Gå til innhold

«Fire av fem navigatører på fregatten KNM Helge Ingstad er kvinner»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette stod i Forsvarets Forum nr 2 / 2017.

Mange stiller seg nå spørsmål om andelen kvinner i etaten, i hvilken grad de kvoteres inn på andre krav enn for menn, og hvilken effekt det har på Forsvaret. Folk ønsker svar på hva som gikk galt når et skip til fire milliarder kroner nå ligger veltet i en norsk fjord. Og de fortjener å få det, politisk ukorrekt eller ei.

HI-skjermbilde.jpg

Anonymkode: a5646...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det var en mann som snakket på radiologgen, og han var østlending. Fire kvinnfolk og en "søring" altså. Dette er jo en gavepakke til kommentarfeltene🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kalevaala skrev:

Shit ass, nå har de avslørt den onde planen vår om å gjøre slutt på all krig.  Vi begynner selvsagt med krigsskipene.  

Vi må planlegge bedre ser det ut som....

Anonymkode: 8402b...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skremmende med slike tendenser, vet ikke om det har hatt noe å si eller ikke i denne saken men bare det at en skryter av tissen til soldater..., sier litt om profesjonaliteten til de som holder på slik. Skremmende tendenser i samfunnet, gir du menn og kvinner frihet til å følge sine styrker, så havner de i stor grad på forskjellige steder, det er ikke noe galt i det, det er en styrke, at en skal rette opp i våre forskjeller, gjennom kvotering etc så mange steder nå, gir ingen mening.

https://forsvaret.no/fysiskekrav

Hvorfor har kvinner lavere krav til fysikk, er det diskriminerende folk som tar tiden, og derfor må vi justere tiden ned, eller er det fordi de løper saktere....?

Du må enten si, nei, fysiske krav er ikke så viktig andre ting teller mer (det må da gjelde for både kvinner og menn...), eller så må du si at fysiske krav er vitkig du må kunne løpe 3km på 14 minutter ellers vil du holde tilbake troppen og risikere oppdraget....

Fienden, som skyter, begynner ikke å skyte mindre bare fordi de er kvinner, medsoldaten din som er såret, veier like mye selv om du er kvinne

Jeg vet ingenting om hva som har skjedd på denne båten, men en ting er sikkert, vi er på vei mot stupet, og både menn, og særlig kvinner, bør stanse og tenke seg godt om på hvilken vei samfunnet er på vei, og om det virkelig er positivt at alle skal være like og gjøre det samme. Har en evne til logiske resonementer finner en fort ut svaret...

Vi er forskjellige. Og det er OK.

Lykke til

Anonymkode: 68799...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er diskriminerende å tenke sånn synes jeg. Dette er personer som har mer enn kvalifisert seg tror jeg. Men det vil alltid være noe vi ikke ser både hos oss selv og andre tror jeg. Også så mye man ikke vet. Jeg lurer litt på om alle båtene ventet at " denne trafikkstasjonen" skulle innta ledelse? At det var det vanlige? 

Det også ,at noen steder står det i media at en knapp skulle være på slik at man syntes på radar bedre. Kanskje har et marinefartøy andre beskjeder eller har hatt det tidligere på dagen ikke så nær land. Det var også andre båter på alle kanter. 

Anonymkode: 495f1...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva med våpnene. Om de ligger under vann og blir hulter og bulter ved å skli stadig mere utpå om det er slik terrenget der er. Om det så blir storm??

Dette er bare fortvilet og har ingenting med kjønnsidentitet å gjøre synes jeg.

Anonymkode: 495f1...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja skremmende med slike tendenser, vet ikke om det har hatt noe å si eller ikke i denne saken men bare det at en skryter av tissen til soldater..., sier litt om profesjonaliteten til de som holder på slik. Skremmende tendenser i samfunnet, gir du menn og kvinner frihet til å følge sine styrker, så havner de i stor grad på forskjellige steder, det er ikke noe galt i det, det er en styrke, at en skal rette opp i våre forskjeller, gjennom kvotering etc så mange steder nå, gir ingen mening.

https://forsvaret.no/fysiskekrav

Hvorfor har kvinner lavere krav til fysikk, er det diskriminerende folk som tar tiden, og derfor må vi justere tiden ned, eller er det fordi de løper saktere....?

