Gå til innhold

Må bare klage


 cilie

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, cilie skrev:

Ambivalent er mitt mellomnavn, hehe. 

Jeg skriver gjerne her når jeg har det vanskelig. Jeg har gode dager også, men noen ganger blir jeg veldig «mørk» når det stormer. Da har jeg en tendens til å se svart på alle aspekter i livet. Det er naturlig at dere som har fulgt meg,  refererer til de store livsvalgene når dere kommer med råd, og det skjønner jeg. Hvis jeg ikke gjør endringer, er det fordi jeg mener det er best å bli der jeg er. Det er uansett, som du er inne på, vanskelig for dere å komme med råd på det nivået, all den tid settingen ikke er fullstendig uttrykt. Jeg skjønner imidlertid at det fortsetter i samme sporet om ikke noe endres. 

Jeg tror jeg ønsker å skrive av meg det vonde når jeg skriver her, og kanskje håper på små, matnyttige tips i hvordan jeg feks kan få unngå å ryke på en uke med utskeielser, sove bedre osv. 

Jeg kjenner at jeg sliter med å uttrykke det jeg egentlig mener nå. Jeg er sliten. 

Jeg har et veldig konkret råd til deg når det gjelder det med å spise ting du ikke egentlig skulle ønsket at du spiste. En måte å få bedre kontroll på, er å bruke utsettelser som en strategi. Hver gang du har lyst på for eksempel boller, så sier du til deg selv at du skal vente minst en time før du spiser boller. Og når det har gått en time, så kan du gjøre en ny vurdering og se om du er villig til å vente en time til. En slik strategi kan være en start på veien ut av enten-eller opplegget ditt. Men poenget er at utsettelsene skal gjennomføres når du virkelig har lyst på noe, prøv å ikke tillate deg å spise noe impulsivt. Det betyr at du trenger ikke å bestemme deg for overhodet ikke spise boller, men du kan bestemme deg for at du alltid skal vente minst en time fra du får lyst på boller til du spiser dem. 

Når det gjelder søvn, så har du tidligere sagt at du bruker surmontil. Dersom bedret søvn er eneste effekt du er ute etter, så hadde jeg bedt legen om å få prøve et annet medikament, for eksempel en svært lav dose seroquel..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har et veldig konkret råd til deg når det gjelder det med å spise ting du ikke egentlig skulle ønsket at du spiste. En måte å få bedre kontroll på, er å bruke utsettelser som en strategi. Hver gang du har lyst på for eksempel boller, så sier du til deg selv at du skal vente minst en time før du spiser boller. Og når det har gått en time, så kan du gjøre en ny vurdering og se om du er villig til å vente en time til. En slik strategi kan være en start på veien ut av enten-eller opplegget ditt. Men poenget er at utsettelsene skal gjennomføres når du virkelig har lyst på noe, prøv å ikke tillate deg å spise noe impulsivt. Det betyr at du trenger ikke å bestemme deg for overhodet ikke spise boller, men du kan bestemme deg for at du alltid skal vente minst en time fra du får lyst på boller til du spiser dem. 

Godt tips. Jeg brukte nøyaktig samme metode da jeg sluttet å røyke for over 20 år siden, bare at jeg telte uker og måneder, ikke timer, og lovet meg selv gulrøtter litt frem i tid, som jeg etterhvert ikke inntok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, frosken skrev:

Jeg har et veldig konkret råd til deg når det gjelder det med å spise ting du ikke egentlig skulle ønsket at du spiste. En måte å få bedre kontroll på, er å bruke utsettelser som en strategi. Hver gang du har lyst på for eksempel boller, så sier du til deg selv at du skal vente minst en time før du spiser boller. Og når det har gått en time, så kan du gjøre en ny vurdering og se om du er villig til å vente en time til. En slik strategi kan være en start på veien ut av enten-eller opplegget ditt. Men poenget er at utsettelsene skal gjennomføres når du virkelig har lyst på noe, prøv å ikke tillate deg å spise noe impulsivt. Det betyr at du trenger ikke å bestemme deg for overhodet ikke spise boller, men du kan bestemme deg for at du alltid skal vente minst en time fra du får lyst på boller til du spiser dem. 

Når det gjelder søvn, så har du tidligere sagt at du bruker surmontil. Dersom bedret søvn er eneste effekt du er ute etter, så hadde jeg bedt legen om å få prøve et annet medikament, for eksempel en svært lav dose seroquel..  

Takk for råd! 

Jeg merker jeg blir mer deppa når jeg skal noe og ikke kan spise det jeg vil. 

