Gå til innhold

Hvem ser du opp til i livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser opp til mennesker som er mer bevisste og selvbestemmende  og ikke lar seg dra med på alt mulig i livet.Men vanskelig å komme på noen bestemt person  utover at flere som kommenterer på disse sidene synes å ha noen av disse egenskapene. Har jeg rett?

Anonymkode: cdb2f...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På engelsk er det et begrep som heter "frame control". Det går på i hvilken grad man klarer å beholde sin vinkling i interaksjon med andre. Russel Brand er veldig flink til dette. I videoen under, legg merke til hvordan han hele tida styrer samtalen, hvordan han aldri lar seg vippe av pinnen og hvordan han gjør dette på en leken, avslappet måte. Et eksempel til etterfølgelse!

Man kan trene seg opp til å bli flink til dette, og det kan være en meget nyttig ferdighet å ha livet.

 

Endret av motorPrøysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid stor glede av å høre på Johs Andenæs. Det er vanskelig å finne ord for hvordan jeg oppfattet han, men jeg skal prøve. Han hadde et lysende intellekt, han hadde en analytisk tilnærming til problemer, og han hadde en enorm evne til å være balansert og se ting fra mange sider - i motsetning til å være svært subjektiv. I tillegg til dette hadde han en fantastisk evne til å formidle seg muntlig. Han hadde et presist, dannet og nyansert språk som gjorde at jeg lett forsto hva han mente.

Jeg husker jeg tenkte da han døde: "Trist. Jeg vil aldri oppleve noen som han".

https://juridika.no/forfattere/johs-andenæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder disse universitetsprofessorene så har vel de en tendens til å være veldig produkt av politikken ved universitetet til enhver tid. Mennesker som i høy grå alltid " vender kappen med vinden". Spesielt jurister er vel også veldig preget av familie og slektskapsbånd. Husker jeg var på en jusforelsning en gang  da en medstudent ved siden kakket meg i ermet og spurte om det var " faderen eller sønnen" som foreleste i dag. Men jeg også setter mere pris på balanserte fremstillinger av problemene hvis mulig.

Å gjennomskue juks skjønner jeg derimot i dag er mye mye vanskeligere enn jeg trodde som ung. En svært trist affære.

Anonymkode: cdb2f...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder disse universitetsprofessorene så har vel de en tendens til å være veldig produkt av politikken ved universitetet til enhver tid. Mennesker som i høy grå alltid " vender kappen med vinden".

Tvert imot vil jeg si. Det er i akademiet at ideer brytes og hvor en er minst opptatt av å snu kappa etter vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har en lærermester som jeg ser opp til. Han lærer meg masse og er flink til å forklare meg ting på en lett forståelig måte. Han er nesten som en far for meg. 

Anonymkode: e801c...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere vår verdensmester i sjakk. Mitt forbilde er meg selv for 3-4 år siden. Jeg lengter tilbake til mitt gamle jeg, til tiden før de onde kreftene beseiret meg og erobret verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, motorPrøysen skrev:

På engelsk er det et begrep som heter "frame control". Det går på i hvilken grad man klarer å beholde sin vinkling i interaksjon med andre. Russel Brand er veldig flink til dette. I videoen under, legg merke til hvordan han hele tida styrer samtalen, hvordan han aldri lar seg vippe av pinnen og hvordan han gjør dette på en leken, avslappet måte. Et eksempel til etterfølgelse!

Hehe, hadde jeg truffet han der hadde jeg tatt hatten min og løpt.. synes han virket ustabil, utrygg og aggressiv :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, motorPrøysen skrev:

På engelsk er det et begrep som heter "frame control". Det går på i hvilken grad man klarer å beholde sin vinkling i interaksjon med andre. Russel Brand er veldig flink til dette. I videoen under, legg merke til hvordan han hele tida styrer samtalen, hvordan han aldri lar seg vippe av pinnen og hvordan han gjør dette på en leken, avslappet måte. Et eksempel til etterfølgelse!

