Gå til innhold

Jeg har vært i helsevesenet i mange år. Det jeg har opplevd det siste året er det drøyeste jeg har sett. Det er rått å være vitne til dette, og det går inn på meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heia regjeringen, dere gjør en kjempejobb!

Paul Kavli sier han nesten ikke har ord for å beskrive hvor brutalt han mener det er at mange som har gått på arbeidsavklaringspenger (AAP) nå mister sin inntekt mens de fortsatt er under behandling og ikke har tilstrekkelig arbeidsevne til å livnære seg uten stønad.

Han forteller at hans pasienter settes på bar bakke og får råd om søke om sosialstønad. Utgangspunktet for å søke økonomisk sosialhjelp er at man først må «utnytte egne muligheter eller hjelpeordninger» for å kunne forsørge seg selv. Mange må derfor selge unna det de måtte sitte på av verdier, før de får økonomisk hjelp til livsopphold. Sosialstønaden er langt lavere enn hva man får i arbeidsavklaringspenger, og mange må leve på familie og venner.

Som lege jobber Kavli i hovedsak med mennesker som har langvarige, komplekse sykehistorier og utmattelsesproblematikk. Dette er en gruppe pasienter som ofte trenger langvarig oppfølging for å komme tilbake i jobb, og det er mange i denne gruppen som nå har nådd makstida for AAP og som ikke får forlengelse.

– Mitt viktigste poeng er dette: Dagens regelverk ødelegger det vi forsøker å få til, nemlig gode behandlingsprosesser som fører til gjenvinning av funksjons- og arbeidsevne. Når pasientene er under et så stort press som i dag, får vi det ikke til, sier Kavli til Dagsavisen.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/lege-om-nye-nav-regler-det-er-helt-krise-for-mine-pasienter-1.1250696

Anonymkode: 81ca5...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en skulle gjøre noe med denne ordningen, var det å la langt flere få uføretrygd. Hos alt for mange som har gått på AAP lenge, er det knapt noen realistisk mulighet for at de kommer i jobb. Skulle en likevel ha tatt feil, er det mulig å komme av uføretrygd igjen.

AAP krever mye administrering både av pasient, helsevesen og NAV. Det kunne en spart om flere fikk uføretrygd. Så kunne en brukt de ekstra ressursene på de som har realistisk mulighet for å komme i arbeid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Hvis en skulle gjøre noe med denne ordningen, var det å la langt flere få uføretrygd. Hos alt for mange som har gått på AAP lenge, er det knapt noen realistisk mulighet for at de kommer i jobb. Skulle en likevel ha tatt feil, er det mulig å komme av uføretrygd igjen.

AAP krever mye administrering både av pasient, helsevesen og NAV. Det kunne en spart om flere fikk uføretrygd. Så kunne en brukt de ekstra ressursene på de som har realistisk mulighet for å komme i arbeid igjen.

Det samme sa min psykiater til meg og ordnet med uføretrygd for meg. Det reddet livet mitt. Ubeskrivelig tungt å være i NAVsystemet når man er psykisk syk. Det må bare oppleves og heldigvis var det en fagperson som forstod og hadde myndighet til å hjelpe meg. 

Anonymkode: 4b21b...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Gud forby om flere skulle få uføretrygd! 😮

Her til lands virker det som om det har gått prestisje i å få flere på uføretrygd. Det snakkes ofte om at antallet uføretrygdede er for høyt, og at antallet ikke må stige. Aller helst må antallet gå ned. Noen har til og med sagt i media at vi aldri har hatt så mange på uføretrygdede før, mens sannheten er vel at antallet har vært stabilt i flere tiår. 

Jeg synes mange politikere i maktposisjon driter deg ut, det samme gjør en del nav-ansatte som tror at trygd blir betalt ut fra deres egen lommebok. Dessverre til stor skade for de svakeste av oss. 

Forøvrig enig i kuptons innlegg. 

 

Anonymkode: 0bb8c...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Å få uføretrygd er ingen lett sak. Den varer også kun til fylte 67 år og de fleste legger seg jo ikke ned å tar kvelden etter 67 år frivillig vil jeg tro.

Mye av hva man hører om i dag med mennesker som må få gratis mat i Frelsesarmeen og innsamlinger i nærbutikken og små barn som ikke engang får en julegave får en til å tenke på alle de som hever høye lønninger uansett hva som skjer både av det ene og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Maggie55 skrev:

Å få uføretrygd er ingen lett sak. Den varer også kun til fylte 67 år og de fleste legger seg jo ikke ned å tar kvelden etter 67 år frivillig vil jeg tro.

Nei, men da får man vel alderspensjon.

