Gå til innhold

Synes dere det er mektig rart at voksne mennesker drikker melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, laban skrev:

Jeg drikker skummet melk til brødmåltider selv og synes derfor ikke det er spesielt rart.

Men jeg synes svenskenes melkedrikking til varm mat (hvis de fortsatt gjør det) er merkelig.  Jeg drikker aldri melk hvis jeg ikke spiser brødmat samtidig - verken som tørstedrikk eller noe annet.

Jeg vokste opp med at vi drakk melk til alt - frokost, formiddagsmat, middag og kveldsmat. Kald melk til varm middagsmat var en helt naturlig ting. Ikke så ofte jeg har det nå, men jeg synes ikke det er SÅ rart... Når jeg spiser komper og pannekaker MÅ jeg har kald melk til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg vokste opp med at vi drakk melk til alt - frokost, formiddagsmat, middag og kveldsmat. Kald melk til varm middagsmat var en helt naturlig ting.

Vi preges nok ganske sterkt av hva som er "det vanlige" i barndomshjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg vokste opp med at vi drakk melk til alt - frokost, formiddagsmat, middag og kveldsmat. Kald melk til varm middagsmat var en helt naturlig ting. Ikke så ofte jeg har det nå, men jeg synes ikke det er SÅ rart... Når jeg spiser komper og pannekaker MÅ jeg har kald melk til :D

Melk til varm middag 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg vokste opp med at vi drakk melk til alt - frokost, formiddagsmat, middag og kveldsmat. Kald melk til varm middagsmat var en helt naturlig ting. Ikke så ofte jeg har det nå, men jeg synes ikke det er SÅ rart... Når jeg spiser komper og pannekaker MÅ jeg har kald melk til :D

Vi drakk melk til pannekaker og grøt i alle fall. I dag fatter jeg det ikke - melk til melkemat?! Nei, jeg drikker stort sett vann til all slags mat, men til melkemat (som grøt og pannekaker + blodpudding) vil jeg gjerne ha rød saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange voksne drikker mindre melk er mye innbilt intoleranse tror jeg. Spesialister sier jo at mange diagnostiserer seg selv med intoleranse for det ene og andre når de i virkeligheten ikke har det. Det er dessuten mye fordommer mot melk som smitter over. Ganske trist egentlig, hvor lettpåvirkelige mange er. De går glipp av mange gode kalde glass melk. De om det. Jeg elsker melk og drikker sikkert like mye nå som barn Jeg drikker ikke kaffe eller te da, kanskje det har noe å si😊

Anonymkode: 889a3...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker melk til brødmat, og drikker det hver dag. Andre får ha sine preferanser i fred for meg, men jeg skjønner ikke argumentet med at melk liksom bare skal være bare en barnedrikk. Det er jo som @laban sier en kalvedrikk ;) 

Jeg skjønte forresten etter en damehyttetur at melkeinnkjøp ikke kan overlates til dem som ikke drikker melk. ;) Vi stoppet på veien for å handle, og spredte oss i butikken med ulike oppgaver. Melkeinnkjøperen kjøpte én liter for hele helga - kun tiltenkt kaffe! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg vokste opp med at vi drakk melk til alt - frokost, formiddagsmat, middag og kveldsmat. Kald melk til varm middagsmat var en helt naturlig ting. Ikke så ofte jeg har det nå, men jeg synes ikke det er SÅ rart... Når jeg spiser komper og pannekaker MÅ jeg har kald melk til :D

Ja, og melk til sjokoladekake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, og melk til sjokoladekake :)

Ja,helt enig! Det er ikke et fullverdig sjokoladekakestykke uten melk!😄

Anonymkode: 889a3...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at mange voksne drikker mindre melk er mye innbilt intoleranse tror jeg. 

Det tror jeg du har rett i.

Det er faktisk ganske lett å skille selvdiagnostiserte laktoseintolerante fra oss som har det ved at de selvdiagnostiserte er litt mer hysteriske ad all bruk av meieriprodukter ;) 😛 

 De aller, aller fleste intolerante tåler mellom 1/2 og 1 dl meieriprodukter pr dag uten å bli dårlige dersom man har mat i magen fra før. Dessuten tåler de aller, aller fleste hvite oster og noe yogurt, og vi kan ta laktasetabletter i forkant av et måltid og tåle mye det samme som andre. Jeg melder aldri fra om min intoleranse, jeg styrer heller inntaket selv. 

16 timer siden, morsan skrev:

Jeg skjønte forresten etter en damehyttetur at melkeinnkjøp ikke kan overlates til dem som ikke drikker melk. (...) Melkeinnkjøperen kjøpte én liter for hele helga - kun tiltenkt kaffe! 😅

Haha kunne vært meg, og jeg kunne tom kjøpt soyamelk i den tro at det gikk fint i kaffen for ikke-intolerante også :D :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i melk og kan drikke mye av det hvis jeg tillater meg det. Ville helst hatt H-melk, men har vel vært mest lettere varianter det har gått i. Jeg synes også melk til pannekaker er veldig godt. Til vafler og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo kanskje ha noe med kostnadsutviklingen å gjøre også. Jeg tror ingen natur og miljøforkjempere behøver å være engstelig for at folks forbruk annet enn regulerer seg mye selv. Alt har så høye kostnader i dag. Det ser man bare man går i matbutikken. Er man mange i familien kan nok kostnadene bli høye og det kuttes nok kanskje også på viktige bestanddeler i kosten kanskje.

Anonymkode: 7b9f1...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo kanskje ha noe med kostnadsutviklingen å gjøre også. Jeg tror ingen natur og miljøforkjempere behøver å være engstelig for at folks forbruk annet enn regulerer seg mye selv. Alt har så høye kostnader i dag. Det ser man bare man går i matbutikken.

Vi har aldri brukt en mindre del av inntekten på mat.

Anonymkode: 53ef6...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎12‎.‎2018 den 16.52, Kayia skrev:

Haha kunne vært meg, og jeg kunne tom kjøpt soyamelk i den tro at det gikk fint i kaffen for ikke-intolerante også :D :D 

Jeg skjønner jo at folk fort gjør det :-) Jeg ville jo ikke tenkt på at folk kanskje ønsket agurkskiver på brødskive si, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...