Gå til innhold

Er du åpen om økonomien din/ gjeld osv til hele familien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holdt det skjult lenge. Alt for å ikke lage en evig diskusjon med familien når vi først er sammen. De spurte mye om jeg hadde gjeld , økonomien osv. Tilslutt så klarte jeg å si at det stemte at jeg hadde gjeld, men at jeg har kontroll på den, og den går nedover. Etter det ble gjelden en evig diskusjon i alle familieselskap. Og hver gang jeg prater med familien så snakker de bare om bekymringer om gjelden osv. Det er ganske trist at det skal være sånn. Angrer på at jeg sa det. 

Er du åpen om økonomi/ gjeld med familien? 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du åpen om økonomi/ gjeld med familien? 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Så lenge jeg klarer meg greit så kan jeg ikke se at det er noe de har noe med i det hele tatt. Har i grunnen aldri vært et tema, ikke annet enn da jeg skulle flytte fra eksen og en søster tilbød meg å låne litt av henne om jeg ikke hadde råd til den leiligheten jeg bød på, men det ordnet seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Så lenge jeg klarer meg greit så kan jeg ikke se at det er noe de har noe med i det hele tatt. Har i grunnen aldri vært et tema, ikke annet enn da jeg skulle flytte fra eksen og en søster tilbød meg å låne litt av henne om jeg ikke hadde råd til den leiligheten jeg bød på, men det ordnet seg. :) 

Min familie er veldig å blande seg, og bekymre seg. Jeg ønsket å holde det for meg selv. Men etter mye mas så innrømmet jeg at jeg hadde gjeld. Hver gang vi prater sammen så er det omtrent kun gjelden de prater om. Ingenting annet nå. Så dette hadde vært best å holde for seg selv. 

Mye lettere når slike ting ikke er et tema. :) . 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man voksen så har ikke familien noe med gjeld og økonomi å gjøre. En velger selv om man vil fortelle det. Jeg ser at det ikke var bra for min del å fortelle om det til dem. Det eneste de prater om etter det er bekymringer om gjelden. Og de gjør jo meg deprimert og sliten når de holder på sånn. Jeg har full kontroll på gjelden. Men de prater som om det er krise hele tiden. Og i hvert familiebesøk blir min gjeld hovedtemaet. Ganske deprimerende. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra klart og tydelig neste gang de begynner: " Jeg ønsker ikke at dere har min økonomi som tema når vi treffes. De fleste voksne mennesker ha gjeld, og som jeg har sagt, har jeg kontroll på gjelden"

Jeg har aldri opplevd at noens privatøkonomi har vært tema i et familieselskap. Ingen har noen gang spurt om gjelda mi, og jeg har heller ikke spurt om andres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boliglån og studielån. Det er jo helt vanlig å lån. Jeg er nok mer bekymret for min økonomi enn det familien min er. De vet at jeg ikke sløser og at jeg betaler ned boliglånet på kortest mulig tid.  De spør aldri om økonomien min, men vi kan snakke om det dersom jeg ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt det skjult lenge. Alt for å ikke lage en evig diskusjon med familien når vi først er sammen. De spurte mye om jeg hadde gjeld , økonomien osv. Tilslutt så klarte jeg å si at det stemte at jeg hadde gjeld, men at jeg har kontroll på den, og den går nedover. Etter det ble gjelden en evig diskusjon i alle familieselskap. Og hver gang jeg prater med familien så snakker de bare om bekymringer om gjelden osv. Det er ganske trist at det skal være sånn. Angrer på at jeg sa det. 

Er du åpen om økonomi/ gjeld med familien? 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Nei, det har de ikke noe med. Ikke har jeg gjeld heller.

Anonymkode: 948ee...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Si i fra klart og tydelig neste gang de begynner: " Jeg ønsker ikke at dere har min økonomi som tema når vi treffes. De fleste voksne mennesker ha gjeld, og som jeg har sagt, har jeg kontroll på gjelden"

Jeg har aldri opplevd at noens privatøkonomi har vært tema i et familieselskap. Ingen har noen gang spurt om gjelda mi, og jeg har heller ikke spurt om andres. 

