Gå til innhold

Aktiv dødshjelp - Hva synes dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har også tenkt på Sveits, men hun er ikke dødssyk på noen måte, så jeg vet ikke hva de godtar der.

Anonymkode: e9891...6b3

Er hun ikke? Hva er problemet hennes da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Jeg får en klar følelse av drama...

Drama...? Er det moren min du tenker på eller et annet innlegg i tråden?

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, cilie skrev:

Er hun ikke? Hva er problemet hennes da? 

Som jeg skrev lengre oppe til Kupton så liker hun ikke å bli gammel og er redd for å bli avhengig av andre. Sikkert også en langsom, pinefull død.

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev lengre oppe til Kupton så liker hun ikke å bli gammel og er redd for å bli avhengig av andre. Sikkert også en langsom, pinefull død.

Anonymkode: e9891...6b3

Men hun er ikke syk pr nå?

Hun får ta saken i egne hender da. Urimelig å belaste deg med slike krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drama...? Er det moren min du tenker på eller et annet innlegg i tråden?

Anonymkode: e9891...6b3

Ja, det er moren din jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min har bedt meg om å hjelpe henne med å ta livet av henne. Jeg synes det er ubehagelig da jeg i utgangspunktet hjelper henne med det hun trenger hjelp til.

Anonymkode: e9891...6b3

Jeg hadde gitt henne klar beskjed om at det ikke var aktuelt på noen måte og at jeg ikke ville høre snakk om dette mer, hun kan rett og slett ikke legge et sånt ansvar på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik situasjonen er er det altfor vanskelig for mange å få hjelpen de trenger for å leve og ikke bli enda sykere.  Hvorfor overser man det totalt?

 

Anonymkode: d7170...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor overser man det totalt?

Man overser ikke det totalt når en bruker nesten 10% av BNP på helse. Det betyr ikke at det ikke kunne vært gjort bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 16.50, kupton skrev:

Dette skal ingen måtte bli nødt til å utføre. Ønsker en å dø, finnes det mange alternativer for å ordne det på egen hånd.

Også hvis man ikke er rent fysisk i stand til å utføre det selv? 

Til og med i land der dette er lovlig, er det vel fortsatt frivillig å jobbe ved slike klinikker. 

Hva er motforestillingene hvis man setter grensen ved tilfeller der en enten er avhengig av pustehjelp for å leve, eller der man ikke blir tilstrekkelig smertelindret uten å risikere å dø av smertelindringen, og det ikke er noen sjanse for helbredelse/bedring? I det første tilfellet kan det kanskje "ordnes selv", men i en tenkt situasjon der man som helsepersonell kunne velge å bidra eller ikke; er det mer humant å la noen kveles langsomt eller seigpines over dager og uker fordi man ikke ønsker være delaktig? 

Jeg kommer aldri til å skjønne folk som er for fri abort av friske fostre når det ikke er fare for liv og helse, men i mot at svært syke folk som har opplevd et liv og bestemt selv at de ønsker å dø skal få lov å velge det.

Anonymkode: 044ad...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt hun her en rimelig gos stund og hun er ganske ærlig når det kommer til å vise hvordan livet er med en dødelig sykdom og hvorfor aktiv dødshjelp burde være lov.

https://www.boredpanda.com/documenting-life-with-disability-holly-warland/?utm_source=l.instagram&utm_medium=referral&utm_campaign=organic

Anonymkode: 65838...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

En dokumentar om praksisen i Belgia - hvor også folk kan få dødshjelp ved mentale lidelser eller de som bare er blitt gamle og føler seg mette av dage. For meg blir ikke det riktig. Jeg støtter dødshjelp der det uansett ikke er håp og smerter ikke kan lindres på en tilfredsstillende måte. Så utfordringen ved legalisering blir jo hvordan lovverket skal formuleres, og på hvilken måte det lar seg tolke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker blir aldri fornøyde virker det som. Bare tanken er en falitt for sivilisasjonen synes jeg. Og ofte er det såkalt religiøse som står bak. Man kan lure vilken planet enkelte er bosatt på.

Anonymkode: d7170...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

 

En dokumentar om praksisen i Belgia - hvor også folk kan få dødshjelp ved mentale lidelser eller de som bare er blitt gamle og føler seg mette av dage. For meg blir ikke det riktig. Jeg støtter dødshjelp der det uansett ikke er håp og smerter ikke kan lindres på en tilfredsstillende måte. 

 

Hvorfor er ikke det riktig? Hvilken moralsk rett har du til å bestemme over folk som ønsker å dø? 

Anonymkode: b15c1...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎11‎.‎2018 den 2.13, AnonymBruker skrev:

Hva er motforestillingene hvis man setter grensen ved tilfeller der en enten er avhengig av pustehjelp for å leve, eller der man ikke blir tilstrekkelig smertelindret uten å risikere å dø av smertelindringen, og det ikke er noen sjanse for helbredelse/bedring?

Det er minst tre "stadier" her: 1. Avslutte livsforlengende behandling. 2. Gi nødvendig smertelindring også i en slik dosering at risikoen for innsovning/død er til stede. 3. Aktivt gjøre en handling i den hensikt at personen dør.

Både 1. og 2. gjøres allerede i dag og har vært praksis lenge ved norske sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har sett og opplevet hvor altfor lettvint ansatte i helsesektor og fylkeskommunen og helse Norge har det i spørsmål om eks vergemål og hvor altfor lettvint de har hatt det i alle år så blir det livsfarlige for mange om det ble innført aktiv dødshjelp. 

Anonymkode: d7170...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg ser ikke noe reelt behov for det, bare masse problemer. Jeg ser et stort potensial for konflikt med etterlatte.

Når folk sier de selv burde fått aktiv dødshjelp så tenker jeg det handler mest om å kommunisere hvor vondt man har det. Det kan ikke være mange tilfeller hvor folk er fysisk ute av stand til å ta sitt eget liv, og der har man nok ofte mulighet til å la dem dø ved å avslutte en behandling eller være raus med smertelindring. Det finnes sikkert noen sjeldne evt oppkonstruerte unntak, men sånn er det med alle ting.

Ja, folk kan bestemme selv om de skal leve, men da får de jammen gjøre jobben selv også. Det er ikke noe de skal legge på samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...