Gå til innhold

Hvor mye bruker du på julegaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan regne med å bruke få 3500 kr tilsammen på julegavene når alt er ferdig. Jeg har noen til å kjøpe til. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 10 000kr. 

Anonymkode: ca625...2dc

Summene kan lett bli høye. Det spørs også om hvor mange personer man har å kjøpe til. Kjekt å gi gaver til hveandre men egentlig så hadde det vært langt mer fornuftig at alle ga gavene til mennesker som virkelig trenger det / fattige mennesker / osv. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Summene kan lett bli høye. Det spørs også om hvor mange personer man har å kjøpe til. Kjekt å gi gaver til hveandre men egentlig så hadde det vært langt mer fornuftig at alle ga gavene til mennesker som virkelig trenger det / fattige mennesker / osv. 

Anonymkode: c463d...f11

Tenker du da at de som bruker mindre penger på julegaver bruker mer på fornuftige ting som fattige mennesker ol ??. Det er vel en litt merkelig logikk?. Tror nok at de som skryter av hvor lite de bruker på julegaver bruker pengene på seg selv. Jeg gir fast til flere veldedige formål. Har gitt mye også til familiemedlemmer som sliter økonomisk. De får også større og mer praktiske julegaver. 

Anonymkode: ca625...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du da at de som bruker mindre penger på julegaver bruker mer på fornuftige ting som fattige mennesker ol ??. Det er vel en litt merkelig logikk?. Tror nok at de som skryter av hvor lite de bruker på julegaver bruker pengene på seg selv. Jeg gir fast til flere veldedige formål. Har gitt mye også til familiemedlemmer som sliter økonomisk. De får også større og mer praktiske julegaver. 

Anonymkode: ca625...2dc

Er ikke det jeg mente. Jeg mente at julegavekjøp føles som et press i samfunnet. Spesiellt for de som har lav inntekt. Jeg mener at det hadde vært bedre at folk som hadde penger til det ga som hjelp til de som trenger det istedet for julegavekjøpene.  

Jeg tror ikke at de som forteller at de bruker mindre penger på julegaver bruker mer penger på seg selv. Overhodet ikke. Så der er jeg ikke enig i det hele tatt med deg. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det jeg mente. Jeg mente at julegavekjøp føles som et press i samfunnet. Spesiellt for de som har lav inntekt. Jeg mener at det hadde vært bedre at folk som hadde penger til det ga som hjelp til de som trenger det istedet for julegavekjøpene.  

Jeg tror ikke at de som forteller at de bruker mindre penger på julegaver bruker mer penger på seg selv. Overhodet ikke. Så der er jeg ikke enig i det hele tatt med deg. 

Anonymkode: c463d...f11

For det første sa jeg ikke at de bruker mer penger på seg selv. Men at de bruker pengene på seg selv og ikke til veldedige formål. For det andre tror jeg ikke at man må være rik for å være gavmild. Alle i Norge ha råd til å gi noen kroner til trengende. Det behøver jo ikke være så mye. 

Anonymkode: ca625...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For det første sa jeg ikke at de bruker mer penger på seg selv. Men at de bruker pengene på seg selv og ikke til veldedige formål. For det andre tror jeg ikke at man må være rik for å være gavmild. Alle i Norge ha råd til å gi noen kroner til trengende. Det behøver jo ikke være så mye. 

Anonymkode: ca625...2dc

Er uenig med deg. Det fins folk i Norge som sliter med det økonomiske såpass at de har mer enn nok med å betale de nødvendige utgiftene sine. Men det er fint at de som har mye penger gir til veiledige formål. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er uenig med deg. Det fins folk i Norge som sliter med det økonomiske såpass at de har mer enn nok med å betale de nødvendige utgiftene sine. Men det er fint at de som har mye penger gir til veiledige formål. 

Anonymkode: c463d...f11

Det jeg ikke forstår er hvorfor du mener jeg skal la være å gi gaver til barn , svigerbarn, barnebarn, foreldre,tantebarn osv og heller gi pengene til veldedighet mens det er greit for de som bare bruker litt penger på noen få til jul å kjøpe gaver? Hvorfor skal da de som bare kjøper noen få billige gaver slippe å gi det til veldedighet?. Du har allerede dømt meg. Ser på meg som en som er rik og sløser, lever i sus og dus og du syns det er urettferdig ? Jeg får utbetalt rundt 15000 i uføretrygd og min ektefelle har normal inntekt. Vi prioriterer å gi gaver til vår store familie og sparer til det. 

Anonymkode: ca625...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det har blitt altfor stort press rundt julegavekjøp. I år fulgte jeg råd jeg vet flere gjør, også her, om å begynne tidlig. Gjerne handle på salg. Problemet er jo at da blir kanskje ‘tilgodelappen foreldet...og om det er salg går  det kanskje ikke en gang å bytte varen...

kjøpte feks noen bøker og spill på kampanjetilbud hos bokhandler i september. Tenkte jeg skulle pakke om gavene i julepapir og ser da til min forskrekkelse tilfeldig at fristen for bytting av varen var 7.desember😳 Da får jo gaven fort litt kjipt preg over seg. Nesten litt ‘brukt’ følelse. 

