Gå til innhold

Starter du nyttårsaften for tidlig?


Trine

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har allerede startet. Men ingen fyrverkeri før ved midnatt :) . Men året som har vært: 2018 , det har vært et bra år for meg :) 

Haha, ja, å starte nyttårsaften tidlig, er jo greit. I år virket det som det var julaften hele helga før julaften, så at det er nyttårsfeiring hele helgen, er vel kanskje naturlig. Jeg tenkte mest på fyrverkeri. Var i skogen i sta. Det går en grusvei gjennom skogen, og langt oppi der var det noen som hadde fyrt av fyrverkeri. Søpla lå igjen. Det er et enormt dyreliv i den skogen. Vi skremte opp en hare i sta, da vi gikk der, og det er mye andre dyr også. Man får da ihvertfall holde seg til å sende opp nede i bygda og ikke midt i skogen. Dyra blir jo livredde.

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Tror det er ungdom. Katten vår var livredd, han stakk ut og gjemte seg og kom ikke tilbake før dagen etter. Hunden vi hadde lå og skalv på plassen sin, livredd var han. Syns ikke noe om raketter. 

Da jeg var yngre ville jeg bli pyrotekeknikker, så det er vel ikke det at jeg har noe imot fyrverkeri. Men etterhvert har jeg jo lært hvor redde dyra blir og så viktig er det ikke for meg med fyrverkeri. Man tenner jo bare på masse penger, uten å få veldig mye igjen for det. Den første hunden jeg hadde, ble livredd. Det slo aldri feil heller. Det var garantert at det fløy opp en rakett akkurat mens vi var ute. Hele kvelden hadde jeg hengt tykke pledd foran vinduene og hadde på høy musikk. Men så hadde det vært stille noen timer, og hunden måtte jo ut og tisse. Så jeg tok han ut, og da smalt det igjen. Nå leste jeg nettopp på vg. Var en som sa han syns det var dust med fyrverkeri og at dyra ble redde. Men han kjøpte det for barna sin skyld. Kunne han ikke heller lært barna at dyra blir redde og at det derfor er best å ikke ha fyrverkeri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Enig i at kommunen burde arrangere og ta initiativ i samarbeid med brannvesen synes jeg under betryggende forhold på et sted som mange lett kan komme til.

Ellers synes jeg det blir godt med vanlig hverdag igjen. Synes det har vært mye " gamle greier" på radio og TV. Men det er vel bare at folk har ofte så forskjellige interesser. Men glad snart er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg synes fok bør begrense seg og ta hensyn til dyrene.

Ikke bare ta hensyn, men også følge loven. Rundt her har politiet gitt ut en del bøter allerede. Mener det er mellom 5-6000 kr om man blir tatt. Er kun lov å skyte opp mellom 18-02 på nyttårsaften.

Anonymkode: 9a9c5...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem som gjør det og i hvilken grad de samme folka gjentar seg.

Men jeg vet at jeg/vi brøt reglene én gang og sendte opp fyrverkeriet ca 2. januar. Sønnen min var liten og hadde blitt lovt ut fyrverkeri, for så å bli skikkelig dårlig nyttårsaften, og da ble det utsettelse. Husker jeg var flau, men tenkte «det er jo bare denne ene gangen.» 

Men kanskje er det flere som er som vi var, og så blir det likevel mye? Det er jo ikke i samsvar med Kants kategoriske imperativ å tenke og handle på denne måten. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Haha, ja, å starte nyttårsaften tidlig, er jo greit. I år virket det som det var julaften hele helga før julaften, så at det er nyttårsfeiring hele helgen, er vel kanskje naturlig. Jeg tenkte mest på fyrverkeri. Var i skogen i sta. Det går en grusvei gjennom skogen, og langt oppi der var det noen som hadde fyrt av fyrverkeri. Søpla lå igjen. Det er et enormt dyreliv i den skogen. Vi skremte opp en hare i sta, da vi gikk der, og det er mye andre dyr også. Man får da ihvertfall holde seg til å sende opp nede i bygda og ikke midt i skogen. Dyra blir jo livredde.

Da jeg var yngre ville jeg bli pyrotekeknikker, så det er vel ikke det at jeg har noe imot fyrverkeri. Men etterhvert har jeg jo lært hvor redde dyra blir og så viktig er det ikke for meg med fyrverkeri. Man tenner jo bare på masse penger, uten å få veldig mye igjen for det. Den første hunden jeg hadde, ble livredd. Det slo aldri feil heller. Det var garantert at det fløy opp en rakett akkurat mens vi var ute. Hele kvelden hadde jeg hengt tykke pledd foran vinduene og hadde på høy musikk. Men så hadde det vært stille noen timer, og hunden måtte jo ut og tisse. Så jeg tok han ut, og da smalt det igjen. Nå leste jeg nettopp på vg. Var en som sa han syns det var dust med fyrverkeri og at dyra ble redde. Men han kjøpte det for barna sin skyld. Kunne han ikke heller lært barna at dyra blir redde og at det derfor er best å ikke ha fyrverkeri?

