Gå til innhold

Velferdsstaten strupes av denne regjeringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Senkingen av makstid for AAP til kun 3 år er en katastrofe for stadig flere. Jeg tenker at det gamle systemet som vi hadde før AAP med attføringspenger, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad kanskje fungerte bedre. Nå blir resultatet stadig flere som faller mellom alle stoler og ender på sosialstønad, som blir hetset av hundset av NAV og behandlet som latsabber, en stønad som er ment å være midlertidig, og ikke dekker reelle levekostnader over lengre tid (f.eks. ikke har råd til å kjøpe seg klær når de gamle er utslitt, når hvitevarene må byttes ut, trenger nye briller, eller man må til tannlegen).   

Sitat

 

Tobarnsmor Toya Irene Tønnesen var klar for å prøve seg i arbeidsrettet tiltak. Så fikk hun beskjed om at hun ikke får arbeidsavklaringspenger lenger. Nå går hun på sosialen. Namsmannen har tatt pant i bilen.

Tønnesen har nådd makstida for hvor lenge man kan motta AAP. Men med det gamle regelverket ville hun med stor sannsynlighet fått forlengelse. Så sent som 13. februar i år skrev Nav at hun fikk forlenget perioden med arbeidsavklaringspenger fram til 31. mai «fordi du har behov for behandling eller arbeidsrettede tiltak, og aktivt bidrar for å komme i arbeid». Etter 31. mai stoppet utbetalingene fra Nav. Først 28. juni fikk hun brev fra Nav der det sto at arbeidsavklaringspengene opphører.

 

http://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2018/12/07/195481725/ville-ut-i-jobb-endte-pa-sosialen-i-ar-har-vi-ikke-rad-til-julegaver

En lignende sak:

Sitat

 

Mistet hele inntekten uten varsel eller vedtak: – Jeg var livredd for at vi skulle miste huset

Kathrine Amdal Tjensvoll (27) fra Karmøy er en av mange som i år har opplevd at utbetalingen av arbeidsavklaringspenger (AAP) stoppet opp etter at regelverket ble endret.

– Jeg fikk verken varsel eller vedtak, sier Tjensvoll.

– Det som skjedde med Kathrine er en direkte konsekvens av det nye AAP-regelverket. Med det gamle systemet ville hun fått en forlengelse mens Nav gjorde seg ferdig. Vi hadde aldri slike saker før regelendringene trådte i kraft. 

 

https://www.dagsavisen.no/innenriks/mistet-hele-inntekten-uten-varsel-eller-vedtak-jeg-var-livredd-for-at-vi-skulle-miste-huset-1.1229508

Anonymkode: fc223...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja blir nok snart klient selv jeg siden AAP går ut, ser ikke frem til det (har en "fin" diagnose mtp å kvalifisere for trygd men virker ikke ha noe å si, de vil nok dra det ut lenge virker det som basert på hva de har sagt så langt (mulig de driver med skuespill for å legge maks press da, tiden vil vise). Synd at de føler det nødvendig å behandle sosialklienter så dårlig føler at det er hovedproblemet egentlig, at de forsøker få fart på avklaringer er sikkert lurt i seg selv.

Mitt inntrykk er at også "venstre"styrte kommuner trakasserer sosialklienter veldig, så vil ikke i utgangspunktet legge hele skylden på "høyre" selv om dette nok gjøre problemet enda litt større det er jeg enig i, men poroblemet har vært her hele tiden.

https://www.tv2.no/a/9935778/

Hele argumentet med at sosialklienter bare må komme seg opp om morran og bare er late etc, stemmer heldigvis/dessverre ikke med virkeligheten for de aller fleste av dem, da må en vurdere om å behandle dem alle som om de var late slasker virkelig er nødvendig og riktig, eller om det finnes andre muligheter

Helsen til langtids sosialklienter, er dårligere, enn helsen til de som er uføretrygdet fordi helsen er for dårlig for å jobbe, da sier det seg selv at å hetse og tyne dem, ikke nødvendigvis løser problemene for de fleste i denne gruppen, dette er ikke veldig komplisert

 

LItt offtopic, men for meg fremstår det som at det er mye "trynefaktor" ute og går i NAV systemet hva gjelder hvilke vedtak som fattes, mens det er mye skuespill fra NAV sin side for å forsvare hva som egentlig ble besluttet ut ifra trynefaktoren. Men mulig det er psykdommen min som gjør at jeg "feiltolker" ting, eller kanskje ikke, hvem vet.

