Gå til innhold

Mener folk bør slutte å få barn for å redde miljøet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/sognogfjordane/meiner-folk-bor-slutte-a-fa-ungar-for-a-redde-miljoet-1.14256173

Slutt med kildesortering og få færre barn. Det er noen av forslagene fra forfatter Gert Nygårdshaug for å få bukt med klimaendringene. Men bør slutte å få barn, ikke mer en ett i alle fall. For det å ha to barn, altså et ekstra barn, det tilsvarer drifta til 18 SUV-bilder i 20 år.

Han har nok rett.

Anonymkode: ef07a...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten alle "vil" redde kloden, men ingen vil gjøre det som trengs for å redde kloden, konklusjonen blir, vi kommer ikke til å redde kloden, så enkelt er det bare

Folk kjøper mobil hvert år og kjører tesla og tror de redder kloden fordi de bare reiser på ferie i utlandet med fly 2 ganger i året... Det eneste vi gjør "bra" her i nord er at vi føder få barn (men vi importerer barn istedenfor da så det ødelegger mye av "klimafordelen")

Nei, lykke til sier jeg bare

Anonymkode: c8480...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobben jeg hadde måtte flere av oss benytte privat mobiltelefon uten å få det minste kompensasjon for det. Vi prøvde å ta det opp men ble skammelig bare avfeid som om vi var mennesker og eller dyr. Skulle vi bare valgt bort jobben kanskje. Uansett til slutt valgte jobben bort oss. 

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødstraff for dem som ikke innordne seg systemet eller ikke handler optimalt i enhver situasjon i livet blir vel det neste. Her kjører man ut sine ideer mot forsvarsløse mennesker. Alle ønsker et godt miljø. At ikke alle deler samme syn ja det må man leve med i et demokratisk land.

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færre mennesker på jorda er den eneste løsningen.

Det er fint at man skyller og bretter melkekartonger, men det har ingen betydning.

Dessverre tenker de fleste - inkl. politikerne - ikke lengre enn til neste generasjons pensjon og eldreomsorg.

Å oppfordre folk til å få flere barn for å sikre fremtidas velferd er som å anbefale de som fryser å tisse i buksa - det hjelper en kort stund før det blir verre! 

Noen hevder at i vårt land/vår del av verden er det ikke nødvendig at man å begrense antall mennesker. Til dem vil jeg si: Ta en kikk på hvor mye ressurser hvert individ forbruker og ditto forurenser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg tror er der ingen motsetninger mellom et åpent og fritt og menneskevennlig demokrati og ideen om å ta vare på jorda og jordas ressurser og tette hullet i ozonlaget og stoppe overforbruk i den delen av verdenen befolkning som sykner hen i sin egen luksus.

Verden har stått overfor vanskelige problemer i tidligere tider og da lærte menneskeheten og utviklet demokratiske styresett tuftet på verdier som frihet og likhet og brorskap og søsterskap.  Tidligere tiders mennesker fant at demokratiet gir det beste vernet mot for eksempel ting man erfarte i annen verdenskrig. At noen tiltaket seg ikke rettmessig makt også misbrukte den på det groveste. Mange års motstand over hele verden ga oss freden tilbake og også mulighet til å dele med andre av de ting vi har til dem som intet har på grunn autoritære regimer tredd over hodet på uskyldige mennesker. Man behøver ikke fly rundt å " redde  jorda" ved å ødelegge andre menneskers liv. Man kan studere fag og ta nobelprisen og finne ut sammenhenger og ny viten om man gidder. Partikkelfysikk bare skriker etter nye formler. Man har friheten til det. Så mye ressurser trengs ikke. Om man har de geniale " små grå " da. Men alle er mest opptatt med sitt og av å mele sin egen kake og ser ikke lenger enn nesa rekker snart. Gi menneskene sine fulle friheter også der man ikke har dem. Nettopp som Kina omsider har forstått. Ikke for ingenting de har forlatt sin ettbarnspolitikk. Om folk faølerbtil ro med at det å ha barn er en menneskerett men at staten kanskje ikke kan hjelpe til annet i bestemte situasjoner da tror jeg man er inne på noe. 

Vi er alle så redde for at autoritære krefter skal misbruke alt hva som er bygget opp som jo også har frembrakt mye av hva miljøbevegelsen består av. Uten vår velstand hadde det kanskje ikke vært ressurser til å bry seg om jorda som helhet.  Å prøve å regulere menneskers liv slik det i overskriften antydes er slaveri og ingenting annet. Dette er tanker hele verden har forlatt.Konstruktive og gode miljøer skapes på andre måter. 

 

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dødstraff for dem som ikke innordne seg systemet eller ikke handler optimalt i enhver situasjon i livet blir vel det neste. Her kjører man ut sine ideer mot forsvarsløse mennesker. Alle ønsker et godt miljø. At ikke alle deler samme syn ja det må man leve med i et demokratisk land.

Anonymkode: 2ce25...b1d

«Dødsstraff .... blir vel det neste» 

Ærlig talt - er det slik du forstår artikkelen det er lenket til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må være mere bestemt overfor Trump. Prøve å få Trump til å forstå viktigheten og nødvendigheten av samhandling i verden og fred på jord. Bruke språket bedre kanskje. Uten freden har miljøarbeidet usle kår. Alt henger sammen med alt. Miljøarbeidet taper så mye synes jeg på slike helt irrasjonelle og helt uttafor commen scene utsagn.

