Gå til innhold

Født i feil kropp.. haha


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

yellow ledbetter
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gutten vil bli mobbet. Iallfall da jeg var ung.

Anonymkode: cbdd4...915

Da er det de som mobber som skal korrigeres. Da jeg var ung ble folk mobba fordi de hadde en annen dialekt eller fordi de hadde briller eller rødt hår eller gud-bedre, en annen hudfarge. Det gir jo ingen mening å la de som mobber få bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der med jenteleker og gutteleker, så er det forsket på hva de to kjønnene, uavhengig av ytre påvirkning, tiltrekkes av. Man fant at jenter har en iboende glede av, og interesse for, nettopp "jenteting" slik som f.eks. dukker. Mens gutter ble dratt mot typiske "gutteting" som f.eks. biler, tekniske dupeditter, og byggesett.

Om et barn blir "kjønnsforvirra", eller ikke, beror nok på det at de ikke får lov til å være seg selv, eller ikke. Istedet blir de påtvunget og indoktrinert med at kjønn ikke spiller noen rolle. Jenter trenger bekreftelse på, og aksept for, at de er jenter. Gutter likeså. 

Om lille Ole har lyst til å gå med rosa prinsessekjole, må foreldrene og barnehageansatte vennlig korrigere, og fortelle/forklare at slikt er det bare jenter som gjør. 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Dette er tydeligvis viktig for deg. Undres hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Da er det de som mobber som skal korrigeres. Da jeg var ung ble folk mobba fordi de hadde en annen dialekt eller fordi de hadde briller eller rødt hår eller gud-bedre, en annen hudfarge. Det gir jo ingen mening å la de som mobber få bestemme.

Selvfølgelig er det de som mobber som skal korrigeres, men hvor ofte fungerer det? Realiteten kan man ikke forandre alltid.

 

 

Anonymkode: cbdd4...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om lille Ole har lyst til å gå med rosa prinsessekjole, må foreldrene og barnehageansatte vennlig korrigere, og fortelle/forklare at slikt er det bare jenter som gjør. 

Det er jeg ikke enig med deg i, og sånn møtes ikke dette lenger heldigvis. Det er temmelig vanlig at både jenter og gutter utforsker kjønnsidentitet gjennom å bevege seg på grensen til det de oppfatter som "det andre", og for de færreste ender dette med en følelse av å være født i feil kropp. Det handler derimot som regel om en utforsking av egen kjønnsidentitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bergogdal skrev:

Dette er tydeligvis viktig for deg. Undres hvorfor?

Kjønnsforvirring skaper psykisk sykdom, rent sagt forvirring. 70 ulike kjønn finnes det nå. Det er helt galemattias.

Anonymkode: 0d9bd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjønnsforvirring skaper psykisk sykdom, rent sagt forvirring. 70 ulike kjønn finnes det nå. Det er helt galemattias.

Anonymkode: 0d9bd...62c

Tror kjønnssforvirring kommer langt ned på lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Bergogdal skrev:

Dette er tydeligvis viktig for deg. Undres hvorfor?

Viktig og viktig. Jeg tror jeg synes dette er like viktig som du synes det er viktig å kjempe for de 70 kjønn. Etter min mening finnes det tre kjønn. Hankjønn, hunkjønn, og intetkjønn. De barn som blir født med usikker kjønnskarakteristika bør få hjelp til å finne ut hvor blant de to andre kjønn de føler seg mest hjemme i. De andre som er født som faktisk gutt, og faktisk jente, bør få hjelp og selvtillit nok av omsorgspersonen til å føle seg hjemme i det kjønn de er født som. Oppmuntre, skryte, osv.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er naturlig at en gutt ønsker å gå i rosa kjole. Eller kjole i det hele tatt.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Så da kan ikke en skotte gå i kilt heller mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så synes jeg det er uhørt å le rått av mennesker som føler de er født i feil kropp. Det er mobbing. Det å diskutere saklig er en annen ting, men å le av andre som ikke er A4 synes jeg en skal holde seg for god for. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktig og viktig. Jeg tror jeg synes dette er like viktig som du synes det er viktig å kjempe for de 70 kjønn. Etter min mening finnes det tre kjønn. Hankjønn, hunkjønn, og intetkjønn. De barn som blir født med usikker kjønnskarakteristika bør få hjelp til å finne ut hvor blant de to andre kjønn de føler seg mest hjemme i. De andre som er født som faktisk gutt, og faktisk jente, bør få hjelp og selvtillit nok av omsorgspersonen til å føle seg hjemme i det kjønn de er født som. Oppmuntre, skryte, osv.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Det er ikke viktig nok til å ha så sterke meninger. Ikke viktig nok til å rettferdiggjøre mobbing og trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, emilie321 skrev:

Uansett så synes jeg det er uhørt å le rått av mennesker som føler de er født i feil kropp. Det er mobbing. Det å diskutere saklig er en annen ting, men å le av andre som ikke er A4 synes jeg en skal holde seg for god for. Uansett.

Jeg ler av _fenomenet_, ikke av dem som føler seg født i feil kropp. Jeg mener at det er psykisk sykdom (og det er ingenting å le av), og at de bør få hjelp til å bekrefte det kjønn de er født i. 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bergogdal skrev:

Det er ikke viktig nok til å ha så sterke meninger. Ikke viktig nok til å rettferdiggjøre mobbing og trakassering.

Vel, jeg synes det er litt vel langt å trekke det når du sier jeg mobber og trakasserer.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, XbellaX skrev:

Så da kan ikke en skotte gå i kilt heller mener du?

Å gå med kilt for en skotte, er "naturlig". Det har blant annet med lange tradisjoner å gjøre 😉

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å gå med kilt for en skotte, er "naturlig". Det har blant annet med lange tradisjoner å gjøre 😉

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Hvem bestemmer hva som er "naturlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 14.30, Worrysome plenty skrev:

Jeg tviler på vi har sjel. Hvorfor svinner den bort, hvis man får en hjerneskade som er alvorlig nok? Eller om man blir veldig dement. Hvor er sjelen da? Personlighetsforandringer av sykdom er også vanlig. Nei sjel det er bare vås.

Sjel og personlighet er ikke det samme.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er naturlig at en gutt ønsker å gå i rosa kjole. Eller kjole i det hele tatt.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Hvorfor er det ikke naturlig? Hvem er det som har bestemt at gutter ikke skal kunne gå i rosa kjole? Det har ingenting med å være naturlig å gjøre, det har med sosiale normer å gjøre. Det er fordi mennesker er en gjeng sauer som for guds skyld må gå i flokk og ikke skille seg ut på noen som helst måte.

Anonymkode: eb98f...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg mener at man ikke kan forske seg frem til et svar, fordi "mann" og "kvinne" er til syvende og ord i språket. Man må bli enig om hva de to ordene skal bety. Er det ord som beskriver følelser man har inni seg eller er beskriver de kroppen? Hvis ordene beskriver kroppen kan man ikke være født i feil kropp. Da kan man bare være en mann som mener han tenker og føler som en kvinne, (hva nå det innebærer).

De som vil at ordet "mann" skal beskrive en måte å føle på har vunnet kampen. Kjønnet i passet og folkeregisteret sier presumptivt noe om hvordan personen føler og tenker.

Dette skjønte jeg lite av. Nå har jeg lest det mange ganger, og får fortsatt samme følelse som når noen begynner å filosofere på nach og ingen skjønner noe som helst, men alle skjønner det er på tide å dra hjem.  Så mulig svaret blir skivebom, du får ta fram teskjeen isåfall.

