Gå til innhold

Må bare klage


 cilie

Anbefalte innlegg

Hei!

Å, nå er jeg i så vanvittig dårlig humør. 2!!! kg opp på 1 uke!!! 5 kg siden sommeren. Det synes og merkes og gjør meg så deppa. Og det eneste jeg, sykt nok, har lyst til, er å spise boller med ost og være alene. Jeg er så destruktiv! - Jeg klarer ikke ta meg sammen! Alt handler om å holde ut. Gå på jobb og prøve å få sove om kvelden. Orker verken trene eller noe annet. Avlyser det meste av sosiale happenings. - Får uansett det dekket på jobb, men drømmer om å bli utstasjonert på Jan Mayen noen mnd... Har ikke lyst til å vise meg for noen når jeg bare føler meg mislykket, og det kjennes ut som jeg allerede er «førti, feit og ferdig». 

Livet kan bare leves forlengs og forstås baklengs. Jeg har vært slik destruktiv før og ser retrospektivt godt hvordan jeg kunne handlet annerledes.

Akkurat her jeg er nå, tenker jeg dog bare på hvordan jeg ikke kommer til å få det bra noen gang. Jeg er altfor stresset og grunn-negativ. At jeg må prestere og «synes» på jobb, er vel eneste grunn til at jeg overhodet orker å stå opp. 

Jeg vet jo rasjonelt sett at om jeg begynner nå, så kan jeg gå inn i 2019 på en mye sunnere og bedre måte enn om jeg fortsetter «å ha hodet nedi bolleposen.» Problemet er at det likevel ikke går i praksis. Jeg sover dårlig, får hjertebank, stresser alltid med noe på jobb - og løsningen? «Bare i dag, starter i morgen.» Og tar en Imovane og Pranolol og drikker brus for å være våken på jobb og kommer hjem uten å orke å gjøre annet enn å spise lettvint. Og sånn går nu dagan... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, cilie skrev:

Hei!

Å, nå er jeg i så vanvittig dårlig humør. 2!!! kg opp på 1 uke!!! 5 kg siden sommeren. Det synes og merkes og gjør meg så deppa. Og det eneste jeg, sykt nok, har lyst til, er å spise boller med ost og være alene. Jeg er så destruktiv! - Jeg klarer ikke ta meg sammen! Alt handler om å holde ut. Gå på jobb og prøve å få sove om kvelden. Orker verken trene eller noe annet. Avlyser det meste av sosiale happenings. - Får uansett det dekket på jobb, men drømmer om å bli utstasjonert på Jan Mayen noen mnd... Har ikke lyst til å vise meg for noen når jeg bare føler meg mislykket, og det kjennes ut som jeg allerede er «førti, feit og ferdig». 

Livet kan bare leves forlengs og forstås baklengs. Jeg har vært slik destruktiv før og ser retrospektivt godt hvordan jeg kunne handlet annerledes.

Akkurat her jeg er nå, tenker jeg dog bare på hvordan jeg ikke kommer til å få det bra noen gang. Jeg er altfor stresset og grunn-negativ. At jeg må prestere og «synes» på jobb, er vel eneste grunn til at jeg overhodet orker å stå opp. 

Jeg vet jo rasjonelt sett at om jeg begynner nå, så kan jeg gå inn i 2019 på en mye sunnere og bedre måte enn om jeg fortsetter «å ha hodet nedi bolleposen.» Problemet er at det likevel ikke går i praksis. Jeg sover dårlig, får hjertebank, stresser alltid med noe på jobb - og løsningen? «Bare i dag, starter i morgen.» Og tar en Imovane og Pranolol og drikker brus for å være våken på jobb og kommer hjem uten å orke å gjøre annet enn å spise lettvint. Og sånn går nu dagan... 

 

Er så med deg i dette, har klart å gå opp over ti kilo siden sommeren og føler meg missa. Og mat og alt usunt går ned på høykant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, cilie skrev:

Hei!

