Gå til innhold

Aktiv dødshjelp - Hva synes dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av abortdebatten - dette blir kanskje ett naturlig neste tema. Hva tenker dere om aktiv dødshjelp?

Anonymkode: 03b21...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av abortdebatten - dette blir kanskje ett naturlig neste tema. Hva tenker dere om aktiv dødshjelp?

Anonymkode: 03b21...2fa

Jeg er for aktiv dødshjelp, men med meget strenge regler selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for aktiv dødshjelp før, men etter å ha sett en dokumentar og en film om temaet så ble jeg litt betenkt. Det er ikke et lett tema. Jeg er litt opptatt av hvordan en skal sette grensene for hvem som skal få eller ikke få aktiv dødshjelp. Hvor skal dette kunne gjøres eller hvem skal kunne gi aktiv dødshjelp. Hva med resten av familien? Hvordan/hvem ivaretar dem? Det er mange spørsmål som må besvares før en kan tillate dette.

Hvis hvilken som helst lege skal kunne utføre aktiv dødshjelp så er jeg imot. Rett og slett for at det kan bli for vilkårlig hvem som kan få dette. Grensene kan bli utvisket og når en først har tillat aktiv dødshjelp så hva blir det neste? Blir kriteriene mindre etterhvert hvem som kan få det? 

Uansett så er dette et vanskelig tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at man lar gamle syke dyr få slippe å lide, og kaller det humant, men man lar ikke gamle syke bestemødre med smerter som ikke kan lindres/fjernes få slippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Skulle man ikke heller ruste opp helsevesenet og sette inn alle midler for å gjøre livet bedre for de som lider ?. Og skal helsevesenet bli pålagt å gi aktiv dødshjelp på samme måte som de er pålagt å utføre abort?. Kanskje man heller skal ta stilling til når man avslutter behandling, det er en passiv form for dødshjelp. Man har også erfart at mennesker som har sagt at de ville ønsket aktiv dødshjelp hvis de skulle havne i en viss situasjon tenker anderledes når de virkelig er i situasjonen. Ingen må komme i en situasjon der de føler at de opptar plass eller er til bry. Eller egentlig er deprimert og ønsker hjelp til selvmord. Har man rett til å be noen andre om å ta livet deres. 

Anonymkode: 7904e...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg er for aktiv dødshjelp. Det gir mennesker som har det forferdelig en vei ut av smerten. Det må selvfølgelig være strenge krav. Altså ikke for de som ikke er dødelig syke med alvorlige smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Skulle man ikke heller ruste opp helsevesenet og sette inn alle midler for å gjøre livet bedre for de som lider ?. Og skal helsevesenet bli pålagt å gi aktiv dødshjelp på samme måte som de er pålagt å utføre abort?. Kanskje man heller skal ta stilling til når man avslutter behandling, det er en passiv form for dødshjelp. Man har også erfart at mennesker som har sagt at de ville ønsket aktiv dødshjelp hvis de skulle havne i en viss situasjon tenker anderledes når de virkelig er i situasjonen. Ingen må komme i en situasjon der de føler at de opptar plass eller er til bry. Eller egentlig er deprimert og ønsker hjelp til selvmord. Har man rett til å be noen andre om å ta livet deres. 

Anonymkode: 7904e...375

Er du imot aktiv dødshjelp så velger du ikke det, skulle det bli lovlig. Synes det blir feil når andre skal bestemme over andres slutt på livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Er du imot aktiv dødshjelp så velger du ikke det, skulle det bli lovlig. Synes det blir feil når andre skal bestemme over andres slutt på livet.

Men har du rett til å bestemme at et annet menneske skal ta livet ditt? Og hvis du mener når man skal avslutte en behandling blir det avgjordt i sammen med pasient og pårørende. 

Anonymkode: 7904e...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Skulle man ikke heller ruste opp helsevesenet og sette inn alle midler for å gjøre livet bedre for de som lider ?. Og skal helsevesenet bli pålagt å gi aktiv dødshjelp på samme måte som de er pålagt å utføre abort?. Kanskje man heller skal ta stilling til når man avslutter behandling, det er en passiv form for dødshjelp. Man har også erfart at mennesker som har sagt at de ville ønsket aktiv dødshjelp hvis de skulle havne i en viss situasjon tenker anderledes når de virkelig er i situasjonen. Ingen må komme i en situasjon der de føler at de opptar plass eller er til bry. Eller egentlig er deprimert og ønsker hjelp til selvmord. Har man rett til å be noen andre om å ta livet deres. 

