Gå til innhold

Abortdebatten. Hva syns dere...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å velge abort før uke 12 er en ting, man kjenner at man ikke er klar for barn. Abort etter uke 12 og iallefall når det nermer seg 18 uker,-ja da skal det stå ille til med barnet eller mor tenker jeg. At noen velger bort en tvilling er helt uforståelig. Jeg har tvillinger selv og var lenge aktiv i to tvillingklubber og en nettside for tvillingforeldre. Det er ikke slik at det nødvendigvis er verre med to enn med en, noen syntes det var ille slitsomt mens andre ikke syntes det var så ille. Jeg har prøvd begge deler og jeg var like sliten med en som med de to som kom senere (og da hadde jeg jo førstemann også). 

Anonymkode: 99dda...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes du det?

Anonymkode: 35f5f...cc8

Fordi det er drap? 

Anonymkode: 8d284...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke alle hatt det likt i livet. Jeg tror det er derfor vi tenker litt forskjellig . Jeg tror ikke på noe nemder. Minst mulig innblanding fra andre utenforstående. Bare sann og god informasjon.

Anonymkode: 6283d...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg syns at begge sider overdriver og krisemaksimerer så det er direkte flaut å se og høre på. Det er ikke sånn at det hadde blitt strikkepinneaborter over en lav sko om abortloven ble innskjerpet. Det har aldri vært så god tilgang på prevensjon som i dag, til og med angrepiller hvis en slurver i fylla, og det er verken en sosial skam eller et stort økonomisk problem å være aleneforelder heller. Og motparten framstiller alle som tar abort som mordere og på grensen til holocaust-utøvere. Jeg har meldt meg ut for lenge siden. Det er jo umulig å diskutere dette på en saklig måte med de som er mest engasjert også, fordi de tar alt personlig og blir krenka bare en åpner munnen. De får bare holde på. Gidder ikke bry meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Det har aldri vært så god tilgang på prevensjon som i dag, til og med angrepiller hvis en slurver i fylla, og det er verken en sosial skam eller et stort økonomisk problem å være aleneforelder heller.

Men det er jo ikke helt det denne saken handler om heller!?! Her er det snakk om at de som er gravide ikke lengre kan fjerne foster med store skader og kromosonfeil når det blir oppdaget ved senere ultralyder. Så om man blir gravid med et høyt etterlengtet barn og man på ultralyd i uke 14-15 får vite at fosteret mangler hjerte eller bein/armer så kan man ikke abortere det, men må gå ut svangerskapet.

Anonymkode: 244e5...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke helt det denne saken handler om heller!?! Her er det snakk om at de som er gravide ikke lengre kan fjerne foster med store skader og kromosonfeil når det blir oppdaget ved senere ultralyder. Så om man blir gravid med et høyt etterlengtet barn og man på ultralyd i uke 14-15 får vite at fosteret mangler hjerte eller bein/armer så kan man ikke abortere det, men må gå ut svangerskapet.

Anonymkode: 244e5...429

Tror du må lese deg litt opp på problemstillingen. Det er ikke snakk om at man ikke skal kunne fjerne alvorlig syke/misdannede fostere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke helt det denne saken handler om heller!?! Her er det snakk om at de som er gravide ikke lengre kan fjerne foster med store skader og kromosomfeil når det blir oppdaget ved senere ultralyder. Så om man blir gravid med et høyt etterlengtet barn og man på ultralyd i uke 14-15 får vite at fosteret mangler hjerte eller bein/armer så kan man ikke abortere det, men må gå ut svangerskapet.

Anonymkode: 244e5...429

Det er antydet (de har jo ikke forhandlet ferdig) at senaborter skal begrenses til tilfeller der fosteret ikke er levedyktig. Så da vil kanskje noen typer skader / avvik være abortgrunn, andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke helt det denne saken handler om heller!?! Her er det snakk om at de som er gravide ikke lengre kan fjerne foster med store skader og kromosonfeil når det blir oppdaget ved senere ultralyder. Så om man blir gravid med et høyt etterlengtet barn og man på ultralyd i uke 14-15 får vite at fosteret mangler hjerte eller bein/armer så kan man ikke abortere det, men må gå ut svangerskapet.

Anonymkode: 244e5...429

Men likevel skriker de om "aldri mer strikkepinner". Det er som å bruke atombomber på mygg.

Og jeg har aldri hørt den påstanden som du kommer med her fra seriøst hold, bare fra aksjonistene som har mista grepet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Og hva når det "høyt etterlengtede barnet" kommer først etter at en har abortert ørten "misforstre" fordi en vet at det er alvorlige arvelige tilstander i familien? Jeg fatter ikke at folk orker å utsette seg selv for sånt. Eller at det strengt tatt er samfunnsøkonomisk forsvarlig. Moralen får andre ta seg av å vurdere, og jeg er ingen tilhenger av å forby alt mellom himmel og jord. Men har vi i så fall rett til å kritisere folk i India som aborterer jentefostre, hvis vi selv syns det er greit å abortere et foster med downs, eller en tvilling, fordi det er så slitsomt å ha to babyer? Stein i glasshus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...