Gå til innhold

11-åring ihus, og en evig kamp hver dag! Tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare si at det er viktig å få avklart disse tingene. Vi hadde problemer med vårt barn og forsatte i det samme sporet  i håp om at det skulle gå over. Det ble for vår del bare verre. Senere har vi fått utredet henne og hun har fått ADHD og angst- diagnose. Vi har vært innom PPT og BUP. Dessverre må det meste gå gjennom helsesøster og fastlege. Vi hadde veldig god hjelp av å kontakte et familievernkontor. Det var litt ydmykende å ta det steget men svært nyttig og en positiv opplevelse. Der fikk vi se litt mer på samspillet i familien. Det er lett å komme inn i feile spor uten å se det selv. Der kom vi i kontakt med en barnespsykolig ( helt tilfeldig) som henviste til utredning. Det kan være at din sønn er helt « frisk» men bare litt følsom og prøver å finne sin plass i denne verden. At han har lært seg til noen umodne måter å få igjennom det han vil og få kontroll på det hele. At foreldre er usikker og rådvill senser unger lett. Noen barn trenger mye mer trygghet og forutsigbarhet enn andre. Uansett er det greit å få råd og snakke med noen om disse tingene. 

Anonymkode: 18d57...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si at det er viktig å få avklart disse tingene. Vi hadde problemer med vårt barn og forsatte i det samme sporet  i håp om at det skulle gå over. Det ble for vår del bare verre. Senere har vi fått utredet henne og hun har fått ADHD og angst- diagnose. Vi har vært innom PPT og BUP. Dessverre må det meste gå gjennom helsesøster og fastlege. Vi hadde veldig god hjelp av å kontakte et familievernkontor. Det var litt ydmykende å ta det steget men svært nyttig og en positiv opplevelse. Der fikk vi se litt mer på samspillet i familien. Det er lett å komme inn i feile spor uten å se det selv. Der kom vi i kontakt med en barnespsykolig ( helt tilfeldig) som henviste til utredning. Det kan være at din sønn er helt « frisk» men bare litt følsom og prøver å finne sin plass i denne verden. At han har lært seg til noen umodne måter å få igjennom det han vil og få kontroll på det hele. At foreldre er usikker og rådvill senser unger lett. Noen barn trenger mye mer trygghet og forutsigbarhet enn andre. Uansett er det greit å få råd og snakke med noen om disse tingene. 

Anonymkode: 18d57...c82

Takk for et fint og nyttig svar. Jeg synes det du skriver høres veldig fornuftig ut, og jeg kommer til å ta kontakt med hjelpeapparatet veldig snart. 

Anonymkode: 307f2...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Gutten vår på elleve,snart tolv, er svært krevende(kan ikke si for tiden, men i di siste 4 årene). Det kan gjerne være vi foreldre som er skyld i dette, og vi tar gjerne i mot konstruktiv kritikk. 

Saken er at han i utgangspunktet minner mer om en umoden 5/6 åring. Her kommer noen eksempler vi opplever daglig:

Bruker 30 min på å pusse tenner(,ikke ordentlig), så vi må hjelpe han for at ikke tennene skal ta skade. Han sier det er vondt, han er trøtt, hodeverk osv. og bare legger seg på gulvet og sutrer. 

Hvert eneste måltid er en tålmodighetsprøve, for han liker ikke mat rett og slett. Han er veldig tynn og jeg bruker mye krefter på å lage smoothie, og og alt han sier han lover å spise om bare han får det(spiser ubetydelig da også).bruker dyre summer på næringdrkker fra apoteket, bare for å få i han noe.

Klær: han er svært kresen, og nekter å gå i annet enn sine 3 favoritt klesplagg. Om disse ikke skulle være å finne, blir det oppstyr! Han nekter å gå i støvler og regntøy også,selv når det er styrtregn og kaldt. 

Han tror alt er kjeft , og selv om vi har en helt normal stemme, men gjerne må vær litt bestemt, ja, da krangler vi ifølge ham. Han er så utrolig nærtagende, og om jeg får.eks. hadde sagt at han måtte ta av seg capsen ved bordet,ja da er vi sinte. 

Det gjelder i svært mange andre situasjoner også, men det ville blitt for langt. 

Vi er fryktelig slitne av å ha det slik, og skjønner ikke hvordan det ble slik. 

Håper noen kan komme med litt innspill her!

Hilsen fortvilet mor

Anonymkode: 307f2...99b

Jeg ville først tatt det opp med læreren, hørt hvordan han er på skolen. Det kan jo være andre også har observert noe? Tenker hvis deg kun er hjemme han gjør dette, tyder det mer på "trass" og viljelyst/snart tenåring med hormonene som herjer. Har ei 10-åring jente her hjemme som er ekstremt sårbar. Men vet at det gir seg og at det heldigvis bare er i perioder. Men siden dette skjer så ofte, tenker jeg det kan være noe annet.

Jeg ville snakket med lege, helsesøster på skolen å fått råd. Har du sjekket ADHD? Det er flere typer ADHD som ikke alltid er lett å oppdage. Ville ikke gitt meg, det kan virke inn på han også, som ikke er noe greit. 

Lykke til. 

Anonymkode: 005de...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i BUP, og syns dere bør sørge for å få en henvisning dit. Slå i bordet overfor fastlegen (eller skaffe en annen fastlege, utifra det du beskriver) og si at her trengs en utredning. Det er mange diagnoser som gutten kan vurderes ut i fra, men det trengs spesialisthelsetjeneste, ikke synsing fra en fastlege, helsesøster eller lærer. Min erfaring er at barn ofte kommer alt for sent til utredning til BUP, fordi de burde fått hjelp derfra mye tidligere.

Anonymkode: 79727...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i BUP, og syns dere bør sørge for å få en henvisning dit. Slå i bordet overfor fastlegen (eller skaffe en annen fastlege, utifra det du beskriver) og si at her trengs en utredning. Det er mange diagnoser som gutten kan vurderes ut i fra, men det trengs spesialisthelsetjeneste, ikke synsing fra en fastlege, helsesøster eller lærer. Min erfaring er at barn ofte kommer alt for sent til utredning til BUP, fordi de burde fått hjelp derfra mye tidligere.

Anonymkode: 79727...f78

Har bestilt tid til legen nå. Vurderer sterkt å bytte fastlege etter jeg betalte på nett for å se nøyere på denne legen. 

Takk for din tid til å svare meg!

Anonymkode: 307f2...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå… lider av det samme selv og er 11 år eller blir om 6 dager da. Skjønner godt at dette er vanskelig for dere💞

Anonymkode: 82ad7...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...