Gå til innhold

Føler meg mislykket og til bry


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å lukke meg fordi jeg føler meg til bry for andre. Har prøvd å åpne meg på jobb og øvd på å delta i samtaler osv, men jeg opplever en del motgang for tiden. Jeg opplever feks ting på jobb som gjør at jeg føler meg litt utenfor. Det har gått litt nedover i det siste, og jeg har begynt å miste selvtiliten på jiobb som jeg hadde bygget opp. 

Føler meg også litt mislykket på andre områder. 

Hva ville dere andre gjort i en slik situasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, MxxM skrev:

Vurderer å lukke meg fordi jeg føler meg til bry for andre. Har prøvd å åpne meg på jobb og øvd på å delta i samtaler osv, men jeg opplever en del motgang for tiden. Jeg opplever feks ting på jobb som gjør at jeg føler meg litt utenfor. Det har gått litt nedover i det siste, og jeg har begynt å miste selvtiliten på jiobb som jeg hadde bygget opp. 

Føler meg også litt mislykket på andre områder. 

Hva ville dere andre gjort i en slik situasjon? 

Er du sliten nå?    Når jeg er mer sliten enn vanlig så både feiltolker jeg og tenker også mer negativt.

Jobbet ikke du i helgen også + mye annet? 

Jeg ville lent meg litt tilbake og kanskje prøvd å observere ting rundt meg en stund, istedenfor å prøve så hardt på andre ting. Kanskje dempet tempoet litt en periode så du kan komme i overskudd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, emilie321 skrev:

Er du sliten nå?    Når jeg er mer sliten enn vanlig så både feiltolker jeg og tenker også mer negativt.

Jobbet ikke du i helgen også + mye annet? 

Jeg ville lent meg litt tilbake og kanskje prøvd å observere ting rundt meg en stund, istedenfor å prøve så hardt på andre ting. Kanskje dempet tempoet litt en periode så du kan komme i overskudd igjen.

Ja, jeg jobbet i helga og jeg  er veldig sliten for tida, sover ikke så godt om natta heller og er opp kl 5 hver ukedag - det har vært hardt i det siste. Er vel derfor jeg overreagerer på jobb for tiden.. har vært mye lei meg men har hatt veldig god støtte i mannen min der. 

Tusen takk for svar, det fikk meg til å snu litt på tankene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stund fått bekreftet at jeg et mindre verdt enn andre både på jobb og privat, og det er veldig sårt og vondt for meg. I kveld nådde jeg toppen. Det har gått en vei i det siste, og mye jeg har jobba hardt for har liksom gått i grus nå. Jeg er så lei meg og jeg føler neg mislykket :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg har en stund fått bekreftet at jeg et mindre verdt enn andre både på jobb og privat, og det er veldig sårt og vondt for meg. I kveld nådde jeg toppen. Det har gått en vei i det siste, og mye jeg har jobba hardt for har liksom gått i grus nå. Jeg er så lei meg og jeg føler neg mislykket :( 

Du har de siste månedene beskrevet store variasjoner i selvfølelse. Noen ganger skriver du overbevisende om ting du mestrer og andre ganger forteller du, som i dag, at du har fått bekreftet at du er mindre verdt enn andre. Jeg skulle ønske at du etter hvert i litt større grad klarte å se at det er følelsene dine som varierer og at følelsene på dette området ikke gir så god objektiv informasjon om virkeligheten. 

Du skriver "liksom gått i  grus nå". Tror det viktigste ordet her er _liksom_- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg har en stund fått bekreftet at jeg et mindre verdt enn andre både på jobb og privat, og det er veldig sårt og vondt for meg. I kveld nådde jeg toppen. Det har gått en vei i det siste, og mye jeg har jobba hardt for har liksom gått i grus nå. Jeg er så lei meg og jeg føler neg mislykket :( 

Hvordan har du fått det bekreftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, frosken skrev:

Du har de siste månedene beskrevet store variasjoner i selvfølelse. Noen ganger skriver du overbevisende om ting du mestrer og andre ganger forteller du, som i dag, at du har fått bekreftet at du er mindre verdt enn andre. Jeg skulle ønske at du etter hvert i litt større grad klarte å se at det er følelsene dine som varierer og at følelsene på dette området ikke gir så god objektiv informasjon om virkeligheten. 

Du skriver "liksom gått i  grus nå". Tror det viktigste ordet her er _liksom_- 

Det er nok selvfølelsen som ikke er helt bra enda. Derfor det varierer. 

Men det jeg opplever på jobb er dessverre reellt, og det er vondt å gå og kjenne på..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, MxxM skrev:

Det er nok selvfølelsen som ikke er helt bra enda. Derfor det varierer. 