"Mann" og "kvinne" er kropps/kjønnsbeskrivende ord, det er derfor man snakker om å være født i feil kropp. For de fleste er det minst et minimum samsvar mellom kjønnsidentiteten (hjernen) og kroppen, antakelig av rent biologiske årsaker som skjer i fosterlivet, så det er antakelig umulig å forestille seg for oss hvordan det er når det ikke er det. Jeg identifiserer meg ofte mer med det motsatte kjønn, har alltid kommunisert bedre med det motsatte kjønn, men er fornøyd med å ha det kjønnet jeg har, altså er det samsvar. Er dette biologisk betinget, vil man ikke endre kjønnsidentitet av å leke med gutte/jenteleker eller gå i gutte/jenteklær som barn, og ingen forskning indikerer dette heller, tvert i mot. Man trodde det på 70-80-tallet, og forsøkte da å oppdra tvekjønnede i tråd med det kjønnet man bestemte ved fødsel, og det viste seg ofte å ikke lykkes, men førte til personlige kriser, angst og depresjon utløst av problemer med kjønnsidentiteten senere. Og når du kapper av din egen penis med sløv kniv på badet, eller taper brystene med gaffa til du knapt får puste, kan det ikke kokes ned til et spørsmål om ordkløveri. Og hvorfor skulle man ikke kunne forske seg fram til svar på hvorfor det er sånn? Biologiske svar gir en helt annen grad av aksept, og en helt annen behandling for de det gjelder. Og når det gjelder at kjønnet i passet samsvarer med det kjønnet du ønsker å være/ser ut som, så kan jeg se mange bedre grunner til det enn at "det sier noe om hvordan du føler og tenker".  

Anonymkode: 6b5c6...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjel og personlighet er ikke det samme.

Hvorfor er det ikke naturlig? Hvem er det som har bestemt at gutter ikke skal kunne gå i rosa kjole? Det har ingenting med å være naturlig å gjøre, det har med sosiale normer å gjøre. Det er fordi mennesker er en gjeng sauer som for guds skyld må gå i flokk og ikke skille seg ut på noen som helst måte.

Anonymkode: eb98f...1f1

Nei, sjel har vi ikke. Personlighet derimot.. Det har mange. Sjel er en vandrehistorie. Hva skulle det ellers være de religiøse siktet til, enn selvet? Tror du din påståtte sjel er noe annet enn deg selv? Altså din personlighet? Da er det jo ikke engang deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jo trangere rammene er, jo større fare er det for å bli kjønnsforvirra. Det er jo logisk. Og hvis en er litt mer tolerant og ikke definerer alle uvesentlige greier som klær, hår, sminke og interesser som kjønnsspesifikt, så unngår en kanskje mye av det vi ser i dag, og sitter igjen med de som faktisk har et problem med kjønnsidentiten sin og kan hjelpe dem. Og de andre har som blitt påført problemet på grunn av intoleranse og fordommer kan ha det bra og få være seg selv. Der bør vi heller bruke ressurser på å slå ned på hets, mobbing og trakassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg synes det er litt vel langt å trekke det når du sier jeg mobber og trakasserer.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Nei, men du lar jo dem som gjør det vinne hvis du mener løsningen er å gjøre seg usynlig for å ikke bli mobba, i stedet for å ta de som mobber. Hvordan tror du selvbildet til disse ungene blir når de hele tiden blir fortalt at det de liker og føler er feil, og at de må innrette seg for å få være i fred? Da bekrefter du jo det som mobberene sier, selv om du ikke deltar i aktiv mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 19.11.2018 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Dette skjønte jeg lite av. Nå har jeg lest det mange ganger, og får fortsatt samme følelse som når noen begynner å filosofere på nach og ingen skjønner noe som helst, men alle skjønner det er på tide å dra hjem.  Så mulig svaret blir skivebom, du får ta fram teskjeen isåfall.

