Gå til innhold

Blir tannlege billigere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer vi noen gang dit at tannlege blir like billig som behandling av resten av kroppen? Nei tror jeg 

Anonymkode: 4b8dd...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe. Velferdsstaten er dyr nok. Tror ikke det er mulig å belaste statskassen mer og mer. Ettersom færre og færre jobber, og vi blir eldre og eldre, og får flere og flere innvandrere uten relevant utdannelse som også blir gående uten jobb.

Anonymkode: 06f5b...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler jeg sterkt på. Noen får jo dekket offentlig tannlege om de f.eks. har støtte fra kommunens psykiatritjeneste en gang i uka eller mer. Vel og bra det, men trenger man noe mer avansert enn å fikse hull, tar det så lang tid å få ting gjort at jeg heller betaler en privat tannlege for jobben om jeg må. Men lommeboka mi har tannlegeskrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Tror bare der er perioder med politikere som tenker annerledes men det er oftest bare " reven som rasker over isen". Men de som er unge i dag vil kanskje oppleve mindre behov for hjelp. At de får bedre kunnskaper mener jeg. Ikke det. Det virker som enkelte bare skal ha alt opp i henda i våre dager også.Nei. Jeg tror ikke på mye endring. Jeg vet ikke hva slags lover de da ville innføre.

Anonymkode: f7c4e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mange som bare utnytter systemene tror jeg til at gode systemer kan realiseres. Selvsagt kunne en helt annen vrrdensøkonomi innføres men selv ikke de mest dedikerte kommunister har våte drømmer om noe sånt tror jeg. Men framtida kjenner ingen.

Anonymkode: f7c4e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye et så traumatisk forhold til tenner at jeg nærmest ikke går uansett hvor rimelig det skulle være. Jeg tror det bare " spruter ut av oss alle" til slutt.Det er stor forskjell på sannhet og løgn. Dette er vanskelige ting.

Anonymkode: f7c4e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at tannhelse er nødvendige behov og burde vært ivaretatt mye bedre men jeg tror vi har veldig dårlige tider for så mange store samfunnsaktører og folk flest  nå og samtidig at jeg tror ikke det er særlig realistisk utover å håpe på at den tilbakegang som har vært for tannhelsesaken stopper opp.

Anonymkode: f7c4e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble helt feil. Det motsatte skulle vært skrevet. Tannhelse er selvsagte  og helt nødvendige behov for alle. Ingenting å diskutere.

Anonymkode: f7c4e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man endring og feks et bedre helsesystem, mer rettferdig, så må man stemme på partier som kjemper for reduserte forskjeller blant folk, feks ved å stemme Rødt.

I Danmark betaler folk halvparten av tannlegeregningen, resten betaler staten, så jo endringer er mulig, det handler om hvilke  prioriteringer som blir gjort. Det er tullete redusere formueskatt feks..det tjener bare de som står seg best på.osv..

Med dagens høyreregjering øker forskjellene, men det kan man endre ved å stemme annerledes.

Vi har valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ønsker man endring og feks et bedre helsesystem, mer rettferdig, så må man stemme på partier som kjemper for reduserte forskjeller blant folk, feks ved å stemme Rødt.

Det siste vi trenger er et parti som et imot privat eiendomsrett, vil ha Norge ut av NATO og er tuftet på marxistiske-prinsipper. Slikt hører hjemme på historiens skraphaug. Hvis du da ikke ønsker at Norge skal bli det neste Venezuela.

23 minutter siden, Madelenemie skrev:

I Danmark betaler folk halvparten av tannlegeregningen, resten betaler staten, så jo endringer er mulig, det handler om hvilke  prioriteringer som blir gjort.

I England har man tilnærmet "gratis" tannlege. Det fungerer ikke i det hele tatt.

https://www.telegraph.co.uk/news/health/11350853/Could-you-dentist-be-destroying-your-teeth.html

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jan/12/nhs-dental-service-payment-system-tooth-extractions-children

https://www.dentistry.co.uk/2018/02/06/emerging-crisis-nhs-practices-struggle-recruit-dentists/

 

23 minutter siden, Madelenemie skrev:

Det er tullete redusere formueskatt feks..det tjener bare de som står seg best på.osv..

Formueskatten fører til dobbeltbeskatning. Dette er penger som allerede er beskattet på et tidligere tidspunkt og verdiene beskattes uavhengig av om det ligger en kontantstrøm bak som faktisk kan betale formueskatten. Formuesskatten er en skatt få andre land har (og de som har forumesskatt har langt høyere bunnfradrag enn Norge, f.eks. 12 millioner i Frankrike), og som diskriminerer norsk eierskap. Facebook, Spotify og Tesla er selskaper som aldri kunne vært etablert i Norge. Når gründerne må betale formuesskatt av verdien av selskapet, gjerne før selskapet har begynt å tjene penger, så sier det seg selv at fremtidsrettede teknologibedrifter ikke gründes i Norge. Formueskatten rammer et betydelig stort antall privatpersoner med nedbetalt gjeld og økende verdier i eksempelvis deres boliger. Heriblant en stor andel av eldre med beskjedne løpende inntekter. 