Hvordan klarer du å sitere flere på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Enig i at kommunen burde arrangere og ta initiativ i samarbeid med brannvesen synes jeg under betryggende forhold på et sted som mange lett kan komme til.

Ellers synes jeg det blir godt med vanlig hverdag igjen. Synes det har vært mye " gamle greier" på radio og TV. Men det er vel bare at folk har ofte så forskjellige interesser. Men glad snart er over.

Gleder meg til kjendis farmen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvordan klarer du å sitere flere på en gang?

Klikk på ruta med + i , ved siden av "siter", gjør det for hvert innlegg du vil sitere og i det siste klikker du i tillegg på "siter", da skal alle komme opp i et eget svar-innlegg fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Klikk på ruta med + i , ved siden av "siter", gjør det for hvert innlegg du vil sitere og i det siste klikker du i tillegg på "siter", da skal alle komme opp i et eget svar-innlegg fra deg.

Tester. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Greit å vite. Jeg har sett dere andre gjøre det slik men visste ikke hvordan. Nå sliter jeg mest med oppdateringer for å ikke falle ut og måtte gå over til papir igjen. Alt koster i dag.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Hvordan klarer du å sitere flere på en gang?

Straffa for å være treg. Nå skulle jeg liksom late som jeg var på grensa til geni, men det satte Lillemus en stopper for 😅 Har du testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Straffa for å være treg. Nå skulle jeg liksom late som jeg var på grensa til geni, men det satte Lillemus en stopper for 😅 Har du testet?

Hehe neida :D Ja testet, tror jeg får det til nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg mener har dere sett Google nå og den fantastiske tegningen eller animeringen ved søket? Bare til å gråte av ville jeg si.😊

Ja, noen skal nok kose seg i morgen kveld.

Anonymkode: 1d1e2...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, morsan skrev:

Jeg vet ikke hvem som gjør det og i hvilken grad de samme folka gjentar seg.

Men jeg vet at jeg/vi brøt reglene én gang og sendte opp fyrverkeriet ca 2. januar. Sønnen min var liten og hadde blitt lovt ut fyrverkeri, for så å bli skikkelig dårlig nyttårsaften, og da ble det utsettelse. Husker jeg var flau, men tenkte «det er jo bare denne ene gangen.» 

Men kanskje er det flere som er som vi var, og så blir det likevel mye? Det er jo ikke i samsvar med Kants kategoriske imperativ å tenke og handle på denne måten. ;) 

Jeg har jo en liten mistanke om at det ikke kun er fulle ungdom som fyrer opp når det ikke er lov, men at det også er endel småbarnsforeldre som setter barnets ønske over loven. Aldri hørt om Kants kategoriske imperativ, men ja, hvis alle tenker sånn, blir det mye. Ikke at jeg følger alle lover slavisk, og jeg kan forstå at folk tenker det ikke er så nøye med en rakett utenfor godkjente tider. Eller at man tenker at alle andre gjør det, så da kan vi også. Men det gjør det jo ikke mer lovlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2018 den 0.09, Trine skrev:

Det er kun lov å sende opp fyrverkeri mellom kl 18.00 og 02.00 på nyttårsaften. Det er kun lov å selge fyrverkeri mellom 27.12 og 31.12. Det er ikke lov å ta noen som helst form for fyrverkeri fra utlandet (Svinesund er også utlandet). Likevel smeller det jo fra tid til annen, også før 27. des. På tur i sta, kom det et skikkelig smell og akkurat nå var det noen som fyrte opp sikkert 1000 kr. Den ene hunden min gikk til vinduet for å titte på hva det var. Han finnes ikke skuddredd. Den andre hunden min ligger ute alene (han trives med det). Heldigvis er ikke han heller skuddredd. Men jeg har hatt en hund som var det, og det var det samme helvete hvert år. Man kan jo ikke holde hunden inne hele romjula, den må ut. Hadde det vært han som hadde vært ute mens det smalt nå, kunne han stukket av fordi han ble skremt. Han hadde nok helst gjemt seg under verandaen, men det er mange hunder som stikker av nå, fordi de blir redde.

Og nå funderer jeg litt på hvem det er som har så store problemer med å følge loven. Er det ungdom, er det småbarnsforeldre eller bare voksne som kanskje kjeder seg? Eller er ikke folk klar over reglene?

Hei

Nytt års aften starter for tidlig for meg, etter to glass champagne følte jeg meg svimmel og måtte gå litt på rommet, greide ikke gå I baren da.

Visste vi har bord til kl. 22 og at jeg må holde meg våken lenge, så best drikke noe annet merker jeg.

Ang raketter så tror jeg familier med små barn er " lovbrytere" i dag og med sin grunn 🙂

godt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2018 den 19.21, Madelenemie skrev:

Hei

Nytt års aften starter for tidlig for meg, etter to glass champagne følte jeg meg svimmel og måtte gå litt på rommet, greide ikke gå I baren da.

Visste vi har bord til kl. 22 og at jeg må holde meg våken lenge, så best drikke noe annet merker jeg.

Ang raketter så tror jeg familier med små barn er " lovbrytere" i dag og med sin grunn 🙂

godt nytt år.

Godt nytt år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...