hun sier har han stort huslån og yter allerede en del til gutten, og 6000,- i mnd synes jeg var veldig mye! Hun vil jo ha hjelp til matbudsjettet og han spiser jo ikke for 6000,- i mnd!

Jeg kjenner ikke eks' økonomi og forholder meg til at NAV hadde sagt at han skulle betale 6000. Om han bor hos trådstarter skal han vel bidra til å dekke deler av boutgiftene og ikke bare maten. Mitt inntrykk er at trådstarter ikke har råd til å vær snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kommet frem til noe som nærmer seg en enighet. Jeg er enig i at faren ikke skal lastes unødvendig fordi jeg har dårlig økonomi. Men jeg har sagt til faren at enten så må tenåringen bo halvt hos han,  og halvt hos meg, eller så må vi ha ordninger om matbudsjettet. For jeg fikser ikke matbudsjettet alene. Jeg så på bidragskalkulatoren at de kan kreve rundt 6000 kroner av han hver måned, men jeg og sønnen ønsker å gå han i samarbeid med at han bare hjelper til med å få til matbudsjettet for sønnen med et rimelig bidrag som vi kan klare det på ,og hvis det kommer andre utgifter så skal han hjelpe til med å betale dem. Jeg vet at 6000 kroner i måneden er mye penger, og om i kan klare det med mindre beløp eller bedre løsninger så vil vi samarbeide om det. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Da håper jeg dere også er enige om å dokumentere hvor mye han bidrar med, i hvert fall de første månedene - bare legg beløpene inn i et Excelark eller et notat. Da får dere oversikt over hvor langt unna 6000 disse bidragene ligger (i gjennomsnitt), og dere unngår diskusjoner senere om hvor mye det ene og det andre egentlig kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Xtra skrev:

Jeg kjenner ikke eks' økonomi og forholder meg til at NAV hadde sagt at han skulle betale 6000. Om han bor hos trådstarter skal han vel bidra til å dekke deler av boutgiftene og ikke bare maten. Mitt inntrykk er at trådstarter ikke har råd til å vær snill.

Jeg er enig i at trådstarter ikke har råd til å være snill.  Det er likevel ikke trådstarter, men sønnen som har krav på pengene.  Hvis sønnen går siste året på vgs. er dette kun noen måneder.  Etter det må gutten forsørge seg selv.

Anonymkode: 80df4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lillemus skrev:

Det er jo noe med å tyne eksen som kanskje ikke vasser i penger heller. Som hun sier har han stort huslån og yter allerede en del til gutten, og 6000,- i mnd synes jeg var veldig mye! Hun vil jo ha hjelp til matbudsjettet og han spiser jo ikke for 6000,- i mnd!

6000.- er basert på fars inntekt.  Det er ikke rom for skjønn om det er mye eller lite, og ikke hvor mye gutten spiser.  Selv om faren har kjøpt datamaskin til gutten ofl. så har gutten krav på mer og mor har krav på at han betaler for seg.  Hvorvidt far har kjøpt et dyrt hus forhindrer ikke at han bidrar til sin sønns skolegang.

Anonymkode: 80df4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at trådstarter ikke har råd til å være snill.  Det er likevel ikke trådstarter, men sønnen som har krav på pengene.  Hvis sønnen går siste året på vgs. er dette kun noen måneder.  Etter det må gutten forsørge seg selv.

Anonymkode: 80df4...341

Her er jeg uenig, det er trådstarter som står for husholdet. og derigjennom dekker sønnens kostnader.

 

Et halvt år med 6000 ekstra i måneden (minus noe som far betaler) kan være mye for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Her er jeg uenig, det er trådstarter som står for husholdet. og derigjennom dekker sønnens kostnader.

 

Et halvt år med 6000 ekstra i måneden (minus noe som far betaler) kan være mye for trådstarter.

Det er sønnen som har krav på penger fra faren, og trådstarter har krav på at sønnen betaler til henne som står for husholdet.  Det er fakta og ikke særlig komplisert.  Sønnen er over 18 og dermed myndig, men har krav på penger fra far så lenge han går på skole.

Anonymkode: 80df4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sønnen som har krav på penger fra faren, og trådstarter har krav på at sønnen betaler til henne som står for husholdet.  Det er fakta og ikke særlig komplisert.  Sønnen er over 18 og dermed myndig, men har krav på penger fra far så lenge han går på skole.

Anonymkode: 80df4...341

Du har vel faktisk rett i dette, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Du har vel faktisk rett i dette, ja.

Ja, men selv om trådstarter fikk halvdelen av dette som er 3000.- i et halvt år så er det en god del penger for henne.  Sønnen kan også bestemme selv hvor han bor og far kan ikke kreve at han flytter til han så far kan spare penger. 

Anonymkode: 80df4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

Det er jo noe med å tyne eksen som kanskje ikke vasser i penger heller. Som hun sier har han stort huslån og yter allerede en del til gutten, og 6000,- i mnd synes jeg var veldig mye! Hun vil jo ha hjelp til matbudsjettet og han spiser jo ikke for 6000,- i mnd!