Anonymkode: 7904e...375

Et av kriteriene for å få aktiv dødshjelp må jo være at all behandling er gjort og personen ikke kan leve særlig lenge og samtidig har det ekstremt dårlig. Feks uutholdelig smerter. Er det riktig at en person skal pines i kanskje ett år før han/hun dør en naturlig død? Alt går ikke an å behandles av helsevesenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du rett til å bestemme at et annet menneske skal ta livet ditt? Og hvis du mener når man skal avslutte en behandling blir det avgjordt i sammen med pasient og pårørende. 

Anonymkode: 7904e...375

Det må jo være noen som ønsker å ta den jobben. Dette må være ene og alene  pasientens avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, emilie321 skrev:

Et av kriteriene for å få aktiv dødshjelp må jo være at all behandling er gjort og personen ikke kan leve særlig lenge og samtidig har det ekstremt dårlig. Feks uutholdelig smerter. Er det riktig at en person skal pines i kanskje ett år før han/hun dør en naturlig død? Alt går ikke an å behandles av helsevesenet

Man er i dag mye bedre på smertebehandling og de fleste døende sovner fredlig inn med medisiner og god lindring. Har opplevd at de som har fått aktiv dødshjelp ofte tar dette valget og får det utført før de har kommet til det punktet du snakker om. Det finnes mennesker som har store lidelser over mange år der dette spørsmålet overhode ikke taes opp. Feks de som ikke kan si fra pga lammelse eller multihandicapede. Eller demente , eller de som får slag i ung alder og ligger totalt pleietrengende i en seng resten av livet. For meg virker det mer som at det er relativt ressurssterke som får gjennomført dødshjelp. Hvem skal avgjøre hvem som « fortjener « en slik hjelp?. Et forferdelig vanskelig valg og ikke så enkelt som noen fremstiller det. Problemet er at når man først begynner å tøye grenser er det lett å gå feil. Men selvfølgelig forstår jeg hva dere mener , syns bare det ikke er så lett. Kanskje fordi jeg har mye erfaring med dødssyke. 

Anonymkode: 7904e...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er i dag mye bedre på smertebehandling og de fleste døende sovner fredlig inn med medisiner og god lindring. Har opplevd at de som har fått aktiv dødshjelp ofte tar dette valget og får det utført før de har kommet til det punktet du snakker om. Det finnes mennesker som har store lidelser over mange år der dette spørsmålet overhode ikke taes opp. Feks de som ikke kan si fra pga lammelse eller multihandicapede. Eller demente , eller de som får slag i ung alder og ligger totalt pleietrengende i en seng resten av livet. For meg virker det mer som at det er relativt ressurssterke som får gjennomført dødshjelp. Hvem skal avgjøre hvem som « fortjener « en slik hjelp?. Et forferdelig vanskelig valg og ikke så enkelt som noen fremstiller det. Problemet er at når man først begynner å tøye grenser er det lett å gå feil. Men selvfølgelig forstår jeg hva dere mener , syns bare det ikke er så lett. Kanskje fordi jeg har mye erfaring med dødssyke. 

Anonymkode: 7904e...375

Er helt enig med mye av det du skriver . Men en kan ikke si at fordi ikke alle kan få det, så kan ingen få det. Feks ved ALS så vet en at en dør og at den ikke blir noe god død.

Akkurat det med grenser skrev jeg også om i mitt første innlegg, så der er vi helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et virkelig etiske dilemma. Jeg var alvorlig deprimert i tre år ,hadde jeg hatt muligheten da til å be om hjelp til å dø hadde jeg bedt om det .Har det fint i dag så burde jeg ha fått den hjelpen dengang? 

Min far hadde kreft og lå og led på sykehuset i flere dager før han døde ,de hadde ikke nok smertepumper så smertelindringen var dårlig.Burde han fått aktiv dødshjelp?

Jeg tror at det er alt for mange dilemma vi kommer til å stå ovenfor vis vi velger aktiv dødshjelp. Så selv etter å ha sett en av mine nærmeste lide er jeg i mot aktiv dødshjelp. 

Før i gamle dager var det ikke uvanlig at legen ga en døende pasient en overdose morfin for å kutte ned på tiden det tok å dø,denne barmhjertige handlingen er jeg for.

