Gå til innhold

Fornyet resept på faste medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sendte sms til fastlege for et par uker siden og ba om fornyet resept på alle faste medisiner. Man må nå gjøre dette for hver gang etter hva jeg har forstått på apoteket. Jeg fikk positivt svar om at medisiner kunne hentes på alle apotek. Jeg har ikke hentet disse ennå da jeg ennå har en del igjen og tidligere har apoteket sagt at man ikke får utdelt noe når man fremdeles har og etter deres mening må ha for noen uker. Jeg ba om denne resepten nå  fordi nå er det snart jule og nyttårshelgen og i hver fall i tidligere tider er det ofte vanskelig å få nye resepter da jo mange har velfortjent ferie. Den senere tiden har jeg tatt litt mindre medisiner og føler meg bedre ved det. Men det betyr jo også at antallet medisiner jeg har hjemme og i vesken min vil  vare mye lenger. Jeg håper faktisk at jeg er relativt frisk til legetime planlagt  litt utpå nyåret.

Hvor lenge ligger resepten på apoteket?

Noen som vet?

Anonymkode: c966c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte sms til fastlege for et par uker siden og ba om fornyet resept på alle faste medisiner. Man må nå gjøre dette for hver gang etter hva jeg har forstått på apoteket. Jeg fikk positivt svar om at medisiner kunne hentes på alle apotek. Jeg har ikke hentet disse ennå da jeg ennå har en del igjen og tidligere har apoteket sagt at man ikke får utdelt noe når man fremdeles har og etter deres mening må ha for noen uker. Jeg ba om denne resepten nå  fordi nå er det snart jule og nyttårshelgen og i hver fall i tidligere tider er det ofte vanskelig å få nye resepter da jo mange har velfortjent ferie. Den senere tiden har jeg tatt litt mindre medisiner og føler meg bedre ved det. Men det betyr jo også at antallet medisiner jeg har hjemme og i vesken min vil  vare mye lenger. Jeg håper faktisk at jeg er relativt frisk til legetime planlagt  litt utpå nyåret.

Hvor lenge ligger resepten på apoteket?

Noen som vet?

Anonymkode: c966c...96b

Det ser du ved å logge deg inn på mineresepter.no :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lurer på hvordan jeg betaler regningene mine så har jeg klart å få det jeg trenger over på autogiro. Utover dette betaler jeg med kort i matbutikken som folk flest.

Anonymkode: c966c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte sms til fastlege for et par uker siden og ba om fornyet resept på alle faste medisiner. Man må nå gjøre dette for hver gang etter hva jeg har forstått på apoteket. Jeg fikk positivt svar om at medisiner kunne hentes på alle apotek. Jeg har ikke hentet disse ennå da jeg ennå har en del igjen og tidligere har apoteket sagt at man ikke får utdelt noe når man fremdeles har og etter deres mening må ha for noen uker. Jeg ba om denne resepten nå  fordi nå er det snart jule og nyttårshelgen og i hver fall i tidligere tider er det ofte vanskelig å få nye resepter da jo mange har velfortjent ferie. Den senere tiden har jeg tatt litt mindre medisiner og føler meg bedre ved det. Men det betyr jo også at antallet medisiner jeg har hjemme og i vesken min vil  vare mye lenger. Jeg håper faktisk at jeg er relativt frisk til legetime planlagt  litt utpå nyåret.

Hvor lenge ligger resepten på apoteket?

En resept gjelder vel vanligvis i ett år.

Anonymkode: 75cbd...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret fikk jeg i dag på lokal apotek.  Ofte synes jeg informasjonen man får varierer veldig fra apotek til apotek. Det er veldig rart synes jeg at systemet oppleves så forskjellig på de forskjellige apotekene. Føles som om man diskriminerer folk enkelte steder på bakgrunn av typer medisiner og alder  og identitet og hvor man har fastlege. Medisiner for psykisk lidelse faller stadig ut av listen over faste medisiner har jeg merket i dette året. At jeg når jeg en sjelden gang er på apoteket til meg selv kjøper underbukser er visst også veldig rart for dem.  De spør stadig om jeg har resept men mitt behov er ikke av medisinsk kategori i systemet hva jeg vet. Selvsagt en stor utgift men der er mye annet jeg ikke unner meg i min alder såsom dyre feriereiser og helgefyll og så mye mer.

Anonymkode: c966c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette svaret fikk jeg i dag på lokal apotek.  Ofte synes jeg informasjonen man får varierer veldig fra apotek til apotek. Det er veldig rart synes jeg at systemet oppleves så forskjellig på de forskjellige apotekene.

Det er alltid stor forskjell på service fra butikk til butikk.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føles som om man diskriminerer folk enkelte steder på bakgrunn av typer medisiner og alder  og identitet og hvor man har fastlege. Medisiner for psykisk lidelse faller stadig ut av listen over faste medisiner har jeg merket i dette året.

Du må huske å fornye resepten en gang i året.

