Gå til innhold

Årsaken til at kvinner har dårligere lønn, er at de ikke ønsker å jobbe like mye som menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ikke alle levd det samme livet. Kvinner og menn har heller ikke som gruppe levd det samme livet i våre samfunn.

Anonymkode: 5e530...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Gargamel skrev:

akademia/høyskoleyrker er aller verst. Er ikke det rart?

Jeg er ikke overrasket, og ser at de andre yrkene jeg nevnte og skiller seg ut. I tillegg til årsakene jeg allerede har nevnt tror jeg menn i større grad har perioder utenfor akademia, og da i privat næringsliv. Når de returnerer forhandler de lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du dokumentere?

Da får kvinnene bli flinkere til å forhandle da. Og om man driver eget selskap ved siden av ingen ting å si i denne diskusjonen.

Anonymkode: 66375...d19

Beklager, jeg orker ikke svare på spørsmålene dine, jeg oppfatter dem ikke som konstruktive bidrag i en diskusjon. Les Gargamels svar, han dokumenterer. 

Av en eller annen grunn får jeg en følelse av at du selv har lite eller begrenset erfaring med arbeidslivet.Du forholder deg liksom så teknisk og instrumentelt til en diskusjon som rommer mer nyanser enn du evner å møte den med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kayia skrev:

Beklager, jeg orker ikke svare på spørsmålene dine, jeg oppfatter dem ikke som konstruktive bidrag i en diskusjon. Les Gargamels svar, han dokumenterer. 

Av en eller annen grunn får jeg en følelse av at du selv har lite eller begrenset erfaring med arbeidslivet.Du forholder deg liksom så teknisk og instrumentelt til en diskusjon som rommer mer nyanser enn du evner å møte den med. 

Og du er som vanlig nedlatende.

Anonymkode: 66375...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg er ikke overrasket, og ser at de andre yrkene jeg nevnte og skiller seg ut. I tillegg til årsakene jeg allerede har nevnt tror jeg menn i større grad har perioder utenfor akademia, og da i privat næringsliv. Når de returnerer forhandler de lønn. 

Ingen hindrer kvinner å jobbe i privat næringsliv i en periode og så returnere for å forhandle høyere lønn. Mulig erfaringen fra det private næringsliv er verdt å betale ekstra for.

Du høres bare misunnelig ut.

Anonymkode: 66375...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og du er som vanlig nedlatende.

Anonymkode: 66375...d19

Jeg oppfattet ikke  Kayia som nedlatende. 

Anonymkode: e0954...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kayia skrev:

Beklager, jeg orker ikke svare på spørsmålene dine, jeg oppfatter dem ikke som konstruktive bidrag i en diskusjon. Les Gargamels svar, han dokumenterer. 

Av en eller annen grunn får jeg en følelse av at du selv har lite eller begrenset erfaring med arbeidslivet.Du forholder deg liksom så teknisk og instrumentelt til en diskusjon som rommer mer nyanser enn du evner å møte den med. 

Jeg synes poenget om at menn (på gruppenivå) trolig er flinkere enn kvinner til å forhandle er relevant. Om man skal redusere forskjellene må man finne årsaksmekanismene. Dersom personlige egenskaper som er typisk maskuline, som risikovilje, pågangsmot og selvsikkerhet spiller en rolle i lønnsforskjeller, må vi forholde oss til det, i stedet for hvordan vi syns det burde være. 

Anonymkode: 9a7f0...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste argument eller forklaring er at menn ofte vet hvordan de skal fremme interessene sine i mye større grad enn kvinner både i formelle såvel som uformelle kanaler.

Anonymkode: 5e530...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...