Gå til innhold

Jeg har vært i helsevesenet i mange år. Det jeg har opplevd det siste året er det drøyeste jeg har sett. Det er rått å være vitne til dette, og det går inn på meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Maggie55 skrev:

Virkeligheten kan bli for tung å bære for alle og da trenger vi et godt og fleksibelt trygdesystem som tar høyde for et menneskene basale og grunnleggende behov og ansvar. Samfunnet har jo tilrettelagt for at individet skulle komme til og har jo naturlig et ansvar for integreringen og sosialiseringsprosessen videre mener jeg. Også fordi det er kun storsamfunnet som har muligheter og tilbud til et lite barn kan trenge mye og mye man umulig kan forutsi på forhånd.

Bruker du denne?

Anonymkode: b254f...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Du må være politiker eller av annen type  menneske som har kunnet  velge fritt på livets øverste hylle fra dag en. God tur videre med automatene dine. Kanskje en ide å tenke på sitt eget😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2018 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Heia regjeringen, dere gjør en kjempejobb!

Paul Kavli sier han nesten ikke har ord for å beskrive hvor brutalt han mener det er at mange som har gått på arbeidsavklaringspenger (AAP) nå mister sin inntekt mens de fortsatt er under behandling og ikke har tilstrekkelig arbeidsevne til å livnære seg uten stønad.

Han forteller at hans pasienter settes på bar bakke og får råd om søke om sosialstønad. Utgangspunktet for å søke økonomisk sosialhjelp er at man først må «utnytte egne muligheter eller hjelpeordninger» for å kunne forsørge seg selv. Mange må derfor selge unna det de måtte sitte på av verdier, før de får økonomisk hjelp til livsopphold. Sosialstønaden er langt lavere enn hva man får i arbeidsavklaringspenger, og mange må leve på familie og venner.

Som lege jobber Kavli i hovedsak med mennesker som har langvarige, komplekse sykehistorier og utmattelsesproblematikk. Dette er en gruppe pasienter som ofte trenger langvarig oppfølging for å komme tilbake i jobb, og det er mange i denne gruppen som nå har nådd makstida for AAP og som ikke får forlengelse.

– Mitt viktigste poeng er dette: Dagens regelverk ødelegger det vi forsøker å få til, nemlig gode behandlingsprosesser som fører til gjenvinning av funksjons- og arbeidsevne. Når pasientene er under et så stort press som i dag, får vi det ikke til, sier Kavli til Dagsavisen.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/lege-om-nye-nav-regler-det-er-helt-krise-for-mine-pasienter-1.1250696

Anonymkode: 81ca5...660

Dette stemmer ikke. Man kan fint gå fra AAP til tiltakspenger om man er i et tiltak i regi av NAV. Ellers er jeg relativt enig i det Kavli konkluderer med men skulle igjen ønske at fokuset ble rettet mot NAV og ikke bruker. Om AAP er 3 eller 4 år er egentlig ikke så vesentlig når NAV er såpass elendige på å få mennesker ut i arbeid som det de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, XbellaX skrev:

Dette stemmer ikke. Man kan fint gå fra AAP til tiltakspenger om man er i et tiltak i regi av NAV.

Må være mange som ikke kvalifiserer da når så mange må over på nedverdigende sosialhjelp når de hverken er ferdig utredet/behandlet i helsevesenet, eller NAV er ferdig med å behandle saken. Det er noe riv ruskende galt med hele systemet.

Anonymkode: 81ca5...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

Dette stemmer ikke. Man kan fint gå fra AAP til tiltakspenger om man er i et tiltak i regi av NAV. Ellers er jeg relativt enig i det Kavli konkluderer med men skulle igjen ønske at fokuset ble rettet mot NAV og ikke bruker. Om AAP er 3 eller 4 år er egentlig ikke så vesentlig når NAV er såpass elendige på å få mennesker ut i arbeid som det de er.

Får 7'500 (pluss litt eksta om du har barn) per 4 uker (du er i tiltak). Det blir ganske så trangt de fleste må nok leve på oppsparte midler før det blir sosialen, selv meg som bor i en hule uten noe liv og uten noen betydelige utgifter, bruker bitte litt mer enn 7500, og, jeg tror ingen "nordmenn" ville klart å leve som meg i lengden (tror ikke jeg heller klarer det så mye lenger holdt på slik i et tiår nå, men det er nå en annen sak :ph34r:) så det er nok trolig noe for lav sats til å leve på 7500 per 4 uker for voksne folk (på sosialen  vil du få nesten det dobbelte... Og det er ikke ofte en hører sosialklienter klage på at de får for mye penger for å si det slik... :P )

Anonymkode: 86e4e...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får 7'500 (pluss litt eksta om du har barn) per 4 uker (du er i tiltak). Det blir ganske så trangt de fleste må nok leve på oppsparte midler før det blir sosialen, selv meg som bor i en hule uten noe liv og uten noen betydelige utgifter, bruker bitte litt mer enn 7500, og, jeg tror ingen "nordmenn" ville klart å leve som meg i lengden (tror ikke jeg heller klarer det så mye lenger holdt på slik i et tiår nå, men det er nå en annen sak :ph34r:) så det er nok trolig noe for lav sats til å leve på 7500 per 4 uker for voksne folk (på sosialen  vil du få nesten det dobbelte... Og det er ikke ofte en hører sosialklienter klage på at de får for mye penger for å si det slik... :P )

Anonymkode: 86e4e...e6c

Jeg er enig i at det er lite å leve av men poenget var at det ble hevdet man gikk fra AAP til sosialhjelp og det er ikke alltid nødvendig med en så brå overgang. Som ved AAP har man også krav på bostøtte slik at dette i seg selv blir jevngodt med hva en student uten ekstraarbeid lever av. Det er knapt med penger  men det går for en periode. Kanskje er det også litt lettere å ta i mot den type hjelp fremfor å gå på sosialen for noen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...