Gå til innhold

Nav og arbeid


Fionys

Anbefalte innlegg

I dag har jeg hatt en litt merkelig samtale med nav, har alltid hørt at nav presser på for å holde folk i arbeid, men i samtalen i dag så mente nav at det ikke var hensiktsmessig for meg å arbeid slik situasjonen er nå og at det beste for meg nå er å slippe å tenke på arbeid. Jeg kan for så vidt være enig, men at det var nav og ikke legen som kom med dette forslaget overrasker meg. Er det noen andre som har samme opplevelser av nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Fionys skrev:

I dag har jeg hatt en litt merkelig samtale med nav, har alltid hørt at nav presser på for å holde folk i arbeid, men i samtalen i dag så mente nav at det ikke var hensiktsmessig for meg å arbeid slik situasjonen er nå og at det beste for meg nå er å slippe å tenke på arbeid. Jeg kan for så vidt være enig, men at det var nav og ikke legen som kom med dette forslaget overrasker meg. Er det noen andre som har samme opplevelser av nav?

Ja, men da hadde spesialisten skrevet det samme i papirene.

Anonymkode: fce00...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var på 90 tallet, men jeg fikk faktisk brev fra nav om å møte opp hos legen min og skrive under en søknad om uføretrygd. Selv om jeg ikke kan huske å ha ytret ønske om det. Merkelig. Men da fikk jeg iallfall fast inntekt.

Anonymkode: 7524c...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hos meg er det jeg som må si det (og det har tydeligvis liten verdi...) , lege eller nav forstår ingenting og bare troller dagen lang. 

Anonymkode: 0cdad...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det høyst varierende hva man møter hos NAV. Noen vil ha en i arbeid for enhver pris, og er totalt blinde for realiteten. Noen opplever nærmest å få uføretrygden kastet etter seg mot egen vilje. Andre prøver å være realistiske, og samarbeide om å finne best mulig løsning for den enkelte. Det viktigste er jo uansett hva man selv tenker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fionys skrev:

I dag har jeg hatt en litt merkelig samtale med nav, har alltid hørt at nav presser på for å holde folk i arbeid, men i samtalen i dag så mente nav at det ikke var hensiktsmessig for meg å arbeid slik situasjonen er nå og at det beste for meg nå er å slippe å tenke på arbeid. Jeg kan for så vidt være enig, men at det var nav og ikke legen som kom med dette forslaget overrasker meg. Er det noen andre som har samme opplevelser av nav?

Ja nav mente at det var ikke hensiktsmessig at jeg prøvde flere tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg ble sendt på tiltak, var saksbehandleren opptatt av at det bare var noe jeg måtte for ellers ville jeg ikke få godkjent en uføresøknad. Jeg var på et tiltak. Så var det arbeidslederen der som skrev at det ikke var hensiktsmessig at jeg var i jobb. Og da mente saksbehandleren at det ikke var noe vits i at jeg ble sendt på flere tiltak. Det var heller aldri snakk om noe tiltak før jeg var ferdig utredet/behandlet. Men hva legen min har skrevet til NAV, aner jeg jo ingenting om. Kunne vært interessant å lese hva både hun og psykologen har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Trine skrev:

Kunne vært interessant å lese hva både hun og psykologen har skrevet.

Jeg tenkte det samme, og ba NAV oversende sakspapirene mine en god stund etter innvilget uføretrygd. Jeg ble i grunnen overrasket over at uttalelse fra både fastlege og psykolog var såpass kortfattet og lite melodramatisk. Trodde liksom det skulle mer til enn som så, men mulig det kun var i mitt eget hode! ;) 

Anonymkode: 3cc63...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Trine skrev:

Før jeg ble sendt på tiltak, var saksbehandleren opptatt av at det bare var noe jeg måtte for ellers ville jeg ikke få godkjent en uføresøknad. Jeg var på et tiltak. Så var det arbeidslederen der som skrev at det ikke var hensiktsmessig at jeg var i jobb. Og da mente saksbehandleren at det ikke var noe vits i at jeg ble sendt på flere tiltak. Det var heller aldri snakk om noe tiltak før jeg var ferdig utredet/behandlet. Men hva legen min har skrevet til NAV, aner jeg jo ingenting om. Kunne vært interessant å lese hva både hun og psykologen har skrevet.

