Gå til innhold

Kupton og andre- ADHD voksen nylig utredet med usikker virkning


Tmkt

Anbefalte innlegg

På 8.12.2018 den 12.32, kupton skrev:

Du er kun i starten av en opptrapping. Ikke alle symptomer svarer til samme tid og på samme dose. Utprøving av medisin tar en del tid fordi en skal trappe langsomt opp. Evaluering på dette tidspunkt er meningsløst. Jeg synes dette ser lovende ut så langt.

Diagnosen er nok riktig 🙂

Du kan se bort fra innlegget til ab  ..db8. Det har ingen rot i faglighet.

TS her igjen. En ting er det jeg føler rundt virkninger, jeg kan akseptere at det tar tid å komme til en optimal virkning/ effekt. Jeg sliter med bivirkninger. Har trappet rolig opp fra 10 til 30 kapsel fordelt på to måneder. Munntørrhet som er helt ekstrem, kløe på fingre og tær, mageproblemer, svette og veldig lav toleranse for stress. Det virker ikke som at dette vil avta. Er disse bivirkningene indikasjon på å prøve et annet alternativ til Ritalin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Tmkt skrev:

TS her igjen. En ting er det jeg føler rundt virkninger, jeg kan akseptere at det tar tid å komme til en optimal virkning/ effekt. Jeg sliter med bivirkninger. Har trappet rolig opp fra 10 til 30 kapsel fordelt på to måneder. Munntørrhet som er helt ekstrem, kløe på fingre og tær, mageproblemer, svette og veldig lav toleranse for stress. Det virker ikke som at dette vil avta. Er disse bivirkningene indikasjon på å prøve et annet alternativ til Ritalin? 

Det tok mer enn to mnd før bivirkningene avtok da jeg prøvde Concerta nå, så det er fortsatt håp for deg også. Men psykiateren jeg går til sa at Concerta var litt snillere mtp bivirkninger fordi virkningen kom mer langsomt og avtok mer langsomt i løpet av dagen, så man fikk ikke de opp- og nedturene. På meg har ingenting hatt noen effekt, så jeg har ingen erfaring med opp- og nedturer, men jeg tålte Concerta bedre en Ritalin.

Forøvring syns jeg Strattera hjalp på den indre uroen. Ihvertfall fram til de mistet effekten. Nå har jeg gått over til Wellbutrin og føler de har samme effekt som Srtattera. Ingen av dem gir meg bedre konsentrasjon, men nå reagerer jeg veldig atypisk på medisiner, så det kan hende de hjelper på konsentrasjonen hos andre. Det er også mylig å kombinere disse med sentralstimulerende. Men du bør ta for deg en medisin av gangen ellers blir det bare kaos og kanskje ender du med å ta medisiner du ikke trenger. Jeg ville bare informere deg om at selv om Ritalin ikke skulle gi helt ønsket effekt, er ikke alt håp ute fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2018 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på diagnosen, fordi jeg føler ikke at jeg har like mange tanker i hodet som folk med ADHD. Jeg har også uvanlig god konsentrasjon hvis jeg er ekstremt opphengt eller interessert i noe. Jeg kan f.eks lese en ut usedvanlig interessant bok på en dag, sitte oppe til fire om morgenen og lese fagstoff jeg blir opphengt i, som ender opp med at jeg graver meg dypt ned i noe man ikke skal kunne før en eventuell mastergrad, og jeg er har ennå en del av bacheloren igjen. Jeg har bare nesten alltid elendig konsentrasjon. I tillegg mener foreldrene mine at jeg ikke har ADHD, de fortalte psykiateren om ADHD-symptomer i barndommen, men de mener ikke at jeg er hyperaktiv nok, og at jeg fikk for gode karakter. Psykiateren mente likevel at det absolutt var nok symptomer tilstede i barndommen ut ifra det de fortalte henne, særlig siden det er skrevet om mulig ADHD i journalen fra da jeg var 6 år og hadde en time hos psykolog ifbm med noe annet. Forøvrig er mine nærmeste venner skråsikre på at jeg har ADHD. Så jeg blir litt forvirret og usikker, selv om jeg absolutt kjenner meg igjen når jeg leser om ADHD. Ville jeg ha reagert slik på ritalin hvis jeg ikke har ADHD? Jeg går ut ifra at alle får god konsentrasjon av ritalin, men kan noen uten ADHD også bli mye mer rolige og tålmodige, og endelig klare å slappe av uten å bli styrt av konstant indre uro?

Anonymkode: ea98e...295

Jeg har adhd og oppi hodet mitt kan det være relativt tomt. Jeg pleier si at tåka ligger så tett at ingenting finner veien oppi der. Jeg aner ikke hva jeg tenker på, alt er bare en grøt av et eller annet ufornuftig. Det med uvanlig god konsentrasjon har jeg hørt flere med adhd si. De kaller det hyperfokus. Men jeg har hørt en spesialist (Barkley) forklare at det ikke er hyperfokus, men manglende evne til å flytte fokus fra en ting til en annen. Som du sier, du graver deg dypt ned i noe du ikke trenger kunne før en ev mastergrad. Og egentlig er det vel bacheloren du bør fokusere på. Dårlige karakterer er ikke et diagnosekriterie og jenter med adhd har ofte en annen type hyperaktivitet, som ikke er like tydelig for de rundt. Men altså, psykiateren din og vennene dine er sikre på diagnosen, og du kjenner deg igjen i symptomene, hva er det egentlig å være usikker på?