Ja, bruker S kun for søvn. Det har vært fantastisk å bli trøtt og sovne, men nå våkner jeg mer og mer, i tillegg til at den muligens gir meg svært tett nese og hodepine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Deppa, 2 kilo opp og hodepine. 

Minner meg veldig om pms 🙂

Du har jo slike utbrudd innimellom. Kan det være en sammenheng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Deppa, 2 kilo opp og hodepine. 

Minner meg veldig om pms 🙂

Du har jo slike utbrudd innimellom. Kan det være en sammenheng ?

Nei, ikke sammenheng. 

Jeg bruker p-pille-brett sammenhengende så lenge det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, cilie skrev:

Takk for råd! 

Jeg merker jeg blir mer deppa når jeg skal noe og ikke kan spise det jeg vil. 

Ja, bruker S kun for søvn. Det har vært fantastisk å bli trøtt og sovne, men nå våkner jeg mer og mer, i tillegg til at den muligens gir meg svært tett nese og hodepine. 

Be om medikamentbytte. Liten vits i å benytte et medikament med så dårlig effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, cilie skrev:

Takk for råd! 

Jeg merker jeg blir mer deppa når jeg skal noe og ikke kan spise det jeg vil. 

Ja, bruker S kun for søvn. Det har vært fantastisk å bli trøtt og sovne, men nå våkner jeg mer og mer, i tillegg til at den muligens gir meg svært tett nese og hodepine. 

En liten digresjon:

Jeg synes det er interessant at hva Felleskatalogen kaller et legemiddel er avgjørende for hvor skummelt det er å bruke. Typisk er jo «antidepressiv» litt skummelt men betydelig mindre skummelt enn «antipsykotikum». 

For alle praktiske formål er Surmontil et antipsykotikum, med virkningsmekanisme som andre atypiske antipsykotika. For kroppen er det ett fett om du bruker en lav dose Seroquel eller en lav dose Surmontil, men Seroquel kan virke litt bedre mot det du sliter med. 

Og uansett - i lave doser av slike medisiner er det i all hovedsak den antiallergiske virkningen som hjelper på søvn. Det samme gjelder Seroquel men den har kortere halveringstid og gir mindre hangover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, frosken skrev:

Be om medikamentbytte. Liten vits i å benytte et medikament med så dårlig effekt. 

Ja, jeg er usikker på om jeg fortsetter å bruke S i hvert fall.

Nå orket jeg ikke å gjøre noe veldig hyggelig med venninnene mine heller. Som om det er morsommere å ligge på sofaen og se på Skal vi danse liksom... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, issomethingwrong skrev:

En liten digresjon:

Jeg synes det er interessant at hva Felleskatalogen kaller et legemiddel er avgjørende for hvor skummelt det er å bruke. Typisk er jo «antidepressiv» litt skummelt men betydelig mindre skummelt enn «antipsykotikum». 

For alle praktiske formål er Surmontil et antipsykotikum, med virkningsmekanisme som andre atypiske antipsykotika. For kroppen er det ett fett om du bruker en lav dose Seroquel eller en lav dose Surmontil, men Seroquel kan virke litt bedre mot det du sliter med. 

Og uansett - i lave doser av slike medisiner er det i all hovedsak den antiallergiske virkningen som hjelper på søvn. Det samme gjelder Seroquel men den har kortere halveringstid og gir mindre hangover.

Dette har du lært meg før, men greit å ha i mente👌Nysgjerrig på hva du mener bør prøves nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎11‎.‎2018 den 22.42, cilie skrev:

Takk for hyggelige ord - og takk det samme! Godt å høre at du har det bedre. Jeg kan faktisk oppleve å få vondt i kjeve/kinn i sosiale settinger, da jeg later som jeg smiler/ler, mens jeg egentlig bare er matt. 

Jeg vet ikke lenger hva som skal til. Jeg skulle gjerne kunne fjerne alt stress fra livet, men det er en utopi. 

Jeg har tidvis lyst tik å skrive fritt her, men av hensyn til andre, min jobb osv, må jeg moderere meg. 

Hvis du vil, må du bare sende meg pm her :-)

Håper du blir tatt på alvor hos legen! Så i en annen tråd at du skulle dit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 22.42, cilie skrev:

Jeg vet ikke lenger hva som skal til. Jeg skulle gjerne kunne fjerne alt stress fra livet, men det er en utopi. (...) Jeg har tidvis lyst tik å skrive fritt her, men av hensyn til andre, min jobb osv, må jeg moderere meg. 

