Gå til innhold

Kunne du tenkte deg å droppe all julefeiring i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år har jeg gitt beskjed om at jeg bare gir til de jeg er sammen med julaften + datteren og barna i familien. Det reduserer kostnadene med ganske mye. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst til å gi, men for å få det til å gå rundt økonomisk.

I år blir det en alternativ jul for meg og det gjør at jeg for første gang kan si at jeg ikke gruer meg til jula. Det er fordi jeg både har blitt bedre og presset rundt jula er borte i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
23 minutter siden, kupton skrev:

Nei, ikke droppe. Men redusere til det som er fra lille juleaften 18.00 til og med første juledag. Og droppe alt av gaver til personer over 16 år.

Over 16 år i øvrig familie ja, men jeg dropper ikke til egne barn nei :)

Det er penger de vil ha . Enklere kan det ikke bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes adventstiden er veldig koselig. Pynter med lilla og tar ikke frem julepynten før et par dager før jul. Hvis jeg hadde kun hatt meg selv å ta hensyn til, kunne jeg fint ha reist bort i selve jula, og droppet den, men beholdt adventstiden. Men jeg liker julaften også. Gleder meg til eldstemann kommer hjem, gleder meg til lang ferie, gleder meg til skiturer og slalåm, er spent på å få besøk av to ungdommer mens vi er på Vestlandet noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Over 16 år i øvrig familie ja, men jeg dropper ikke til egne barn nei :)

Det er penger de vil ha . Enklere kan det ikke bli. 

Pengeoverføringer til avkommet regner jeg ikke som julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve julaften er koselig, men ikke så glad i alt styret rundt eller de evigvarende juleselskapene hos fjern familie, som vi har hatt vel mange av. Men nå rømmer vi til fjells så snart helligdagene er over :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Over 16 år i øvrig familie ja, men jeg dropper ikke til egne barn nei :)

Det er penger de vil ha . Enklere kan det ikke bli. 

Samme her. :) Jeg tror ikke ungene mine har fått julegaver fra min kjæres søsken etter at begge ble konfirmerte, men jeg husker ikke helt. Det finner jeg jo ut i år og til sommeren er yngstemann i den ene familien der konfirmant så da kan det hende det blir annerledes neste år - det får i grunnen kjæresten bestemme. De andre er såpass må ennå at der blir det gaver en stund til.

Jeg dropper ikke til alle over 16 år da, slettes ikke. Kjæresten, søstrene mine og et par venninner får gaver selv om de er godt over 16. :D Og min far m/samboer og svigers.

Mine får nok ikke penger til jul fra meg, ikke bare det i alle fall, det er jo litt kjedelig. Og der kom jeg på julegave til de eldste tantisene! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Nei, ikke droppe. Men redusere til det som er fra lille juleaften 18.00 til og med første juledag. Og droppe alt av gaver til personer over 16 år.

Kunne du tenkt deg hverdag og jobb og life as usual fra og med 2. juledag? 

Og - har du veldig stor utvidet familie over 16 du kjøper gaver til, eller er også barnebarn medregnet i denne "droppe gaver til personer over 16"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kayia skrev:

Kunne du tenkt deg hverdag og jobb og life as usual fra og med 2. juledag?

Ja. Jeg synes vi bruker opp alt for mange fridager i jul/nyttår. Ville heller hatt dem når det er lysere og finere ute.

11 minutter siden, Kayia skrev:

Og - har du veldig stor utvidet familie over 16 du kjøper gaver til, eller er også barnebarn medregnet i denne "droppe gaver til personer over 16"?

Var upresis. Egne barn og barnebarn er ikke inkludert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper kun julegaver til mine barn og barnebarn, og mor og min søster får juledekorasjoner som jeg bestiller og får sendt hjem til dem.  Av og til feirer jeg med familien til min svigerdatter og da blir det gaver på dem.

Jeg ville nok aldri droppet gaver til barnebarn, men jeg kunne godt feiret jul alene.  I år skal jeg feire med barn og barnebarn, men pusler litt med tanker om å reise langt vekk neste år helt alene.  Det er barna mine som vil at jeg feirer sammen med dem så vet ikke hva jeg gjør.

Har litt avsmak på mengden julegaver i dagens samfunn.  Familiesamhold skal være så fantastisk og så er det ikke det, og min jul handler ikke om å være sammen med mange.  Det handler om å ha det rolig og intimt med sine aller nærmeste.

Anonymkode: 8e8c8...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Ja. Jeg synes vi bruker opp alt for mange fridager i jul/nyttår. Ville heller hatt dem når det er lysere og finere ute.

Jeg flyttet fra fødebyen som 19-åring, og fikk barn mens jeg studerte. Jeg har aldri flyttet tilbake, og både før og etter jr bodde jeg/vi 100 mil hjemmefra. Både med og uten barn syns jeg det var digg å komme hjem og være en stund, men spesielt viktig ble dette etter vi fikk barn. Å få en uke med besteforeldrene og annen familie tre ganger i året (jul, påske, sommer) er godt for oss (etterhvert svært mange) som ikke bor i samme by som slekt og øvrig familie. 

Dessuten - på det "verste" tar man vel ut bare tre og en halv dag ferie eller så for å få til 10 sammenhengende dager? 

1 time siden, kupton skrev:

Var upresis. Egne barn og barnebarn er ikke inkludert i dette.

Det var nå ennå bra, etter mitt syn ;) Lurte på om du syns alle barn, inklusive egen flokk, er "voksne" nok til å rasjonalisere rundt gaver som "miljøfiendtlig", "stressende" eller "noe tullball som handelstanden har funnet opp" allerede etter passerte 16. I såfall ville jeg vært dypt uenig.

