Gå til innhold

Hjemmesykepleie og tannlege


Gjest elina777

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

57 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg har hjemmesykepleie som leverer medisiner hver morgen 

betyr det at jeg får gratis tannlege?

Tror ikke det, tror man må "motta hjemmesykepleie".

Anonymkode: e807d...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Du må mota hjemmesykepleie fra hjemmetjenesten. 

Anonymkode: fd3c6...450

Så levering av medisiner fra hjemmetjenesten telles ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, elina777 skrev:

Så levering av medisiner fra hjemmetjenesten telles ikke?

Hvorfor skal man egentlig ha rett til gratis tannlege pga det?

Anonymkode: e807d...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man egentlig ha rett til gratis tannlege pga det?

Anonymkode: e807d...8cc

Sier ikke man skal det, bare spørr jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, elina777 skrev:

Sier ikke man skal det, bare spørr jeg

Tror du har rett på det. Jeg får gratis tannlege pga at jeg har kontakt på dagsenteret. Det gjelder som hjemmesykepleie,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Tror du har rett på det. Jeg får gratis tannlege pga at jeg har kontakt på dagsenteret. Det gjelder som hjemmesykepleie,

Ja jeg lurte på det, men var visst helt krise å våge spørre om det her lol 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, man har krav på gratis tannhelsetjeneste om man får hjemmesykepleie minimum x1 per uke. Så om du får utlevert medisiner x1 per dag så har du krav på det 🙂 

Anonymkode: fd3c6...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, elina777 skrev:

Ja jeg lurte på det, men var visst helt krise å våge spørre om det her lol 

Ikke bry deg om det. Må jo være misunnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør sjekke om de virkelig er fra hjemsykepleie. Ringe kommunen og høre om de virkelig er tilknyttet. Det er visst mye sånne bander som reiser rundt igjen nå.

Anonymkode: 65ca2...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, stjernestøv skrev:

Ikke bry deg om det. Må jo være misunnelse. 

Det er bare rart. Noen må betale tusenvis av kroner selv, andre får det gratis bare fordi de får levert medisner på døren? Hvor er logikken? 🤨 

Anonymkode: e807d...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er visst mye sånne bander som reiser rundt igjen nå.

Bander som reiser rundt og leverer ut medisiner? Lite trolig. Men har man andre typer hjemmetjenester, altså folk som skal inn i boligen, er det nok lurt å sjekke at de er troverdige. Men de skal ha ID-kort og (ofte) noen faste kjennetegn i påkledningen. Dessuten har mange merkede tjenestebiler.

17 timer siden, elina777 skrev:

Ja jeg lurte på det

Du må nesten sjekke lokalt. Noen kommuner har forsøkt å vri seg unna tilfeller der det er opplagt at brukeren har den rettigheten, andre har tolket reglene ganske raust. Men jeg tror du i så fall må gå til en kommunal tannlege, du kan ikke fortsette hos din egen "private" og få igjen pengene. Det er sikkert også regler for hvilken type behandling som faller inn under ordningen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare rart. Noen må betale tusenvis av kroner selv, andre får det gratis bare fordi de får levert medisner på døren? Hvor er logikken? 🤨 

Anonymkode: e807d...8cc

Kanskje man har dårligere tenner da? Det har ihvertfall jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, elina777 skrev:

Jeg har hjemmesykepleie som leverer medisiner hver morgen 

betyr det at jeg får gratis tannlege?

I Oslo tolker de regelverket liberalt, så du vil få gratis tannlege dersom du bor i Oslo:

Se https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/helsehjelp/tannhelse-og-tannlege/hvem-far-gratis-tannbehandling/tannbehandling-for-eldre-langtidssyke-og-ufore-article3854.html#gref

Hvis du i stedet ønsker å gå hos en privatpraktiserende tannlege, så vil deler av behandlingen sannsynligvis dekkes av HELFO da du bruker medisiner som gir munntørrhet. 

 

 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Kanskje man har dårligere tenner da? Det har ihvertfall jeg. 

Det har jeg også. Jeg må likevel betale alt selv.

Anonymkode: e807d...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også. Jeg må likevel betale alt selv.

Anonymkode: e807d...8cc

Kanskje du kan få det dekket på nav hvis du har dårlig råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare rart. Noen må betale tusenvis av kroner selv, andre får det gratis bare fordi de får levert medisner på døren? Hvor er logikken? 🤨 

Anonymkode: e807d...8cc

Dette regelverket er ikke logisk. Det gir overhodet ingen mening at det å ha samtaler med en sykepleier ansatt i kommunen også utløser rettigheter til gratis tannlege, mens samtaler på DPS ikke gir det. Bakgrunnen for at det har blitt slik, var at man opprinnelig innså nødvendigheten av at eldre og skrøpelige mennesker på sykehjem burde gis gratis tannlegehjelp, da behovet ofte var stort og manglende tannbehandling forverret helsetilstand og funksjonsnivå. Likeledes tenkte man at eldre som ble pleiet hjemme også kunne trenge slik spesialhjelp. Det var tenkt at tannlegen også skulle kunne komme til pasienten å gjennomføre noe av behandlingen der. Når regelverket skulle praktiseres, viste det seg vanskelig å skille mellom hvem som skulle og hvem som ikke skulle få gratis behandling. Unge pleietrengende hadde like stort behov som eldre i samme situasjon. Hvordan man har endt opp med å inkludere også de som snakker med sykepleier i kommunen er for meg et mysterium, det gir en helt urimelig fordel i forhold til andre mennesker i tilsvarende situasjon (samme helsetilstand, samme økonomi osv.). 

Enkelte medisiner gir ofte dårligere tannhelse. Dette er imidlertid kompensert for gjennom regler om refusjon fra HELFO. Da er ikke tannbehandlingen gratis, men prisen er vesentlig redusert. Man trenger ikke forhåndssøke refusjon, tannlegen avgjør om vilkårene er tilstede. 

En helt annen ting er at når regelverket nå praktiseres på denne måten i en del kommuner, så ser jeg ingen grunn til at enkeltindivider skal gi avkall på sin mulighet til å få gratis tannbehandling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kanskje du kan få det dekket på nav hvis du har dårlig råd?

Nå ha jeg ikke dårlig råd, og klarer helt fint å betale selv. Men det er ingen automatikk i at de som får "hjemmesykepleie" har dårlig råd.

Anonymkode: e807d...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...