Man kan trene seg opp til å bli flink til dette, og det kan være en meget nyttig ferdighet å ha livet.

 

Mitt inntrykk av å ha sett halvparten av dette, er at det fremstår veldig stressende. De snakker i munnen på hverandre hele tida, og han Russel-fyren er en smule frekk synes jeg. Må være slitsomt å intervjue en sånn he-man som ham! Frekk og høy på seg selv. Han respekterer jo ikke de andre i studio, men kjører bare fram som en bulldoser, over de andre. 

At slikt skal være noe å se opp til, synes jeg er litt rart. Det må da være gjensidig respekt i en slik samtale, hvor man gir og tar. 

Anonymkode: 5392c...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han med disse TV seriene om naturen over hele verden sir David Attenbourgh om jeg skulle si noen uten å kjenne personen selvfølgelig. Han lærte oss alle undringen synes jeg ved sitt virke. Utover dette ser jeg mye opp til mine nærmeste som slet og strevet for ingenting et helt liv.

Anonymkode: cdb2f...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konteksten må tas i betraktning. Hvis man hadde oppført seg som Russel Brand gjør i klippet i f.eks. et jobbintervju så hadde det vært elendig "frame control". Men i denne konteksten, et amerkiansk underholdningsprogram, der programlederne begynner med å fjase med Brand, lykkes han i å ta kontrollen, snu det hele og fjase med dem. Det er det det handler om.

Mennesker som er flinke til kontrollere konteksten vil tilpasse seg ulike situasjoner. Hvis du ser litt på dette klippet av der Russell Brand intervjuer Jordan Peterson vil du se at han har muligheten til å opptre sobert og respektfullt — når situasjonen kaller på det:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Jeg ser opp til mennesker som er mer bevisste og selvbestemmende  og ikke lar seg dra med på alt mulig i livet.Men vanskelig å komme på noen bestemt person  utover at flere som kommenterer på disse sidene synes å ha noen av disse egenskapene. Har jeg rett?

Anonymkode: cdb2f...413

Hei!

Det er mange sånne personer i dag, kanskje noen også på disse sidene, men vet ikke nok om mennesker her inne til å mene noe om deres egentlige jeg eller om de er prinsippfaste og sterke og står opp for urett, og tenker selv! Uten å fravike sine prinsipper ved ubehag og motgang!

Alt for sporadisk og overfladisk inntrykk man får her inne til å kunne mene noe som helst om det.

Men listen er lang over mennesker som gir meg håp, håp for fremtidige generasjoner og jorda vår, ja at det smått rykker litt frem, på fornuftsskalaen. 

Kunne nevnt nobelprisvinneren, Mukwege, som står i krigen, og ikke bøyer av, men står på sitt selv om han "sårer" nobel-giver-landet, ved å komme med bare god og konstruktiv kritikk på et område.

Men vil også nevne Noam Chomsky, men det er så mange mange som kunne vært nevnt, så mange ikke så kjente, men likevel like inspirerende, fordi man får håp for fremtiden, og tro på at det er verdt å stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen: Joda, ser at han behersker "konteksten", som du kaller det.

Men er han ikke likevel litt "klystete" når han sitter der og blotter brysthåra og bicepsene for å vise fram hvor "deilig" han er? 😉

Anonymkode: 5392c...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Ingen konkrete som jeg kan komme på nå, men generelt folk som tenker utenfor boksen og ikke bryr seg om hva andre syns om dem, men som samtidig tar hensyn og er tolerante og greie mennesker. Det er jo en del sånne, heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange mennesker jeg beundrer og det kan være ulike årsaker til det. Feks beundrer jeg Obamas evne til å tenke mens han snakker, jeg har en samarbeidspartner som er likedan som jeg også beundrer. Jeg beundrer også enkelte personer med mye energi, disse som kan løpe en mil etter jobb og så klare å være sosiale etterpå,-flere dager i uka!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det kanskje slik at man best vet hvem man ikke ser opp til.Jeg ser ikke opp til tyvaktige mennesker som bare driver juks og bedrag.

Anonymkode: cdb2f...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...