De trenger ikke være så store eller dyre disse gavene, men å gi en omtanke i form av en gave to ganger i året er ikke der skoen trykker når det kommer til å være i handelstandens klamme grep, stress eller bærekraft for vår del iallefall :P Min flokk er ikke større enn at jr's nieser, nevøer kommer til å få gave til de selv får barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Å få en uke med besteforeldrene og annen familie tre ganger i året (jul, påske, sommer) er godt for oss (etterhvert svært mange) som ikke bor i samme by som slekt og øvrig familie. 

 

Oi, en hel uke med storfamilien hele tre ganger i året er jeg glad jeg slipper.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Min flokk er ikke større enn at jr's nieser, nevøer kommer til å få gave til de selv får barn. 

Hm - enten har dere ganske "skjeve generasjoner" i familien (noe vi også for så vidt har, hvis vi sammenlikner oss med svigerfamilien) - eller så mener du juniors kusiner og fettere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Dessuten - på det "verste" tar man vel ut bare tre og en halv dag ferie eller så for å få til 10 sammenhengende dager? 

Jeg tenkte ikke på hva jeg personlig tar ut. Jeg tenkte på hvor mange fridager Norge bevilger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Lillemus skrev:

Samme her. :) Jeg tror ikke ungene mine har fått julegaver fra min kjæres søsken etter at begge ble konfirmerte, men jeg husker ikke helt. Det finner jeg jo ut i år og til sommeren er yngstemann i den ene familien der konfirmant så da kan det hende det blir annerledes neste år - det får i grunnen kjæresten bestemme. De andre er såpass må ennå at der blir det gaver en stund til.

Jeg dropper ikke til alle over 16 år da, slettes ikke. Kjæresten, søstrene mine og et par venninner får gaver selv om de er godt over 16. :D Og min far m/samboer og svigers.

Mine får nok ikke penger til jul fra meg, ikke bare det i alle fall, det er jo litt kjedelig. Og der kom jeg på julegave til de eldste tantisene! :D 

Jeg må innerømme at jeg i tillegg til å gi penger,  gir en liten ting fra  «julenissen» også til barna mine som 27, 25 og 17 😀 I fjor kledde jeg meg ut som nisse til og med.  Det var nok jeg selv som hadde mest morro med  det da 😄 I fjor fikk de pyjamas og tøfler. I år tror jeg kanskje det blir ullundertrøyer. 

Ellers gir jeg til kjæresten selvsagt og til foreldrene mine. Søsken gir jeg ikke tul. Det er mange år siden vi kuttet ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Oi, en hel uke med storfamilien hele tre ganger i året er jeg glad jeg slipper.

En halv uke hos min og en halv uke hos hans familie har gått fort og lett det, hyggelige folk i begge familier.

I min hjemby har både eksen og jeg hatt venner, og det har vært kjekt å ha barnevakt og morgenpassere etter middag hos dem. Hos eksen benyttet vi barnevakt for å få oss en treningstur eller en kino i fred og ro, og som sagt - familiene er hyggelige begge steder så dagene gikk da fort uansett :) 

1 time siden, laban skrev:

Hm - enten har dere ganske "skjeve generasjoner" i familien (noe vi også for så vidt har, hvis vi sammenlikner oss med svigerfamilien) - eller så mener du juniors kusiner og fettere :P

Skriveleif der ja. Jr's søskenbarn er riktig ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kupton skrev:

Jeg tenkte ikke på hva jeg personlig tar ut. Jeg tenkte på hvor mange fridager Norge bevilger seg.

Jeg tror ikke (fungerende) storfamilier har for mye tid sammen i Norge i dag, tvert om. Jeg tror derfor disse mellomjul-dagene er en samfunnsøkonomisk god investering.

Om man skal redusere ferier (som jeg egentlig er i tvil om), ta heller av høst- og/eller vinterferiene. To eller tre dager fri gir fem dager inkl helg, og det gir god langfri-følelse det.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

En halv uke hos min og en halv uke hos hans familie har gått fort og lett det, hyggelige folk i begge familier.

I min hjemby har både eksen og jeg hatt venner, og det har vært kjekt å ha barnevakt og morgenpassere etter middag hos dem. Hos eksen benyttet vi barnevakt for å få oss en treningstur eller en kino i fred og ro, og som sagt - familiene er hyggelige begge steder så dagene gikk da fort uansett :) 

 

Høres kjekt ut det. Hyggelige folk er det også i min familie, men det har hatt en tendens forventes at man skal være sammen 24/7 om man først er sammen (har jo erfaring fra noen ferier), og da blir jeg sliten etter to dager, både på mannens og min side. Har allerede tenkt på at jeg ikke skal ha slike forventninger når jeg blir eldre ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
22 minutter siden, kupton skrev:

Jeg tenkte ikke på hva jeg personlig tar ut. Jeg tenkte på hvor mange fridager Norge bevilger seg.

Vi har 5 uker ferie og jeg sparte en del til høst og jul nettopp for å gjøre det enklere i sommer for arbeidsgiver da vi var midt i en omorgansisering 😇

Utenom dette får betalt for en fridag i romjula og fri enten jul eller nyttårsaften ( valgfritt )

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror ikke (fungerende) storfamilier har for mye tid sammen i Norge i dag, tvert om. Jeg tror derfor disse mellomjul-dagene er en samfunnsøkonomisk god investering.

Om man skal redusere ferier (som jeg egentlig er i tvil om), ta heller av høst- og/eller vinterferiene. To eller tre dager fri gir fem dager inkl helg, og det gir god langfri-følelse det.

Helt enig med deg Kayia . Problemet er ikke at vi som jobber fulltid har for mange fridager. 

Det er vel et større problem for samfunnet at for mange ikke jobber i det hele tatt. 

* snøft *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...