Så ja det er rett og slett ikke lagt opp til at det skal kunne handles julegaver for tidlig... Og det har nesten blitt en uskreven regel at gavene vi gir skal kunne byttes!

Anonymkode: 6a41d...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det har blitt altfor stort press rundt julegavekjøp. I år fulgte jeg råd jeg vet flere gjør, også her, om å begynne tidlig. Gjerne handle på salg. Problemet er jo at da blir kanskje ‘tilgodelappen foreldet...og om det er salg går  det kanskje ikke en gang å bytte varen...

kjøpte feks noen bøker og spill på kampanjetilbud hos bokhandler i september. Tenkte jeg skulle pakke om gavene i julepapir og ser da til min forskrekkelse tilfeldig at fristen for bytting av varen var 7.desember😳 Da får jo gaven fort litt kjipt preg over seg. Nesten litt ‘brukt’ følelse. 

Så ja det er rett og slett ikke lagt opp til at det skal kunne handles julegaver for tidlig... Og det har nesten blitt en uskreven regel at gavene vi gir skal kunne byttes!

Anonymkode: 6a41d...b29

Jeg begynner ofte i august med å kjøpe inn gaver. Da kjøper jeg ting jeg vet vil blir satt pris på og aldri ville blitt byttet.   Hadde aldri kunnet gitt såpass store gaver hvis jeg ikke gjorde det slik. Med enkelte familiemedlemmer går ikke dette og da venter jeg selvfølgelig med disse gavene til nærmere jul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får jo gaven fort litt kjipt preg over seg. Nesten litt ‘brukt’ følelse. 

Nå synes jeg du overdriver. Det blir ikke annerledes enn om man ikke legger ved byttekort av andre årsaker. Du legger vel ikke et utgått byttekort inn i julegaven?

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ja det er rett og slett ikke lagt opp til at det skal kunne handles julegaver for tidlig... Og det har nesten blitt en uskreven regel at gavene vi gir skal kunne byttes!

Ting som butikkene fortsatt har i salg, får man som regel byttet i romjula eller tidlig på nyåret. Det er dette som har blitt en "regel" selv om ikke butikkene er forpliktet til det. Det betyr at gaver som bøker, spill etc., som regel kan byttes, hvis de ikke er kjøpt på mammutsalg eller andre "tømmesalg", selv om den formelle bytteperioden er utløpt. Men da må man selvfølgelig ikke flagre med kvitteringen fra september, bare si at det var en julegave.  

Hvis butikken har salg på varen når den byttes inn, får man bare salgsprisen. Det sier seg jo selv.

Men det beste er jo om man bare handler gaver man er nokså sikker på, slik @emilie123 beskriver ovenfor her, før selve julehandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente at julegavekjøp føles som et press i samfunnet. Spesielt for de som har lav inntekt. Jeg mener at det hadde vært bedre at folk som hadde penger til det ga som hjelp til de som trenger det istedet for julegavekjøpene.  

Hvem er "samfunnet" i denne sammenhengen? Uansett økonomi er det ingen plikt til å være med på handelsstandens julemas. Varehandelen er avhengig av julehandelen, men de bestemmer jo ingenting over noen. Man får bli enige med sin familie og vennekrets om hvem som skal få julegaver og snakke litt om størrelsen / prisen hvis det trengs. Men jeg tror ingen ønsker å få julegaver som giveren har brukt så mye penger på, at det går ut over viktige ting (som julemat) til egen familie eller at det må tas opp lån.

Har det falt deg inn at mange av de som har god råd, også gir fast til organisasjoner og ofte litt ekstra til jul og når de får feriepenger? Hvorfor er det akkurat "folk som har penger til det", som skal gi til trengende i stedet for julegaver - og ville det ikke se litt rart ut, hvis de med god råd kuttet ut julepresangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du da at de som bruker mindre penger på julegaver bruker mer på fornuftige ting som fattige mennesker ol ??. Det er vel en litt merkelig logikk?. Tror nok at de som skryter av hvor lite de bruker på julegaver bruker pengene på seg selv. Jeg gir fast til flere veldedige formål. Har gitt mye også til familiemedlemmer som sliter økonomisk. De får også større og mer praktiske julegaver. 

Anonymkode: ca625...2dc

Samme her. :) Har et fadderbarn og gir til 3 organisasjoner hver mnd i tillegg til at jeg har pleid å gi til to "veldedige" gaver til jul, i år slo jeg sammen disse to og ga en litt større sum til Adresseavisens Juleinnsamling slik at noen i mitt "nærmiljø" får litt ekstra til jul. Men jeg kunne ikke drømme om å kutte ut å gi gaver til egne barn av den grunn, selv om de har det meste av det de trenger. Som jeg sa tidligere i tråden så holder jeg gavebudsjettet nede med noen få unntak, bl.a. en venninne som er uføretrygdet og ikke har all verdens å rutte med, hun hjelper jeg innimellom, til gjensidig glede. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittet i befolkningen er ikke få tusner nærmere månedslønn. Folk har det mere enn bra i dag tror jeg og godt er det.

