Gå til innhold

Er Hareide en klumse eller dyktig politiker?


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

- Var det et ryddig og elegant trekk å bytte statsministerkandidat mellom to valg?

- Skal han ha ros for følge sin samvittighet og skifte kurs, koste hva det koste vil?

- Er det "tyveri av borgerlige stemmer"? (Krf-velgerne trodde de stemte for Erna, og ikke Støre)

- Hadde det vært bedre å behandle saken i ordinære landsmøter og flagge synet før neste valg, eller blir det for lenge å vente?

Jeg stiller spørsmålene helt nøytralt, så ingen kan ane hva jeg mener om saken. Kjekt å høre hva dere mener før jeg kommer med fasiten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jeg synes det var fint av han, for nå vaker de under sperregrensen. Pekefinger-partiet over alle, håper de ryker ut av stortinget. Religion burde ikke ha noe med politikk å gjøre.... De er en anakronisme, ett parti som hører mer hjemme på 50 tallet.

 

 Var det et ryddig og elegant trekk å bytte statsministerkandidat mellom to valg?Nei, det var veldig uryddig.

- Skal han ha ros for følge sin samvittighet og skifte kurs, koste hva det koste vil? Nei

- Er det "tyveri av borgerlige stemmer"? (Krf-velgerne trodde de stemte for Erna, og ikke Støre) Ja

- Hadde det vært bedre å behandle saken i ordinære landsmøter og flagge synet før neste valg, eller blir det for lenge å vente? Helt klart. 

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gargamel skrev:

- Var det et ryddig og elegant trekk å bytte statsministerkandidat mellom to valg?

- Skal han ha ros for følge sin samvittighet og skifte kurs, koste hva det koste vil?

- Er det "tyveri av borgerlige stemmer"? (Krf-velgerne trodde de stemte for Erna, og ikke Støre)

- Hadde det vært bedre å behandle saken i ordinære landsmøter og flagge synet før neste valg, eller blir det for lenge å vente?

Jeg stiller spørsmålene helt nøytralt, så ingen kan ane hva jeg mener om saken. Kjekt å høre hva dere mener før jeg kommer med fasiten:)

Nei 

Nei

Ja

Ja

Jeg synes personlige følelser og subjektivitet har fått en alt for stor plass i politikken. Å stå i stormen rent profesjonelt på det nivåer handler blant annet om å tåle en viss dobbelthet og å svelge noen kameler. 

Regner med at Hareides ønsker blir nedstemt i morgen og at han tar konsekvensene av det og går av. 

Anonymkode: 5e605...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Gargamel skrev:

- Var det et ryddig og elegant trekk å bytte statsministerkandidat mellom to valg?

Nei.

46 minutter siden, Gargamel skrev:

- Skal han ha ros for følge sin samvittighet og skifte kurs, koste hva det koste vil?

Nei.

46 minutter siden, Gargamel skrev:

- Er det "tyveri av borgerlige stemmer"? (Krf-velgerne trodde de stemte for Erna, og ikke Støre)

Ja.

46 minutter siden, Gargamel skrev:

- Hadde det vært bedre å behandle saken i ordinære landsmøter og flagge synet før neste valg, eller blir det for lenge å vente?

Ja.

Men nå blir vi kanskje kvitt Krf. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Anonymkode: 4a6af...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg stiller spørsmålene helt nøytralt, så ingen kan ane hva jeg mener om saken. Kjekt å høre hva dere mener før jeg kommer med fasiten:)

- Var det et ryddig og elegant trekk å bytte statsministerkandidat mellom to valg?

* Vet ikke helt om det var ryddig, men jeg synes faktisk det var litt spenstig og kreativt, og kanskje til og med elegant.

- Er det "tyveri av borgerlige stemmer"? (Krf-velgerne trodde de stemte for Erna, og ikke Støre)

*Tja, det vil jo kanskje de mest konservative i KrF si, men så kan en jo også si at de mer venstrevridde i KrF har kanskje måttet svelge noen kameler de siste årene, og at når en tilhører et sentrumsparti, så vil det i perioder kanskje være samarbeidsformer en ikke er helt komfortabel med...

- Skal han ha ros for følge sin samvittighet og skifte kurs, koste hva det koste vil?

*Ja, jeg synes faktisk at det var et spenstig grep som han kan få ros av. Han så jo at KrF holdt på å gå nedenom og hjem med tall under sperregrensa, og jeg tror han tok grepet først og fremst fordi han føler seg mest hjemme mot venstre, men også for å få litt fart på engasjementet rundt partiet, og få litt blest ruindt det. Han har jo satt KrF ekstremt tydlelig på den politiske agendaen da, med den enorme makten de nå har om hvem som skal være statsminister.

