Gå til innhold

Kaffetrakter eller kaffemaskin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er: Enklest i bruk? Smaker best? Rimeligst i bruk? Gir varmest kaffe? Er det helsemessige forskjeller? Hvor stor kopp er max som kan fylles på fra en kaffemaskin? Jeg ønsker alle anbefalinger og erfaringer. Det tar stor plass å ha begge deler på kjøkkenbenken.

Anonymkode: e70ad...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er: Enklest i bruk? Smaker best? Rimeligst i bruk? Gir varmest kaffe? Er det helsemessige forskjeller? Hvor stor kopp er max som kan fylles på fra en kaffemaskin? Jeg ønsker alle anbefalinger og erfaringer. Det tar stor plass å ha begge deler på kjøkkenbenken.

Anonymkode: e70ad...a33

En kaffemaskin koster jo fort ti ganger mer enn en kaffetrakter (med mindre du mener de aller enkleste modellene), men gir etter min mening veldig mye bedre kaffe. Vi har en stor kaffemaskin på kjøkkenbenken som brukes ofte, og en trakter i kottet som vi tar frem når vi skal ha flere gjester.

 

På hytta har vi en liten Nespresso, som jo også er en kaffemaskin, men av en helt annen type enn den jeg nevner over. Den er jo rimelig i innkjøp, men relativt dyr i bruk. Kaffen er god, men ikke som fra "ordentlig" kaffemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Xtra skrev:

En kaffemaskin koster jo fort ti ganger mer enn en kaffetrakter (med mindre du mener de aller enkleste modellene), men gir etter min mening veldig mye bedre kaffe. Vi har en stor kaffemaskin på kjøkkenbenken som brukes ofte, og en trakter i kottet som vi tar frem når vi skal ha flere gjester.

 

På hytta har vi en liten Nespresso, som jo også er en kaffemaskin, men av en helt annen type enn den jeg nevner over. Den er jo rimelig i innkjøp, men relativt dyr i bruk. Kaffen er god, men ikke som fra "ordentlig" kaffemaskin.

Blir det ikke fryktelig mye søppel med alle disse kapslene? Nå drikker jeg mye te selv, men teposene er jo i papir og teen råtner jo, kaffekapslene er i metall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Blir det ikke fryktelig mye søppel med alle disse kapslene? Nå drikker jeg mye te selv, men teposene er jo i papir og teen råtner jo, kaffekapslene er i metall...

Jo, det er miljøsvineri. Forsøker å resirkulere kapslene. Har det bare på hytta, så blir ikke veldig mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Jo, det er miljøsvineri. Forsøker å resirkulere kapslene. Har det bare på hytta, så blir ikke veldig mye av det.

Lurer på hvor mange det er som resirkulerer kapslene, leveres de i glass-og-metall eller er det en spesiell sortering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Lurer på hvor mange det er som resirkulerer kapslene, leveres de i glass-og-metall eller er det en spesiell sortering?

De kan leveres tilbake hos Nespresso, håper og tror det er en spesiell sortering. Aluminium er en ressurs vi bør resirkulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er: Enklest i bruk? Smaker best? Rimeligst i bruk? Gir varmest kaffe? Er det helsemessige forskjeller? Hvor stor kopp er max som kan fylles på fra en kaffemaskin? Jeg ønsker alle anbefalinger og erfaringer. Det tar stor plass å ha begge deler på kjøkkenbenken.

Anonymkode: e70ad...a33

Fra et miljøhensyn - kaffetrakter. Jeg drikker ikke kaffe så resten kan jeg ikke uttale meg om. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Fra et miljøhensyn - kaffetrakter. Jeg drikker ikke kaffe så resten kan jeg ikke uttale meg om. :D 

Når det er sagt - når jeg i første innlegget snakker om "ordentlig" kaffemaskin mener jeg ikke kapselmaskin, men en  kaffemaskin som maler bønner etc. Bruker antakelig litt mer strøm enn en trakter, men ikke mye mer miljøfientlig, vil jeg tro.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

Når det er sagt - når jeg i første innlegget snakker om "ordentlig" kaffemaskin mener jeg ikke kapselmaskin, men en "ordentlig" kaffemaskin som maler bønner etc. Bruker antakelig litt mer strøm enn en trakter, men ikke mye mer miljøfientlig, vil jeg tro.

