Gå til innhold

Er det ikke "skikk og bruk"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At når man er flere vennepar som skal feire nyttår sammen så spør man skal ta noe med seg? Jeg skal jobbe nyttårsaften og har ikke lyst til å stå for all mat, middag, dessert, kaker og drikke ALENE...

Anonymkode: c57bf...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer kanskje, men jeg synes ikke nyttårsaften er en typisk spleiselag-anledning. Som gjest ville jeg tatt med vin og/eller blomster, om jeg ikke fikk beskjed om å ta med noe annet. 

Hvorfor har du invitert gjester, om du egentlig ikke har tid og overskudd?

Anonymkode: 345f6...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At når man er flere vennepar som skal feire nyttår sammen så spør man skal ta noe med seg? Jeg skal jobbe nyttårsaften og har ikke lyst til å stå for all mat, middag, dessert, kaker og drikke ALENE...

Anonymkode: c57bf...6ff

Om jeg hadde blitt buden i selskap hadde jeg ikke umiddelbart tenkt at jeg skulle ordne med desserten f.eks. nei. Si fra når du inviterer - "jeg står for middagen, kan Per stå for desserten, Kari for kakene og Tore for drikken unntatt alkohol som alle tar med det de vil drikke?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg pleier alltid å spørre om det er noe jeg kan ta med og gjøre. Jeg liker å hjelpe til og kunne bidra med noe om jeg kan hvis det er ønskelig. 

Du er virkelig et godt menneske med mye omtanke for andre!

Anonymkode: c57bf...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg pleier alltid å spørre om det er noe jeg kan ta med og gjøre. Jeg liker å hjelpe til og kunne bidra med noe om jeg kan hvis det er ønskelig. 

Er det ikke normal å spørre om man kan ta noe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At når man er flere vennepar som skal feire nyttår sammen så spør man skal ta noe med seg?

Det er vel ikke et entydig og generelt svar på dette. Er det første gang dere gjør noe sammen? Hvis ikke har det vel dannet seg en "skikk og bruk" for hvordan dere gjør det i deres vennekrets. Den er avgjørende her. Ikke hva andre vennekretser har som sin norm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At når man er flere vennepar som skal feire nyttår sammen så spør man skal ta noe med seg? Jeg skal jobbe nyttårsaften og har ikke lyst til å stå for all mat, middag, dessert, kaker og drikke ALENE...

Anonymkode: c57bf...6ff

Hei!

Jeg ville spurt, men kun fordi det er korrekt vedrørende skikk og bruk å gjøre det.

Jeg ville blitt overrasket om jeg ble bedt om å ta med desserten, en kake ville jeg bakt om ønsket, og vin, champagne, fyrverkeri og blomster tar man jo med på en nytt års aften uansett.

Middag regner jeg liksom med de som inviterer hat tid til å lage.egentlig dessert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At når man er flere vennepar som skal feire nyttår sammen så spør man skal ta noe med seg? Jeg skal jobbe nyttårsaften og har ikke lyst til å stå for all mat, middag, dessert, kaker og drikke ALENE...

Anonymkode: c57bf...6ff

Når vi har invitert gjester til nyttårsaften, har vi stått for all mat. 

Om jeg ba gjester til spleiselag, hadde jeg sagt det .Jeg regner ikke med at vennene mine er synske. 

Men jeg er kanskje en annen generasjon enn deg. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør om jeg skal ta med noe. Som regel er svaret nei om ikke noe spesifikt ble sagt i invitasjonen.

Men du har ennå tid til å skrive en hyggelig melding og si noe omtrent som at fordi du skal jobbe er det supert om folk har mulighet til å ta med egen drikke, og at kanskje noen andre kan ordne med desserten. Jeg ville syntes det var en helt ok, forståelig melding å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått en invitasjon til selskap på nyttårsaften av venner, og så i etterkant av invitasjonen (gjerne i god tid før dagen) fått en melding om jeg feks kunne tatt med desserten og drikke til meg selv, hadde jeg ikke reagert negativt på det. Men nå synes jeg det er fint med spleiselag da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At når man er flere vennepar som skal feire nyttår sammen så spør man skal ta noe med seg? Jeg skal jobbe nyttårsaften og har ikke lyst til å stå for all mat, middag, dessert, kaker og drikke ALENE...

