Gå til innhold

Søvnmangelkrise


 cilie

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, cilie skrev:

Nei, Ikke prøvd andre enn Surmontil av den type medisiner. Er avhengig av noe som ikke gir hangover pga jobb, eller kan resultere i vektøkning. 

Jeg håper jeg ikke er i overgangsalder allerede i slutten i 30-årene. 

Jeg har overhodet ingen hangover og ikke vektøkning. Ved så lave doser er vektøkning svært lite sannsynlig. Synes du burde gjøre et forsøk. 

Anonymkode: a3243...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har overhodet ingen hangover og ikke vektøkning. Ved så lave doser er vektøkning svært lite sannsynlig. Synes du burde gjøre et forsøk. 

Anonymkode: a3243...ded

Takk for tips! 

Jeg får se an litt og vurdere det. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 3.40, cilie skrev:

Jeg er helt fortvilet. Våkner så å si konstant i 03-04-tiden etter å ha sovnet rundt 23.30. Til tross for bruk av Surmontil for søvn og itillegg Imovane/Stilnoct ved behov. Hatt søvnproblemer «hele livet», men nå begynner jeg å miste motivasjon for det meste. Er «halvsyk» hele tiden, (forkjølet, hodepine, kvalm, får hjertebank) orker ikke trene eller avtale noe etter jobb. Tyr til lettvint kosthold. Gått opp 2-3 kg siden sommeren. Konsentrasjonen på jobb er helt krise. Handler bare om å «holde ut.» Gjennomsliten. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg ser ikke noen løsning mtp hva som kan hjelpe. Alt er prøvd. Jeg føler meg helt «utavmegsjølopplevelse»

Jeg blir i likhet med flere her litt forundret over det du skriver med at alt er prøvd. Du har prøvd en mikroskopisk dose Surmontil og en allergimedisin, samt innsovningstabletter som har null effekt på det som er problemet, å opprettholde søvn. Du har heller ikke prøvd å gjøre noe med det underliggende problemet, som er livssituasjonen din og tankemønsteret ditt mht jobb. 

Jeg anbefaler at du heller prøver f.eks Seroquel, som også har en angstdempende effekt, og som i lave doser overhode ikke er forbundet med vektøkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg blir i likhet med flere her litt forundret over det du skriver med at alt er prøvd. Du har prøvd en mikroskopisk dose Surmontil og en allergimedisin, samt innsovningstabletter som har null effekt på det som er problemet, å opprettholde søvn. Du har heller ikke prøvd å gjøre noe med det underliggende problemet, som er livssituasjonen din og tankemønsteret ditt mht jobb. 

Jeg anbefaler at du heller prøver f.eks Seroquel, som også har en angstdempende effekt, og som i lave doser overhode ikke er forbundet med vektøkning. 

Ja, jeg skal vurdere det. Jeg synes dog det er ganske ille å bruke antipsykotika for å få sove. Etter jeg begynte med Surmontil, har jeg vært helt elendig på å komme meg på trening feks - synes jeg merker en hangover og er mye mer tett i nesen.

Dette med søvn har plaget meg hele livet. Vet ikke helt hva du mener jeg skal gjøre med jobb og livssituasjon for øvrig. 

 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Da var jeg våken igjen. 

Før sovnet jeg «aldri», men nå er det helt klart å holde på søvnen som er hovedproblemet. I hvert fall når jeg kan bruke S og innsovningstbl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Sånn. Da var jeg våken igjen. 

Før sovnet jeg «aldri», men nå er det helt klart å holde på søvnen som er hovedproblemet. I hvert fall når jeg kan bruke S og innsovningstbl. 

Er enig med ISW at du burde prøve Seroquel. Bruker selv quetiapin som jo er det samme. Jeg var oppe i 300 mg og da sov jeg ofte 7 timer, men fikk dessverre så mye bivirkninger at jeg måtte gå ned til 100 mg.  Uten quetiapin så hadde det blitt minimalt med søvn. Jeg har prøvd det meste, men quetiapin har vært den beste for meg så langt. Har ikke hangover heller.