Det blir jo noe annet. Det har vi på jobben og det lukter utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er: Enklest i bruk? Smaker best? Rimeligst i bruk? Gir varmest kaffe? Er det helsemessige forskjeller? Hvor stor kopp er max som kan fylles på fra en kaffemaskin? Jeg ønsker alle anbefalinger og erfaringer. Det tar stor plass å ha begge deler på kjøkkenbenken.

Anonymkode: e70ad...a33

Begge deler er like enkelt i bruk, men maskin er mye kjappere hvis man skal ha én eller to kopper. Skal man ha mange kopper blir man stående lenge ved maskinen.

Kaffen på vår maskin er glovarm, men har vært borti de som gir pisslunken kaffe. Det kan være snakk om en innstilling (på maskina, ikke hos meg) 

Kaffemaskin (med bønner) er rimeligst i bruk fordi man ikke lager mer kaffe enn man drikker. Den er vesentlig dyrere i innkjøp så klart. 

Hva som smaker best er en.....smakssak. Maskinkaffen er nykvernet og minner mer om det man får på en god kaffebar. Den er kraftigere og har mer grut i seg tror jeg, litt a la espresso (uten at det er espresso) . Jeg tror de fleste vil foretrekke maskinkaffe.. 

Helsemessige forskjeller tror jeg du kan se bort fra. Det siste jeg har lest er at kaffe er ufarlig eller kanskje sunt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Wilfa precision kaffetrakter jeg er veldig fornøyd med. Fikk kjøpt en brukt, ellers er det ganske dyr til kaffetrakter å være. Jeg kjøper ofte bønner selv som jeg kverner rett før jeg trakter. For å få forandring, så har jeg også en espressokanne jeg bruker nå og da. 

Kapselmaskin vil jeg ikke ha, fordi jeg blir fort lei kaffen, og all søpla som blir av kapslene. En skikkelig dyr og god kaffemaskin kan jeg kjøpe når jeg har mye penger til overs og er mer bofast enn i dag. Men når det er sagt, så synes jeg kaffen min er hakket bedre enn den fra min søsters dyre kaffemaskin. 

Anonymkode: 791d0...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Nespresso-maskinen min. Det dumme er selvsagt søpla, og det faktum at det ikke finnes andre returpunkter for dem enn i Nespressobutikkene. Jeg har vært borti tredjeparts-produsenter med nedbrytbare kapsler, men kaffen har ikke vært like godt. Kaffetrakter er i og for seg greit, men de er mer styr å holde rene. Dessuten kastet jeg mer kaffe i vasken da jeg brukte trakter, så kapselmaskinen lønner jeg faktisk for meg i det store og det hele. Nå er det jo også flere andre produsenter av kapselmaskiner, og til noen av dem er det flere alternativer enn kaffe - om man skulle ønske det (type latte, sjokolade o.l.). Nå er det vist kommet en som kan fikse alt fra en liten kopp til en hel kanne etter hva som passer der og da, om jeg husker reklamen riktig. Aner ikke hva den koster, men Nespresso er nok stort sett de dyreste kapselmaskinene. 

Skal jeg ha gjester og behov for å fikse større mengde kaffe, bruker jeg presskanne. 

Mer avanserte kaffemaskiner koster tusenvis. Hadde ikke giddet å bruke så mye. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er: Enklest i bruk? Smaker best? Rimeligst i bruk? Gir varmest kaffe? Er det helsemessige forskjeller? Hvor stor kopp er max som kan fylles på fra en kaffemaskin? Jeg ønsker alle anbefalinger og erfaringer. Det tar stor plass å ha begge deler på kjøkkenbenken.

Anonymkode: e70ad...a33

Vi bruker kaffemaskin til daglig. Når vi skal ha selskap med mange gjester, tar vi frem kaffetrakteren og bruker den. Vi har den ikke stående fremme ellers. 