Anonymkode: c57bf...6ff

Blir man inviert bort nyttårsaften, regner man med å bli servert middag, med mindre annet er avtalt.. Men de fleste synes det er helt OK om oppgaver fordeles i forkant, f.eks. om noen tar med forrett eller dessert, andre snacks eller (deler av) drikke, eller annet. Men ikke forvent av andre at de sjjønnner hva du håper eller forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
49 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg ville spurt, men kun fordi det er korrekt vedrørende skikk og bruk å gjøre det.

Jeg ville blitt overrasket om jeg ble bedt om å ta med desserten, en kake ville jeg bakt om ønsket, og vin, champagne, fyrverkeri og blomster tar man jo med på en nytt års aften uansett.

Middag regner jeg liksom med de som inviterer hat tid til å lage.egentlig dessert også.

Fordi vi muligens er en annen generasjon enn trådstarter. 

Blant mine barns venner mener jeg det mer vanlig med spleiselag. 

Jeg vet min yngstedatter ble bedt på førjulsmiddag og da kjøpte hun med seg noe mat og tok med. Eller rettere sagt så var det meg som ble med på det spleiselaget da 😜

Man kan jo ikke forvente at studenter og skoleelever skal ordne til et helt selskap alene. Det har de ikke økonomi til. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker spleiselag og tar gjerne med hva det måtte være bortsett fra kaker, jeg er ikke så god på baking så jeg har bare to kaker jeg vet jeg får til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Synes det er velig greit å ta med noe eller spleise. Gjorde vi ofte også i julebord sammenheng på jobb i tidligere tider. Vi har ikke alle like god rå i dag som vi hadde som yngres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste vil være positive til et slikt opplegg, men hvis dette ikke allerede er tradisjon blant dere som skal treffes, må du nesten spørre dem i forveien. Det er ennå tid til det.

Men jeg synes ikke du kan anse det som et brudd på skikk og bruk at ikke alle tilbyr seg det (bortsett fra å ta med seg egen alkoholholdig drikke), hvis denne avtalen startet som en vanlig invitasjon og ikke som en spleiselag-idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Fordi vi muligens er en annen generasjon enn trådstarter. 

Blant mine barns venner mener jeg det mer vanlig med spleiselag. 

Jeg vet min yngstedatter ble bedt på førjulsmiddag og da kjøpte hun med seg noe mat og tok med. Eller rettere sagt så var det meg som ble med på det spleiselaget da 😜

Man kan jo ikke forvente at studenter og skoleelever skal ordne til et helt selskap alene. Det har de ikke økonomi til. 

Hei!

Det er skjønner jeg.

Visste ikke at trådstarter var student.

Likevel, da jeg tilbød min datter å lage nyttårsmat før jeg reiser, var hun usikker, dette var noe hun måtte tenke på...

Jeg er opptatt av at når de skal feste og det inntas alkohol, så vil jeg gjerne det skal være til et godt måltid. De var imponert over and de fikk i fjor, jeg hadde gjort i stand, så min datter måtte bare glassere på slutten, men i år, ville hun ikke ha styr kanskje med masse mat...? Syns rart, for det er jo sentralt, at man spiser på en fest. Så det er kanskje en annen generasjon ja. Jeg er glad de er her, hjemme og inne, men jeg syns forunderlig at hun må tenke på om jeg forbereder litt mat til alle som kommer. Skal man lage en stor kalkun feks så må jeg jo få beskjed noen dager før, jeg syns også planleggingen av festen er rar, men men..

Jeg vil også gjerne lage kake og dessert, da jeg ikke forstår hvordan nytt års fest det blir uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...