Gå til innhold

Starter du nyttårsaften for tidlig?


Trine

Anbefalte innlegg

Det er kun lov å sende opp fyrverkeri mellom kl 18.00 og 02.00 på nyttårsaften. Det er kun lov å selge fyrverkeri mellom 27.12 og 31.12. Det er ikke lov å ta noen som helst form for fyrverkeri fra utlandet (Svinesund er også utlandet). Likevel smeller det jo fra tid til annen, også før 27. des. På tur i sta, kom det et skikkelig smell og akkurat nå var det noen som fyrte opp sikkert 1000 kr. Den ene hunden min gikk til vinduet for å titte på hva det var. Han finnes ikke skuddredd. Den andre hunden min ligger ute alene (han trives med det). Heldigvis er ikke han heller skuddredd. Men jeg har hatt en hund som var det, og det var det samme helvete hvert år. Man kan jo ikke holde hunden inne hele romjula, den må ut. Hadde det vært han som hadde vært ute mens det smalt nå, kunne han stukket av fordi han ble skremt. Han hadde nok helst gjemt seg under verandaen, men det er mange hunder som stikker av nå, fordi de blir redde.

Og nå funderer jeg litt på hvem det er som har så store problemer med å følge loven. Er det ungdom, er det småbarnsforeldre eller bare voksne som kanskje kjeder seg? Eller er ikke folk klar over reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Vår hund søkte seg under kjøkkenbordet hvor han satt og boffet. Han var veldig redd men var jo inne da det var slik. Vi snakket om at gamle Norge ikke hadde dårlig råd den gangen vi også da alt koster. Ikke minst i øyeskader. Forferdelig da det blir jo advart hvert år. Men alle forstår eller hører kanskje ikke. Vi er jo så veldig mange innbyggere nå blitt og blir jo forhåpenlig så mange fler om regjeringens politikk slår igjennom. Kanskje bra om det blir i organiserte former på egnede steder og med fagpersoner til stede. Blir jo ikke mindre fint av den grunn. Tror veldig mange ønsker seg det. Men det er selvsagt arbeidsplasser sikkert som igjen er i faresonen. Men man må jo tenke helse i vid forstand først og fremst synes jeg. Vanskelig å si hva det blir til.

Jeg har ikke begynt å telle  ned til til tolvslaget i kveld nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Trine skrev:

Det er kun lov å sende opp fyrverkeri mellom kl 18.00 og 02.00 på nyttårsaften. Det er kun lov å selge fyrverkeri mellom 27.12 og 31.12. Det er ikke lov å ta noen som helst form for fyrverkeri fra utlandet (Svinesund er også utlandet). Likevel smeller det jo fra tid til annen, også før 27. des. På tur i sta, kom det et skikkelig smell og akkurat nå var det noen som fyrte opp sikkert 1000 kr. Den ene hunden min gikk til vinduet for å titte på hva det var. Han finnes ikke skuddredd. Den andre hunden min ligger ute alene (han trives med det). Heldigvis er ikke han heller skuddredd. Men jeg har hatt en hund som var det, og det var det samme helvete hvert år. Man kan jo ikke holde hunden inne hele romjula, den må ut. Hadde det vært han som hadde vært ute mens det smalt nå, kunne han stukket av fordi han ble skremt. Han hadde nok helst gjemt seg under verandaen, men det er mange hunder som stikker av nå, fordi de blir redde.

Og nå funderer jeg litt på hvem det er som har så store problemer med å følge loven. Er det ungdom, er det småbarnsforeldre eller bare voksne som kanskje kjeder seg? Eller er ikke folk klar over reglene?

Enig i at folk bør overholde reglene om bruk av fyrverkeri. Men hundeeiere har i henhold til hundeloven, kun lov til å ha hunden løs dersom den blir fulgt og kontrollert på aktsom måte eller forsvarlig inngjerdet. I en periode hvor det er såpass påregnelig at det vil smelle av og til, så bør hundeeiere sørge for å ha kontroll på hundene sine slik at de ikke kan stikke av. 