Å, nå er jeg i så vanvittig dårlig humør. 2!!! kg opp på 1 uke!!! 5 kg siden sommeren. Det synes og merkes og gjør meg så deppa. Og det eneste jeg, sykt nok, har lyst til, er å spise boller med ost og være alene. Jeg er så destruktiv! - Jeg klarer ikke ta meg sammen! Alt handler om å holde ut. Gå på jobb og prøve å få sove om kvelden. Orker verken trene eller noe annet. Avlyser det meste av sosiale happenings. - Får uansett det dekket på jobb, men drømmer om å bli utstasjonert på Jan Mayen noen mnd... Har ikke lyst til å vise meg for noen når jeg bare føler meg mislykket, og det kjennes ut som jeg allerede er «førti, feit og ferdig». 

Livet kan bare leves forlengs og forstås baklengs. Jeg har vært slik destruktiv før og ser retrospektivt godt hvordan jeg kunne handlet annerledes.

Akkurat her jeg er nå, tenker jeg dog bare på hvordan jeg ikke kommer til å få det bra noen gang. Jeg er altfor stresset og grunn-negativ. At jeg må prestere og «synes» på jobb, er vel eneste grunn til at jeg overhodet orker å stå opp. 

Jeg vet jo rasjonelt sett at om jeg begynner nå, så kan jeg gå inn i 2019 på en mye sunnere og bedre måte enn om jeg fortsetter «å ha hodet nedi bolleposen.» Problemet er at det likevel ikke går i praksis. Jeg sover dårlig, får hjertebank, stresser alltid med noe på jobb - og løsningen? «Bare i dag, starter i morgen.» Og tar en Imovane og Pranolol og drikker brus for å være våken på jobb og kommer hjem uten å orke å gjøre annet enn å spise lettvint. Og sånn går nu dagan... 

 

Må innrømme at jeg får litt lyst til å riste deg, du har jo mer eller mindre klaget på dette i flere år, uten å gjøre noe som helst med det (søke hjelp/noen å snakke med, etc.). Håper virkelig du får det bedre snart, men tror du må gjøre noen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er så med deg i dette, har klart å gå opp over ti kilo siden sommeren og føler meg missa. Og mat og alt usunt går ned på høykant!

Uff da - og takk! Får umiddelbart lyst til å sende deg mange råd - men så klarer jeg jo ikke å følge dem selv likevel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Xtra skrev:

Må innrømme at jeg får litt lyst til å riste deg, du har jo mer eller mindre klaget på dette i flere år, uten å gjøre noe som helst med det (søke hjelp/noen å snakke med, etc.). Håper virkelig du får det bedre snart, men tror du må gjøre noen endringer.

Takk og skjønner det. Problemet er at jeg ikke klarer å gjennomføre. Jeg skriver heller ikke alt her selvfølgelig, men har da gjort noe:

Blant annet: Terapi, ny stilling, PT, lest masse om feks mindfullness, fast bruk av tbl for søvn, kostdagbok, lavkarbo, for å nevne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, cilie skrev:

Takk og skjønner det. Problemet er at jeg ikke klarer å gjennomføre. Jeg skriver heller ikke alt her selvfølgelig, men har da gjort noe:

Blant annet: Terapi, ny stilling, PT, lest masse om feks mindfullness, fast bruk av tbl for søvn, kostdagbok, lavkarbo, for å nevne noe. 

Ok, det var godt å høre at du er i gang - selv om det foreløpig ikke har gitt de resultatene du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pranolol gjør meg veldig treig. Kanskje den gjør det vanskeligere for deg, sånn sett? 

Anonymkode: b0705...44f

Takk for at du deler din erfaring. Jeg kan ikke si jeg bruker det mye, kun i ny og ne, men det er kanskje nok til at jeg tar feil valg som baller litt på seg. Surmontil for søvn, lurer jeg imidlertid på om kan gjøre meg litt «treig.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Ok, det var godt å høre at du er i gang - selv om det foreløpig ikke har gitt de resultatene du ønsker. 

Er ikke i gang. Det hjalp ikke. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, cilie skrev:

Er ikke i gang. Det hjalp ikke. 