Anonymkode: 75cbd...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  for min del må fornye resepten på akkurat de samme medisiner som jeg har fått de to seneste tiårene for hver gang jeg henter slik det fungerer pr i dag. Mulig dette er medisiner av type man strengt tatt ikke trenger og at medisinske sakkyndige endelig har erkjent dette. Man kan bare spekulere i hva som skjer.

Anonymkode: c966c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg  for min del må fornye resepten på akkurat de samme medisiner som jeg har fått de to seneste tiårene for hver gang jeg henter slik det fungerer pr i dag. Mulig dette er medisiner av type man strengt tatt ikke trenger og at medisinske sakkyndige endelig har erkjent dette. Man kan bare spekulere i hva som skjer.

Anonymkode: c966c...96b

Får nesten spørre legen om det da.

Anonymkode: 75cbd...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjøre det men hadde egentlig tenkt å vente med nytt legebesøk til nærmere fastelavn da jeg prøver å redusere vekt for å se om det hjelper for mine plager før jeg snakket med legen fordi da vil jeg straks vite mer. Men ønsker selvsagt ikke å gamble med noe. Medisiner er jo ofte veldig langtidsvirkende.

Jeg får se hva jeg gjør. Har sendt en sms i systemet å bedt om ny resept og forklart situasjonen nok en gang i kommentarfeltet. Vanskelig når man er så avhengig av medisiner. Man må se fremover hele tiden.

Anonymkode: c966c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ellers som regel gått på hva jeg tror er " hovedapoteket " stedet hvor jeg bor for der har man med størst sannsynlighet medisinene inne. Men medisiner mot psykisk lidelse må alltid bestilles fra Oslo tror jeg. De andre apotekene må man alltid vente noen dager etter at man har vært på et apotek å Bestilt. Men alt endres stadig tror jeg. Medisiner er mere bisgeskjeft kanskje mer og mer. Jeg mener at behovet er kanskje mye synkende eller koster for mye? Jeg vet ikke. Vet ikke hvem man skal spørre engang for å få et sikkert svar.

Anonymkode: c966c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resepter på a- eller b-preparater kan i regelen (unntak om man f.eks. tar Rivotril mot epilepsi) bare benyttes en gang, men de er gyldige i et år.. Ellers står legen fritt til å skrive resept som kan brukes flere ggr eller ikke. Faste ting på blårespet er vanlig å få flere uttak på. 

Apotekene er forskjellige med service og kundebehandling. Min erfaring er at de litt mindre kjedene som stort sett kun holder seg til apotekvarer yter den beste servicen. Om man kjøper undertøy på apotek eller byens dyreste butikk for slikt burde ikke være selger sin sak. 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type undertøy strammer ikke og smerter og plager ikke så mye når man prøver å få sove. Men også jeg ser at det er ikke et medisinsk behov.

Problemene er først oppstått de seneste månedene vedforsøk på å hente Zeldox spesielt.

Jeg tror jeg bare tar bussen til et annet strøk av  byen straks jeg har fått resepten. Der får jeg sikkert alt jeg trenger.😊

Anonymkode: c966c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker medisiner fast, anbefaler jeg på det sterkeste abonnement på apoteket.

Da gjør de medisinene ferdige i god tid. Så god tid at om de mangler noen, rekker de å bestille de. Ca 10 dager før vanlig hentedato (tre mnd etter forrige gang) får du en SMS om at medisinene er klare for henting på apoteket. Da er de sjekket, påklistret lapper etc og det tar deg bare noen minutter å hente dem.

Hvis resepten på en fastmedisin har gått ut, får du melding i god tid slik at du rekker å bestille ny resept før hentedato.

Anbefales varmt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Om du bruker medisiner fast, anbefaler jeg på det sterkeste abonnement på apoteket.

Da gjør de medisinene ferdige i god tid. Så god tid at om de mangler noen, rekker de å bestille de. Ca 10 dager før vanlig hentedato (tre mnd etter forrige gang) får du en SMS om at medisinene er klare for henting på apoteket. Da er de sjekket, påklistret lapper etc og det tar deg bare noen minutter å hente dem.

Hvis resepten på en fastmedisin har gått ut, får du melding i god tid slik at du rekker å bestille ny resept før hentedato.

Anbefales varmt 🙂

Pris for denne tjenesten?

Anonymkode: e374b...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kupton skrev:

Om du bruker medisiner fast, anbefaler jeg på det sterkeste abonnement på apoteket.

Da gjør de medisinene ferdige i god tid. Så god tid at om de mangler noen, rekker de å bestille de. Ca 10 dager før vanlig hentedato (tre mnd etter forrige gang) får du en SMS om at medisinene er klare for henting på apoteket. Da er de sjekket, påklistret lapper etc og det tar deg bare noen minutter å hente dem.

Hvis resepten på en fastmedisin har gått ut, får du melding i god tid slik at du rekker å bestille ny resept før hentedato.

Anbefales varmt 🙂

Det visste jeg ikke gikk an. Sikkert lurt.

Selv har jeg pleid å ringe apoteket og så gjør de klar medisinene jeg trenger. Da tar det også bare noen minutter å hente dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...