"Mann" og "kvinne" er kropps/kjønnsbeskrivende ord, det er derfor man snakker om å være født i feil kropp. For de fleste er det minst et minimum samsvar mellom kjønnsidentiteten (hjernen) og kroppen, antakelig av rent biologiske årsaker som skjer i fosterlivet, så det er antakelig umulig å forestille seg for oss hvordan det er når det ikke er det. Jeg identifiserer meg ofte mer med det motsatte kjønn, har alltid kommunisert bedre med det motsatte kjønn, men er fornøyd med å ha det kjønnet jeg har, altså er det samsvar. Er dette biologisk betinget, vil man ikke endre kjønnsidentitet av å leke med gutte/jenteleker eller gå i gutte/jenteklær som barn, og ingen forskning indikerer dette heller, tvert i mot. Man trodde det på 70-80-tallet, og forsøkte da å oppdra tvekjønnede i tråd med det kjønnet man bestemte ved fødsel, og det viste seg ofte å ikke lykkes, men førte til personlige kriser, angst og depresjon utløst av problemer med kjønnsidentiteten senere. Og når du kapper av din egen penis med sløv kniv på badet, eller taper brystene med gaffa til du knapt får puste, kan det ikke kokes ned til et spørsmål om ordkløveri. Og hvorfor skulle man ikke kunne forske seg fram til svar på hvorfor det er sånn? Biologiske svar gir en helt annen grad av aksept, og en helt annen behandling for de det gjelder. Og når det gjelder at kjønnet i passet samsvarer med det kjønnet du ønsker å være/ser ut som, så kan jeg se mange bedre grunner til det enn at "det sier noe om hvordan du føler og tenker".  

Anonymkode: 6b5c6...73f

Jeg får ta det med teskje da.

Kjønn er biologisk. Kjønn har eksistert lenge før menneskene. Menn og kvinner er på gruppenivå litt forskjellige inne i hodet. Gutter flest foretrekker kanskje lekebiler fremfor dukker. Der er vi enige (litt rart siden mennesket ble utviklet før bilen, men skitt la gå).

 Så viser det seg at noen gutter skiller seg fra gjennomsnittet, og foretrekker dukker fremfor lekebiler. Da har man to valg:

1: Konstatere at enkelte gutter liker å leke med dukker og kle seg i kjole. Alle er altså ikke som gjennomsnittet

2: Si at hvis man ikke leker med gutteting så er man bokstavelig talt ikke gutt. Man lar kjønns-stereotypiene, eller egenskapene til gjennomsnittet, bli selve definisjonen på "gutt" og "jente", "mann" og "kvinne".

Norge har vedtatt ved lov at nr 2 gjelder, uten offentlig debatt. Man er kvinne hvis man føler man er kvinne. Det er bare å sende inn et papir så kan man f.eks bli med i et bedriftsstyre og høyne kvinneandelen. Det er ganske sterkt, for det er stikk i strid med feminismen har stått for. Feministene har tradisjonelt påstått at gutter og jenter er født like, eller i det minste at jenter skal få handle, tenke og føle gutter hvis de vil. Ikke rart de er opprørt over det som skjer. 

Forskning på biologi kan ikke avgjøre om 1 eller 2 er riktig. Man kan sikkert finne trekk i hjernen til transpersoner, men det gir ikke svar på om det er riktig å snakke om en "mann i kvinnekropp" eller om det er en litt utypisk kvinnelig hjerne. Det er bare ordkløyveri som du sier.

Jeg blir forresten bekymret når jeg ser hvor rabiat enkelte (her Martine Aurdal) reagerer på saklige argumenter mot den nye loven:

https://www.dagbladet.no/kultur/hva-er-det-vi-driver-med-nar-vi-mener-at-seksaringer-skal-kunne-velge-kjonn/67534452

https://www.dagbladet.no/kultur/transfobi-pa-norsk/68542171

Jeg ikke kategorisk imot kjønnsskifte. Jeg håper de er litt tilbakeholdne med å skifte kjønn på unge mennesker, siden det er kjedelig å angre etter at penis eller livmor er fjernet. Jeg blir litt bekymret når jeg leser at det finnes sterke stammekulturer på nettet som sterkt promoterer kjønnskifte for de som er forvirret.

Det eneste jeg helt klart er imot er er å ha 7+ ulike kjønn siden språket vårt blir helt ubrukelig til slutt.  Jeg foretrekker én definisjon, og at den skal være basert på hvordan kroppen ser ut naken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...