Du må enten si, nei, fysiske krav er ikke så viktig andre ting teller mer (det må da gjelde for både kvinner og menn...), eller så må du si at fysiske krav er vitkig du må kunne løpe 3km på 14 minutter ellers vil du holde tilbake troppen og risikere oppdraget....

Fienden, som skyter, begynner ikke å skyte mindre bare fordi de er kvinner, medsoldaten din som er såret, veier like mye selv om du er kvinne

Slik det er nå er kravene lavere for kvinner. Resultatet blir som denne videoen fra Sverige som viser tre kvinnelige politifolk som ikke klarer å få kontroll på og arrestere én mann.

 

Anonymkode: a5646...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om hva som har skjedd på denne båten, men en ting er sikkert, vi er på vei mot stupet, og både menn, og særlig kvinner, bør stanse og tenke seg godt om på hvilken vei samfunnet er på vei, og om det virkelig er positivt at alle skal være like og gjøre det samme.

Det skal en helt egen blindhet for historien til for å hevde at vi er på vei mot stupet.  Tvert i mot har verden aldri vært så fredelig som nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kalevaala skrev:

Det skal en helt egen blindhet for historien til for å hevde at vi er på vei mot stupet.  Tvert i mot har verden aldri vært så fredelig som nå.

 

 

Ja, det er som kommunismen, alt er flott, inntil det ikke er flott lenger.... Men det betyr ikke at kommunisme er løsningen bare fordi alt er så flott en kort periode, vi må tenke langsiktig. Og kommunisme føles skikkelig godt sant, særlig for kvinner de elsker kommunisme, hva kan gå galt vi trenger bare mer rettferdighet sant, like utfall ellers er samfunnet for dårlig

I Venezuela ble alt så bra og flott når de begynte med kommunismen, færre fattige hipp hurra ! , men en må være ganske blind for historien, om en trodde at det betyr at en ikke bør komme med kritikk,og bare la alt fortsette sin gang.

Kjønmnsdiskriminering, rasediskriminerng, med "gode mål", det er dagens politikk, det minner om noe jeg leste i historieboken faktisk...Hvordan endte det eksperimentet? Nei alle verktøy er ikke legitime for å få like utfall, de har negative konsekvenser som tydeligvi ikke alle forstår, som gjør at det ikke går i lengden..... Derfor må vi stanse før det er for sent..........

 

Lykke til sier bare jeg, kvinner det vil gå værst ut over forøvrig, det er dere som har mest å tape, vi får se hva som skjer, jeg tror ikke det er håp, kommunismen er for forlokkende for kvinner. Vi må ha likhet, lizzom, for enhver pris

Anonymkode: 68799...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kalevaala skrev:

Det skal en helt egen blindhet for historien til for å hevde at vi er på vei mot stupet.  Tvert i mot har verden aldri vært så fredelig som nå.

 

 

Samfunnet har aldri vært mer splittet enn en nå (USA er skrekk-eksemplet). Folk står på hver side av den politiske skillelinjen, sentrum er utradert, og skriker til hverandre. Så har vi masseinnvandringen fra dysfunksjonelle land med klans- og æreskultur som fører til ytterlige konflikt mellom de «snille og gode» og realistene. Det er bare et spørsmål før det rakner.

Anonymkode: a5646...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er som kommunismen, alt er flott, inntil det ikke er flott lenger.... Men det betyr ikke at kommunisme er løsningen bare fordi alt er så flott en kort periode, vi må tenke langsiktig. Og kommunisme føles skikkelig godt sant, særlig for kvinner de elsker kommunisme, hva kan gå galt vi trenger bare mer rettferdighet sant, like utfall ellers er samfunnet for dårlig

I Venezuela ble alt så bra og flott når de begynte med kommunismen, færre fattige hipp hurra ! , men en må være ganske blind for historien, om en trodde at det betyr at en ikke bør komme med kritikk,og bare la alt fortsette sin gang.