 

7 timer siden, påskelilje skrev:

Hvis du vil, må du bare sende meg pm her :-)

Det samme gjelder her, bare send pm. Som du vet har jeg selv tatt et større valg for ikke så alt for lenge siden, og tror jeg vet hva du basker med å forsvare... Klem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 15.11.2018 den 11.30, cilie skrev:

Hei!

Å, nå er jeg i så vanvittig dårlig humør. 2!!! kg opp på 1 uke!!! 5 kg siden sommeren. Det synes og merkes og gjør meg så deppa. Og det eneste jeg, sykt nok, har lyst til, er å spise boller med ost og være alene. Jeg er så destruktiv! - Jeg klarer ikke ta meg sammen! Alt handler om å holde ut. Gå på jobb og prøve å få sove om kvelden. Orker verken trene eller noe annet. Avlyser det meste av sosiale happenings. - Får uansett det dekket på jobb, men drømmer om å bli utstasjonert på Jan Mayen noen mnd... Har ikke lyst til å vise meg for noen når jeg bare føler meg mislykket, og det kjennes ut som jeg allerede er «førti, feit og ferdig». 

Livet kan bare leves forlengs og forstås baklengs. Jeg har vært slik destruktiv før og ser retrospektivt godt hvordan jeg kunne handlet annerledes.

Akkurat her jeg er nå, tenker jeg dog bare på hvordan jeg ikke kommer til å få det bra noen gang. Jeg er altfor stresset og grunn-negativ. At jeg må prestere og «synes» på jobb, er vel eneste grunn til at jeg overhodet orker å stå opp. 

Jeg vet jo rasjonelt sett at om jeg begynner nå, så kan jeg gå inn i 2019 på en mye sunnere og bedre måte enn om jeg fortsetter «å ha hodet nedi bolleposen.» Problemet er at det likevel ikke går i praksis. Jeg sover dårlig, får hjertebank, stresser alltid med noe på jobb - og løsningen? «Bare i dag, starter i morgen.» Og tar en Imovane og Pranolol og drikker brus for å være våken på jobb og kommer hjem uten å orke å gjøre annet enn å spise lettvint. Og sånn går nu dagan... 

 

Blir alt bra hvis du blir tynn, tror du? Det slo meg at du kanskje trenger et bedre mål i livet enn å spise litt mindre enn du har lyst til.

Kanskje få deg en helt ny jobb hvor du må lære masse nytt. Flytte til Tromsø. Helt ny hobby. Meld deg inn i Høyre, Ottar eller hva du nå brenner for. Planlegg en hytte sammen med samboeren din, (hvis du hae noen.) Få deg hund. Forelsk deg. Få fokus på noe annet enn at du skulle vært slankere og sovet bedre.

Det jeg prøver å si er:  Prøv å finne ut hva du har lyst til, og fokuser mer på det. Hvordan skulle du ønske det var? 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, påskelilje skrev:

Hvis du vil, må du bare sende meg pm her 🙂

Håper du blir tatt på alvor hos legen! Så i en annen tråd at du skulle dit 🙂

Takk for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

 

Det samme gjelder her, bare send pm. Som du vet har jeg selv tatt et større valg for ikke så alt for lenge siden, og tror jeg vet hva du basker med å forsvare... Klem :) 

Takk for det :) 

Det er innviklet, og jeg skjønner at det i hvert fall ikke er positivt for søvnen. 

Bra du er fornøyd med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Blir alt bra hvis du blir tynn, tror du? Det slo meg at du kanskje trenger et bedre mål i livet enn å spise litt mindre enn du har lyst til.

Kanskje få deg en helt ny jobb hvor du må lære masse nytt. Flytte til Tromsø. Helt ny hobby. Meld deg inn i Høyre, Ottar eller hva du nå brenner for. Planlegg en hytte sammen med samboeren din, (hvis du hae noen.) Få deg hund. Forelsk deg. Få fokus på noe annet enn at du skulle vært slankere og sovet bedre.

Det jeg prøver å si er:  Prøv å finne ut hva du har lyst til, og fokuser mer på det. Hvordan skulle du ønske det var? 

Haha, nå fikk du meg til å dra på smilebåndet her - takk for det :) Gode forslag mye her, men Ottar utgår nok😂 

Det høres unektelig ganske overflatisk ut - ser den - men det er faktisk ganske vanskelig å velge retning og også å bli fornøyd. Jeg klarer faktisk ikke pr nå å ønske noe klart - selv om jeg nok kan skimte noen konturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...