Gå til innhold

Har du planer for denne Julaftens middag/mat eller drikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 11.24, morsan skrev:

Den normale julaftensmiddagen her bruker å være ribbe med tilbehør og riskrem til dessert. Men i år er våre barn hos sine respektive andre foreldre på julaften, og vi har valgt å ikke feire julaften med søsken og deres familier. Da vil vi heller benytte dagen til å være ute på tur, om været tillater det, og da ha mat som tar kortere tid å tilberede. Har ikke landet helt ennå, men foreløpig heller det mot kokt torsk.

Høres deilig ut!

Jeg er vokst opp med kokt torsk på julaften (pappa fisket alltid torsk i desember, og hadde i ruse frem til julaften formiddag, så den var alltid helt fersk) - men etter at jeg giftet meg, har det ikke blitt noe torsk til julemiddagen... Synes det hørtes deilig ut med en sånn feiring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 22.01, morsan skrev:

Moltekrem vokste jeg opp med, og det er en tradisjon jeg GLATT har lagt bak meg. 😂

Hva???

Det er faktisk en tradisjon jeg har tatt helt til mitt hjerte <3 - selv om jeg er veldig glad i riskrem også.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎12‎.‎2018 den 0.58, Fionys skrev:

Plukker du molter selv?

 

Det gjør vi. I år ble det for det meste mannen og svigermor som plukket, men jeg fant noen bær jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 22.01, morsan skrev:

Moltekrem vokste jeg opp med, og det er en tradisjon jeg GLATT har lagt bak meg. 😂

Samme her :) Vi pleide å ha hjemmelaget karamellpudding til gaveåpning, og den har jeg flyttet til etter middagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Det gjør vi. I år ble det for det meste mannen og svigermor som plukket, men jeg fant noen bær jeg også.

Har også vært å plukket noen kg, fint å ha i fryseboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 0.58, Fionys skrev:

Plukker du molter selv?

Vi har ikke multekrem på julaften, da er det kun riskrem som teller for meg, men vi kan gjerne ha det senere i jula. Har molter i fryseren som er selvplukket ja, ikke noen store mengder, men det holder da til en runde eller to med moltekrem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.12.2018 den 22.01, morsan skrev:

. Moltekrem vokste jeg opp med, og det er en tradisjon jeg GLATT har lagt bak meg. 😂

 

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi har ikke multekrem på julaften, da er det kun riskrem som teller for meg, men vi kan gjerne ha det senere i jula. Har molter i fryseren som er selvplukket ja, ikke noen store mengder, men det holder da til en runde eller to med moltekrem. :) 

Har aldri forstått dette med at riskrem skal være festmat. Det er ikke vondt, men heller ikke godt, og dessuten alt for mektig etter en kraftig middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ribbe tror jeg. Skjønner ikke hvorfor de byttet ut skinkesteika med ribbe, men mamma mente det var så vanskelig å få tak i skinkesteik som ikke var surra. Blir nok riskrem til dessert. Vi spiser ikke desserten rett etter middagen da, for det er det ingen som orker. Eller, svogeren min klarer alltid finne plass i magen, men ikke vi andre. Den blir servert midt oppi pakkekaoset. Vet ikke hva de andre skal drikke. Blir vel øl og akevitt eller vin, tror jeg. Jeg kjører, så jeg drikker noe uten alkohol. Jeg lurte foreldrene mine med på telttur på fjellet i sommer og da hjalp jeg dem å plukke multer. De lovet at multene ikke skulle bli til dessert på julaften, men at de skulle ha multekrem på 1. juledag. Multer smaker grus. Selv bikkja lagde grimaser da jeg lurte han til å smake på en.

(Noe sier meg at jeg skrev akevitt feil, det ser ihvertfall feil ut.)

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Trine skrev:

Blir vel ribbe tror jeg. Skjønner ikke hvorfor de byttet ut skinkesteika med ribbe, men mamma mente det var så vanskelig å få tak i skinkesteik som ikke var surra.

