Gå til innhold

Brukes traumebegrepet for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selv vært utsatt for traumatiske opplevelser i mitt liv. Det var et overgrep, voldtekt og reel fare for mitt eget liv da jeg trodde jeg skulle bli skutt. Det tok dessverre lang tid få riktig behandling spesifikt for traumer, men så ble jeg frisk på 10 timer med behandling. Dette ligger mange år tilbake i tid. 

Det slår meg imidlertid at begrepet traume brukes om alt mulig om dagen. Er det ikke forskjell på en vond, eller en dramatisk og en traumatisk hendelse? Er en skilsmisse virkelig et traume? Å miste en av sine nærmeste? Tanker?

Anonymkode: 8e935...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At mobbebegrepet brukes for mye, er jo ingen nyhet. Men dette med traumer har slått meg i det siste. Visst kan samlivsbrudd være vonde og opprivende, men det er da likevel noe helt annet enn å bli voldtatt. Det triste med dette er at ordet mister sin kraft og mening når vi virkelig har bruk for det. 

Anonymkode: 8e935...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det slår meg imidlertid at begrepet traume brukes om alt mulig om dagen. Er det ikke forskjell på en vond, eller en dramatisk og en traumatisk hendelse? Er en skilsmisse virkelig et traume? Å miste en av sine nærmeste? Tanker?

Enig. Generellt syns jeg det er en tendens til å bruke medisinske begrep og diagnoser på helt vanlige opplevelser en må regne med i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes traumebegrepet virkelig så ofte? Jeg kan ikke si at jeg kan huske at jeg hørt eller sett noen bruk det etter skilsmisser og dødsfall? Eller etter utroskap, destruktive forhold eller andre normalt vonde opplevelser? Jeg er ikke akkurat så sosial da, så det kan jo være noe med det, men kan ikke si jeg har lagt merke til det på nett eller radio og TV heller?

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mëmëso skrev:

Brukes traumebegrepet virkelig så ofte? Jeg kan ikke si at jeg kan huske at jeg hørt eller sett noen bruk det etter skilsmisser og dødsfall? Eller etter utroskap, destruktive forhold eller andre normalt vonde opplevelser? Jeg er ikke akkurat så sosial da, så det kan jo være noe med det, men kan ikke si jeg har lagt merke til det på nett eller radio og TV heller?

Jeg ser det oftere brukt enn før. Nå for tiden går det nesten ikke en dag uten at jeg ser noen på nett som har PTSD pga ting jeg ikke mener er traumer. 

Anonymkode: 8e935...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Du har rett. Det har gått inflasjon i flere slike begrep som traumer, seksuelle overgrep, mobbing, incest etc. 

På hvilken måte «misbrukes» (i mangel av bedre ord akkurat nå) ordet incest? Hva er det folk kaller incest som ikke er incest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mishandling, overgrep jeg er blitt utsatt for av ulike personer, svært alvorlig mobbing = traumer for meg.

Plutselig miste min beste venninne over natta pga. svært sjeldne komplikasjoner til en sykdom jeg også har selv... = vanskelig livshendelse. 

Alt som er vondt trenger ikke en diagnose.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MxxM skrev:

På hvilken måte «misbrukes» (i mangel av bedre ord akkurat nå) ordet incest? Hva er det folk kaller incest som ikke er incest? 

Det største "avviket" var en dame som fortalte at da hun var 15-16 år, hadde en onkel strøket henne på en upassende måte over ryggen og rumpa utenpå genseren og olabuksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg har en fortid med traumer. 

Jeg opplevde også som 10-12 åring at en mann i 60-årene satt med meg i fanget sitt hvor han kysset meg (tungekyss) og strøk på meg utenpå klærne (generelt på kroppen). Jeg turte ikke å gjøre motstand og var kjemperedd. Det skjedde flere ganger/over tid. Siste gangen ville han ha meg med inn på soverommet, men da stakk jeg av. Jeg var «livredd». Hva kalles dette? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært utsatt for traumatiske opplevelser i mitt liv. Det var et overgrep, voldtekt og reel fare for mitt eget liv da jeg trodde jeg skulle bli skutt. Det tok dessverre lang tid få riktig behandling spesifikt for traumer, men så ble jeg frisk på 10 timer med behandling. Dette ligger mange år tilbake i tid. 

Det slår meg imidlertid at begrepet traume brukes om alt mulig om dagen. Er det ikke forskjell på en vond, eller en dramatisk og en traumatisk hendelse? Er en skilsmisse virkelig et traume? Å miste en av sine nærmeste? Tanker?