Jeg spurte en gang jeg var på nav om å få se det psykologen hadde skrevet, nei det var ikke så lett sa hun. Men i ettertid har jeg lest her at jeg har rett til å se det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte det samme, og ba NAV oversende sakspapirene mine en god stund etter innvilget uføretrygd. Jeg ble i grunnen overrasket over at uttalelse fra både fastlege og psykolog var såpass kortfattet og lite melodramatisk. Trodde liksom det skulle mer til enn som så, men mulig det kun var i mitt eget hode! ;) 

Anonymkode: 3cc63...cc3

Hmm, kanskje jeg bare blir skuffa :lol: Jeg vil tro det er ganske udramatisk det som står der, og det står sikkert ikke noe overraskende. Men jeg ble plutselig ganske nysgjerrig. Er det bare å sende en melding til NAV, eller må jeg ringe dem?

 

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg spurte en gang jeg var på nav om å få se det psykologen hadde skrevet, nei det var ikke så lett sa hun. Men i ettertid har jeg lest her at jeg har rett til å se det. 

Du har rett til å få se alle sakspapirene dine ja. Vet ikke om det er lett, for dem. Det er jo sikkert en viss sikkerhet å ta hensyn til. Kan hende hun prøvde snike seg unna mer jobb, og det klarte hun jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Hmm, kanskje jeg bare blir skuffa :lol: Jeg vil tro det er ganske udramatisk det som står der, og det står sikkert ikke noe overraskende. Men jeg ble plutselig ganske nysgjerrig. Er det bare å sende en melding til NAV, eller må jeg ringe dem?

 

Du har rett til å få se alle sakspapirene dine ja. Vet ikke om det er lett, for dem. Det er jo sikkert en viss sikkerhet å ta hensyn til. Kan hende hun prøvde snike seg unna mer jobb, og det klarte hun jo.

Jeg ringte NAV sentralt og fikk det oversendt pr. post. Jeg kunne aldri tenkt meg å lese verken lege- eller psykologjournal, men tenkte det kunne være OK å vite hvilket grunnlag jeg ble uføretrygdet på.

Anonymkode: 3cc63...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo ,men jeg har også alderen inne. Jeg tror det er en " trend" fordi det er så veldig mange som ikke får hjelpen de trenger nå og blir akutt syke. Flere skulle nok hatt hjelp for kanskje lenge siden.

Anonymkode: e0224...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo ,men jeg har også alderen inne. Jeg tror det er en " trend" fordi det er så veldig mange som ikke får hjelpen de trenger nå og blir akutt syke. Flere skulle nok hatt hjelp for kanskje lenge siden.

Anonymkode: e0224...8f0

Er du syk?

Anonymkode: fce00...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert flere faktorer som spiller inn tenker jeg. Jeg for min del ble "tvunget" til å sykemelde meg 100% for litt over 3 år siden, etter hvert fikk jeg lov til å jobbe 60%, så 40% og nå går jeg på 100% aap og er på jobb når jeg klarer. Etter nyttår blir jeg vel mest sannsynlig å ikke jobbe noe, men jeg har fremdeles et håp om at jeg skal komme meg tilbake i jobb. 