Det er sant. Jeg vet at eksen har en forholdsvis høy inntekt. Men han har jobbet og slitt mye for å komme så langt. Han har brukt mye penger på både meg og barna oppigjennom. Derfor : jeg har ikke samvittighet til å forsøke å inspirere sønnen til å forsøke å få bidraget nav vil kreve. 

Det er sønnen som skal ha pengene men jeg har en viss innvirkning siden han bor hos meg og skal hjelpe til slik vi klarer to personer i budsjettet. Men både sønn og jeg er enige i at vi blir fornøyde med å få litt hjelp når det gjelder mat. Og behøver ikke noe stort beløp. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men selv om trådstarter fikk halvdelen av dette som er 3000.- i et halvt år så er det en god del penger for henne.  Sønnen kan også bestemme selv hvor han bor og far kan ikke kreve at han flytter til han så far kan spare penger. 

Anonymkode: 80df4...341

Planen er at sønnen skal med bidrag fra faren kunne være med å holde matbudsjettet sitt. Sønnen er enig u at det eneste han behøver er litt bidrag til mat hver måned slik at jeg ikke går tom på konto halvveis i måneden. Jeg har kun inntekt til å forsørge meg selv. Og ikke to. Det er det som er vanskelig. Men jeg ønsker heller ikke å laste faren pga jeg har svak inntekt. Men litt hjelp med mat for sønnen er godt å få. Og det er sønnen enig i. 

Jeg synes uansett det blir styggt å laste faren mer enn det absolutt nødvendige. 6000 kr i måneden er unødvendig mye. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men selv om trådstarter fikk halvdelen av dette som er 3000.- i et halvt år så er det en god del penger for henne.  Sønnen kan også bestemme selv hvor han bor og far kan ikke kreve at han flytter til han så far kan spare penger. 

Anonymkode: 80df4...341

Ja sønnen må få bestemme selv hvor han vil bo. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går sønnen din fortsatt på VGS?

Anonymkode: e6c5d...212

Det står i trådens tittel.

Anonymkode: e4d4b...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Jeg vet at eksen har en forholdsvis høy inntekt. Men han har jobbet og slitt mye for å komme så langt. Han har brukt mye penger på både meg og barna oppigjennom. Derfor : jeg har ikke samvittighet til å forsøke å inspirere sønnen til å forsøke å få bidraget nav vil kreve. 

Det er sønnen som skal ha pengene men jeg har en viss innvirkning siden han bor hos meg og skal hjelpe til slik vi klarer to personer i budsjettet. Men både sønn og jeg er enige i at vi blir fornøyde med å få litt hjelp når det gjelder mat. Og behøver ikke noe stort beløp. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Jeg regner med at NAV sier at far skal betale bidrag til sønnen og sønnen siden betale til deg.  Da kan NAV mene at dere har nok og nekte sosialhjelp.  Hvis dere sier nei til bidraget så vil NAV helt sikkert nekte noen form for hjelp.  Hva tenker dere videre?  Sønnen går antageligvis siste året på videregående og er da ferdig til våren.  Da har han ikke krav på hjelp fra noen av dere, men han trenger kanskje å bo videre hos deg.  Skal han rett ut i jobb, eller skal han studere videre?  Vil han ha da få hjemmeboerstipend og i så fall hvor mye er det?  Han kan selvfølgelig også jobbe ved siden av studiene.  Dere bør legge noen planer for fremtiden også og kanskje sønnen flytter for seg selv og du kan ha mindre og billigere leilighet.

Anonymkode: 80df4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 12.42, Xtra skrev:

Da får du fortelle far at NAV mener han skal betale 6000 i måneden, og at han må lage et oppsett over det han mener han betaler i dag, som evt. kommer til fradrag. Mer praktisk kanskje at han slutter å betale slike småbeløp, at han heller betaler deg 6000, og at du dermed dekker alt.

PS. Det er ikke Nav som har beregnet seg fram til 6000 pr mnd. Det har Ts beregnet seg fram til på nett. Jeg syns 6000 høres mye ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

PS. Det er ikke Nav som har beregnet seg fram til 6000 pr mnd. Det har Ts beregnet seg fram til på nett. Jeg syns 6000 høres mye ut. 

Ts. har brukt bidragskalkulator som regner ut bidrag fra fars inntekt.  Det betyr at far tjener godt siden bidraget kommer opp i 6000 kr.-.  Nav vil ta utgangspunkt i samme utregning.

Anonymkode: 80df4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at han hadde betalt en pc for 8000 kroner til sønnen for noen måneder siden. Han betaler for treningstimene på treningsstudio for sønnen ca 300 kroner i måneden. Han har gitt han 650 kroner i mat. Og 350 kroner til busskort, pluss lommepenger på 150 kroner i uken. 

Ville du prioritert å kjøpe ny PC, dekke kollektivtransport og treningsavgift til 18-åringen dersom du fikk bidrag fra faren?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kayia skrev:

PS. Det er ikke Nav som har beregnet seg fram til 6000 pr mnd. Det har Ts beregnet seg fram til på nett. Jeg syns 6000 høres mye ut. 

Ok, trodde det var NAV, jeg. Uansett høres det ut til at det er en del del som skal komme til fradrag. Og jeg hadde ikke satt meg inn i at bidrag skal gå rett til barn (ungdom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...