Anonymkode: 68179...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Man kan lure på hva de tenker på alle politikerene for dette har vært stemt igjennom av alle partiene. 

 Man må bare håpe at det er slik at man klarer det utrolige om man bare må. Jeg har tatt ut delvis alderspensjon fra folketrygden før 67 år ( er 63 pr.dato) om noe skulle komme brått i Nav. Enkelte mener jo at på grunn av spekulasjoner med pensjonsfondet  henger alt i en tynn tråd. Vi får vel aldri vite hvem som står bak elendigheten.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte mener jo at på grunn av spekulasjoner med pensjonsfondet

Anonymkode: 5d961...b5a

Er vel 8 års statsbudsjetter, vi har i det fondet for tiden, https://www.nbim.no/no/ , det er altså en ganske stor buffer som vil dekke pensjoner i lang tid, selv ved et eventuelt "børskollaps" eller andre eventualiteter som kan redusere verdien, om verdien halveres er det fortsatt da 4 års statsbudsjetter (med dagens utgifter)  verdt av penger, det er veldig mye penger altså, så ville ikke frykte akuratt det

Anonymkode: 68179...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja blir nok snart klient selv jeg siden AAP går ut, ser ikke frem til det (har en "fin" diagnose mtp å kvalifisere for trygd men virker ikke ha noe å si, de vil nok dra det ut lenge virker det som basert på hva de har sagt så langt

Det nytter ikke bare med diagnose tror jeg (om den er aldri så "fin"). Det er viktig at fastlege/spesialist kommer med klare anbefalinger til NAV. Ellers blir man bare gående i systemet i årevis for NAV har fått beskjed fra høyeste hold om å trenere i det lengste for å holde statistikkene pene.

Lykke til.

Anonymkode: fc223...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke bare med diagnose tror jeg (om den er aldri så "fin"). Det er viktig at fastlege/spesialist kommer med klare anbefalinger til NAV. Ellers blir man bare gående i systemet i årevis for NAV har fått beskjed fra høyeste hold om å trenere i det lengste for å holde statistikkene pene.

Lykke til.

Anonymkode: fc223...530

Jo takk for det, du har nok rett i det, ble kastet ut veldig fort fra dps ettersom de ikke hadde noe virksom behandling for min psykdom og har ikke fått noe som helst oppfølging fra noen, men om de forsker tror jeg nok de finner ut at ufør gir en meget økt livskvalitet for denne gruppen mennesker sammenlignet med sosialen, så kanskje jeg får argumentere for det at det til eksperten og høre hva han sier til det, hehe, nei er ganske tragikomiskt hele greia synes jeg, beste er nok egentlig å ta kvelden, men de blir ikke kvitt meg så lett ;) Vi får se hva som skjer til slutt :ph34r:

Anonymkode: 68179...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så lett å gardere seg mot alt i livet. Selv med private  forsikringer som det store flertall har i dag tror jeg. Sykdom og elendighet kan kastes på  oss alle nårsomhelst i livet.

Men det er rart at lovverket kan endres slik underveis ved mange tilfeller og det burde ettergåes synes jeg. Det er ting selv ikke politikere kan bare endre uten omvalg og foljeavstemninger slik som i England. Lover henger sammen man  kan ikke klippe og lime etter eget forgodtbefinnende. Om der er juks burde de som har ansvar stilles ansvarlig synes jeg. Om der virkelig er banditter som driver bare juks fra Å til Å.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det å stå på krava mer enn noen gang. Om man driver pokerspill med folks liv og skjebne så vil de som ennå tror på sannhet og rettferdighet jakte dem ned.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ta kvelden eller legge på røret" er det siste man må gjøre føler bare jeg. Her gjelder det å stå på selv om de skulle anbefale nettopp det. Slik som det er tydeligvis for så mange skal det ikke være. Her føres vi bak lyset. Men jeg tror sannheten og rettferdigheten vil seire til slutt og om der er bevisste feil vil de ansvarlige bli stilt ansvarlig tror nå jeg før eller siden. Bare ikke vi er midt oppi situasjoner som på Island  for flere år siden som de ennå lider sterkt under der. Banditter stod bak alt sammen.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten og rettferdigheten vil vinne frem en vakker dag om alt tror jeg og de skyldige stilt til ansvar om det er slik det henger sammen. Om vi thriller om  av sykdom og forlater denne jord før det øyeblikk inntreffer ( forhåpentlig skjer ikke det- bank i bordet) så har det mindre betydning. Vi har like mye rettigheter til jobb, bolig og et utkomme som alle andre. Det er bare å finne sin plass i køen det. Håper vi får vite mer om dette pensjonsfondet som skulle finansiere syketrygd og det hele.