Skjønner ikke helt den greia med at det er fælt å ta en liten dose antipsykotika for søvn, hvis det gjør at du får et bedre liv. Det er mange "friske" som visstnok tar disse for søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, emilie321 skrev:

Er enig med ISW at du burde prøve Seroquel. Bruker selv quetiapin som jo er det samme. Jeg var oppe i 300 mg og da sov jeg ofte 7 timer, men fikk dessverre så mye bivirkninger at jeg måtte gå ned til 100 mg.  Uten quetiapin så hadde det blitt minimalt med søvn. Jeg har prøvd det meste, men quetiapin har vært den beste for meg så langt. Har ikke hangover heller.

Skjønner ikke helt den greia med at det er fælt å ta en liten dose antipsykotika for søvn, hvis det gjør at du får et bedre liv. Det er mange "friske" som visstnok tar disse for søvn.

Jeg må være klar i hodet på jobb 08.00. Det er jeg for så vidt ikke slik det er nå heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Jeg må være klar i hodet på jobb 08.00. Det er jeg for så vidt ikke slik det er nå heller... 

Du kan jo ikke si at du har prøvd alt når du ikke har gjort det og heller ikke er villig til å prøve noe annet. Og hva er verst; en evt vektøkning eller fortsatt søvnmangel? Du kan jo trene/mosjonere/trimme og passe på matinntaket også. 

Evt får du be om å komme til en søvnspesialist? 

Anonymkode: f69b7...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke si at du har prøvd alt når du ikke har gjort det og heller ikke er villig til å prøve noe annet. Og hva er verst; en evt vektøkning eller fortsatt søvnmangel? Du kan jo trene/mosjonere/trimme og passe på matinntaket også. 

Evt får du be om å komme til en søvnspesialist? 

Anonymkode: f69b7...061

Ja, vi har snakket om sistnevnte. Vektøkning er uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med noe av det samme i perioder, men ikke så alvorlig.

Jeg bruke en slik spikermatte, når jeg våkner og ikke får sove igjen. Ikke alltid det fungerer, men ofte så roer hode seg og jeg sovner igjen. Det er nok spinning av tanker som er grunn til dårlig søvn hos meg.

Kan jo være verdt å prøve 😊

Anonymkode: df8ee...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg ringe legen og be om å bli henvist til hva som enn måtte finnes av ekspertise. Nå ødelegger snart mangel på søvn helt jobbsituasjonen min. Prøvd å sove m både Sobril og Surmontil. Sovner litt en gang mellom 23-24. Oppe 24. Våken igjen før 02.30. Jeg blir helt «gal» av å ha det slik. Har lyst til å kaste opp av trøtthet, utmattelse  og fortvilelse, mens «hodet» er lys våkent. Det er ikke forenlig å jobbe sånn jeg er nå, men helt krise å bli borte og. For ikke å snakke om hva det koster å gi beskjed til div om at jeg ikke kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cilie skrev:

I dag skal jeg ringe legen og be om å bli henvist til hva som enn måtte finnes av ekspertise. Nå ødelegger snart mangel på søvn helt jobbsituasjonen min. Prøvd å sove m både Sobril og Surmontil. Sovner litt en gang mellom 23-24. Oppe 24. Våken igjen før 02.30. Jeg blir helt «gal» av å ha det slik. Har lyst til å kaste opp av trøtthet, utmattelse  og fortvilelse, mens «hodet» er lys våkent. Det er ikke forenlig å jobbe sånn jeg er nå, men helt krise å bli borte og. For ikke å snakke om hva det koster å gi beskjed til div om at jeg ikke kommer. 

Føler virkelig med deg. Har vært der du er nå en rekke ganger.

Vil bare si at jeg får litt hjelp av 100 mg quetiapin, noe som er det samme som Seroquel som @issomethingwrong anbefalte. I begynnelsen fikk jeg litt hangover, men det tok ikke lange stunden før jeg ikke merket noe om morgenen. Det går dessuten an å prøve mindre doser først. Vet også om mange andre som får god hjelp av quetiapin/Seroquel.

