Gå til innhold

Ekstremt lang syklus (halvår)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om det finnes noen som har de samme problemene som meg. Og hva som eventuelt er gjort. Skal prøve å gi relevant informasjon under.

-Slutten av 20-årene, problemene har blitt verre med åra. Men alltid vært tilstede. Føler selv at det ble verre etter at jeg sånn utsettelsepiller når jeg var 16 år. Mistet mensen 1 år da.

-Prøvd p-piller kort tid rundt 18 år. Funker ikke, jeg blir veldig deprimert. 

-I 2017 hadde jeg menstruasjon i april, juli og desember. I 2018 hadde jeg i mars, mai, juni/juli. I skrivende øyeblikk har jeg menstruasjon. Altså et halvår siden sist.

-Blødningene blir bare verre. Normalen har vært at det holder å bytte tampong hver 2-3 time på de verste dagene (varer stort sett 7-8 dager, hvor dag 2-4 er verst). Stort sett alltid dobbel beskyttelse de tyngste dagene. Opp flere ganger ila natta. De siste gangene har det dog blitt større problem, under denne runden har jeg måttet doble opp med beskyttelse og har lekkasje hver eneste gang etter 45 min. Måtte sende samboeren for å kjøpe sånn forbanna bleier for voksne 🙈. Blør gjennom de også etter 3-4-5 timer. Kan ikke gå på jobb. 

-Undersøkt mtp PCOS; alle symptomer samsvarer, med unntak av blodprøvene sa normale verdier og ingen cyster på innvendig ultralyd. Dog overvekt, økt hårvekst, ustabil og kraftig blødning.

Nå gir jeg snart opp. Jeg kan ikke være avhengig av bleier pga mensen. Jeg kan ikke være borte fra jobb pga mensen. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og føler meg så fortvilt over det hele.

Jeg vet at vektnedgang sannsynligvis kan påvirke litt. Det jobber jeg med. Men jeg kan likevel ikke ha det sånn her.

Jeg skal bestille legetime. Men jeg føler ikke at de hører på meg eller har forståelse for hvor ille det er, siden blodprøver ikke sier noe og ultralyd er fin. Men det er jo et stort problem. Og kan umulig "bare være normal variasjon".

Anonymkode: 481d7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har sjeldne menstruasjoner og økt hårvekst. Da har du i prinsipp PCOS, uavhengig av ultralydfunn og blodprøver. De sjeldne menstruasjoner skyldes fravær eller sjeldne eggløsninger og da dannes ikke hormonet progesteron som regulerer menstruasjonene. Det blir ukontrollerte blødninger som kommer sjeldnere og kan være svært rikelige.

Det er flere måter å hjelpe deg på.

  • P-pille er en mulighet, men det kunne du ikke bruke?
  • Så kan du få et kunstig progesteron, gestagen, f.eks, Provera 10 mg som du tar i 12 dager hver måned. Noen dager etter siste pille vil det komme en blødning. Den kan bli rikelig første gangen, men etter hvert blir det normal blødning. Det er ikke prevensjon.
  • Du kan få en hormonspiral (også gestagen) som reduserer blødningen, men ikke gir regelmessig syklus
  • Du kan redusere rikelige blødninger med Cyklokaprontabletter, men det er upraktisk å bruke over lengre tid, og det behandler ikke årsaken, så det er en nødløsning så du kan komme på jobb.

Hvis du er overvektig kan det hjelpe å redusere vekten, 5 kg vekttap kan være tilstrekkelig.

Man bør ikke gå med slite blødninger i mange år, det øker risiko for unormal celledeling i livmoren (hyperplasi) som i verste fall kan føre til kreft. Så det må tas alvorlig. Legene MÅ høre på deg og gi deg behandling.

Jeg er litt nysgjerrig. Fikk du ikke forslag om behandling av gynekologen som utførte ultralyd?