Da er du heldig som har slippet det, for det er ganske ubehagelig. Min familie er veldig snill, men de har sin negative side med at de har begynte å legge min økonomi og gjeld til et samtaleemne hver gang vi snakkes. 

I det siste året så har de holdt på med dette hver gang jeg prater med de på telefon, eller i selskap. Gjeld, økonimi, og bekymringer for barna min sine valg av utdannelse osv. Jeg er så lei det. Sjelden og aldri noe hyggelig å prate om. Kun negative ting om økonomi, gjeld, og bekymringer om barna mine sin fremtid pga de mener at de har utdannet seg til noe som de mener er feil. 
De tror tydeligvis at jeg har null styring på økonomien. Men de vet at jeg er sparsommelig. Hvorfor er jeg det så sparsommelig da? Det burde de vel tenke over? Jeg bruker minst mulig penger, og er forsiktig. Og det er derfor jeg har kontroll over økonomien og gjelden. 

Jeg skal forsøke å si ifra på en annen måte enn jeg hittil har gjort. Jeg har sagt ifra noen ganger, men da blir de fornærmet, og sier at dette er jo viktige emner. Men da forklarte jeg at jeg vil holde dette privat, og ikke ha det som et evig samtaleemne. Blir jo deprimert av det. Det forsto de ikke. Da ble de bare skuffet på meg. Men jeg håper det bedrer seg. Jeg må finne en bedre måte å svare de på. Det burde jo gå ann å prate om hyggelige ting når vi treffes eller prates. 

 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Jeg har boliglån og studielån. Det er jo helt vanlig å lån. Jeg er nok mer bekymret for min økonomi enn det familien min er. De vet at jeg ikke sløser og at jeg betaler ned boliglånet på kortest mulig tid.  De spør aldri om økonomien min, men vi kan snakke om det dersom jeg ønsker det.

Det er helt vanlig å ha lån. Det er sant. Jeg har jobbet hardt med å betale nedover på lånet, og fortsetter med det. Jeg har strammet inn., og ser at det har bidratt postivt. Men det er ingen krise. Men familien min lager krise og panikk av det. Og det er det som er så kjedelig. Men jeg ser at det er viktig å få de til å stoppe å bruke den situasjonen min som et stort trist tema i hvert familiebesøk/ sammenkomst. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt det skjult lenge. Alt for å ikke lage en evig diskusjon med familien når vi først er sammen. De spurte mye om jeg hadde gjeld , økonomien osv. Tilslutt så klarte jeg å si at det stemte at jeg hadde gjeld, men at jeg har kontroll på den, og den går nedover. Etter det ble gjelden en evig diskusjon i alle familieselskap. Og hver gang jeg prater med familien så snakker de bare om bekymringer om gjelden osv. Det er ganske trist at det skal være sånn. Angrer på at jeg sa det. 

Er du åpen om økonomi/ gjeld med familien? 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Ja jeg er åpen om økonomi til både familie og venner, jeg er en av dem som ikke ser at dette skal være problematisk. Jeg hadde behov for bistand i forbindelse med nytt huskjøp nå etter skilsmissen, og snakket med mamma om dette. Hun vet at jeg ikke vil ha økonomisk press etter en overgangsfase, og valgte å hjelpe meg via forskudd på arv når jeg trengte et større beløp. Fint tenker jeg, og sånn gjør vi det overfor jr også. Han studerer og jobber ved siden av, men vi skjønner jo at han ikke har overflod. Vi hjelper derfor når det trengs, og for å få til dét må vi jo snakke om økonomi sant. 