Anonymkode: 1e3a3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gir enten noe et menneske ønsker seg, eller noe gjennomtenkt, eller noe fra mitt hjerte ( da mener jeg altså noe det kan ligge en spesiell kjærlighet til grunn for at jeg kjøper/lager, her er det nok en del symbolsk, min pensjonerte psykiater fikk mange slike kjærlighetsgaver. Det ga sikkert meg like mye glede å gi disse gavene, som det var for henne å få dem)

Jeg tenker sjelden eller aldri pris, men jeg syns det er unødvendig, det fins alltid noe fint å gi til en man vil gi noe til, det fins mange fine måter å vise sin kjærlighet og takknemmelighet på.

Selv de mennesker jeg ikke har så lyst til å kjøpe noe til, fordi, ja mest at jeg ikke har noen personlig rellasjon med de, og de har alt de trenger, og de setter ikke pris på noe egentlig, for kjøper seg jo alt de trenger selv, da kjøper jeg vin til dem.

Jeg misliker selv å få gaver kjøpt på tilbud, billige pyntegjenstander og krims krams jeg straks over jul kjører til fretex fordi jeg aldri har opplevd å trenge sånt krimskrams. Jeg kjøper heller ikke sånt krimskrams til andre. Skal man være upersonlig, eller har dårlig tid, eller dårlig råd, så syns jeg bedre kjøpe vin, eller en god balsamico, eller lage brente mandler, pikekyss, eller pepperkakehjerter med røde sløyfer m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg gir enten noe et menneske ønsker seg, eller noe gjennomtenkt, eller noe fra mitt hjerte ( da mener jeg altså noe det kan ligge en spesiell kjærlighet til grunn for at jeg kjøper/lager, her er det nok en del symbolsk, min pensjonerte psykiater fikk mange slike kjærlighetsgaver. Det ga sikkert meg like mye glede å gi disse gavene, som det var for henne å få dem)

Jeg tenker sjelden eller aldri pris, men jeg syns det er unødvendig, det fins alltid noe fint å gi til en man vil gi noe til, det fins mange fine måter å vise sin kjærlighet og takknemmelighet på.

Selv de mennesker jeg ikke har så lyst til å kjøpe noe til, fordi, ja mest at jeg ikke har noen personlig rellasjon med de, og de har alt de trenger, og de setter ikke pris på noe egentlig, for kjøper seg jo alt de trenger selv, da kjøper jeg vin til dem.

Jeg misliker selv å få gaver kjøpt på tilbud, 

Hvordan vet man at gaven er kjøpt på tilbud, og spiller det egentlig noen rolle?

Anonymkode: eb2b2...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at gaven er kjøpt på tilbud, og spiller det egentlig noen rolle?

Anonymkode: eb2b2...69c

Hei!

Det er vel mer at min erfaring med gaver...få noe andre syns er fint, en lue, som kanskje noen syns er fin, men ikke jeg, noen stygge lysestaker fra en eller annen masseprodusent som man ser over alt, jeg liker ikke sånt krimskrams.

Da bedre gi en vin, eller noe man kan spise, hvis man ikke kjenner menneske godt nok til å gi noe personlig, det er ikke noe hyggelig hver jul kjøre gaver rett til fretex, alt fra lysestaker, til luer, krimskrams folk ruinerer seg på, kan det høres ut som, og som likevel er helt uønsket når man får det.

Om jeg ikke kjører krimskramset til fretex, så går det til gaver til skolens tombola til 17 mai, så det går jo videre, men jeg syns jo leit folk bruker så mye tid, og klage og penger på noe de som får tingene oftest ikke blir noe glade for.

Hvorfor kan man ikke gi en gave man vet vil treffe, eller bare gi noe spiselig, hvorfor alt det der billig-tilbuds stæsjet.

Jeg kjenner en dame som starter i august med å handle inn til jul, hun er som et samlebånd, så reiser hun til et sted som heter Ularhed, i Sverige, og kjøper masse tilbudsting som er billig for henne, som er innenfor det hun vil bruke, og med det hun mener fantastiske rabatter, det hun ikke skjønner er at de som får disse gode tilbudene hun samler inn, nok ikke blir så glade.

Det er bare tull, det der med tilbud ofte, man lar seg lure, men man burde ikke tro at andre blir glade for stæsj som en selv syns var et supert kjøp, sparte 100 kr, eller mer...Jeg tror ikke på sånne lurerier.

 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Madelenemie skrev:

Selv de mennesker jeg ikke har så lyst til å kjøpe noe til, fordi, ja mest at jeg ikke har noen personlig rellasjon med de, og de har alt de trenger, og de setter ikke pris på noe egentlig, for kjøper seg jo alt de trenger selv, da kjøper jeg vin til dem.

Herlige Madelenemie, nok et blinkskudd av en uttalelse fra deg! :D 

Godt å ha deg tilbake på Dol igjen, håper du har fine dager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...