Gå til innhold

Kupton og andre- ADHD voksen nylig utredet med usikker virkning


Tmkt

Anbefalte innlegg

Diagnostisert nylig hos nevropsykolog og via dps i gang med utprøving av Ritalin. Lang opptrapping da jeg er sensitiv på bivirkninger. Er på 40 mg kapsel 1 gang PR dag. Har lengtet og gledet meg til å skulle få ro i hodet og muligheten til å slappe av hjemme og denne virkningen er helt uteblitt. Har lest om så mange som kjente denne roen nesten fra første dag. Hos meg er konsentrasjonen forbedret veldig på dagen og endrer seg til dårlig og uorganisert på ettermiddagen og kvelden hjemme. Er det slik at jeg ikke vil få virkningen av ro siden den ikke har kommet nå? Tankekjør og innvendig uro har vært hovedproblemet mitt. Når jeg øker dosene har jeg store bivirkninger og nå er jeg usikker på om jeg orker øke videre ettersom jeg ikke kjenner snev av den roen jeg hadde håpet på. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver er ganske typisk og virker optimistisk. Du opplever bedring av konsentrasjonen på dagtid. Ritalin må ofte doseres opp til 1 mg/kg kroppsvekt. Når du har kommet dit og brukt det en stund, er tiden inne til evt å gi en ettermiddagsdose for å få effekt hele dagen.

Håper det er kapsler du får. De har lengre virketid. Det finnes også andre middel med samme virkestoff, men med ulik frisetting i løpet av døgnet. Ved å teste ut ulike finner en ofte noe som passer.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Forstår jeg deg rett hvis du mener at økning til optimal dose også da kan gi den fysiske/psykiske roen som jeg ikke har fått så langt? Hvordan skal man kunne vurdere at endelig dose er riktig? Hvis problemene i utgangspunktet var at jeg var veldig urolig, jeg var ukonsentrert og dårlig på organisering. Hvis effekten uteblir på to av tre betyr det kanskje at man bør prøve et annet medikament?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok den roen du søker virker mest på de som faktisk er hyperaktive. Dessuten er ritalin bare tull i forhold til concerta på voksne. Ritalin er vanskelig å dosere og har flere ubehagelige bivirkninger.  Og det er faktisk ikke alle som bør ha medisin, mange hadde klart seg bra med en coach feks. Men sånt får man jo ikke tilbud om.

Anonymkode: 99875...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kun i starten av en opptrapping. Ikke alle symptomer svarer til samme tid og på samme dose. Utprøving av medisin tar en del tid fordi en skal trappe langsomt opp. Evaluering på dette tidspunkt er meningsløst. Jeg synes dette ser lovende ut så langt.

Diagnosen er nok riktig :-)

Du kan se bort fra innlegget til ab  ..db8. Det har ingen rot i faglighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil mennesker uten ADHD oppleve å bli rolige av ritalin? Jeg er ikke helt sikker på om ADHD-diagnosen stemmer, da jeg ikke fikk ordentlig utredning, jeg ble bare spurt om symptomene mine og svarte på spørreskjema, foreldrene ble spurt om meg som barn. Jeg ble rolig av ritalin, første gang jeg tok det og første gang på høyere dose følte jeg meg så rolig at jeg nesten følte meg neddopet. Sluttet på ritalin fordi jeg ble så søvning at jeg kunne brukt det som sovemedisin. Jeg fikk mer kontroll over tankene mine, og hadde ikke like mye mas og kaos i hodet. Etter å ha økt dosen til 40mg kunne jeg faktisk følge med på f.eks forelesninger uten å falle av etter 3 minutter, eller bytte sittestilling annethvert minutt, men uroen var fremdeles litt tilstede. Jeg ble også tålmodig og rolig nok til å kunne ta notater, skrive opp mer enn et regnestykke i timen, og jeg trengte ikke å være under kraftig stress for å konsentrere meg nok til å lese til f.eks eksamen. Jeg er usikker på diagnosen, fordi jeg føler ikke at jeg har like mange tanker i hodet som folk med ADHD. Jeg har også uvanlig god konsentrasjon hvis jeg er ekstremt opphengt eller interessert i noe. Jeg kan f.eks lese en ut usedvanlig interessant bok på en dag, sitte oppe til fire om morgenen og lese fagstoff jeg blir opphengt i, som ender opp med at jeg graver meg dypt ned i noe man ikke skal kunne før en eventuell mastergrad, og jeg er har ennå en del av bacheloren igjen. Jeg har bare nesten alltid elendig konsentrasjon. I tillegg mener foreldrene mine at jeg ikke har ADHD, de fortalte psykiateren om ADHD-symptomer i barndommen, men de mener ikke at jeg er hyperaktiv nok, og at jeg fikk for gode karakter. Psykiateren mente likevel at det absolutt var nok symptomer tilstede i barndommen ut ifra det de fortalte henne, særlig siden det er skrevet om mulig ADHD i journalen fra da jeg var 6 år og hadde en time hos psykolog ifbm med noe annet. Forøvrig er mine nærmeste venner skråsikre på at jeg har ADHD. Så jeg blir litt forvirret og usikker, selv om jeg absolutt kjenner meg igjen når jeg leser om ADHD. Ville jeg ha reagert slik på ritalin hvis jeg ikke har ADHD? Jeg går ut ifra at alle får god konsentrasjon av ritalin, men kan noen uten ADHD også bli mye mer rolige og tålmodige, og endelig klare å slappe av uten å bli styrt av konstant indre uro?