Men det jeg opplever på jobb er dessverre reellt, og det er vondt å gå og kjenne på..  

Følelsene _dine_ er jo alltid reelle. Følelsene dine påvirker også hvordan du tolker og forstår omgivelsene. Du har vel ikke sagt akkurat hva som foregår på jobb, så hvorvidt du tolker de andre fornuftig eller om følelsene dine får deg til å tolke det ekstra negativt, er ikke så godt å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Følelsene _dine_ er jo alltid reelle. Følelsene dine påvirker også hvordan du tolker og forstår omgivelsene. Du har vel ikke sagt akkurat hva som foregår på jobb, så hvorvidt du tolker de andre fornuftig eller om følelsene dine får deg til å tolke det ekstra negativt, er ikke så godt å si. 

Forventet ikke å bli «trodd» på dette. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Hva mener du med det?

At jeg ikke forventer at noen skal tro på at jeg tolker det som skjer på jobben fornuftig.. jeg kan jo ikke stole på følelsene mine selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.. det er ikke lett å være meg når det kommer til følelser som handler om meg selv. Men jeg prøver og prøver.. jobber hardt.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, MxxM skrev:

Takk for svar, alle sammen.. det er ikke lett å være meg når det kommer til følelser som handler om meg selv. Men jeg prøver og prøver.. jobber hardt.

Synes du er veldig flink og står på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.11.2018 den 10.42, frosken skrev:

Følelsene _dine_ er jo alltid reelle. Følelsene dine påvirker også hvordan du tolker og forstår omgivelsene. Du har vel ikke sagt akkurat hva som foregår på jobb, så hvorvidt du tolker de andre fornuftig eller om følelsene dine får deg til å tolke det ekstra negativt, er ikke så godt å si. 

Det som har skjedd på jobb den siste tiden er at noen av mine kolleger (urettmessig) har pålagt meg noen av deres oppgaver fordi de mente de hadde for mye å gjøre. Dette ble bestemt da jeg ikke var på jobb og uten å drøfte det med meg først.

Resultatet av dette ble at jeg begynte å legge merke til ting jeg ikke hadde lagt merke til før fordi det ble så sårt for meg. Små ting ble store for meg. 

Jeg legger bl.a merke til at jeg holdes en del utenfor. Jeg har rett og slett følt meg mindre verdt og følt at jeg blir sett på som dum og uten «stemmerett». 

Jeg ville egentlig ikke skrive dette, men nå har jeg iallfall forklart meg.

Det jeg har skrevet om i en annen tråd er om noe annet på jobb, men jeg prøver å bruke samme erfaring til å takle også denne situasjonen, noe som har hjulpet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MxxM skrev:

Det som har skjedd på jobb den siste tiden er at noen av mine kolleger (urettmessig) har pålagt meg noen av deres oppgaver fordi de mente de hadde for mye å gjøre. Dette ble bestemt da jeg ikke var på jobb og uten å drøfte det med meg først.

Resultatet av dette ble at jeg begynte å legge merke til ting jeg ikke hadde lagt merke til før fordi det ble så sårt for meg. Små ting ble store for meg. 

Jeg legger bl.a merke til at jeg holdes en del utenfor. Jeg har rett og slett følt meg mindre verdt og følt at jeg blir sett på som dum og uten «stemmerett». 

Jeg ville egentlig ikke skrive dette, men nå har jeg iallfall forklart meg.

Det jeg har skrevet om i en annen tråd er om noe annet på jobb, men jeg prøver å bruke samme erfaring til å takle også denne situasjonen, noe som har hjulpet meg. 

Vil bare si at jeg tror jeg vet hvordan du har det. Og det er veldig vanskelig  når selvfølelsen varierer så mye. Går selv og føler meg anspent og dum mye av tiden på jobb. Når jeg er i pms- tida, som dessverre er halve mnd, merker jeg at jeg blir enda mer nærtagende og følsom, og feiltolker veldig mye. Tror «alle» er sure på meg, ikke bryr seg nok, at jeg blir urettferdig behandlet osv. Mye annet jeg også kunne skrevet.

Det du opplever på jobben kan selvsagt være reelt, det er jo ikke så veldig uvanlig at folk har det slik. Men det trenger likevel ikke være så»stort» som du/ jeg lager det til. 