 

På 8.12.2018 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Jeg får nok bare stole på psykiateren og ikke foreldrene mine, de vet tross alt svært lite om ADHD, og tror at det kun arter seg slik som man ser hos hyperaktive gutter. Likevel ble borderline pf også vurdert som mulig diagnose, fordi jeg også sliter med sterke reaktive følelser, impulsivitet, å kontrollere sinne osv. Men da jeg begynte på ritalin ble disse plagene betraktelig mye mindre. Følelsene mine, inkludert sinne mitt ble mye svakere og lettere å håndtere, men jeg opplevde likevel ikke å føle meg flat. Å få mer kontroll over tankene, i tillegg til mer håndterbare følelser gjorde meg mindre impulsiv. Jeg ble generelt sett en mye mer rolig, ikke bare med tanke på indre uro, men også at jeg fikk svakere følelser slik at jeg ble mye mindre dramatisk, og ikke tolket alt i lys av sterke følelser. Jeg følte meg balansert, og det var fint å for første gang i mitt liv føle meg "normal". Mulig at også det kan tyde på at diagnosen er kan stemme? Ritalin nesten hjalp virkelig på mine følelsesmessige problemer. Jeg bruker deksamfetamin per i dag, og det fungerer ganske bra, ikke like bra som ritalin men jeg sovner ikke, så uavhengig av diagnose vil jeg virkelig ikke å slutte med medisinen. Sentralstimulerende har gjort livet mitt mye lettere, så jeg bekymrer meg en del over om diagnosen kan være feil, og jeg er ganske bekymret for å eventuelt måtte slutte med medisinen. Tror ikke jeg hadde taklet å gå tilbake til konstant indre uro, elendig konsentrasjon, elendig tålmodighet og et dramatisk følelsesliv når jeg nå vet hvordan det er å ikke slite med det. 

Anonymkode: ea98e...295

Manglende impulskontroll er et symptom på adhd. Problemer med regulering er også typisk adhd. Altså, problemer med å regulere aktivitet, impulser, følelser, t.o.m. muskeltonus.  Alt du skriver kan forklares med adhd og det er ingen som kommer til å ta fra deg diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Impulsivitet og hyperaktivitet er begge en del av H-en i diagnosen. Jeg er ikke så veldig hyper, ytre sett. Jeg er en latsabb som stort sett sitter i ro, men jeg fikler med et eller annet 24/7 og får fnatt hvis jeg bare må sitte stille og glo uten noe mellom hendene. Sønnen min er også sånn, men det er mest vanlig hos jenter, og en grunn til at mange jenter fikk ADD-diagnose før, der de skulle hatt ADHD-diagnose. Mange er også hyperverbale og snakker som en foss uten tanke på om andre hører eller om det passer å si noe der og da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en "ytre" hyperaktiv latsabb. Altså, jeg er hyperaktiv, men den funker ikke når det kommer til f.eks husarbeid eller andre kjedelige ting. Men man kan nok si at hundene her får gode turer hver dag. Jeg blir lett sliten, men det tror jeg er fordi jeg ikke har det filteret som stenger unyttige ting ute fra hjernen og fordi jeg aldri egentlig slapper ordentlig av. Også har et langt liv med adhd og asperger, gjort noe med kroppen også. Det er mye muskelsmerter og slitasjeskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Når det gjelder husarbeid er ikke jeg heller så effektiv at det gjør noe. Eller, det er mer sånn av og på. Jeg jobber kjempefort når jeg først kommer i gang, men jeg kan bruke to uker på å bestemme meg for å gjøre noe som tar en halvtime å utføre. Alt som er rutine går av seg sjøl, som oppvask og matlaging og sånt, eller husvask, for den del, da det var mitt ansvar, men sånt som må gjøres av og til er det verre med. 

Vi er jo ikke like, om vi har den samme diagnosen. Både mannen min og eksen min har ADHD, og de er sånne som gjør noe hele tida, men bytter mellom mange ulike ting, og for meg ser det ut som de aldri blir ferdig (det stemmer nok innimellom også). De påstår at de slapper av med å gjøre fysisk arbeid. Det gjør ikke jeg, med mindre det er noe som går fort unna så jeg har "flyt" når jeg jobber, og gjerne kan høre på musikk og tenke på andre ting samtidig. Men siden jeg jobber mye kjappere og mer effektivt enn disse karene, så blir jeg sliten og "punkterer" når jeg er ferdig med oppgaven. Totalt sett får vi gjort like mye, men i hvert fall eksen mente jeg var lat fordi jeg satt så mye ved PCen eller lå på sofaen med en bok. Da jeg flytta ut og han måtte overta husarbeidet fikk han nok et passe sjokk, selv om han aldri har innrømt det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...