- Hadde det vært bedre å behandle saken i ordinære landsmøter og flagge synet før neste valg, eller blir det for lenge å vente?

*KrF lå jo nesten med brukket rygg. Jeg tror det var nå eller aldri.

Jeg har ikke tenkt så himle mye gjennom dette, men tror nok at det er dette jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 minutter siden, påskelilje skrev:

- Var det et ryddig og elegant trekk å bytte statsministerkandidat mellom to valg?

* Vet ikke helt om det var ryddig, men jeg synes faktisk det var litt spenstig og kreativt, og kanskje til og med elegant.

- Er det "tyveri av borgerlige stemmer"? (Krf-velgerne trodde de stemte for Erna, og ikke Støre)

*Tja, det vil jo kanskje de mest konservative i KrF si, men så kan en jo også si at de mer venstrevridde i KrF har kanskje måttet svelge noen kameler de siste årene, og at når en tilhører et sentrumsparti, så vil det i perioder kanskje være samarbeidsformer en ikke er helt komfortabel med...

- Skal han ha ros for følge sin samvittighet og skifte kurs, koste hva det koste vil?

*Ja, jeg synes faktisk at det var et spenstig grep som han kan få ros av. Han så jo at KrF holdt på å gå nedenom og hjem med tall under sperregrensa, og jeg tror han tok grepet først og fremst fordi han føler seg mest hjemme mot venstre, men også for å få litt fart på engasjementet rundt partiet, og få litt blest ruindt det. Han har jo satt KrF ekstremt tydlelig på den politiske agendaen da, med den enorme makten de nå har om hvem som skal være statsminister.

- Hadde det vært bedre å behandle saken i ordinære landsmøter og flagge synet før neste valg, eller blir det for lenge å vente?

*KrF lå jo nesten med brukket rygg. Jeg tror det var nå eller aldri.

Jeg har ikke tenkt så himle mye gjennom dette, men tror nok at det er dette jeg mener.

Ja, det er spenstig på samme måte som å hoppe ut av et fly uten fallskjerm spør du meg. Formuleringen om at han har "stjålet borgerlige stemmer" er veldig hard, men det er ikke mine ord. Den kommer fra tidligere Krf-topp, Konstali og det sier litt om stemningen er innad i partiet:

"– 122.797 velgere, herunder Konstali, stemte på KrF som et ikke-sosialistisk parti og en partileder som pekte på statsminister Erna Solberg.

– Hvis du er kollektør i kirken og stjeler kollekten, er det ynkelig. Det er ikke mindre ynkelig å stjele 122.797 stemmer. Tyven heter Knut Arild Hareide, sier Konstali"

.https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/oR27nW/Tidligere-KrF-topp-Tyven-heter-Knut-Arild-Hareide

Ja, det er nok mange Krf-velgere som liker venstresiden best. Rundt 50% ser det ut som. De stemte tross alt på et parti med Erna som kandidat. De har slukt noen store kameler, men de ble ikke snytt. Det kan godt hende de bør gå til venstre, men hadde de ventet til valget ville de kanskje unngått å få så rå konflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, det er spenstig på samme måte som å hoppe ut av et fly uten fallskjerm spør du meg. Formuleringen om at han har "stjålet borgerlige stemmer" er veldig hard, men det er ikke mine ord. Den kommer fra tidligere Krf-topp, Konstali og det sier litt om stemningen er innad i partiet:

"– 122.797 velgere, herunder Konstali, stemte på KrF som et ikke-sosialistisk parti og en partileder som pekte på statsminister Erna Solberg.

– Hvis du er kollektør i kirken og stjeler kollekten, er det ynkelig. Det er ikke mindre ynkelig å stjele 122.797 stemmer. Tyven heter Knut Arild Hareide, sier Konstali"

.https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/oR27nW/Tidligere-KrF-topp-Tyven-heter-Knut-Arild-Hareide

Ja, det er nok mange Krf-velgere som liker venstresiden best. Rundt 50% ser det ut som. De stemte tross alt på et parti med Erna som kandidat. De har slukt noen store kameler, men de ble ikke snytt. Det kan godt hende de bør gå til venstre, men hadde de ventet til valget ville de kanskje unngått å få så rå konflikt.

Jo, du har kanskje rett i det, men det å gjøre noe så kontroversielt som Hareide har gjort, har utvilsomt fått politisk oppmerksomhet rundt et knøttlite parti, og det kan selvsagt tippe begge veier. Kanskje blir det total splittelse nå i KrF, og da får de jo ingen innflytelse i norsk politikk. Klarer de seg gjennom kneika, så blir det trolig et styrket parti.