Du er ikke alene💫 klem

Anonymkode: 9ffb5...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar som har bidratt til å hjelpe meg. Jeg tar konsekvensen av ting som blir for vanskellg for meg. Avslutter tråden nå og ønsker alle en fin adventstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MxxM skrev:

Det som har skjedd på jobb den siste tiden er at noen av mine kolleger (urettmessig) har pålagt meg noen av deres oppgaver fordi de mente de hadde for mye å gjøre. Dette ble bestemt da jeg ikke var på jobb og uten å drøfte det med meg først.

Resultatet av dette ble at jeg begynte å legge merke til ting jeg ikke hadde lagt merke til før fordi det ble så sårt for meg. Små ting ble store for meg. 

Jeg legger bl.a merke til at jeg holdes en del utenfor. Jeg har rett og slett følt meg mindre verdt og følt at jeg blir sett på som dum og uten «stemmerett». 

Jeg ville egentlig ikke skrive dette, men nå har jeg iallfall forklart meg.

Det jeg har skrevet om i en annen tråd er om noe annet på jobb, men jeg prøver å bruke samme erfaring til å takle også denne situasjonen, noe som har hjulpet meg. 

Når jeg leser dette, så tenker jeg at du sikkert har helt rett i at du ikke burde ha blitt pålagt andres oppgaver uten at det ble diskutert med deg, men at jeg ikke tror du kan være sikker på tolkningene dine av de andres handlinger. 

For eksempel dette med at du sier du legger merke til "at du holdes en del utenfor". Hva er det da du observerer? Er det sikkert at andre aktivt "holder deg utenfor" eller er det sånn at noen av dem har tettere kontakt med hverandre enn hva de har med resten? At noen kollegaer har tettere kontakt ,er jo ikke noe de gjør mot andre, men noe som skjer fordi de trives ekstra bra sammen. Dersom man generelt er ganske usikker sosialt, så vil man ofte ikke være den som de andre lettest får kontakt med. 

Du har en tendens til å føle deg mindre verdt enn andre. Det er din følelse og den kan være smertefull. At du forstår det som skjer på jobben som uttrykk for at du blir sett på som dum og uten stemmerett, kan like gjerne henge sammen med din egen selvfølelse som noe de andre tenker eller føler i forhold til deg.  Prøv om du kan ta et skritt tilbake og tenk gjennom alternative måter å forstå det som skjer på jobben din på. 

Kollegaer kan gjøre ting som helst skulle ha vært gjort annerledes, uten at det har sammenheng med negativt syn på andre. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Når jeg leser dette, så tenker jeg at du sikkert har helt rett i at du ikke burde ha blitt pålagt andres oppgaver uten at det ble diskutert med deg, men at jeg ikke tror du kan være sikker på tolkningene dine av de andres handlinger. 

Jeg er nok ikke sikker på det, er helt enig i det. Det er jo bare noe jeg har følt stadig mer som følge av at jeg ble pålagt andres oppgaver. Men det er sårt ar jeg ikke får være med på avgjørelser - akkurat det er reellt (jeg vil ikke ramse opp eksempler her). 

Jeg rekker ikke å gjøre alt jeg skal fordi jeg har fått for mye å gjøre. Samtidig ser jeg at de som påla meg oppgavene sitter mye lenger i pausene og blir ferdig før meg på jobb. De er også to, mens jeg jobber alene. 

Men det jobbes med saken, det er forhåpentligvis bare en midlertidig løsning. Jeg gjør så godt jeg kan for å rekke mest mulig, men jeg orker ikke å stresse lenger for å bli ferdig med alt. Jeg prioriterer å gjøre det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MxxM skrev:

Jeg er nok ikke sikker på det, er helt enig i det. Det er jo bare noe jeg har følt stadig mer som følge av at jeg ble pålagt andres oppgaver. Men det er sårt ar jeg ikke får være med på avgjørelser - akkurat det er reellt (jeg vil ikke ramse opp eksempler her). 

Jeg rekker ikke å gjøre alt jeg skal fordi jeg har fått for mye å gjøre. Samtidig ser jeg at de som påla meg oppgavene sitter mye lenger i pausene og blir ferdig før meg på jobb. De er også to, mens jeg jobber alene. 

Men det jobbes med saken, det er forhåpentligvis bare en midlertidig løsning. Jeg gjør så godt jeg kan for å rekke mest mulig, men jeg orker ikke å stresse lenger for å bli ferdig med alt. Jeg prioriterer å gjøre det viktigste. 

Jeg betviler ikke de konkrete hendelsene du beskriver, men tror du gjør deg selv en stor tjeneste med å fortsette å jobbe med tolkningene av ting som skjer. Av og til kan det være mer hensiktsmessig å tenke at folk av og til er litt egoistiske og ser sin egne behov mer enn andres, uten at det samtidig innebærer at de nedvurderer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...