Mine venninner vet også at det har vært trangt i en overgangsfase, og jeg er langtfra den eneste som har hatt en sånn periode. Vi tenker ikke at en økonomisk utfordring betyr at en person er dårligere på noe vis, men at man trenger litt ekstra støtte og hjelp, og syns det er bra at vi vet hvordan det står til slik at man kan ta litt ekstra hensyn. En overraskende kurvfest er gull foreksempel, og dem har det vært noen av i flokken min gjennom årene, enten etter samlivsbrudd eller i forbindelse med sykdom ❤️  

For meg - og forsåvidt venner og familie - er økonomisk trygghet viktig, så for oss er stabilitet normen og usikkerhet unntaket. Det var derfor nødvendig for kjæresten og meg å kjenne hverandres økonomi når det begynte å bli alvor Jeg kunne ikke vært kjæreste med noen som rotet med økonomien, og sånn har han det også. For oss var økonomi noe som ble nevnt i de der prate-hele-natten-for-bli-kjent- samtalene, og da ikke sånn der «har du gjeld og penger på konto?» men mer indirekte, på samme måte som man forteller hverandre om grunnleggende verdier, preferanser, ønsker, grenser, forhold til venner og familie, tidligere levd liv etc. Økonomi var ett av de viktige momentene å være innom før vi senket garden og slapp hverandre inn ;) 

Er du avhengig av hjelp fra familien din? I såfall kan jeg forstå at de spør. Om ikke kan du vel bare la være å svare, om du ikke ønsker at de skal vite noe? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I det siste året så har de holdt på med dette hver gang jeg prater med de på telefon, eller i selskap. Gjeld, økonomi, og bekymringer for barna mine sine valg av utdannelse osv.

Hvis det er bare bekymringsgnål, uten tilbud om å hjelpe deg eller noe annet konstruktivt, kan du gi dem veldig tydelig beskjed om å la disse temaene ligge.

Så må du også selv passe på å ikke ta dem opp indirekte, f.eks. ikke klage over at alt har blitt så dyrt eller liknende bekymringer. Jeg påstår ikke at du pleier å gjøre det, men det er viktig å unngå at de får vann på mølla igjen, så du bør ha det i bakhodet.

Du har ingen plikt til å opplyse dem om detaljer, bare avskjær diskusjonen med at dette er din sak og at du har kontroll. Forutsatt at det er sant, selvfølgelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, laban skrev:

Hvis det er bare bekymringsgnål, uten tilbud om å hjelpe deg eller noe annet konstruktivt, kan du gi dem veldig tydelig beskjed om å la disse temaene ligge.

Så må du også selv passe på å ikke ta dem opp indirekte, f.eks. ikke klage over at alt har blitt så dyrt eller liknende bekymringer. Jeg påstår ikke at du pleier å gjøre det, men det er viktig å unngå at de får vann på mølla igjen, så du bør ha det i bakhodet.

Du har ingen plikt til å opplyse dem om detaljer, bare avskjær diskusjonen med at dette er din sak og at du har kontroll. Forutsatt at det er sant, selvfølgelig.

 

Jeg ordner økonomien min selv og får ingen hjelp av dem. Det som er problemet er at de prater om bekymringer rundt alt mulig fra økonomi til barnas utdannelse osv. Jeg ble litt skuffet siste gangen da de holdt på slik i hele julebesøket så jeg har ikke vært den som har tatt noe kontakt med dem i ettertid. Men jeg er glad i dem men orker ikke alt det bekymringssnakket. Jeg kommer til å forsøke å gjøre det jeg kan for å få dem til å slutte å fokusere på disse bekymringene. 

Enig med deg laban. Det viktigste er å si at jeg har kontroll og at det går bra. Og fokusere dialogen over på annet. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke naturlig, jeg ville uansett aldri bedt om økonomisk hjelp fra familien.

Da kutter jeg heller ned på eget forbruk. Men når det er sagt ser jeg at det fins familier med såpass nære rellasjoner at man også er åpen om økonomi, og i blant også er det vel da naturlig å kunne be om hjelp, hvis feks foreldre har mulighet til å hjelpe, men det forutsetter jo fortrolighet og en nærhet i rellasjoner.