Anonymkode: ea98e...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, kupton skrev:

@ab...295: For meg er det åpenbart at du har ADHD/ADD. Er du kvinne?

Ja, jeg er kvinne. 

Anonymkode: ea98e...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Du er kun i starten av en opptrapping. Ikke alle symptomer svarer til samme tid og på samme dose. Utprøving av medisin tar en del tid fordi en skal trappe langsomt opp. Evaluering på dette tidspunkt er meningsløst. Jeg synes dette ser lovende ut så langt.

Diagnosen er nok riktig 🙂

Du kan se bort fra innlegget til ab  ..db8. Det har ingen rot i faglighet.

Se bort i fra erfaringer  ja. Stole blindt på alt annet svada som i mange tilfeller bare er antagelser. Er jo alltid noen som regjerer med selvpålagt veto.

Anonymkode: 99875...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, kupton skrev:

Det gjør diagnosen enda sikrere. 

Jeg får nok bare stole på psykiateren og ikke foreldrene mine, de vet tross alt svært lite om ADHD, og tror at det kun arter seg slik som man ser hos hyperaktive gutter. Likevel ble borderline pf også vurdert som mulig diagnose, fordi jeg også sliter med sterke reaktive følelser, impulsivitet, å kontrollere sinne osv. Men da jeg begynte på ritalin ble disse plagene betraktelig mye mindre. Følelsene mine, inkludert sinne mitt ble mye svakere og lettere å håndtere, men jeg opplevde likevel ikke å føle meg flat. Å få mer kontroll over tankene, i tillegg til mer håndterbare følelser gjorde meg mindre impulsiv. Jeg ble generelt sett en mye mer rolig, ikke bare med tanke på indre uro, men også at jeg fikk svakere følelser slik at jeg ble mye mindre dramatisk, og ikke tolket alt i lys av sterke følelser. Jeg følte meg balansert, og det var fint å for første gang i mitt liv føle meg "normal". Mulig at også det kan tyde på at diagnosen er kan stemme? Ritalin nesten hjalp virkelig på mine følelsesmessige problemer. Jeg bruker deksamfetamin per i dag, og det fungerer ganske bra, ikke like bra som ritalin men jeg sovner ikke, så uavhengig av diagnose vil jeg virkelig ikke å slutte med medisinen. Sentralstimulerende har gjort livet mitt mye lettere, så jeg bekymrer meg en del over om diagnosen kan være feil, og jeg er ganske bekymret for å eventuelt måtte slutte med medisinen. Tror ikke jeg hadde taklet å gå tilbake til konstant indre uro, elendig konsentrasjon, elendig tålmodighet og et dramatisk følelsesliv når jeg nå vet hvordan det er å ikke slite med det. 

Anonymkode: ea98e...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se bort i fra erfaringer  ja.

Dine egne erfaringer fra n=1?

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten er ritalin bare tull i forhold til concerta på voksne.

Vanskelig å støtte deg i en slik bastant konklusjon når begge inneholder nøyaktig det samme virkestoffet: metylfenidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kupton skrev:

Dine egne erfaringer fra n=1?

 

Vanskelig å støtte deg i en slik bastant konklusjon når begge inneholder nøyaktig det samme virkestoffet: metylfenidat.

Ja, også har jeg pratet med mange både personlig og på forum. Så da blir det vel n=? ( og forum kan vi jo stole på ikke sant?) Men du har sikkert en link til en forskningsrapport som sier at det er kun meg.

 Og selvfølgelig vet jeg det har samme virkestoff, det er vel utskillelsen det er snakk om. På ritalin er der raskere " nedtur" som kan ødelegge hele dagen feks. Concerta er noe helt annet enn ritalin, mye bedre og dyrere. Derfor må mange lide seg gjennom ritalinperioden. Billigst først vet du! Har du selv personlig erfaring med dette?

