Gå til innhold

Kupton - medisiner mot generalisert angst


lokeren

Anbefalte innlegg

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Satt litt på spissen:

Medisiner kan ikke gjøre noe med at man synes det er hensiktsmessig å grue seg i to måneder til en eksamen eller at man tenker at det hjelper å grue seg til en flytur (som om man kan holde flyet i luften med tankene sine). 

Men: Det finnes et utvalg medisiner (betablokkere, lavdose antipsykotika, antidepressiva for noen, Lyrica, etc) som kan gjøre angstreaksjonen og spenningene mindre ubehagelig. Men tankemåten må man ta et oppgjør med selv.

Jeg mener du tar feil her. Medisiner kan endre måten man opplever verden rundt seg, ikke bare de kroppslige reaksjonene. Men selvfølgelig er det også viktig å bli bevisst uheldige tankemønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Bergogdal skrev:

Jeg mener du tar feil her. Medisiner kan endre måten man opplever verden rundt seg, ikke bare de kroppslige reaksjonene. Men selvfølgelig er det også viktig å bli bevisst uheldige tankemønster.

Jeg sier ikke at medisiner bare kan påvirke de kroppslige reaksjonene (foruten betablokker) men medisiner kan ikke forandre et tankemønster du har sett en fordel i å ha. Hvis du har påtrengende katastrofetanker du ikke ønsker, har du sannsynligvis heller tvangslidelse enn GAD (og førstnevnte responderer mye bedre på medisin). GAD handler om å ha et til dels positivt syn på bekymringer, og å oppleve en nytte av det (selv om man til dels innser at det føles som man holder på å bli gal av det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg sier ikke at medisiner bare kan påvirke de kroppslige reaksjonene (foruten betablokker) men medisiner kan ikke forandre et tankemønster du har sett en fordel i å ha. Hvis du har påtrengende katastrofetanker du ikke ønsker, har du sannsynligvis heller tvangslidelse enn GAD (og førstnevnte responderer mye bedre på medisin). GAD handler om å ha et til dels positivt syn på bekymringer, og å oppleve en nytte av det (selv om man til dels innser at det føles som man holder på å bli gal av det).

Det kan du nok ha rett i, men da snakker vi om ekte GAD. Jeg tror at svært mange er feildiagnostisert men at de har "godtatt" diagnosen. Spesielt personer som har periodiske plager der periodiskheten ikke har blitt vektlagt i diagnostiseringen. Disse pasientene kan ha en høyst biologisk lidelse som kan fremstå som GAD. Synd å ta fra disse motet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Bergogdal skrev:

Det kan du nok ha rett i, men da snakker vi om ekte GAD. Jeg tror at svært mange er feildiagnostisert men at de har "godtatt" diagnosen. Spesielt personer som har periodiske plager der periodiskheten ikke har blitt vektlagt i diagnostiseringen. Disse pasientene kan ha en høyst biologisk lidelse som kan fremstå som GAD. Synd å ta fra disse motet.

Jeg skal ikke ta fra noen motet, men ja, jeg snakker om ekte GAD og ikke andre diagnoser. Jeg tror det er langt flere som tror de ikke kan kureres fordi de igjen og igjen prøver SSRI og fortsatt ikke blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg prøvde lyrica for angst. Det funket greit det. Men det var veldig dyrt, og jeg fikk altfor stor rus av det. På en helt annet måte enn benzo, det minnet mest om å være skikkelig brisen av alkohol. Så jeg kutta det ut, selv om den "ruseffekten" Vistnok forsvinner etter noen uker/dagers bruk.

 

Selv om jeg har schizofreni diagnose, så sliter jeg masse med bekymringsangst, og tanker som ligner veldig på GAD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør en når man ikke gruer seg til noe spesielt/ikke har fykt/angst for noe spesielt men likevel har angst symtomer som kvalme, fjernhet og uro?

Anonymkode: 07eb9...954

Hva tenker du når du blir kvalm og føler deg fjern og urolig?

Anonymkode: b25f9...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, issomethingwrong said:

Satt litt på spissen:

Medisiner kan ikke gjøre noe med at man synes det er hensiktsmessig å grue seg i to måneder til en eksamen eller at man tenker at det hjelper å grue seg til en flytur (som om man kan holde flyet i luften med tankene sine). 

Men: Det finnes et utvalg medisiner (betablokkere, lavdose antipsykotika, antidepressiva for noen, Lyrica, etc) som kan gjøre angstreaksjonen og spenningene mindre ubehagelig. Men tankemåten må man ta et oppgjør med selv.

Er det noen som synes det er hensiktsmessig? Og selv om man vet at tankene er uhensiktsmessige, kan de like fullt være der. Men å klargjøre for seg selv hvor uhensiktsmessige og meningsløse de er, vil selvsagt være en viktig forutsetning for å jobbe konstruktivt med å la de plagsomme tankene få oppta mindre plass. 