Anonymkode: 30e48...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg er for aktiv dødshjelp, men med meget strenge regler selvfølgelig.

Enig.

Jeg ønsker å ha den muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, emilie321 skrev:

Er helt enig med mye av det du skriver . Men en kan ikke si at fordi ikke alle kan få det, så kan ingen få det. Feks ved ALS så vet en at en dør og at den ikke blir noe god død.

Akkurat det med grenser skrev jeg også om i mitt første innlegg, så der er vi helt enig.

Jeg forstår problemet og er usikker på hva jeg egentlig mener men ingen vet med sikkerhet hvordan man kommer til å dø.Men hvis noen med ALS får inntrykk at de går en smertefull død i møte og dette blir et vanlig tema vil man ta en avgjørelse basert på frykt for hva som skal komme. I stedet for støtte og trygghet for å få hjelp til å møte døden når den kommer. Jeg vet ikke jeg. 

Anonymkode: 7904e...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår problemet og er usikker på hva jeg egentlig mener men ingen vet med sikkerhet hvordan man kommer til å dø.Men hvis noen med ALS får inntrykk at de går en smertefull død i møte og dette blir et vanlig tema vil man ta en avgjørelse basert på frykt for hva som skal komme. I stedet for støtte og trygghet for å få hjelp til å møte døden når den kommer. Jeg vet ikke jeg. 

Anonymkode: 7904e...375

Jeg leste en bok som var skrevet av en ALS pasient (tror den het  ro ro ett eller annet) en liten, men samtidig en stor bok. Det fikk jeg mye innsikt i en ALS pasient's liv fra diagnose til slutten. Fikk mange tanker av den (vet at alle ikke er like)

Er enig i det du skriver, men samtidig må de som virkelig ønsker det, få et valg.

Etter en alvorlig sykdom for noen år siden hvor jeg holdt på å dø (nærmeste familie ble ringt etter 6.00) så er jeg ikke redd for å dø lenger, men er redd for å få en lang og smertefull død. Vet faktisk ikke hva jeg hadde valgt hvis jeg hadde hatt mulighet til aktiv dødshjelp. Vet bare at jeg har lyst til å følge datteren min lengst mulig. Hva jeg eventuelt ville valgt har ingen betydning siden det er mennesker som virkelig ønsker aktiv dødshjelp. Hva å gi de et valg? Det må da ikke bli fordi en føler seg til bry og besvær.

Hmm... Et vanskelig tema.

Ro uten årer.  Het boka jeg nevnte

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man er i dag mye bedre på smertebehandling og de fleste døende sovner fredlig inn med medisiner og god lindring. Har opplevd at de som har fått aktiv dødshjelp ofte tar dette valget og får det utført før de har kommet til det punktet du snakker om. Det finnes mennesker som har store lidelser over mange år der dette spørsmålet overhode ikke taes opp. Feks de som ikke kan si fra pga lammelse eller multihandicapede. Eller demente , eller de som får slag i ung alder og ligger totalt pleietrengende i en seng resten av livet. For meg virker det mer som at det er relativt ressurssterke som får gjennomført dødshjelp. Hvem skal avgjøre hvem som « fortjener « en slik hjelp?. Et forferdelig vanskelig valg og ikke så enkelt som noen fremstiller det. Problemet er at når man først begynner å tøye grenser er det lett å gå feil. Men selvfølgelig forstår jeg hva dere mener , syns bare det ikke er så lett. Kanskje fordi jeg har mye erfaring med dødssyke. 

Anonymkode: 7904e...375

Ikke alle sovner fredelig inn uten smerter. Min far fikk god pleie og den beste smertelindring sykehjemmet kunne tilby de siste ukene han levde. Selv om han var dødende måtte personalet likevel passe på at smertelindringen ikke medførte (raskere) død. Det hadde vært mye bedre for ham om dødsprosessen hadde tatt kortere tid. For pårørende er det også en stor belastning å sitte ved et dødsleiet som strekker seg over uker. Når faren min sov rolig husker jeg at jeg håpet han skulle slippe å våkne igjen. Tenkte også mange ganger på at et kjæledyr ville man latt få slippe å leve når det er 100% sikkert at man er dødende. Håper jeg slipper å oppleve det samme når mitt liv går mot slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...