Gå til innhold

Paranoid Shizofren vs Asperger lidelse og AD(H)D


ShizoAspie

Anbefalte innlegg

6 timer siden, stjernestøv skrev:

Hos min sønn var det mer tydelig som barn, betyr det at han er feildiagnostisert? Det tror jeg og det tror han, han fikk mange diagnoser som ikke stemte så hvorfor skulle denne stemme? Han blir dømt nedenom og hjem fordi han har asperger,noe han egentlig ikke har. Så den diagnosen må han få vekk. 

Nei, fikk du ikke med deg "kan"? Men hvorfor spør du om han er feildiagnostisert i samme innlegg som du påatår at han er feildiagnostisert? Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare da. Kanskje er han feildiagnostisert, kanskje er han det ikke. Han har lov til å be om en ny utredning.

Så til dette med BV og barnehagen. Dersom BV har fortalt barnehagen at han har asperger, kan han anmelde BV for brudd på taushetsplikten. Barnevernet har rett til å innhente opplysninger vedrørende barn det er bekymring for. Men de skal så langt det er mulig ha samtykke fra de det gjelder. Slik jeg forstår det, er alvorlighetsgraden avgjørende for om BV kan innhente opplysninger uten samtykke eller ikke. Det virker veldig rart at BV velger å risikere så mye som de gjør, kun for å informere barnehagen om en diagnose. Taushetsplikten er ganske streng. Er du sikker på at det ikke er mora til barnet som har fortalt det til barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Trine skrev:

Nei, fikk du ikke med deg "kan"? Men hvorfor spør du om han er feildiagnostisert i samme innlegg som du påatår at han er feildiagnostisert? Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare da. Kanskje er han feildiagnostisert, kanskje er han det ikke. Han har lov til å be om en ny utredning.

Så til dette med BV og barnehagen. Dersom BV har fortalt barnehagen at han har asperger, kan han anmelde BV for brudd på taushetsplikten. Barnevernet har rett til å innhente opplysninger vedrørende barn det er bekymring for. Men de skal så langt det er mulig ha samtykke fra de det gjelder. Slik jeg forstår det, er alvorlighetsgraden avgjørende for om BV kan innhente opplysninger uten samtykke eller ikke. Det virker veldig rart at BV velger å risikere så mye som de gjør, kun for å informere barnehagen om en diagnose. Taushetsplikten er ganske streng. Er du sikker på at det ikke er mora til barnet som har fortalt det til barnehagen?

Ok. Tenkte ikke på kan. Nei det er vel fordi jeg selv er litt usikker. men nå er så påståelig og sier han har ikke asperger. Men de får utrede han på nytt da, det er vel den eneste måten og finne det ut på. 

Jeg spurte han om det var moren til barnet som hadde sagt det til barnehagen. Da sa han "Nei hun trenger ikke si noe for BV sier alt". Skal si han kan anmelde dem- BV fikk samtykke fra begge foreldre om å innhente opplysninger fra fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Tenkte ikke på kan. Nei det er vel fordi jeg selv er litt usikker. men nå er så påståelig og sier han har ikke asperger. Men de får utrede han på nytt da, det er vel den eneste måten og finne det ut på. 

Jeg spurte han om det var moren til barnet som hadde sagt det til barnehagen. Da sa han "Nei hun trenger ikke si noe for BV sier alt". Skal si han kan anmelde dem- BV fikk samtykke fra begge foreldre om å innhente opplysninger fra fastlegen.

Fastlegen som har sagt det da.

Anonymkode: 545e9...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen som har sagt det da.

Anonymkode: 545e9...233

At han har asperger? Nei det visste de leng før de kontaktet fastlegen, det var det helsesøster som opplyste dem om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg spurte han om det var moren til barnet som hadde sagt det til barnehagen. Da sa han "Nei hun trenger ikke si noe for BV sier alt". Skal si han kan anmelde dem- BV fikk samtykke fra begge foreldre om å innhente opplysninger fra fastlegen.

Hvordan kan han vite at BV sier alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Trine skrev:

Hvordan kan han vite at BV sier alt?

Det er det vel moren som sier. Men jeg vet at moren er sånn som plumper ut med alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er det vel moren som sier. Men jeg vet at moren er sånn som plumper ut med alt. 

Da kan vi nok anta at det er hun som har sagt det. Selvfølgelig vil hun jo ikke innrømme at hun har sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trine skrev:

Da kan vi nok anta at det er hun som har sagt det. Selvfølgelig vil hun jo ikke innrømme at hun har sagt det.

Nei hun vil vel ikke det, skylte på BV hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 13.12.2018 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Ja, altså aspergerdiagnosen har funnets siden 1994 og autismediagnosen enda lenger.. var det virkelig ingen ting i din barndom som gjorde at foreldrene dine begynte å lure på om det feilet deg noe? Det er ikke sånn at autisme bare plutselig oppstår når man er 30-40 liksom..

Asperger kan lett forveksles med andre lidelser.

http://www.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=110 

 

Anonymkode: 82409...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På ‎14‎.‎12‎.‎2018 den 15.35, stjernestøv skrev:

Mener barnehagen der sønnen hans går ja. 

Helsesøster sa det til BV og BV sa det til barnehagen, de spisser alle ører når de hører han har asperger. Da tror de de vet alt om han. På denne plassen er det sånn det fungerer, og det fungerer visst slik der barnebarnet mitt bor også. Sønnen min føler alle har misforstått han, egentlig er han født i feil kropp og der ligger problemet mener han...eller skal jeg si hun. 

Kan jo legge til at BV var inne i hans oppvekst også, så de har masse saftige papirer på han. Han hadde store problemer og mye angst da han var liten. 

Problemet da er jo ikke selve navnet på diagnosen. 

Problemet er at han har hatt problemer hele livet. Du skriver det jo selv. Du har skrevet  at både du selv, din sønn og din bror har psykiske problemer.

Det er naturlig at barnehagen vil følge ekstra godt med med en slik familiehistorie. Du bør være glad og takknemlig for det Stjernestøv. Det er viktig å fange opp eventuelle psykiske utfordringer tidlig. 🙂 Det er barnebarnet ditt det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Problemet da er jo ikke selve navnet på diagnosen. 

Problemet er at han har hatt problemer hele livet. Du skriver det jo selv. Du har skrevet  at både du selv, din sønn og din bror har psykiske problemer.

Det er naturlig at barnehagen vil følge ekstra godt med med en slik familiehistorie. Du bør være glad og takknemlig for det Stjernestøv. Det er viktig å fange opp eventuelle psykiske utfordringer tidlig. 🙂 Det er barnebarnet ditt det gjelder. 

Ja er klar over det, er glad BV er inni i bildet. Moren har store problemer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja er klar over det, er glad BV er inni i bildet. Moren har store problemer også. 

Jeg lurer litt på hvorfor de valgte å få barn da når begge hadde store problemer. 🤐

Anonymkode: 82409...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hvorfor de valgte å få barn da når begge hadde store problemer. 🤐

Anonymkode: 82409...936

Ja det kan du si, det bare skjedde ganske raskt og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...