Har ikke fått lest artikkelen. Men jeg ser poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, påskelilje skrev:

Jo, du har kanskje rett i det, men det å gjøre noe så kontroversielt som Hareide har gjort, har utvilsomt fått politisk oppmerksomhet rundt et knøttlite parti,

De går kraftig tilbake på meningsmålingene etter dette rotet.

https://www.tv2.no/a/10183247/

To dager før det ekstraordinære landsmøtet som skal avgjøre partiets retningsvalg, er oppslutningen på historisk lave 3,0%. Målingen er den svakeste for KrF siden Kantar TNS startet målinger av velgeroppslutning i 1964.

Anonymkode: 4a6af...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, påskelilje skrev:

- Var det et ryddig og elegant trekk å bytte statsministerkandidat mellom to valg?

* Vet ikke helt om det var ryddig, men jeg synes faktisk det var litt spenstig og kreativt, og kanskje til og med elegant.

- Er det "tyveri av borgerlige stemmer"? (Krf-velgerne trodde de stemte for Erna, og ikke Støre)

*Tja, det vil jo kanskje de mest konservative i KrF si, men så kan en jo også si at de mer venstrevridde i KrF har kanskje måttet svelge noen kameler de siste årene, og at når en tilhører et sentrumsparti, så vil det i perioder kanskje være samarbeidsformer en ikke er helt komfortabel med...

Sett i sammenheng med hva han tidligere har sagt kan det ikke kalles annet enn et tyveri.

 

Anonymkode: 4a6af...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sett i sammenheng med hva han tidligere har sagt kan det ikke kalles annet enn et tyveri.

 

Anonymkode: 4a6af...f81

Ups :-O

joda, ser at ikke de sitatene passer helt sammen med det han har gjort nå....

Men - det er jo litt spennende da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Virker som han føler et " kall" eller noe eller om han egentlig ønsker seg ut av politikken selv og over i en bra jobb i næringslivet. Kanskje ubevisst.

 Jeg synes bare det er så mye urolig i dag i alt. Vi er mange bare redde for hvordan alt går tror jeg til slutt. Tror jeg. Også for KrF.

Anonymkode: 458c7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud foretrekker visst høyrresiden

Så alle som hevder høyre er slemme venstre snille, må nok gå i seg selv tydeligvis

Dette til orientering

Anonymkode: dadc6...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung synes jeg ofte folk la mest vekt på fortida. Så kom vi til åttitallet da var det " back to the eighties". Da var det nuet som tellet mestt. Nå for tida føler jeg vi vektlegger fremtida så sterkt at det glir over i utopier. Jeg tror vi trenger dem alle  både fortida, nåtidas og samtid og fremtid. At en mix av dem er det beste.

Anonymkode: 458c7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også redd alle problemene som flommer over både innenriks og utenriks og begge " blokker" har sitt. Spesielt frykter jeg økonomien.

Anonymkode: 458c7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker må ha en helt enorm energi som orker å stå på i sånne jobber tenker jeg. Håper bare ikke at vi får svenske tilstander og økonomiske forhold i landet som " de harde tredveåra".

Anonymkode: 458c7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig flink. " snytt ut av nesa" til Stortinget. Men ser også sliten ut. Må være hardkjør å bryte ut og sette ny kurs når så få forstår poenget tilsynelatende. Men man kan ikke bare la alt flyte heller. Kanskje det er et generasjonsskifte på gang??

Anonymkode: 458c7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at han " værer" vindendring eller nye trender i Stortinget bedre enn de andre selvsagt. Kanskje bedre kjent med spillereglene enn andre og vet bedre hva som kreves med konstellasjonen som nå er. Hvem vet.

Synes bare det er rått spill med menneskers følelser. Virvler opp lojale menneskers livsverk og dilemmaer i trosspørsmål. Men dette partiet er jo en underlig skrue. Blir vel som å snu et stort tankskip.

Anonymkode: 458c7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at " stillestand alltid er det beste" men det kan lett bli" for mye sau og for lite ull" også kanskje. Men jeg vet lite om hva som pågår egentlig. Men har lest mye kommentarfeltet opp gjennom årene i aviser og TV. Dette partiet tror jeg så langt aldri jeg personlig har stemt ,men jeg har hatt venner som " sognet til partiet" Bare flotte  og  veldig snille mennesker. Virkelig står for noe.

Anonymkode: 458c7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...