Så spørsmålene dine i siste avsnitt, kan like gjerne stilles mht. hundeeieres evne til å følge loven. 

Anonymkode: d315f...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men det er jo helt sprøtt at unge mennesker hvert år må til Haukland sykehus med store øyeskader til flinke leger som er helt fortvilet de også. Og brannvesen som må rykke ut. Selvsagt skal hunder være i bånd også fordi de ikke skal skremme fugler og rådyr men alt ikke så enkelt alltid. Folk regner kanskje ikke at det ikke kommer flere på stien og situasjoner oppstår mellom dyr og mennesker. Men man skal selvsagt overholde reglene. Kanskje nettopp fordi der er forskjell på hundeeiere og hunder og publikum ellers.  Alle forstår ikke like mye det være seg hund eller mennesker. Enkle og gode regler derfor kjempeviktig som de som har hund setter seg inn i noe jeg tror de gjør. De fleste dyreeiere er stort sett veldig samvittighetsfull tror jeg. Men alle er kanskje ikke like profesjonelle og dyrker interessen sin så mye som andre. Selv er veldig redd store hunder og har store problemer med å skjule det.Fått litt dyrefobi tror jeg. Tror også allergi. Men det koster med undersøkelser.

Forstår også at andre tenker og tror noe annet enn jeg selv i grunnen om det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Også hva jeg lærte om hunder dengang jeg selv hadde en liten hund har skremt meg litt." Du er sjefen" og andre ting og bøker og ting man hørte andre ungdommer si. Øvelser som jeg i dag tenker tilbake på som ikke gir mål og mening for meg i dag. Mye fremmed for de tingene i dag uten at det var noe " skadelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men jeg forstår andre har brukshunder og alt er på annen måte i dag. Er bare ikke selv interessert i dyrehold. Men forstår jo vilken glede det er for andre. Unntatt nyttårsaften da.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hva gjelder det med mulig astma allergi så koster slike utredninger ikke ubetydelig.De seneste tiårene har det offentlige helsevesen vært slik at man konsentrerer seg om å ta opp de viktigste tingene med fastlege og lar ligge ting som kanskje ville gått på bekostning av andre ting i egen helsesituasjon. Men vinner jeg i lotto er det mulig jeg går privat. Den som lever får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er jo ting bare ingen kan vite heldigvis kanskje. Hvordan denne nyttårsaften vil forløpe. Kanskje går den i det store og det hele bra for alle. Men kan jo håpe det.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trine skrev:

Og nå funderer jeg litt på hvem det er som har så store problemer med å følge loven. Er det ungdom, er det småbarnsforeldre eller bare voksne som kanskje kjeder seg? Eller er ikke folk klar over reglene?

Vi har ikke hatt fyrverkeri på mange år, men noen borte i hugget her sendte opp en god del i går kveld så og hørte vi. Skjønner heller ikke hvorfor folk må fyre av hele romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at folk bør overholde reglene om bruk av fyrverkeri. Men hundeeiere har i henhold til hundeloven, kun lov til å ha hunden løs dersom den blir fulgt og kontrollert på aktsom måte eller forsvarlig inngjerdet. I en periode hvor det er såpass påregnelig at det vil smelle av og til, så bør hundeeiere sørge for å ha kontroll på hundene sine slik at de ikke kan stikke av. 

Så spørsmålene dine i siste avsnitt, kan like gjerne stilles mht. hundeeieres evne til å følge loven. 

Anonymkode: d315f...807

Jo, men det er mange hunder som er forsvarlig sikret i inngjerding, men som får så panikk at inngjerdingen plutselig ikke var tilstrekkelig. Jeg er enig i at når man vet at man har en skuddredd hund, har man den i bånd på denne tiden av året, men det burde jo ikke være nødvendig. Og det står aktsom måte, ikke 100% kontroll i enhver tenkelig situasjon. Det er jo litt trist at hunder skal frarøves enda en måned hvor de kunne gått fritt fordi andre folk ikke klarer la være. Men en ting er jo hundene, hva med kattene, rådyra, elgen og alle andre dyr som lever ute og er kjemperedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maggie55 skrev:

Også hva jeg lærte om hunder dengang jeg selv hadde en liten hund har skremt meg litt." Du er sjefen" og andre ting og bøker og ting man hørte andre ungdommer si. Øvelser som jeg i dag tenker tilbake på som ikke gir mål og mening for meg i dag. Mye fremmed for de tingene i dag uten at det var noe " skadelig".