Anonymkode: 8e935...e71

Jeg tenker at ordet traume er et sterkt ord som ofte misbrukes eller misforstås og som skal forbeholdes de som virkelig har opplevd traumer og ikke vanskelige livshendelser.

Det er godt å se at du har blitt hjulpet. 

Jeg får også god hjelp. Jeg har ikke vært plaget av selve hendelsene/traumene i ettertid, jeg tenker egentlig svært lite på dem og har lite behov for å snakke om dem - men de gjorde bl.a noe med personligheten min, den ble skadet og jeg fikk en feilutvikling for å nevne noe. 

Det er vel det som kalles komplekse traumer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Det største "avviket" var en dame som fortalte at da hun var 15-16 år, hadde en onkel strøket henne på en upassende måte over ryggen og rumpa utenpå genseren og olabuksa.

Jeg husker bestefaren min bevisst gikk etter å ta på puppene mine når han skulle gi meg en klem. Jeg var 12-13 år og hadde fått litt pupper. Syntes det var kjempekoselig, men har ikke fått noen "traumer" (lol) av det i ettertid. Har egentlig aldri slitt psykisk pga det. Men jeg skulle kanskje ha gjort det? Kanskje jeg er unormal? Uansett, jeg fikk satt en stopper for det selv ved å "fange" hendene hans i mine hender før han fikk sjansen til å gjøre det mot meg. Han ga seg etter at jeg to-tre ganger gjorde det. Prøvde seg aldri på mer. Men skadet av det? Nei, langt ifra. 

Anonymkode: 575d1...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes selvfølgelig ikke at det er "kjempekoselig" at bestefar til meg på puppene! Skulle skrive Kjempeekkelt, men ordlistefeil.

Anonymkode: 575d1...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er «innafor» å kalle traume ? 

Seksuelle overgrep ?

Neglisjering og psykiske angrep i barndom ?

Å bli dumpet til fordel for en annen i arbeidsliv ?

Arbeidsledighet ?

kreftsykt barn / familie medlem ?

å bli ufør ? 

Ulykker ? 

Selvmord i nær familie ?

Havne i fyllearrest ? 

Bli undersøkt av barnevern ?

Vold ? Dødsfrykt ? Terror? 

Å abortere ? 

Havne i psykose ?

 Blamere ?

Anonymkode: 3eb89...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er «innafor» å kalle traume ? 

Seksuelle overgrep ?

Neglisjering og psykiske angrep i barndom ?

Å bli dumpet til fordel for en annen i arbeidsliv ?

Arbeidsledighet ?

kreftsykt barn / familie medlem ?

å bli ufør ? 

Ulykker ? 

Selvmord i nær familie ?

Havne i fyllearrest ? 

Bli undersøkt av barnevern ?

Vold ? Dødsfrykt ? Terror? 

Å abortere ? 

Havne i psykose ?

 Blamere ?

Anonymkode: 3eb89...9ae

Jeg trodde jeg skulle bli drept da jeg havnet i psykose. Men vil ikke kalle det et traume 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en sovevoldtekt for veldig lenge siden. Ble dopa ned og erindrer bare at han tok seg «til rette» der nede mens jeg lå helt utslått på magen uten sjans til å gjøre motstand. Dette har jeg bevisst valgt å «glemme», aldri sagt til noen, og dermed har det aldri skjedd.

For kort tid tilbake var det noe som trigget opplevelsen. Kan ikke sette ord på hva det var, men mulig det var en stemme, en lukt eller ansiktstrekkene til en person. Dette førte meg rett tilbake til hendelsen i et enormt flashback og har gitt meg panikkartede angstanfall i ettertid.

Kan en 15 år gammel hendelse som egentlig var glemt arte seg slik så lenge etter? Og defineres det som et traume? 

 

Anonymkode: 8adc0...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er «innafor» å kalle traume ? 

Seksuelle overgrep ?  JA

Neglisjering og psykiske angrep i barndom ? Kommer an på alvorlighetsgraden

Å bli dumpet til fordel for en annen i arbeidsliv ? NEI

Arbeidsledighet ? NEI

kreftsykt barn / familie medlem ? Å miste et barn, men ikke å ha et familiemedlem som rammes av kreft.

Å bli ufør ? NEI

Ulykker ? Kommer an på alvorlighetsgrad

Selvmord i nær familie ? Kanskje, kommer an på omstendighetene. 

Havne i fyllearrest ? NEI

Bli undersøkt av barnevern ? NEI

Vold ? Dødsfrykt ? Terror? JA

Å abortere ? NEI

Havne i psykose ? NEI

 Blamere ? NEI

Anonymkode: 3eb89...9ae

Har kommentert på lista di under hvert enkelt punkt. 

Anonymkode: 99775...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...