Gå til innhold

Om årsak til psykisk sykdom


kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Det er ting som aldri har slutt tror jeg bare. Debatten om arv og miljø. Og ikke minst om målemetoder og datainnhenting og alt. Man begynner vel på nytt hvert semester egentlig så vanskelig er alt tror jeg. Men dette kjenner jeg ikke til men forskning er alltid en bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2018 den 8.53, Maggie55 skrev:

Jeg forstår at tvillingstudier kan gi indikatorer men er det noe endelig bevis å regne i dag?

 

1 time siden, Maggie55 skrev:

Man begynner vel på nytt hvert semester egentlig så vanskelig er alt tror jeg.

Jeg har litt greie på tvillingstudier. De beviser selvsagt ingenting på individnivå, det vil alltid fines unntak, og dramatiske livshendelser vil være en sterk risikofaktor uansett hva slags gener man har. 

Men tvillingstuder gir gode holdepunkter på gruppenivå fordi det finnes tvillingregistre med spørreskjema- og helseopplysninger i mange land. Forskere kan dermed få tilgang til data fra svært mange tvillingpar med forskjellig kultur- og miljøbakgrunn og sammenlikne de en- og toeggede. Slike studier foregår etter bestemte statistiske metoder, så man begynner ikke "på nytt hvert semester".

Statistikk handler selvfølgelig om de store tall, og det finnes alltid noen som ikke passer inn i dem. Men tvillinger er en spesiell ressurs for forskningen siden de fødes inn i samme miljø og noen, men ikke alle, også har like gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener har helt sikkert noe å si for om man utvikler psykiske lidelser eller ikke. Men miljø er jo også nødt til å ha noe å si. Har man f.eks asperger, er man mer utsatt for angst og depresjon, men med tidlig og riktig tilrettelegging, kan man vokse opp uten store problemer. Om denne tilretteleggingen ikke hadde hatt noe å si for hvordan personen ble som voksen, hadde man jo ikke brukt ressurser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Undrer meg hvor dere bor som tror noen miljø er så "avsondret "liksom. Men ingenting er bedre enn at mennesker har et godt liv.Håper ikke dere misforstår.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Maggie55 skrev:

Undrer meg hvor dere bor som tror noen miljø er så "avsondret" liksom.

Hvem er det som har skrevet noe som tyder på noe sånt? Avsondret fra hva da?

At gener er viktige, betyr ikke at miljø og livshendelser er helt uten betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 26.12.2018 den 19.23, Trine skrev:

Gener har helt sikkert noe å si for om man utvikler psykiske lidelser eller ikke. Men miljø er jo også nødt til å ha noe å si. Har man f.eks asperger, er man mer utsatt for angst og depresjon, men med tidlig og riktig tilrettelegging, kan man vokse opp uten store problemer. Om denne tilretteleggingen ikke hadde hatt noe å si for hvordan personen ble som voksen, hadde man jo ikke brukt ressurser på det.

Det er som regel en kombinasjon av arv og miljø, ja. Og det skal mindre "dårlig miljø" til før en som har asperger får problemer enn en som ikke har det. Det samme gjelder vel for de som har en nevrotisk personlighetstype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2018 den 13.17, kupton skrev:

Meget interessant og stemmer rimelig godt overens med klinisk erfaring:

Link

Da vil jeg gjerne spørre deg, hva med PTSD og kompleks PTSD? Finnes ikke dette siden mennesker tydeligvis ikke kan utvikle psykiske lidelser av traumer? Hva med mennesker som blir misbrukt, slått og utsatt for emosjonell vold eller omsorgssvikt i oppveksten? Er det ikke derfor de sliter i voksen alder? Har ikke opplevelser i barndommen noe å si? Hvorfor har vi et barnevern da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pegaso98 skrev:

Da vil jeg gjerne spørre deg, hva med PTSD og kompleks PTSD

kupton har svart på dette i en annen tråd:

https://forum.doktoronline.no/topic/446075-ble-utsatt-for-grov-seksuell-vold-samt-psykisk-terror-av-far-men-han-har-null-skyld-i-at-jeg-sliter-psykisk/?tab=comments#comment-3882114

Jeg tror ikke noen mener at slike alvorlige livshendelser ikke spiller noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pegaso98 skrev:

Da vil jeg gjerne spørre deg, hva med PTSD og kompleks PTSD? Finnes ikke dette siden mennesker tydeligvis ikke kan utvikle psykiske lidelser av traumer? Hva med mennesker som blir misbrukt, slått og utsatt for emosjonell vold eller omsorgssvikt i oppveksten? Er det ikke derfor de sliter i voksen alder? Har ikke opplevelser i barndommen noe å si? Hvorfor har vi et barnevern da? 

Det finnes i aller høyeste grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svarte jeg i en annen tråd:

"Her har du en meget alvorlig innvending mot den studien du refererer til. Jeg tenkte akkurat det samme da jeg leste den.

Her har de totalt utelatt PTSD og beslektede tilstander."

Jeg legger ut artikler jeg synes er interessante. Det betyr ikke at jeg er ening i alt som står i artiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Dette svarte jeg i en annen tråd:

"Her har du en meget alvorlig innvending mot den studien du refererer til. Jeg tenkte akkurat det samme da jeg leste den.

Her har de totalt utelatt PTSD og beslektede tilstander."

Jeg legger ut artikler jeg synes er interessante. Det betyr ikke at jeg er ening i alt som står i artiklene.

Det gjelder kanskje ikke mange av personlighetsforstyrrelsene heller?

Anonymkode: fc3b1...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at toleransegrensen er mye genetisk. Så er det hva og hvor mye vi opplever i livet, og hvilke mestringsstrategier vi har lært oss som har mye betydning på hva vi vil slite med. Dette tenker jeg utfra egne erfaringer.

Anonymkode: 27b0f...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at toleransegrensen er mye genetisk. Så er det hva og hvor mye vi opplever i livet, og hvilke mestringsstrategier vi har lært oss som har mye betydning på hva vi vil slite med. Dette tenker jeg utfra egne erfaringer.

Anonymkode: 27b0f...f63

Tåleransegrense og sårbarhet er mye genetisk.

Anonymkode: 27b0f...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder kanskje ikke mange av personlighetsforstyrrelsene eller?

Anonymkode: fc3b1...85a

Personlighet er nok i stor grad styrt av arv. Ulikhetene ser en på barn allerede første året.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/5VK1gO/Professor-ber-foreldre-stresse-ned-i-oppdragelsen-Det-viktigste-man-overforer-til-sine-barn_-er-genene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Jeg så det allerede første døgnet etter at mine ble født. Av tre barn er de alle vokst opp med de trekkene jeg «så». Jeg så ikke rubbel og bit men hovedtrekk. En mastig, en rolig og fattet, en lettpåvirkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte er slike lettbente som alt preller av på ja. Men alt er ikke så lett for oss alle tror jeg. Mange når for eksempel aldri noen yrkestilknytning i livet.Noe jeg tror har mye å si for læring til en "noenlunde voksentilvætelse." Det er mange parter i samfunnet som har ansvar for at så skal skje etter mine begreper. Statusjaget vårt kommer i veien for mye ofte. Alt er ikke bare for alle tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...