Anonymkode: 81ca5...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ja men mange har vært så lenge ufrivillig utenfor arbeidslivet at alderspensjon blir en katastrofe for svært mange. Dette rammer veldig mange både kvinner og menn. Men særlig kvinner kommer dårlig ut. Mange har kanskje vært mye hjemme med barn som har krevet mer oppfølging eller sykdom i familie som har hatt store ringvirkninger på hele familien eller plutselige dødsfall har gjort at det ikke har vært så lett å få familien til å fungere.  De fleste ytelser gir ikke opptjening i pensjonssystemet. Utover uføretrygden ennå tror jeg.

I tillegg kommer alle de som har jobbet til og fra i det private næringsliv. Det er kun få år siden deres pensjonssystem kom inn i " ordnede former". Vet noen hvordan dette vil slå ut den neste 5 års periode hvor alle de store barnekullene i etterkrigsgenerasjonen kommer å banker på pensjonsdøra. Allerede nå hører jeg flere historier i nærmiljø med mennesker som får et dilemma i forhold til egne barn og barnebarn. Mange har vært for lite " inne" i arbeidslivet. Vi snakker om pensjonsutbetalinger ca 12000 pr måned. De som kommer best ut er de som har hatt gode kunnskaper om systemet og mye har gått på kjennskap og vennskap tror jeg. I dag er det jo så få jobber som kommer ut i det offentlige markedet. Det kan bety at mye skjer i det skjulte. 

Men enkelte sitter å hever sin store lønn uansett virker det som og har hatt hjelp hjemme så de har ikke vært borte fra jobb en dag og kan jobbe på toppen av pensjonen sin også. Løgnene eller Omtrentlighetene de fortalte oss alle underveis i egen karrierer gjelds ikke før nå et det nye oppdateringer og sannheter selvsagt. Men vi får være med å betale skatt ennå før vi er parkert for godt antar jeg selv om det er for lite til å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vi har alle vårt for å si det slik. Mange er tvunget ut av arbeidslivet på grunn av mobbing som de ble i skoledagene og kanskhe utsatt for psykisk og fysisk vold hjemme.Men alle lukket øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Ja men mange har vært så lenge ufrivillig utenfor arbeidslivet at alderspensjon blir en katastrofe for svært mange. Dette rammer veldig mange både kvinner og menn. Men særlig kvinner kommer dårlig ut. Mange har kanskje vært mye hjemme med barn som har krevet mer oppfølging eller sykdom i familie som har hatt store ringvirkninger på hele familien eller plutselige dødsfall har gjort at det ikke har vært så lett å få familien til å fungere.  De fleste ytelser gir ikke opptjening i pensjonssystemet. Utover uføretrygden ennå tror jeg.

I tillegg kommer alle de som har jobbet til og fra i det private næringsliv. Det er kun få år siden deres pensjonssystem kom inn i " ordnede former". Vet noen hvordan dette vil slå ut den neste 5 års periode hvor alle de store barnekullene i etterkrigsgenerasjonen kommer å banker på pensjonsdøra. Allerede nå hører jeg flere historier i nærmiljø med mennesker som får et dilemma i forhold til egne barn og barnebarn. Mange har vært for lite " inne" i arbeidslivet. Vi snakker om pensjonsutbetalinger ca 12000 pr måned.

Minstepensjonen hvis en som er gift gir en utbetaling på 12.800 pr måned. Enslige minstepensjonister har 16.200 utbetalt pr. måned. 

Anonymkode: 81ca5...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror så mange ikke er klar over hvordan tingene forholder seg i virkeligheten og hvor veldig mange dette vil innbefatte og hva det vil innebære. Og hvor lenge blir satsene så høye. Mye som sies i debatten fra høyeste hold kan tolkes på så mange måter. Selve lovverket har ikke den betydning og  motstandskraft kanskje som mange av oss lærte i skolen. Alt er ikke bare i dag. Hva skjer når så store grupper mennesker har så dårlige framtidsutsiker. Alle har ikke stor oppsparte midler eller har surfet seg gjennom alle kriser på tvilsomme aksjer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går bra med de fleste i Norge i dag, Maggie55. Det er nok ikke så sort som du ser ut til å innbille deg! 

Anonymkode: 0bb8c...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Maggie55 skrev:

Hva skjer når barn og barnebarn ikke har mat å spise.? Mange har tatt på seg for mye ansvar kanskje?

Du er overdrevent negativ. Det står virkelig ikke så dårlig til.

Anonymkode: 81ca5...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

I tillegg kommer alle de som har jobbet til og fra i det private ringsliv. Det er kun få år siden deres pensjonssystem kom inn i "ordnede former"

Hva mener du med "til og fra" (og "få år siden")? Jeg begynte i jobb i det private næringsliv i 1983. Det var ingen uorden i pensjonssystemet da.