Leit å høre. Håper du finner noe som hjelper. At du trenger å ta tak i grunnleggende vanskeligheter synes for meg (som lekmann/-kvinne) nokså åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Hei!

Å, nå er jeg i så vanvittig dårlig humør. 2!!! kg opp på 1 uke!!! 5 kg siden sommeren. Det synes og merkes og gjør meg så deppa. Og det eneste jeg, sykt nok, har lyst til, er å spise boller med ost og være alene. Jeg er så destruktiv! - Jeg klarer ikke ta meg sammen! Alt handler om å holde ut. Gå på jobb og prøve å få sove om kvelden. Orker verken trene eller noe annet. Avlyser det meste av sosiale happenings.

Bestill en legetime.

Anonymkode: 0761e...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Xtra skrev:

Leit å høre. Håper du finner noe som hjelper. At du trenger å ta tak i grunnleggende vanskeligheter synes for meg (som lekmann/-kvinne) nokså åpenbart.

Jeg har prøvd på det. Redd det handler om personlighet, stress og aldri å bli fornøyd. Det fins jo noen sånne. (Jeg er ikke slik overfor omverden, håper jeg, bortsett fra kanskje noen få...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, cilie skrev:

Jeg har prøvd på det. Redd det handler om personlighet, stress og aldri å bli fornøyd. 

Men jeg vil tro dette i stor grad er tankemønstre man kan få hjelp til å snu.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får snudd snart.

Er selv igang igjen og har begynt å gå ned etter 2 år med oppgang sånn vektmessig . For 4 år siden så begynte jeg å gå ned og gikk ned 40 kg på under 2 år. Oppgangen begynte etter en runde med alvorlig sykdom + at jeg begynte på 300 mg quetiapin. Trappet først ned til 100 mg quetiapin og det hjalp noe på hungeren, men ikke nok. Satt meg ned å tenkte på hva jeg gjorde da jeg gikk ned de 40 og fant flere ting jeg gjorde annerledes da. En av tingene var at jeg ikke var så innmari sliten hele tiden. Kuttet da først ut timene hos manuell terapeuten uten at det funket nok. Så kuttet jeg ut tirsdagsjobben og da begynte noe virkelig å skje. Overskuddet begynte å komme tilbake og jeg begynte også å sove bittelitt bedre. Smilet kom også litt oftere.

Jeg sier ikke at vektnedgangen går lett, men har mye mer kontroll nå enn det jeg hadde. Er også mindre sugen på noe godt samtidig som jeg er mindre sulten enn før. Har nå gått ned 8,5 siden i sommer.

Kanskje du kan gjøre noen grep så du blir mindre sliten?  Kanskje det kan hjelpe deg også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Uff da - og takk! Får umiddelbart lyst til å sende deg mange råd - men så klarer jeg jo ikke å følge dem selv likevel... 

Ja har råd jeg også og vet veldig godt hvordan jeg får forandring, gir bare faen rett og slett. Føler meg så forandret, var jo så flink å gå ned 25 kilo siden januar til sommeren. Forstå seg selv er ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Takk, men ser ikke helt hva legen kan gjøre her. 

Sjekke at du ikke har en fysisk sykdom. Henvise til psykolog, eller skrive ut AD.

Anonymkode: 0761e...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå man kommer i overgangsalderen er det mulig å gå opp i vekt. Det blir vanskeliger å miste kiloene. Når man har mye overvekt kan man få terapi for det? Ellers sjekke stoffskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja har råd jeg også og vet veldig godt hvordan jeg får forandring, gir bare faen rett og slett. Føler meg så forandret, var jo så flink å gå ned 25 kilo siden januar til sommeren. Forstå seg selv er ikke lett. 

Jeg gir ikke f - tvert imot. Så mye tvert imot at det blir motsatt, hvis det gir mening. 

Jeg synes du skal huske på at det er mange kg igjen til 25+. Snur du nå og prøver å være vektstabil, har du totalt fortsatt mistet mange kg dette året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...