Gå til innhold

Fortsatt alltid kvinner/mødre i famiien som får hovedansvaret i julen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Lillemus skrev:

Ja. :) Mange som strikker kjøkkenkluter. :) I 2014 ble det faktisk gitt ut en bok med strikkeoppskrifter på kjøkkenkluter. :) 

Vi skulle hekle grytekluter på barneskolen. Jeg ble bare ferdig med en, og den ble veldig rar i fasongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.11.2018 den 2.14, AnonymBruker skrev:

Det er tydeligvis bare slik. Mannen her i huset tar som en selvfølge at jeg tar ansvaret for alle julegavekjøp og juleforberedelser for øvrig. Både til mine og hans foreldre og til barna på begge sider. Ganske frustrerende, men alternativet er at det ikke blir gjort. Og det kan jeg bare ikke la skje. Det samme gjelder alt ift familiesammenkomster og middager. Uten kvinnene i hus skjer stort sett ingenting virker det som. Og hvem er det som har alt ansvaret for julepynting, stryking av julegardiner og duker osv....?

Så hva synes dere om at julen stort sett fortsatt alltid er kvinners ansvar? Hvorfor tror dere at det er slik?

Klart det kan være koselig også, men hadde hjulpet veldig på med LITT fordeling og avlastning på noen områder i en travel førjulstid..

Anonymkode: 8f96c...159

Akkurat som hos oss. Det er jeg som har hovedansvaret, om ikke hele, for julen og forberedelsene til den. Jeg gjør alt av rengjøring, handling av mat og julegaver, skriver julekort, lager mat, pynter juletre m.m. Det er tøft å ha et slikt ansvar hvis jeg f.eks. er dårlig, men likevel MÅ gjennomføre det. Når alt er over, er det også jeg som høster treet, rydder og vasker bort jula m.m. Gleder meg til å bli en gammel krok som bare kan komme som gjest, og ikke ha noe ansvar. 😉

Men for all del; jeg synes jo at det tross alt er veldig hyggelig med jul, og jeg har glede av å lage en fin jul for familien min. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Xtra skrev:

Hjemmestrikke kjøkkenkluter!?

 

11 timer siden, Lillemus skrev:

Mange som strikker kjøkkenkluter.

40 minutter siden, Trine skrev:

Vi skulle hekle grytekluter på barneskolen.

Grytekluter er det vanlig å strikke eller hekle, også i min verden der det ikke håndarbeides så mye. Men med "kjøkkenklut" tenker jeg (og trolig Xtra) på noe tynt, oppvaskklut-aktig, ikke typisk hjemmestrikket. Men det går sikkert an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 28.11.2018 den 2.14, AnonymBruker skrev:

Det er tydeligvis bare slik. Mannen her i huset tar som en selvfølge at jeg tar ansvaret for alle julegavekjøp og juleforberedelser for øvrig. Både til mine og hans foreldre og til barna på begge sider. Ganske frustrerende, men alternativet er at det ikke blir gjort. Og det kan jeg bare ikke la skje. Det samme gjelder alt ift familiesammenkomster og middager. Uten kvinnene i hus skjer stort sett ingenting virker det som. Og hvem er det som har alt ansvaret for julepynting, stryking av julegardiner og duker osv....?

Så hva synes dere om at julen stort sett fortsatt alltid er kvinners ansvar? Hvorfor tror dere at det er slik?

Klart det kan være koselig også, men hadde hjulpet veldig på med LITT fordeling og avlastning på noen områder i en travel førjulstid..

 

På 28.11.2018 den 8.54, Gargamel skrev:

Vi deler på det men føler nok at hun er den som har mest oversikt i hodet og er prosjektleder. Jeg har ansvar for julegaver på min side, og noen ganger til barna også. Jeg klarer ikke å legge så mye energi inn i detaljer som hun gjør. Stearinlys, duker, pynt etc. Jeg gjør stort bare det jeg får beskjed om. Det vil si at jeg gjør sånn vasking og rydding som ikke krever for store ferdigheter. Jeg handler stort sett all mat og drikke, ordner med juletre og sånt. Vi planlegger middagene sammen.

Også etter vi fikk barn ønsket foreldrene våre at vi skulle komme hjem til dem, og det gjorde vi også i mange år. Annenhver julaften hos eks'ens foreldre, og annenhver hos mine. Den familien vi ikke var med i starten, var vi med til over nyttår - skikkelig nomadetilværelse.

Jeg er imidlertid en av de der julete damene som liker å pusle med alskens juledill i desember, og ønsket tilslutt å lage julaften for min familie selv. Jeg ville at jr skulle ha minner og tradisjoner skapt av sine egne foreldre, og at det ikke bare var mormor og farmor som skulle stå for dette. Jeg visste at dersom dette skulle skje, så måtte jeg gjøre det meste selv. Eks'en var med på notene og gjorde så godt han kunne (han har ikke øyne for "kos" før det står foran han), og han kunne mest sannsynligvis skrevet Gargamels innlegg. Overskriften ville nok vært setningen "Jeg gjør stort sett bare det jeg får beskjed om", men for min del funket dét utmerket. Ethvert prosjekt funker bra med en tydelig prosjektledelse hehe, så bare mine lister var tydelige og detaljerte nok funket dette fint for oss :P All matlaging ble gjort av meg, men hus- og vindusvask etc (vi drev ikke og rundvasket, men tok vanlig helgevask) gjorde vi sammen. Gaver kjøpte vi også stort sett sammen, og også der lagde vi lister på forhånd. Eksen handlet all mat, og det var også digg for meg. Ikke skjelden mangler man plutselig noe nellik eller sursildkrydder eller noe annet småtteri man ikke husker fra år til år. Han ble også ganske brukbar til å plukke ut blomster og andre ting som kjever vurdering etterhvert...  

Men noen unntaksår endte jeg ellers med å være den i storfamilien som hadde ansvaret for julaften for både hans, mine og vår egen familie, med tur i kirka for den som ville det, lunsj og et skikkelig festmåltid på julaften, samt god brunsj med det jeg hadde lagd av julepostei, sild, lammerull etc på 1. juledag. Derfra og ut gikk jeg rett over i slappe-av-modus resten av jula, fordelt på en dag eller to hos hhv eks'ens familie, min familie og hjemme hos oss selv. Syns ennå dette var en grei deal, selv om jeg var den som definitivt gjorde mest av det synlige juledill&dall-arbeidet. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, laban skrev:

 

Grytekluter er det vanlig å strikke eller hekle, også i min verden der det ikke håndarbeides så mye. Men med "kjøkkenklut" tenker jeg (og trolig Xtra) på noe tynt, oppvaskklut-aktig, ikke typisk hjemmestrikket. Men det går sikkert an. 

Haha, jeg leste gryteklut. Kjøkkenklut har jeg aldri hekla nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Jeg er imidlertid en av de der julete damene som liker å pusle med alskens juledill i desember, og ønsket tilslutt å lage julaften for min familie selv. Jeg ville at jr skulle ha minner og tradisjoner skapt av sine egne foreldre, og at det ikke bare var mormor og farmor som skulle stå for dette.

Samme her, så da vi fikk barn var budskapet til resten av slekta klart: Om dere vil feire jul med oss så må dere komme hjem til oss. :) Og det gjorde de - noen fordeler er det med å være den eneste søstra (ingen brødre) med barn. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...