Lykke till der dere er i livet😊

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk er syke så er de syke mener nå jeg. Husker en dame på en jobb som var fra et annet land. Her i Norge kan man være syk sa hun. Det kunne man ikke i hennes opprinnelsesland.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo takk for det, du har nok rett i det, ble kastet ut veldig fort fra dps ettersom de ikke hadde noe virksom behandling for min psykdom og har ikke fått noe som helst oppfølging fra noen, men om de forsker tror jeg nok de finner ut at ufør gir en meget økt livskvalitet for denne gruppen mennesker sammenlignet med sosialen, så kanskje jeg får argumentere for det at det til eksperten og høre hva han sier til det, hehe, nei er ganske tragikomiskt hele greia synes jeg, beste er nok egentlig å ta kvelden, men de blir ikke kvitt meg så lett ;) Vi får se hva som skjer til slutt :ph34r:

Anonymkode: 68179...43f

Jeg tror vi kan legge ganske mye skyld på denne regjeringen.

Advokater om nye Nav-regler: – Rammer en allerede sårbar gruppe svært hardt

Advokater får et hav av henvendelser fra fortvilte og syke mennesker som har mistet inntekten sin etter at regjeringen strammet inn reglene for arbeidsavklaringspenger.

– Det nye regelverket er ufattelig strengt og må endres, sier advokat Lene Wallem.

– Det nye regelverket fører til at personer som åpenbart har nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom, ikke får forlengelse. Det er det største problemet, sier Eriksen.

De to advokatene kunne knapt tro det de leste da det ble klart hva regjeringen ønsket å gjøre med AAP-regelverket.

– Vi så med en gang hvordan det nye regelverket ville slå ut og forsto at dette ville ramme en allerede sårbar gruppe svært hardt. Når man leser forarbeidene til lovendringene, skjønner man at lovgiver ikke forsto hvilke konsekvenser disse ville medføre.

Det ble nå mulig å motta arbeidsavklaringspenger i maksimalt tre år, mot tidligere fire år. I tillegg kom det langt strengere vilkår for å søke om forlengelse når man har nådd makstida. Tidligere har Nav hatt som praksis å gi forlengelse av AAP fram til brukeren var ferdig avklart enten mot arbeid eller uføretrygd.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/advokater-om-nye-nav-regler-rammer-en-allerede-sarbar-gruppe-svert-hardt-1.1245587

Anonymkode: fc223...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle steder men i ulik grad etter min mening avhengig av din identitet.  Vi måler  kanskje ikke farlighetsgraden  på samme måte pr. i dag men det er mye som kan true et menneske og vi er alle en del av denne verden. Ikke rart mange blir helt utmattet bare med så mye utrygghet som skyller over vår verden i dag. Selvsagt er gjennomsnittlig levealder mye lavere pr.dato mange andre steder enn i Norge men det er ingen konstant.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du misforstår. Jeg mener ikke at lidelsen ved overgrep er mindre eller større noen steder. Jeg mener bare at analyseverktøyene ikke er de samme. Jeg mener ikke at man ikke skal hjelpe andre steder i verden tvertimot ,men jeg tror ikke at alt er bare gloria her hjemme heller.

Men dette er ikke noe å diskutere. Dette tar ekspertene og de som har mye ressurser seg av.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at man ikke skal hjelpe andre steder i verden tvert imot, men jeg tror ikke at alt er bare gloria her hjemme heller.

Det tror ikke jeg heller, men jeg er uenig i at livet her er veldig farlig.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er ikke noe å diskutere. Dette tar ekspertene og de som har mye ressurser seg av.

Jeg synes godt vi kan diskutere om livet er veldig farlig eller ikke, selv om vi ikke kan redde verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Jeg tror bare farlighetsgraden gir seg forskjellig uttrykk forskjellige steder målt med forskjellige metoder.

Ikke lenge side jeg hørte i media at trenden var nedadgående ( faktisk bratt stupende)i levealderstatistikkene også i såkalte velstandsland eller vestlige land. Lenge har det jo vært kjent store forskjeller i større bysamfunn.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livskvalitet eller bare levealder. Her er mange måleverdier. Hvem som måler er heller ikke uten betydning tror jeg.

Anonymkode: 5d961...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...