Vi har alltid surret. Aldri vært noe galt med den?

Anonymkode: d04b6...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid surret. Aldri vært noe galt med den?

Anonymkode: d04b6...3fa

Kanskje det var skinkestek med svor som var problemet da. Eller kanskje de bare lurer meg fordi de plutselig heller vil ha ribbe enn skinkesteik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trine skrev:

Kanskje det var skinkestek med svor som var problemet da. Eller kanskje de bare lurer meg fordi de plutselig heller vil ha ribbe enn skinkesteik.

Hvem vet. 

Anonymkode: d04b6...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Xtra skrev:

 

Har aldri forstått dette med at riskrem skal være festmat. Det er ikke vondt, men heller ikke godt, og dessuten alt for mektig etter en kraftig middag.

Helt enig! Risengrynsgraut og krem liksom? Jeg driver ikke akkurat og lager et nummer ut av laktoseintoleransen min, men når riskremen kommer på bordet er jeg glad for å kunne si at "det så godt ut, men det blir nok for voldsomt for magen min dessverre" :P :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Xtra skrev:

Har aldri forstått dette med at riskrem skal være festmat. Det er ikke vondt, men heller ikke godt, og dessuten alt for mektig etter en kraftig middag.

Riskrem med en bærsaus (vi bruker rett og slett hjemmerørt jordbærsyltetøy) er mye friskere enn multekrem, det blir for tungt for meg etter julemiddagen. :) Har null problemer med å spise en stor porsjon rett etter middagen, før oppvask og pakkeåpning! :D Da vi var på Hurtigruta med svigers i pinsen ble svigerfar noe bestyrtet over alt jeg klarte å få i meg og lurte på om jeg hadde flere mager å putte det i! 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Riskrem med en bærsaus (vi bruker rett og slett hjemmerørt jordbærsyltetøy) er mye friskere enn multekrem, det blir for tungt for meg etter julemiddagen. :) Har null problemer med å spise en stor porsjon rett etter middagen, før oppvask og pakkeåpning! :D Da vi var på Hurtigruta med svigers i pinsen ble svigerfar noe bestyrtet over alt jeg klarte å få i meg og lurte på om jeg hadde flere mager å putte det i! 😂😂😂

Riskrem med bringebær saus (silte bringebær) er noe av det beste jeg vet ved jula 😋 Jeg har heller ingen problemer med å spise nok riskrem etter middagen :) Jeg tror nok at jeg også må ha flere mager 🙈

Jeg er vokst opp med moltekrem til dessert og det orker jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kayia skrev:

Risengrynsgraut og krem liksom?

Ja, jeg tror mye av årsaken til at riskrem blir juledessert, ligger akkurat der: Man har grøtrester. Sånn er det i hvert fall hos oss, vi har tradisjon med risengrynsgrøt lille julaften.

Men riskremen jeg lager av restene, er veldig god. I hvert fall har alle som har smakt den, vært høflige nok til å si akkurat det ;)

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laban skrev:

I hvert fall har alle som har smakt den, vært høflige nok til å si akkurat det ;)

Hehe, det vill jeg gjort også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 0.58, Fionys skrev:

Plukker du molter selv?

 

Jeg er ingen lidenskapelig moltespiser. Min far derimot plukket 40-70 liter hver høst. Det tok noen år etter at han døde før siste molte etter han var spist. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 12.04, påskelilje skrev:

Hva???

Det er faktisk en tradisjon jeg har tatt helt til mitt hjerte ❤️ - selv om jeg er veldig glad i riskrem også.

:lol:

Hehehe - smaken er som baken. Molte er fryktelig oppskrytt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 12.11, Kayia skrev:

Samme her :) Vi pleide å ha hjemmelaget karamellpudding til gaveåpning, og den har jeg flyttet til etter middagen. 

Hjemmelaget karamellpudding er kanskje den beste desserten jeg vet om! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...