Fungerer ikke med kaffemaskin og mange gjester. Det tar for lang tid. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg er veldig fornøyd med Nespresso-maskinen min. Det dumme er selvsagt søpla, og det faktum at det ikke finnes andre returpunkter for dem enn i Nespressobutikkene. Jeg har vært borti tredjeparts-produsenter med nedbrytbare kapsler, men kaffen har ikke vært like godt. Kaffetrakter er i og for seg greit, men de er mer styr å holde rene. Dessuten kastet jeg mer kaffe i vasken da jeg brukte trakter, så kapselmaskinen lønner jeg faktisk for meg i det store og det hele. Nå er det jo også flere andre produsenter av kapselmaskiner, og til noen av dem er det flere alternativer enn kaffe - om man skulle ønske det (type latte, sjokolade o.l.). Nå er det vist kommet en som kan fikse alt fra en liten kopp til en hel kanne etter hva som passer der og da, om jeg husker reklamen riktig. Aner ikke hva den koster, men Nespresso er nok stort sett de dyreste kapselmaskinene. 

Skal jeg ha gjester og behov for å fikse større mengde kaffe, bruker jeg presskanne. 

Mer avanserte kaffemaskiner koster tusenvis. Hadde ikke giddet å bruke så mye. 

 

Kaffetrakteren min (Wilfa precision) trenger ikke å renses. Man skrur av vannbeholderen og fyller vannet rett ned i den. Ergo blir det ingen gamle kafferester som må renses vekk, siden det bare er rent vann som går gjennom systemet. Kjempekjekt! 

Anonymkode: 791d0...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Rancilio espressomaskin og separat kaffekvern. Lager rask og nydelig kaffe. Jeg har alltid dobbel dose kaffe, og lar vannet renne litt lenger slik at jeg får en passe stor kopp kaffe. Denne kostet en del ved innkjøp, men etter snart ti år må jeg si det har vært en god investering. God kaffe og null svinn. 

Når vi har gjester bruker vi stor presskanne fra IKEA og ferdigmalt kaffe. Funker fint. Kunne jo hatt en kaffetrakter til dette bruket, men det ville tatt mer plass, noe vi ikke har for mye av. 

Vi kjøper stort sett 1 kilospakker med hele bønner,  av god kvalitet. Kaffen blir ikke bedre enn hva bønnene er, og min erfaring er at du får det du betaler for, også når det gjelder kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gammeldags kokekaffe som jeg koker om morgen og ettermiddag og fyller på en termos/ sjenkekanne. Jeg handler kaffei hos  litt forskjellige daglihandlere og blander ofte forskjellige typer kokemalt kaffe til egen blanding i en kaffeboks. Mer økonomisk er kanskje ikke denne løsningen på litt lengere sikt men tar jo ikke så mye plass om man har en kokeplate da.

Smaker med en god kopp kaffe. Det er øyeblikk i alles liv tror jeg bare....😍

Anonymkode: 73977...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2018 den 13.51, Xtra skrev:

Jo, det er miljøsvineri. Forsøker å resirkulere kapslene. Har det bare på hytta, så blir ikke veldig mye av det.

man kan bruke pulverkaffe. den trenger bare kokevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller aller letteste må jo være pulverkaffe! (Men smaker ikke så godt, synes jeg)

Det nest enkleste, iallfall for kun 1 eller max 2 kopper, er å kjøpe en løs filterholder som du setter rett over kaffekoppen, har oppi filter og litt kaffe, og helle kokt vann over (jeg væter kaffen først ,ed litt vann og lar det stå et halvt minutts tid før jeg heller på resten, for lettere å trekke ut smaken.)

Smaksmessig vil folk ha veldig ulike oppfatninger. Jeg kjenner mange som har ganske fancy kaffemaskiner (altså ikke kapsler), men jeg synes kaffen derfra er litt oppskrytt. Jeg liker kaffen best at kaffen filtrert og ikke så "grumsete". Dette gjelder for så vidt også kaffebarer, men fordi jeg der oftest kjøper latte er det ikke så farlig. Men filterkaffen må for all del ikke stå på trakteren og "surne"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...