Håper virkelig du får en rask time og at du får hjelp. Helt håpløst å gå sånn du går nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, cilie skrev:

I dag skal jeg ringe legen og be om å bli henvist til hva som enn måtte finnes av ekspertise. Nå ødelegger snart mangel på søvn helt jobbsituasjonen min. Prøvd å sove m både Sobril og Surmontil. Sovner litt en gang mellom 23-24. Oppe 24. Våken igjen før 02.30. Jeg blir helt «gal» av å ha det slik. Har lyst til å kaste opp av trøtthet, utmattelse  og fortvilelse, mens «hodet» er lys våkent. Det er ikke forenlig å jobbe sånn jeg er nå, men helt krise å bli borte og. For ikke å snakke om hva det koster å gi beskjed til div om at jeg ikke kommer. 

Masse lykke til hos legen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.11.2018 den 4.40, cilie skrev:

Jeg er helt fortvilet. Våkner så å si konstant i 03-04-tiden etter å ha sovnet rundt 23.30. Til tross for bruk av Surmontil for søvn og itillegg Imovane/Stilnoct ved behov. Hatt søvnproblemer «hele livet», men nå begynner jeg å miste motivasjon for det meste. Er «halvsyk» hele tiden, (forkjølet, hodepine, kvalm, får hjertebank) orker ikke trene eller avtale noe etter jobb. Tyr til lettvint kosthold. Gått opp 2-3 kg siden sommeren. Konsentrasjonen på jobb er helt krise. Handler bare om å «holde ut.» Gjennomsliten. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg ser ikke noen løsning mtp hva som kan hjelpe. Alt er prøvd. Jeg føler meg helt «utavmegsjølopplevelse»

Atte - et godt kosthold og mosjon kan gjøre underverker for dårlig søvn... Jeg ville prøvd det en god stund før jeg prøve flere piller, men det skal sies at jeg har null erfaring med eller peling på det altså, så ikke skyt meg! I alle fall er det sånn hos meg - om jeg er flink i matveien, spiser en del grønnsaker og ligger unna alt for mye karbohydrater og søtt så fungerer kroppen så mye bedre, er mer opplagt og kvikkere. Og når jeg er mer ute om dagen og bruker kroppen så sover den mye bedre om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jobb. Sliten, fryser og er kvalm, men må holde ut et møte og håper jeg kan dra i 14.30-tida. 

Trening er topp - det vet jeg - men har ikke orket på flere uker. Jeg sover dessverre enda dårligere når jeg spiser lavkarbo, men da fungerer mage - og vekt - best. 

Jeg er også skeptisk til piller. Veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er på jobb. Sliten, fryser og er kvalm, men må holde ut et møte og håper jeg kan dra i 14.30-tida. 

Trening er topp - det vet jeg - men har ikke orket på flere uker. Jeg sover dessverre enda dårligere når jeg spiser lavkarbo, men da fungerer mage - og vekt - best. 

Jeg er også skeptisk til piller. Veldig. 

Jeg mener ikke at du skal spise lavkarbo, men mer grønnsaker og mindre søtsaker rett og slett. Jeg mener heller ikke hard trening, men en liten gåtur i frisk luft til å begynne med, trenger ikke være mer enn 15-20 min. :) Du skal til legen snart om jeg har forstått det rett, husk å opplyse om at allmenntilstanden din ikke er som den skal være (jeg vet jo ikke hva du skal dit for), blodprøver kan vise om det er noe vesentlig du mangler i alle fall.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg mener ikke at du skal spise lavkarbo, men mer grønnsaker og mindre søtsaker rett og slett. Jeg mener heller ikke hard trening, men en liten gåtur i frisk luft til å begynne med, trenger ikke være mer enn 15-20 min. :) Du skal til legen snart om jeg har forstått det rett, husk å opplyse om at allmenntilstanden din ikke er som den skal være (jeg vet jo ikke hva du skal dit for), blodprøver kan vise om det er noe vesentlig du mangler i alle fall.

Ja, har ikke rukket å bestille time i dag. Det er sikkert uansett bare «livet» og stress... Enig om trening og kosthold. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Ja, har ikke rukket å bestille time i dag. Det er sikkert uansett bare «livet» og stress... Enig om trening og kosthold. 

 

Nå må du ikke trekke deg.... 😆❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cilie skrev:

Ja, har ikke rukket å bestille time i dag. Det er sikkert uansett bare «livet» og stress... Enig om trening og kosthold. 

 

Sett varsling på mobilen i morgen klokka 8.30. Da har du trolig kommet deg på jobb, men ikke startet på møter ennå (kanskje).

Så ringer du legen og bestiller time. OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...