Har ikke verden sett nok av autoritære regimer kanskje med dødsstraff og det hele.?? Husker vi ikke hvordan minoriteter er blitt behandlet og har litt på grunn av uforstand. Alle fordi noen trodde de selv hadde " den rette tro" og viten. Alle ville de " redde verden" 

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tanken på at noen mennesker skulle " regulere andres liv" på slik måte som artikkelen antyder er kun avskyelig og det er med bakteppe hva som skjer i verden i dag lett å begynne å tenke tanken " Hva bli det neste"  Synes jeg. Og tror jeg. Forfatteren går Trumf selv en høy gang her synes jeg.

Men jeg tror ikke han er en ond person. Jeg har møtt sånne ideer før på åttitall. I bedriftsøkonomiske skolemiljø.

 

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reformarbeide må være tuftet på å vise gode og ikke menneskefiendtlige veier som demokratiene kan ta stilling til i de sinnerikt systemene de er. FN har vel også sikkert anbefalt enkelte ting som landene kan tilstrebe etter beste evne. Alt sikkert basert på det ytterste menneskelig kunnskap å oppdrive akkurat nå. All ideologi feiler  om der ikke er noe menneskene trenger. Mennesker trenger ikke mere ufrihet i livene sine.Vi trenger meningsfylte jobber med anstendig lønn i samfunn hvor det er mulighet til å bo og ha barn for de som vil ha det  uten å skade miljø eller andre mennesker og deres muligheter til livsutfoldelse.

Når miljøløsninger integreres på god måte i vårt vanlige liv såsom ved kildesortering er det mere veien å gå synes jeg. Neste trekk kunne kanskje være å se nærmere på produksjonsprosesser på samme måte som man en gang i tida fjernet asbest fra husbygging og giftgjøsling fra rismarker. Tar man ikke perspektivet til dem som lever i de mest forurensede områdene og har som mål å hjelpe dem først  tror jeg også man taper. Studere koksen  som er som et belegg utover det meste i livene deres. Det gjør man ikke ved barnebegrensning.

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver man egentlig miljøarbeid eller miljøkampa som mange omtaler det som? Er det ikke nettopp for menneskenes skyld eller menneskeheten som abstrakt fenomen eller utvidet betydning? Eller er det for bestemte utvalgte mennesker av bestemt biologisk mix.??? Som flykter av sted i et romskip til tilrettelagte steder i verdensrommet som en time arbeid aldri finner sted???

Er det ikke for å øke alle menneskers gode menneskeår?

Jeg må si jeg stadig blir veldig trist av å høre sånt.

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ønsker man å drive profitt på mennesker som ikke har bedt om det og kanskje ikke synes miljøarbeidet deres ikke er særlig viktig i det hele tatt.

Håper FN kan gi de gode  anbefalinger til alle land og skape fred i verden og hjelpe alle i stor nød på grunn av ekstrem politikk. 

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror sånne syn kommer opp fordi folk har så altfor mye å ta seg av i dag. Jeg tror ikke det er veien å gå.

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ble så opprørt av disse tankene. Heldigvis har det ingenting med meg å gjøre.

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2018 den 16.03, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/meiner-folk-bor-slutte-a-fa-ungar-for-a-redde-miljoet-1.14256173

Slutt med kildesortering og få færre barn. Det er noen av forslagene fra forfatter Gert Nygårdshaug for å få bukt med klimaendringene. Men bør slutte å få barn, ikke mer en ett i alle fall. For det å ha to barn, altså et ekstra barn, det tilsvarer drifta til 18 SUV-bilder i 20 år.

Han har nok rett.

Anonymkode: ef07a...672

Ikke overraskende. Dette har han ment og formidlet siden ha skrev den økofilosofiske trilogien som bestod av Mengele Zoo, Himmelomsttreets muligheter og Afrodites basseng. Gjetter den første kom allerede på slutten av 1980-tallet. Hadde vært artig å lese dem pånytt nå, husker jeg syns de var både radikale og kontroversielle den gang, og at vi diskuterte dem masse. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er i den fattige verden befolkningen øker mest. Her i norden er det få barn som fødes, og statistikken booztes av innvandrere fra Somalia o.l land. De blir da låst i trangboddhet og dårlig økonomi. Kanskje det burde være max 3 barn pr familie? Mange kritiserte Kina sitt ettbarnspolitikk, men tenk om de ikke hadde hatt den. Selv er jeg litt malthusianer. Jeg har ikke barn, men det er ikke pga valg, men mer tilfeldigheter.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke før vært den sterkeste rett så ville det blitt det da. Man ville da hatt ulovlighetene sine lovregulert attpåtil. Enkelte vet i sannhet å ivareta sine rettigheter.

Anonymkode: 2ce25...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 21.06, Kayia skrev:

Ikke overraskende. Dette har han ment og formidlet siden ha skrev den økofilosofiske trilogien som bestod av Mengele Zoo, Himmelomsttreets muligheter og Afrodites basseng. Gjetter den første kom allerede på slutten av 1980-tallet. Hadde vært artig å lese dem pånytt nå, husker jeg syns de var både radikale og kontroversielle den gang, og at vi diskuterte dem masse. 

Det har kommet to bøker til i serien slik at den nå er en kvintett. I 2011 kom Chimera og i år kom Zoo Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...