Kjønmnsdiskriminering, rasediskriminerng, med "gode mål", det er dagens politikk, det minner om noe jeg leste i historieboken faktisk...Hvordan endte det eksperimentet? Nei alle verktøy er ikke legitime for å få like utfall, de har negative konsekvenser som tydeligvi ikke alle forstår, som gjør at det ikke går i lengden..... Derfor må vi stanse før det er for sent..........

 

Lykke til sier bare jeg, kvinner det vil gå værst ut over forøvrig, det er dere som har mest å tape, vi får se hva som skjer, jeg tror ikke det er håp, kommunismen er for forlokkende for kvinner. Vi må ha likhet, lizzom, for enhver pris

Anonymkode: 68799...40d

Kommunisme?  Hva snakker du om egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jo, det har det. 

Nei, samfunnet har aldri vært mer splittet og fragmentert.

Anonymkode: a5646...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke til Forsvaret da jeg  er for gammel og mangler bakgrunn til å ha vært aktuell i noe sammenheng der. Men kvinner flest er ofte så perfeksjonister og er det noe utgreie i verden så er det som regel en eller annen mann og/eller maktperson som sitter et eller annet sted i verden og tror livet er en lek. Det er også et veldig stort arbeidspress tror jeg og alt er kommet samtidig med denne øvelsen som vel ikke er gjort ferdig. 

Det som gjør at man ble så ekstra engasjert denne gang er størrelsesorden på det materielle tapet tror jeg. De snakket om milliarder og man kommer jo da til å tenke på alt man tapte ved ombygging av Stortinget også vel milliarder. Man føler liksom at det er litt dumt at vi er så uheldige, men sosiale medier kan jo bare bidra til slik assosierende høyttenkning med begrenset verdi synes jeg men jeg er ikke særlig aktiv selv. Men alle tenker jo sitt om hva verden trenger.

Anonymkode: 495f1...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det har kommet frem at de kvinnene som ble omtalt i Forsvarets forum ikke var ombord da skipet kolliderte. Hva skal vi konkludere med hvis det viser seg at alle navigatørene var menn? Er det fortsatt grunn til å spekulere i at kollisjonen har med kjønn å gjøre, elle blir det annerledes?

Jeg synes det kan være relevant å diskutere ulike krav til menn og kvinner i politi og forsvar, men det blir litt for dumt å trekke inn kollisjonen til HI når vi ikke vet noe mer om årsaken.

Jeg er mer nysgjerrig på opplæringen. Har de like mye trening og erfaring som folk i handelsskip? Det skulle jeg likt å vite

Stridsvogner er bemanningen ofte vanlige vernepliktige. I alle fall var det sånn før. Det synes jeg er veldig rart når man har utstyr til ufattelig mange mill og stort ansvar. Det tar gjerne 4-5 år å bli skikkelig god i noe som helst, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Det har kommet frem at de kvinnene som ble omtalt i Forsvarets forum ikke var ombord da skipet kolliderte. Hva skal vi konkludere med hvis det viser seg at alle navigatørene var menn? Er det fortsatt grunn til å spekulere i at kollisjonen har med kjønn å gjøre

Poenget var om dette skyltes kvotering.

Anonymkode: a5646...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kayia skrev:

Slike opplysninger betyr nada for dere sant, det er bare å raljere videre er det ikke? https://www.dagbladet.no/nyheter/kvinner-henges-ut-etter-helge-ingstad-havariet/70463494

Finnes en ganske enkel løsning om en vil få slutt på slik "raljering", og det er å slutte å kvotere mindre egnede inn hit og dit, ellers vil selvfølgelig "noen folk" stille spørsmål...

Om kvinner i snitt eventuelt er svakere fysisk, men sterkere på andre ting soldater trenger, så får en teste de andre tingene, det er ikke slik at de f.eks alle kvinner er sterke psykiskt kun fordi de er svake fysiskt... Verden er litt mer komplisert enn som så. Ved å likestille kriteriene får dermed fysisk svake menn, like muligheter som fysisk svake kvinner, da blir de andre tingene avgjørende, likestilling, smak litt på det ordet, men stemmer det, det er ikke likestilling dere egentlig vil ha, dere vil ikke ha like høye krav som mennene, det er bare det dere later som, Dere feminister driver kjønnskrig, og når noen stiller spørsmål er det å dyrke offerrollen, patetisk !

Anonymkode: 68799...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...