Gå til innhold

Er du åpen om økonomien din/ gjeld osv til hele familien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ordner økonomien min selv og får ingen hjelp av dem. Det som er problemet er at de prater om bekymringer rundt alt mulig fra økonomi til barnas utdannelse osv. Jeg ble litt skuffet siste gangen da de holdt på slik i hele julebesøket så jeg har ikke vært den som har tatt noe kontakt med dem i ettertid. Men jeg er glad i dem men orker ikke alt det bekymringssnakket. Jeg kommer til å forsøke å gjøre det jeg kan for å få dem til å slutte å fokusere på disse bekymringene. 

Enig med deg laban. Det viktigste er å si at jeg har kontroll og at det går bra. Og fokusere dialogen over på annet. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Kanskje du kan avskjære ev. telefonsamtaler som går i retning av din økonomi med "Om du snakker mer om min økonomi nå så legger jeg på!" og gjør det dersom vedkommende fortsetter - vil de da forstå at du mener alvor? Nå vet jeg ikke hvordan du bor i forhold til familien, men en utvei er å gjøre det samme om du er der på besøk, at du gir klar beskjed om at du går hjem dersom de begynner å snakke om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja stemmer : skattemeldingen. Før var det slik at långivere sendte ut et skjema  om hva jeg hadde betalt i renter på mail til meg i slutten av desember eller januar. Men har ikke fått det ennå. Når jeg får tak i det er det nok å bare skrive summen av det på skattemeldingen, tror jeg. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Skattemeldingen har du ikke fått enda. Den kommer ikke før i april. Det du mottar fra banken er årsoppgave. Den skal du motta innen 15 februar. Årsoppgave skal du ha fra banken, jobben og ev. andre låneinstanser. Fra banken får du oppgitt renteutgifter, renteinntekter og formuen du har på slutten av året (litt usikker på om de regner 31. des, eller en annen dato). Formuen er det som står på kontoen din på den datoen de rapporterer.

Det du har mottatt nå er skattekortet. Lånerenter der skal ikke være like høy som det du betalte i fjor, med mindre du ikke har betalt noe på lånet og renteutgiftene derfor blir de samme. Det forutsetter selvfølgelig at renta også er den samme som i fjor. Setter du dette beløpet for høyt, får du restskatt i 2020. Med mindre man har god kontroll på økonomien og hva man ev vil få i restskatt, er det bedre å betale for mye enn for lite skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Trine skrev:

Skattemeldingen har du ikke fått enda. Den kommer ikke før i april. Det du mottar fra banken er årsoppgave. Den skal du motta innen 15 februar. Årsoppgave skal du ha fra banken, jobben og ev. andre låneinstanser. Fra banken får du oppgitt renteutgifter, renteinntekter og formuen du har på slutten av året (litt usikker på om de regner 31. des, eller en annen dato). Formuen er det som står på kontoen din på den datoen de rapporterer.

Det du har mottatt nå er skattekortet. Lånerenter der skal ikke være like høy som det du betalte i fjor, med mindre du ikke har betalt noe på lånet og renteutgiftene derfor blir de samme. Det forutsetter selvfølgelig at renta også er den samme som i fjor. Setter du dette beløpet for høyt, får du restskatt i 2020. Med mindre man har god kontroll på økonomien og hva man ev vil få i restskatt, er det bedre å betale for mye enn for lite skatt.

Takk for god informasjon. :) Det er sant. Bedre å betale for mye skatt enn for lite, og forandringen av skattekortet må baseres på at jeg helst får restskatt i 2020. Skattemeldingen kommer ikke før april. Da har jeg kontroll. Tusen takk for infoen. 

Jeg ser at de har oppgitt at lånet er lavere enn det er på skattekortet og at rentene er lavere enn de er. 

Anonymkode: 3b1f2...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...