Hahaha, "du er sjefen" ja. Det synes å være løsningen på alle atferdsproblemer hos hund. Du må bare vise hvem som er sjefen. Eh, jaha, hvordan da? Skal jeg banke livskiten ut av han, mener du? Men heldigvis begynner folk å gå mer bort fra slike metoder og "sjefen" har blitt mer den rettferdige, trygge personen som kan hjelpe og veilede hunden i vanskelige situasjoner. Men er ikke alltid så lett det heller, når det kommer løse hunder løpende bort til oss og hundene mine ikke lar seg veilede fordi de er mer opptatt av å gjøre alt i sin makt for å skremme bort den "truende" hunden som kommer mot oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Vi har ikke hatt fyrverkeri på mange år, men noen borte i hugget her sendte opp en god del i går kveld så og hørte vi. Skjønner heller ikke hvorfor folk må fyre av hele romjula.

Jeg har ikke hatt fyrverkeri på mange år jeg heller. Før syns jeg det var gøy. Jeg har alltid likt ting som brenner og smeller. Men jeg kjøpte aldri mye for det er jo sinnsykt dyrt. Men etterhvert forsto jeg jo at dyr blir redde, folk skader seg alvorlig, hus tar fyr og egentlig er det bare idiotisk å kombinere eksplosiver med fulle folk. Da er det nok bedre med disse lasershowene de har noen steder. Ihvertfall bedre for de som ikke er så opptatt av å unngå store folkemengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trine skrev:

Og nå funderer jeg litt på hvem det er som har så store problemer med å følge loven. Er det ungdom, er det småbarnsforeldre eller bare voksne som kanskje kjeder seg? Eller er ikke folk klar over reglene?

Tror nok det er ungdom som ikke klarer å vente. De fleste småbarnsforeldre venter til det har blitt mørkt på nyttårsaften, selv om midnatt blir for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede startet. Men ingen fyrverkeri før ved midnatt :) . Men året som har vært: 2018 , det har vært et bra år for meg :) 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ungdom. Katten vår var livredd, han stakk ut og gjemte seg og kom ikke tilbake før dagen etter. Hunden vi hadde lå og skalv på plassen sin, livredd var han. Syns ikke noe om raketter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Tror det er ungdom. Katten vår var livredd, han stakk ut og gjemte seg og kom ikke tilbake før dagen etter. Hunden vi hadde lå og skalv på plassen sin, livredd var han. Syns ikke noe om raketter. 

Jeg har hatt dyr tidligere,, og de var vedlig redd rakettene. Jeg synes fok bør begrense seg og ta hensyn til dyrene. Viktig. Jeg skal ut å kjøpe stjerneskudd i morgen. Det er koselig. Men ikke noe fyrverkeri. Men regner med at de skyter fyrverkeri på festen som jeg skal på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har hatt dyr tidligere,, og de var vedlig redd rakettene. Jeg synes fok bør begrense seg og ta hensyn til dyrene. Viktig. Jeg skal ut å kjøpe stjerneskudd i morgen. Det er koselig. Men ikke noe fyrverkeri. Men regner med at de skyter fyrverkeri på festen som jeg skal på.  

Ja det blir nok fyrverkeri på festen. Jeg syns sånt burde vært stelt i stand av kommunen, at de fyrte opp raketter klokken tolv og ferdig med det. Fugler og ville dyr blir jo også redde, noen dør til og med. Forstår ikke helt vitsen med det der, men meg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det blir nok fyrverkeri på festen. Jeg syns sånt burde vært stelt i stand av kommunen, at de fyrte opp raketter klokken tolv og ferdig med det. Fugler og ville dyr blir jo også redde, noen dør til og med. Forstår ikke helt vitsen med det der, men meg om det. 

Jeg er enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...