Jeg er så heldig ha en rik nabo, som for flere år siden, sa jeg bare måtte spørre om et privat lån om jeg noen gang trengte for hun har så mange millioner som bare står der...

Så da jeg hadde valget mellom å selge bilen, ureparert, fordi regning alt for stor for meg, så spurte jeg, det var ubehagelig be om hjelp, men naboen ble kjempeglad, og det gjorde det jo bedre for meg, det er et rentefritt lån, så det er veldig snilt av min nabo...

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er ikke naturlig, jeg ville uansett aldri bedt om økonomisk hjelp fra familien.

Da kutter jeg heller ned på eget forbruk. Men når det er sagt ser jeg at det fins familier med såpass nære rellasjoner at man også er åpen om økonomi, og i blant også er det vel da naturlig å kunne be om hjelp, hvis feks foreldre har mulighet til å hjelpe, men det forutsetter jo fortrolighet og en nærhet i rellasjoner.

Jeg er så heldig ha en rik nabo, som for flere år siden, sa jeg bare måtte spørre om et privat lån om jeg noen gang trengte for hun har så mange millioner som bare står der...

Så da jeg hadde valget mellom å selge bilen, ureparert, fordi regning alt for stor for meg, så spurte jeg, det var ubehagelig be om hjelp, men naboen ble kjempeglad, og det gjorde det jo bedre for meg, det er et rentefritt lån, så det er veldig snilt av min nabo...

Det som er kjedelig er at når de fokuserer så negativt som de gjør om meg og min økonomi så får jeg mindre lyst til å stramme inn så hardt som jeg gjør. Men jeg fortsetter å stramme inn. 

Jeg vet at min familie mener det godt men de behandler meg som en unge. Og prater til meg som om jeg ikke vet å ta vare på min egen økonomi osv. Saken er slik at jeg må stramme inn for å klare det men jeg har full kontroll. 

Nå ville de hjelpe meg med utfyllingen av skattekortet også. Og de vil se at hva tallene er på det når jeg sender det inn. Jeg klarer fint å fylle ut skattekortet selv tror jeg. Og i den forbindelse kan jeg regne med en sur og lang diskusjon om lånet mitt selv om de vet alt om det. Jeg er sliten av alt det eviglange økonomiske pratet. De mener det godt. Men det er slitsomt. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er ikke naturlig, jeg ville uansett aldri bedt om økonomisk hjelp fra familien.

Da kutter jeg heller ned på eget forbruk. Men når det er sagt ser jeg at det fins familier med såpass nære rellasjoner at man også er åpen om økonomi, og i blant også er det vel da naturlig å kunne be om hjelp, hvis feks foreldre har mulighet til å hjelpe, men det forutsetter jo fortrolighet og en nærhet i rellasjoner.

Jeg er så heldig ha en rik nabo, som for flere år siden, sa jeg bare måtte spørre om et privat lån om jeg noen gang trengte for hun har så mange millioner som bare står der...

Så da jeg hadde valget mellom å selge bilen, ureparert, fordi regning alt for stor for meg, så spurte jeg, det var ubehagelig be om hjelp, men naboen ble kjempeglad, og det gjorde det jo bedre for meg, det er et rentefritt lån, så det er veldig snilt av min nabo...

Man er ikke nødt til å ta slike ting opp med familien. Så enig med deg. Jeg er voksen og ansvarlig for livet mitt. Jeg må bare svare den slik laban sier dersom de fortsetter med eviglange samtaler om gjeld og bekymringer. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 ville de hjelpe meg med utfyllingen av skattekortet også. Og de vil se at hva tallene er på det når jeg sender det inn. Jeg klarer fint å fylle ut skattekortet selv tror jeg.

Er det selvangivelsen du mener?

