Gå til innhold

Den indre samtalen


kupton

Anbefalte innlegg

Fin artikkel. Det er noe jeg kan jobbe med. Kanskje jeg har for store forventninger til meg selv. Når man taper om og om igjen, er det ikke lett å komme opp igjen. Det må være noe galt med meg og jeg vet ikke hva. Top sportler har mye støtte og ros rund seg og er høyt motivert. De har det lettere i livet.                                 Ja, jeg er misunnelig, fordi jeg aldri hadde en sjanse å bli en bedre utgave av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Betti 11 skrev:

Fin artikkel. Det er noe jeg kan jobbe med. Kanskje jeg har for store forventninger til meg selv. Når man taper om og om igjen, er det ikke lett å komme opp igjen. Det må være noe galt med meg og jeg vet ikke hva. Top sportler har mye støtte og ros rund seg og er høyt motivert. De har det lettere i livet. Ja, jeg er misunnelig, fordi jeg aldri hadde en sjanse å bli en bedre utgave av meg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laban skrev:

Så lenge du ikke blir stresset av det, kan du gjerne tenke at "vi kommer nok til å rote med et eller annet". Poenget er å få situasjonen til å være så "normal" som mulig, selv om det er konkurranse - og ikke falle helt sammen selv om man gjør en feil.

Haha, nei, hvis jeg forventer at det skal gå bra, får jeg jo bare prestasjonsangst. Så jeg prøver å tenke at vi er på trening, bare at jeg ikke får lov til å belønne før vi er ferdig og ute av ringen. Pappa sier det må gå dårlig noen ganger så jeg ikke blir kjepphøy. Men jeg er perfeksjonist og faller endel sammen når det går dårlig. Da tar jeg en pause fra konkurranser, trener mer, sørger for at hundene har det kult på trening, også prøver vi igjen senere. Jeg er ikke sånn som gidder å starte dersom jeg mener vi ikke er helt klare for det. Og når jeg vet vi kan, er det jo kjedelig når det går dritt. Men det er nå engang sånn at jeg faktisk er avhengig av å ha med meg en jeg ikke kan kontrollere 100%. Det i seg selv er ganske vanskelig for meg, men det går litt bedre for hver gang. Også blir jeg jo jævlig stolt av dyra mine når vi vinner. Men det å få situasjonen til å bli så normal som mulig er kjempeviktig når man skal samarbeide med noen som leser deg som en åpen bok.

3 timer siden, laban skrev:

Det er ikke noe galt i å erkjenne at det gikk dårligere fordi omstendighetene var slik eller sånn. Problemene oppstår når man blir så opptatt av slike ting, at det forstyrrer det man skal gjøre. Det vil sjelden være helt optimale forhold, så konsentrasjonen bør være på de tingene man kan påvirke selv.

Ok, da forstår jeg. Sist jeg konkurrerte begynte det å styrtregne rett før vi gikk inn i ringen. Det gikk skikkelig dritt. Dels pga været og dels fordi vi begge var slitne. Men jeg tenkte ikke noe på været før vi var ferdig. For, som du sier, jeg får jo ikke kontrollert været uansett. Jeg må bare gjøre så godt jeg kan i situasjonen. Kanskje hadde det gått dårlig uansett. Når det går dårlig prøver jeg å tenke at da vet jeg ihvertfall hva vi må trene mer på. Så egentlig lærer man mer av å feile enn av å gjøre alt riktig. Men jeg hater fortsatt å gjøre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

1. Det handler om den indre samtalen. Ikke om hvordan du svarer en annen når du konkret blir spurt. Det er hvordan du snakker til deg selv og forklarer disken som er av betydning for hvordan du føler deg.

2. Jeg tror ikke en blir best avslappet av å si til seg selv at det går til helvete. Jeg har mer tro på at en prøver å se på konkurransen som en vanlig treningsøkt. Det funker best for de fleste. Men igjen, du er din egen fasit 🙂

Indre samtaler er ikke en autists sterkeste side. Vet ikke om jeg har så mye indre samtaler egentlig. Jeg tenker vel mest at det var jo som faen at vi ikke fikk vist kjerringene at rasen ikke er ubrukelig. Det er nemlig noen som har sterke meninger om hvordan hunder jeg bør ha for å "ikke kaste bort et talent". Makan til vås!

Nei, har hørt andre si det også. Men jeg må gjøre det jeg kan for å være mest mulig avslappet og ikke skyte meg selv dersom vi gjør noe feil. På trening pleier det jo gå bra, så lenge det ikke er nyinnlæring, og det er ingenting vi møter på i konkurranse som er nyinnlæring. Så tenker jeg bare at det er trening, forventer jeg også at det skal gå feilfritt. Men jeg kan jo prøve å tenke at det er miljøtrening. Det er et nytt sted, nye folk og ukjente hunder, og da er det vanskeligere enn på trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det veldig vondt idag, men jeg prøver å ikke snakke nedsettende til meg selv. Det er ikke lett å la være å si negative ting til seg selv når man sliter med selvtilliten. Hvordan forholder man seg til en slik indre samtale? Hvordan snu denne samtalen? 

Anonymkode: 3abf0...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...