Anonymkode: 99875...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du selv personlig erfaring med dette?

Ikke i den forstand at jeg har innatt det selv, men jeg har vel styrt innledning og oppfølging av medisin på et tresifret antall personer. Min erfaring er at en ikke på forhånd kan forutsi hvilken av en mengde sentralstimulerende pasienten kommer ut med til slutt. Tett oppfølging og evaluering av effekt og bivirkninger er nødvendig. I tillegg til medisinering er de aller fleste fornøyd med strukturert psykoedukasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Folk reagerer ulikt på sånne medisiner, så enkelte må ha større doser enn "normalt", og andre får bivirkninger som ikke går over. Men det fins heldigvis andre medisiner (andre virkestoff), så du må ikke gi opp ennå. Det er vanlig å ikke merke så mye effekt tidlig i opptrappingsfasen. Sånn var det for meg også. Bra effekt fikk jeg først på 80 mg, og da var også bivirkningene ganske merkbare (dårlig matlyst), men det gikk over. 

Hør på legen din, og på kupton, som vet hva han snakker om. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Ikke i den forstand at jeg har innatt det selv, men jeg har vel styrt innledning og oppfølging av medisin på et tresifret antall personer. Min erfaring er at en ikke på forhånd kan forutsi hvilken av en mengde sentralstimulerende pasienten kommer ut med til slutt. Tett oppfølging og evaluering av effekt og bivirkninger er nødvendig. I tillegg til medisinering er de aller fleste fornøyd med strukturert psykoedukasjon.

Da er du med andre ord lege, mest sannsynlig psykiater siden du har så mye erfaring med adhd-medisinering. Problemet med medisinering og adhd generelt er dårlig oppfølging, veldig tilfeldig egentlig. Ikke alle får samme tilbud. Psykoedukasjon er nok ikke et allment tilbud. Min erfaring er rett på medisinering og "nå blir alt så meget bedre", uten noe annet tilbud. Kommer ikke nødvendigvis så langt med det, synd at noen tror en kapsel løser alle problem. Men når det en gang er sånn, så bør man få den beste medisinen, ikke den billigste. Forskjell på ritalin og concerta, det har vel du sikkert hørt mange ganger. 

Anonymkode: 99875...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en starter opp pasienter på Ritalin mff, vet en at bare en del av dem forblir på Ritalin til slutt. Som jeg skrev i forrige innlegg må en etter å ha trappet opp til nærheten av sannsynlig sluttdose begynne finjusteringen med hvordan medisinen skal frigjøres gjennom dagen. Her har en minst tre ulike medisiner å spille på og evt kombinasjoner. I tillegg en del andre som f.eks. Elvanse.

Minimum oppfølgingstid er 6 mnd. Mest vanlig et år før overføring til fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

Når en starter opp pasienter på Ritalin mff, vet en at bare en del av dem forblir på Ritalin til slutt. Som jeg skrev i forrige innlegg må en etter å ha trappet opp til nærheten av sannsynlig sluttdose begynne finjusteringen med hvordan medisinen skal frigjøres gjennom dagen. Her har en minst tre ulike medisiner å spille på og evt kombinasjoner. I tillegg en del andre som f.eks. Elvanse.

Minimum oppfølgingstid er 6 mnd. Mest vanlig et år før overføring til fastlege.

Men dette er vel ikke mest vanlig for voksne? I tilfellet når ble det en vanlig oppfølging?  Jeg var kanskje 4-5 ganger til psykiater før lege overtok, dette inkludert diagnostisering. Noen år etter hos ny psykiater for concerta. Der var jeg èn gang. Kan si at jeg sluttet med medisin for 5 år siden, alt var mer el mindre på selvstyr. Uansett syns jeg concerta var en mye bedre medisin enn ritalin.  Ritalin er umulig å finne rett dose på og har bivirkninger som overskygger totalt det positive med virkningen. 

Kan vel kanskje konkludere med at de som faktisk får oppfølging kan oppnå god effekt med ritalin, de som må klare seg selv bør sikte seg inn på concerta.

Anonymkode: 99875...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke alltid at anbefalinger følges opp og blir vanlig praksis alle steder. Det er imidlertid slik det skal gjøres i følge anbefalingene.

Vi kan konkludere med at for ..db8 er Concerta best. For alle andre vet en ikke før en har prøvd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Mange blir overført til fastlegen altfor tidlig, før de er godt nok medisinert. Det har jeg også sett eksempler på med ungdom jeg kjenner som har fått diagnosen sin hos BUP. For oss som er voksne og har tatt utredning privat er det jo enklere å få fortsette hos psykiater så lenge vi har behov for det, selv om det koster penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...