Hvis du har inntekt fra ett sted og lån i en normal bank, kommer den jo ferdig utfylt. Ikke gi dem detaljert innsyn i økonomien din på den måten, hvis du ikke tror noe er feil og du har hatt problemer med ligningen tidligere. Da er det bedre å få gratis rådgivning i banken din eller av noen du stoler på som har peiling på økonomi og ikke vil bruke informasjonen mot deg. Men hvis du ikke pleier å få overraskelser ved skatteoppgjøret og du har enkle, normale forhold (én inntekt, litt gjeld og ingen ekstraordinære fradrag), er det trolig ikke så mye å hente der.

Jeg håper du har ordnet opp i det med at du hadde brukt en unødig dyr bank eller finansinstitusjon eller hva det nå var? Det kan være mer å spare ved å flytte et lån enn ved å trikse med selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Er det selvangivelsen du mener?

Hvis du har inntekt fra ett sted og lån i en normal bank, kommer den jo ferdig utfylt. Ikke gi dem detaljert innsyn i økonomien din på den måten, hvis du ikke tror noe er feil og du har hatt problemer med ligningen tidligere. Da er det bedre å få gratis rådgivning i banken din eller av noen du stoler på som har peiling på økonomi og ikke vil bruke informasjonen mot deg. Men hvis du ikke pleier å få overraskelser ved skatteoppgjøret og du har enkle, normale forhold (én inntekt, litt gjeld og ingen ekstraordinære fradrag), er det trolig ikke så mye å hente der.

Jeg håper du har ordnet opp i det med at du hadde brukt en unødig dyr bank eller finansinstitusjon eller hva det nå var? Det kan være mer å spare ved å flytte et lån enn ved å trikse med selvangivelsen.

Hun mener nok endring av skattekort. For å beskattes riktig skal man føre opp/endre inntekt og evt gjeldsrenter etc. Selvangivelse er det ingen ting som heter lenger ☺️. Forøvrig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Hun mener nok endring av skattekort. For å beskattes riktig skal man føre opp/endre inntekt og evt gjeldsrenter etc. Selvangivelse er det ingen ting som heter lenger ☺️. Forøvrig enig med deg.

Selvangivelse heter vel skattemelding nå, det stemmer. 

Det er ikke mulig å få skattekortet helt riktig når man tar mange ekstravakter, så da trenger familien en krystallkule. Men da skjønner jeg bedre hva det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Er det selvangivelsen du mener?

Hvis du har inntekt fra ett sted og lån i en normal bank, kommer den jo ferdig utfylt. Ikke gi dem detaljert innsyn i økonomien din på den måten, hvis du ikke tror noe er feil og du har hatt problemer med ligningen tidligere. Da er det bedre å få gratis rådgivning i banken din eller av noen du stoler på som har peiling på økonomi og ikke vil bruke informasjonen mot deg. Men hvis du ikke pleier å få overraskelser ved skatteoppgjøret og du har enkle, normale forhold (én inntekt, litt gjeld og ingen ekstraordinære fradrag), er det trolig ikke så mye å hente der.

Jeg håper du har ordnet opp i det med at du hadde brukt en unødig dyr bank eller finansinstitusjon eller hva det nå var? Det kan være mer å spare ved å flytte et lån enn ved å trikse med selvangivelsen.

Er enig i det. Det gjør meg stresset, deprimert og det fører ikke noe godt med seg.

De har egentlig full oversikt allerede. Men  allikevel. 

Jeg måtte forandre noe på skatteoppgjøret som jeg fikk tilsendt i desember. Det står feil på summen betalte renter. Rentesummen er høyere. Tror jeg får et oppgjør fra långiver om dette i slutten av måneden. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Selvangivelse heter vel skattemelding nå, det stemmer. 

Det er ikke mulig å få skattekortet helt riktig når man tar mange ekstravakter, så da trenger familien en krystallkule. Men da skjønner jeg bedre hva det handler om.

Ja stemmer : skattemeldingen. Før var det slik at långivere sendte ut et skjema  om hva jeg hadde betalt i renter på mail til meg i slutten av desember eller januar. Men har ikke fått det ennå. Når jeg får tak i det er det nok å bare skrive summen av det på skattemeldingen, tror jeg. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...