Anonymkode: ad652...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Kommer vi noen gang dit at tannlege blir like billig som behandling av resten av kroppen? Nei tror jeg 

Anonymkode: 4b8dd...676

Kunne ønske. Jeg har veldig lyst å få å tettere tenner.  Jeg har mellomrom mellom tennene. Tror man kan fikse slik i voksen alder og. Men det er for dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Kunne ønske. Jeg har veldig lyst å få å tettere tenner.  Jeg har mellomrom mellom tennene. Tror man kan fikse slik i voksen alder og. Men det er for dyrt. 

Er det riktig å bruke offentlige midler på kosmetisk tannbehandling?

Anonymkode: ad652...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det riktig å bruke offentlige midler på kosmetisk tannbehandling?

Anonymkode: ad652...05b

Nei, det synes jeg ikke. Vanlig tannbehandling som årlig sjekk og fiksing av hull / smerter bør dekkes, i alle fall delvis, av det offentlige, men ting som litt store mellomrom mellom tennene bør man bekoste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Nei, det synes jeg ikke. Vanlig tannbehandling som årlig sjekk og fiksing av hull / smerter bør dekkes, i alle fall delvis, av det offentlige, men ting som litt store mellomrom mellom tennene bør man bekoste selv.

Det blir ikke gratis. Det er beregnet til å koste 30-40 millilarder kroner. En gjennomsnittlig lønnsmottaker må regne med minst 5.000 kr i høyere skatt, hvis ikke pengene skal tas andre steder fra.

Anonymkode: ad652...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke gratis. Det er beregnet til å koste 30-40 millilarder kroner. En gjennomsnittlig lønnsmottaker må regne med minst 5.000 kr i høyere skatt, hvis ikke pengene skal tas andre steder fra.

Anonymkode: ad652...05b

Jeg skjønner jo det, det blir jo alt for dyrt for staten (oss skattebetalere) dersom det skal dekkes i noen særlig grad. På samme måte som man ikke har råd til å indeksregulere barnetrygda som har vært uforandret siden jeg fikk eldstemann for 20 år siden og sikkert lenge før det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke gratis. Det er beregnet til å koste 30-40 millilarder kroner. En gjennomsnittlig lønnsmottaker må regne med minst 5.000 kr i høyere skatt, hvis ikke pengene skal tas andre steder fra.

Anonymkode: ad652...05b

Jeg synes i alle fall at tennene burde sidestilles med resten av kroppen og at de kunne tatt pengene fra en annen plass. Tannlegen må betales på en eller annen måte uansett.

Litt egenandel kunne kanskje vært bra for å hindre overforbruk av tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Kunne ønske. Jeg har veldig lyst å få å tettere tenner.  Jeg har mellomrom mellom tennene. Tror man kan fikse slik i voksen alder og. Men det er for dyrt. 

Nei, i den grad det offentlige skal dekke tannlegebehandling bør det etter min mening være begrenset til nødvendig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg synes i alle fall at tennene burde sidestilles med resten av kroppen og at de kunne tatt pengene fra en annen plass. Tannlegen må betales på en eller annen måte uansett.

Litt egenandel kunne kanskje vært bra for å hindre overforbruk av tjenesten.

Jeg hadde gjerne betalt noe høyere skatt dersom nødvendig tannbehandling i det minste delvis kunne dekkes av det offentlige. Snakket nettopp med en ung kvinne som har valgt å få trukket ut tre tenner fordi hun ikke hadde mer penger igjen etter å ha fått rotfylt to tenner. Det ligger til familien hennes å ha svake tenner. Jeg synes det gir lite mening at den enkelte omtrent fullt ut skal bære risikoen for sin tannhelse, mens øvrige helseproblemer dekkes nesten fullt ut. 

Synes at egenandelstak 1 kunne vært hevet med et par tusen for alle, og at det så ble innført et egenandelstak for tannbehandling på for eksempel 4000,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Jeg hadde gjerne betalt noe høyere skatt dersom nødvendig tannbehandling i det minste delvis kunne dekkes av det offentlige. Snakket nettopp med en ung kvinne som har valgt å få trukket ut tre tenner fordi hun ikke hadde mer penger igjen etter å ha fått rotfylt to tenner. Det ligger til familien hennes å ha svake tenner. Jeg synes det gir lite mening at den enkelte omtrent fullt ut skal bære risikoen for sin tannhelse, mens øvrige helseproblemer dekkes nesten fullt ut. 

Synes at egenandelstak 1 kunne vært hevet med et par tusen for alle, og at det så ble innført et egenandelstak for tannbehandling på for eksempel 4000,- 

Fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...