Etter å ha lest mye rart om både fastleger, terapeuter, nav her inne på DOL så tror jeg at jeg har vært utrolig heldig med alle. Kanskje de en dag finner ut hva som kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg utsatte nav arbeidskravet ett år fordi de mente jeg trengte ro. Jeg har en saksbehandler som er veldig grei, de få samtalene vi har hatt har vert til stor hjelp. Hun møter meg som ett menneske som har hatt det tøft og erkjenner mine følelser og ikke som en diagnose som skal fikses så ditt og datt er feil liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av systemet er at mens noen  klienter slipper så aldeles billig i alt og får all mulig hjelp blir andre spent beinkrok på fra dag én i kommunen. De siste nav menneskene jeg var i kontakt med fikk jeg inntrykk var slike scientologer eller noe. Jeg fikk sterke impulser om selvmord etter kontakten med dem og fikk informasjon om vitnemål som var både sterkt fordyrende og unødvendig for meg. Hadde det ikke vært for at jeg ble overtallige i statlig virksomhet og ikke belaster det lokale kommunale systemet  på samme måte hadde jeg neppe overlever med ansvar også for to alvorlig syke pårørende store deler av tiden. Jeg har blitt oppringt fra nav flere ganger og spurt om hvorfor jeg bodde i et hus og ikke skaffet annet sted å bo. Det ble antydet at flere barnefamilier i distriktet trengte annen bolig og det var " generasjonsskifter" på gang .. Jeg var så syk og dårlig og var så redd at jeg burde ikke la være å svare damen uten at jeg fikk notert navnet. Følte meg bare tilintet gjort.  Mye slike frekke og skammelig ting. Ikke rart jeg ble mer og mere syk. Nav sa eg måtte til lege. Den lokale legen var helt uforstående ,men ville ikke gi sykemelding så jeg måtte reise til annen by til privat lege som jeg kostet selv. Jeg har opplevet så mye rart i dette nav systemet. Ikke særlig gode erfaringer.

Anonymkode: e0224...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg så lite å miste at blir det mer nå kommer den en kraftig reaksjon fra meg. Det skal jeg love. 

Anonymkode: e0224...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld harde ord men jeg svært lei meg og trist i følseslivet i dag. Alt er nok ikke så lett dette med Nav og arbeid heller. Iallefall ikke for meg.

Men i dag skal jeg fortsette med rengjøring til jul. Jeg føler det er viktig " der jeg er nå" å prøve å komme inn i en  mest mulig daglig rytme i gjøremål og greier. 

Anonymkode: e0224...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Soletti skrev:

Hos meg utsatte nav arbeidskravet ett år fordi de mente jeg trengte ro. Jeg har en saksbehandler som er veldig grei, de få samtalene vi har hatt har vert til stor hjelp. Hun møter meg som ett menneske som har hatt det tøft og erkjenner mine følelser og ikke som en diagnose som skal fikses så ditt og datt er feil liksom. 

Har også en saksbehandler som er grei, men han er ikke greit uten grunn. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk av systemet er at mens noen  klienter slipper så aldeles billig i alt og får all mulig hjelp blir andre spent beinkrok på fra dag én i kommunen. De siste nav menneskene jeg var i kontakt med fikk jeg inntrykk var slike scientologer eller noe. Jeg fikk sterke impulser om selvmord etter kontakten med dem og fikk informasjon om vitnemål som var både sterkt fordyrende og unødvendig for meg. Hadde det ikke vært for at jeg ble overtallige i statlig virksomhet og ikke belaster det lokale kommunale systemet  på samme måte hadde jeg neppe overlever med ansvar også for to alvorlig syke pårørende store deler av tiden. Jeg har blitt oppringt fra nav flere ganger og spurt om hvorfor jeg bodde i et hus og ikke skaffet annet sted å bo. Det ble antydet at flere barnefamilier i distriktet trengte annen bolig og det var " generasjonsskifter" på gang .. Jeg var så syk og dårlig og var så redd at jeg burde ikke la være å svare damen uten at jeg fikk notert navnet. Følte meg bare tilintet gjort.  Mye slike frekke og skammelig ting. Ikke rart jeg ble mer og mere syk. Nav sa eg måtte til lege. Den lokale legen var helt uforstående ,men ville ikke gi sykemelding så jeg måtte reise til annen by til privat lege som jeg kostet selv. Jeg har opplevet så mye rart i dette nav systemet. Ikke særlig gode erfaringer.

Anonymkode: e0224...8f0

Det blir feil å angripe de du mener slipper billig unna uten å vite hele historien. Hvordan kan du vite at deres prosess har vært så enkel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...