Men ja, medisiner kan faktisk endre "tankemåten" (i ulik grad, avhengig av en rekke variabler.)

Anonymkode: fb552...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om man kan snakke om « rein GAD» egentlig. Vi er som mennesker mer komplisert enn som så. Det blir nesten fremstillt som om man helt plutselig har fått det for seg å bekymre seg syk for alt og ingenting. Tøffe opplevelser, utrygghet som barn, sosialt nettverk og hvor lenge man har gått med angst uten å få hjelp osv virker inn. Ofte har man også andre psykiske plager i tillegg. Jeg hadde i hvertfall mindre angst da jeg gikk på antidepressiva. Det har nok med at jeg fikk mindre tankekjør og ble mer likegyldig. Kanskje jeg da ikke har GAD ?. Cipralex har mer bivirkninger en brintellix men var likevel bedre mot angst for min del. Psykiateren min prøvde aldri andre medisiner. Mente at min angst var kronisk og at kognitiv terapi hadde vært tingen. Men han prøvde aldri kognitiv terapi på meg.

Anonymkode: f1c3d...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde i hvertfall mindre angst da jeg gikk på antidepressiva. Det har nok med at jeg fikk mindre tankekjør og ble mer likegyldig. Kanskje jeg da ikke har GAD ?.

Ingen fornuftige har sagt at medisiner ikke virker på GAD. Ja, de virker. Det er vist både i vitenskapelige forsøk og i praktisk behandling. Poenget er at det store flertall opplever demping, men ikke fjerning av angst.

Det er klare diagnostiske kriterier for GAD, så diagnosen er ikke noe diffust som legen tilfeldigvis slenger ut. Varighetskriteriet er 6 mnd, og et eksklusjonskriterium er at det ikke er en reell, forståelig grunn til at en engster seg. Har barnet ditt fått kreft, og du bekymrer deg for hvordan dette skal gå, er det ikke GAD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Ingen fornuftige har sagt at medisiner ikke virker på GAD. Ja, de virker. Det er vist både i vitenskapelige forsøk og i praktisk behandling. Poenget er at det store flertall opplever demping, men ikke fjerning av angst.

Det er klare diagnostiske kriterier for GAD, så diagnosen er ikke noe diffust som legen tilfeldigvis slenger ut. Varighetskriteriet er 6 mnd, og et eksklusjonskriterium er at det ikke er en reell, forståelig grunn til at en engster seg. Har barnet ditt fått kreft, og du bekymrer deg for hvordan dette skal gå, er det ikke GAD.

Det kan i høyeste grad være noe diffust som legen slenger ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bergogdal skrev:

Det kan i høyeste grad være noe diffust som legen slenger ut!

Er den satt av en psykiater er det mindre sannsynlig at diagnosen er slengt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bergogdal skrev:

Det kan i høyeste grad være noe diffust som legen slenger ut!

Er den satt av en psykolog er jeg også tvilende, en del psykologer tror at alt har en psykologisk årsak og "konstruerer" i god tro derfor årsakssammenhenger som er uriktige.

Det er for meg uforståelig at psykologer kan sette diagnoser, da de ofte har fundamentalt forskjellig syn på lidelsene de diagnostiserer kontra psykiatere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre det hele når det gjelder TS sitt spørsmål:

Når jeg svarer på spørsmål om behandling for en konkret lidelse, er svaret bygd på at diagnosen er korrekt. Om den er korrekt eller ikke, har jeg ingen forutsetning for å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Bare for å klargjøre det hele når det gjelder TS sitt spørsmål:

Når jeg svarer på spørsmål om behandling for en konkret lidelse, er svaret bygd på at diagnosen er korrekt. Om den er korrekt eller ikke, har jeg ingen forutsetning for å vurdere.

Ser at diskusjonen ble litt avsporet, skulle vært en egen tråd som kunne hete "venstrehåndsdiagnoser" 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bergogdal skrev:

Er den satt av en psykolog er jeg også tvilende, en del psykologer tror at alt har en psykologisk årsak og "konstruerer" i god tro derfor årsakssammenhenger som er uriktige.

Det er for meg uforståelig at psykologer kan sette diagnoser, da de ofte har fundamentalt forskjellig syn på lidelsene de diagnostiserer kontra psykiatere.

 

Jeg er ikke enig med deg. Dette er personavhengig og ikke profesjonsavhengig.

Du finner nok en del gamle padder av noen psykiatere også, med divan på kontoret og sterk interesse for analysering av barndom. Og moderne psykologer som kan metakognitiv terapi. 

Men jeg tror nok psykiatere kan mer enn psykologer om hjerneorganiske sykdommer, de er tross alt leger. Hadde jeg hatt bipolar lidelse eller schizofreni, hadde jeg nok foretrukket en psykiater som behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...