Gå til innhold
AnonymBruker

Normale verdier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Mette,

Jeg sluttet på pillen siste uken i juli, men har ikke hatt antydning til blødninger. Jeg var nylig til fastlegen hvor jeg tok blodprøve for å sjekke hormonverdiene mine. Jeg fikk tilbakemelding på at det var normale funn:

P-LH: 5,7. P-FSH: 7,8. P-østradiol 94*L. P-Prolaktin: 352.

Prøver å lese litt på nettet, men ser at flere oppgir østradiol i andre verdier. I tillegg ser jeg at referansenivå er 143-1615, men da er vel mitt nivå lavt?

Jeg fikk mensen da jeg var 11-12. Startet på p-pille for å redusere blødning og smerter da jeg var 17-18år. Er nå 31år og har de siste 5årene gått på Yasmin. Kan ikke huske sist jeg hadde bortfallsblødning i en pillefri uke.

Mener jeg hadde regelmessig mens før jeg starter på p-piller, men også i de første årene på pillen. P-pillene jeg brukte gikk imidlertid ut av produksjon og jeg måtte prøve meg frem for å finne nye som regulerte mensen. Jeg slet lenge med uregelmessige spottblødninger før jeg startet på Diane. Jeg gikk på de i kanskje 4 år før jeg startet på Yasmin.

Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser, men er nå normalvektig - og har vært der i mange år. Jeg spiser sunt og trener regelmessig 4-5ganger i uken.

Bør jeg være bekymrer for at mensen uteblir? Ønsker å bli gravid etterhvert..

Vh

Anonymkode: 55151...cb2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Helt klart, det er ikke normal  verdi av østradiol. Du har lavt østrogennivå, sannsynligvis en effekt av anoreksi og/eller tidlig  start med p-piller. Det naturlige samspillet mellom hypofyse (hjernevedhenget) og eggstokkene er ikke innlært hos deg. Du har ikke eggmodning med østrogenproduksjon og ingen eggløsning.

Jeg foreslår at du snakker med din fastlege om henvisning til gynekolog for diskusjon av hormonbehandling. Jeg vil foreslå f.eks. Trisekvens eller tilsvarende behandling som gis til kvinner i og etter overgangsalderen. Jeg vil ikke anbefale p-pille, for det medfører at det ikke er mulig å få til et naturlig samarbeid mellom hypofyse og eggstokk.

Det er meget sannsynlig at du må ha hormoner, sprøyter, for å modne egg og for eggløsning. Det går vanligvis bra.

Vennlig hilsen Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Takk for svar!:) ..selv om jeg kjente at jeg nå ble mye mer bekymret. Hvorfor i alle dager vil legen si at dette er «verdier som for kvinne i fertil alder»? Hun har erfaring fra kvinneklinikken og interesse for gynekologi.

Tror du samspillet ikke er innlært altså, selv med menstruasjon fra 11-12 til 17-18-år før p-pille? Og vedr. Spiseforstyrrelsen så skal det sies at jeg aldri var farlig tynn, men kroppen fikk definitivt gjennomgå i en altfor lang periode. Har vært normalvektig i 6-7år.

Alt dette vet jo også fastlegen. Vi snakket ikke om det da jeg tok prøvene, men trodde alt var dokumentert i journalen.

En annen sak er at jeg også har påvist HPV og har gått til regelmessig oppfølging - uten at det har utviklet seg videre.

..igjen, takk for svar:)

Marianne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Sekundær amenore’, dvs. menstruasjoner som har vært til stede, men deretter har stoppet opp i mer enn seks måneder er noe som leger, også gynekologer, synes er veldig vanskelig å håndtere. Når legen får prøvesvar, så kan resultater være merket med at verdien er utenfor normalen, eller legen kan slå opp i en tabell som kan se ut som her vist (fra Aker Sykehus som har et anerkjent hormonlaboratorium). For østradiol (det viktigste kvinnelige østrogen) beskrives normalverdier slikt:

12-49 år:

1.     Follikkelfase:

90-210 pmol/l

2.     Midtsyklisk topp:

430-2200 pmol/l

3.     Lutealfase:

270-1050 pmol/l

Legen ser da at en verdi på 94 er innenfor det normale, men tenker ikke på dynamikken eller rettere den manglende dynamikken.

Hos kvinner med normal syklus starter syklus (1.menstruasjonsdag), follikkelfasen, med meget lavt østradiol, omkring 100, men i løpet av 12-14 dager øker verdien opp til en midtsyklisk topp på ca 600 til 1000 (eller høyere). Da skjer eggløsning. Etter eggløsning, i lutealfasen, er østradiol på et middelnivå, ca 400, og rett før menstruasjon faller nivået bratt ned til ca 100. Det er denne dynamikken som trigger eggmodning og eggløsning og skaper en normal syklus. Det går beskjed frem og tilbake mellom eggstokk og hypofyse som er det overordnede styringsorganet. Hvis man tar gjennomsnitt av østradiol gjennom syklus, så ligger nivået på mellom 300 og 500.

Hos kvinner uten menstruasjonssyklus må man anta at verdien på f.eks. 94 er konstant fra måned til måned. Altså har du bare en femdel/firedel av det normale nivået. Hvis dette pågår ubehandlet over mange år, kan det gi risiko for ‘tidlig aldring’ med økt risiko for benskjørhet, kanskje økt risiko for hjertesykdom og andre sykdommer. Det er ingen grunn til bekymring. Du har bare hatt lavt hormonnivå i ca. 4 måneder. Kvinner som ammer har tilsvarende lavt østrogennivå til de igjen får menstruasjoner

Det bør tilføres østrogen, og med p-pille fikk du bra med østrogen.

Årsaken til at menstruasjonene/syklus hos deg ikke har kommet tilbake er sannsynligvis en kombinasjon av vekttap og p-pille. I tenårene er syklus, iallfall hos noen, meget sårbar. Vekttap, trening, reiser og kanskje psykiske forhold kan stoppe samarbeidet mellom hypofyse og eggstokker. Det viser seg ved at menstruasjonene stopper som tegn på manglende eggløsning.

På et tidspunkt kommer p-pillen inn i bildet. P-pillen har samme effekt, den stopper totalt for samarbeid mellom hypofyse og eggstokk. Det blir derved dobbelt opp med hemning, men hormonene i p-pillen gir regelmessige blødninger og skjuler problemet. Det dukker først frem når man stopper med p-pillen. Det er vist at ca en tredel av de som hadde stopp i menstruasjonene på grunn av anoreksi, ikke får menstruasjoner tilbake selv om de får normal vekt. Du hører tilsynelatende til denne gruppen.

Du kan ikke klandre din lege for at du fikk p-piller. Hos de fleste går det bra.

Du bør få hormonstilskudd av samme typen som gis i klimakteriet for å få opp østrogennivået (østradiol på over 250-300). Du kan holde pause en gang iblant for å se om din syklus er kommet tilbake, årlig? Du må sannsynligvis ha eggløsningsstimulasjon når du ønsker å bli gravid, men det er som regel en vellykket behandling.

Som sagt, dette er ikke lett for de fleste leger å håndtere. Du kan gjerne ta min utredning med til fastlegen som 'videre-utdanning'. Når jeg underviser gynekologer, så må det repeteres om og om igjen. Det er vanskelig stoff.

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Takk for utfyllende svar. Jeg tar det med meg til fastlegen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Moen, Gynekolog

Fint, alle leger har behov for videreutdanning. Hilsen Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her