Men jeg har jobbet, ikke bare hatt noen gjesteopptredener i arbeidslivet. Systemet er slik at man betaler inn og får noe ut - mye senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er forferdelig mye  feiiforasjn ute går. Også steder man minst ville tro. Mange ses det er pinlig  innrømme hvor rundlurt de er  blitt. Ingen liker å fremstå så dumme og uinteligente. Myndighetene eller rettssystemet vil bare si de kunne gjort noe sjøl.

Men takk for gode innspill😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Maggie55 skrev:

Myndighetene eller rettssystemet vil bare si de kunne gjort noe sjøl.

Pensjon er jo en avtale der man trekkes i lønn gjennom mange år og får noe tilbake mye senere. Dessuten er det en minste-alderspensjon til alle. Vi kan være enige om at det ikke er så lett å leve av bare den, men jeg synes ikke systemet i seg selv er lureri?

Man kan føle seg snytt når de forandrer reglene underveis, men jeg liker jo heller ikke tanken på at min pensjon skal forårsake kollaps i helse- eller skolevesen.

At jeg får litt mer etter 40 års jobbing på fulltid og tilsvarende trekk i inntekten enn de som bare har jobbet litt nå og da, synes jeg faktisk er rettferdig. Nå tenker jeg på hva man får som pensjonist, ikke trygdesatser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laban skrev:

At jeg får litt mer etter 40 års jobbing på fulltid og tilsvarende trekk i inntekten enn de som bare har jobbet litt nå og da, synes jeg faktisk er rettferdig. Nå tenker jeg på hva man får som pensjonist, ikke trygdesatser.

Du mener at de som har jobbet mye og betalt masse skatt skal få minste uføresats hvis de blir syke?

Anonymkode: e22aa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Så enkelt tror jeg ikke det er. Mange har ikke fått den oppfølging de selv etter datidens system hadde krav på. Ikke vær så sikker på det endelige resultat selv om du har 40 år som du sier. Når det gjelder at vi eldre skal ofre vår pensjon på et overtroisk alter er ikke jeg enig i. Mange har klamret seg fast til den planken om at der var en for for rettferdighet i systemet tror jeg. En rettferd for taperene. Man deler for lite erfaringer om dette tema tror jeg som på så mange områder. Det er noe som ville kommet ettertida til gode i form av mindre skyldfølelse. Mange perioder med arbeidsløshet og et mer og mer lukket arbeidsmarked er et faktum. Men den som lever får se. Alt kan skje. Man kan få bidratt tilfelleskapet før man selv vet.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

men jeg synes ikke systemet i seg selv er lureri?

At systemet i seg selv er lureri, er det vel absolutt ingen tvil om, men nok ikke helt i den retningen TS tenker (er motsatt det er de rike, spesielt rike menn, som blir 'lurt' pluss mye naturresurser/olje/ødeleggelse av kloden som finansierer "festen", ikke at folk flest "betaler" "skatt" eller "pensjonspremie", folk flest betaler ikke skatt de mottar skatt, og bla.a kvinner mottar i snitt 136'000 kroner mer i skatt/tjenester/pensjon per år, enn de betaler inn. Dersom en tror at om en f.eks betaler inn 2-3% i ekstra"skatt" i året og dermed "fortjener" noe utbetalt senere fordi det da er rettferdig, så er desverre virkeligheten noe mer komplisert enn som så, bla.a fordi det er store forskjeller i ytelsen en mottar, for eksempel mottar menn mye mindre ytelser, mens de betaler mye mer skatt, enn f.eks kvinner. Om det ikke er definisjonen på lureri vet ikke jeg, ikke er det rettferdig ihvertfall, det er faktisk lureri, men med diffuse systemer og "potter" uten oversikt eller kontroll over som administreres av "staten", så har en nå klart å lage et slikt system, og det er sikkert greit det ihvertfall noe norske kvinner bør være veldig fornøyde med ;) Men lureri, og at bla.a menn bør føle seg lurt er det ingen tvil om 😛 Tror du f.eks Laban, at kvinner betaler høyere % pensjonspremie, ettersom de lever lengre enn menn ? ;) Hele systemet ER lureri, fra topp til bunn, hele systemet, men det betyr ikke at det er galt eller nødvendigvis at det bør endres, eneste jeg mener å få frem, er at det er lureri og så uoversiktelig at folk egentlig ikke vet hva som foregår, hvem som får hva og hvorfor og om det eventuelt er rettferdig eller ikke, det er for uoversiktelig og spesielt kvinner har brukt staten for å "vri" ting til sin fordel, det er kanskje greit men med mindre en er åpen om det så er det faktisk lureri. Men dette blir litt offtopic men måtte bare nevnen det

Kvinner koster staten 113.000 kroner mer i året enn menn

https://www.side3.no/vitenskap/kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn-4402331

Anonymkode: 86e4e...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...