Jeg håper at du får den hjelp du må få.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Nei, p-piller tør jeg ikke å prøve igjen. Jeg har i utgangspunktet hatt en del problemer med depresjon. Når jeg da prøvde p-piller (hele hensikten med de var å normalisere syklusen) ble krisetilstand rent psykisk. Så i frykt for at det skjer igjen lar jeg heller være. (Jeg har ikke behov for beskyttelse mtp graviditet, har aldri vært ilag med menn, kun damer. Så det bidrar jo til at p-piller f.eks ikke egentlig er nødvendig).

Provera, kan man gå på det over tid eller er det en midlertidig ting? Påvirker det evnen til å eventuelt bli gravid? Jeg har veldig lyst på barn en dag (er dog redd for at det kan være problematisk, siden jeg ikke har eggløsning jevnlig og overvektig).

Jeg var hos gynekologen sist for 3 år siden, da var svaret at jeg hadde veldig fine eggstokker og alt så veldig bra ut. Celleprøven var normal. Ifølge hun var det ikke like viktig for meg å ta den prøven fullt så ofte (jeg kunne drøye det i 5-6 år), kun fordi jeg aldri har hatt sex med en mann.

Jeg har sannsynligvis ikke vært flink nok til å få frem hvor plagsomt det faktisk er. Men det eneste jeg har fått beskjed om er at alt er normalt, at kvinner som ikke bruker hormon-preparater ofte har ustabil syklus. Men uten at jeg har faglig kompetanse på dette området menes at det ikke er normalt. Man skal ikke gå et halvt år mellom hver eggløsning/blødning. Det skal ikke være nødvendig å gå med bleie pga mengden blod. Jeg klarer ikke helt å akseptere at den eneste forklaringen kan være overvekt heller, det gjør nok ikke ting bedre, men det har vært slik siden jeg fikk mensen som 14-åring. Og jeg var ikke tjukk da.

Men jeg skal notere ned det du skriver, "symptomene" og be om en grundig undersøkelse og behandling. 

Anonymkode: 481d7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan -og bør- bruke Provera så lenge du ikke har eggløsning. Du kan f.eks. bruke det annenhver måned, så kan du sjekke om eggløsningen er kommet i gang med blødning i den måned du ikke bruker Provera. Provera brukt i 12 dager hver eller annenhver måned påvirker ikke mulighet for å bli gravid. Hvis du ønsker graviditet, må eggløsningen sannsynligvis settes i gang.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal få bestilt meg en time hos fastlegen og ta med meg det du skriver. Forhåpentligvis finner de ut av noe til slutt. 

(Sidespørsmål: Gynekologen jeg var hos sa at jeg ikke trengte å bekymre meg nevneverdig ang celleforandringer. Med begrunnelse i at jeg aldri har hatt sameie med en mann. En bekjent sier det er tull. At jeg kan ha like stor sannsynlighet for celleforandringer, særlig mtp de øvrige problemene beskrevet overfor OG fordi jeg har vært/er i forhold med kvinner som har hatt samleie med menn tidligere. Men så vidt meg bekjent er det rimelig vanskelig å overføre eventuell smitte mellom to kvinner. Ikke at det ikke er mulig. Men det er vanskeligere, særlig hvis man ikke deler f.eks vibrator. Hva tenker du? 

Burde man som lesbisk, uten samleie med menn, ta celleprøve som anbefales generelt eller har hun gynekologen jeg var hos "rett"?)

Anonymkode: 481d7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke forestille meg at HPV som er det virus som er ansvarlig for livmorhalskreft kan overføres med en vibrator. Jeg kjenner ikke din alder, men er du vaksinert for HPV?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå har jeg aldri delt vibrator eller lignende med noen heller. Så i mitt hode har jeg tenkt at HPV er nesten utelukket - men mulig det bare er noe jeg innbiller meg. Men celleforandringer kan man vel kanskje få uavhengig av HPV.

Nei. Jeg er akkurat for gammel (dvs, jeg kunne vel sikkert betalt for vaksinen. Men jeg har ikke gjort det). Er 28 år.

Anonymkode: 481d7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jo, det er nesten utelukket at du kan få livmorhalskreft, men jeg ville likevel få tatt celleprøver som det anbefales. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Update:

Var hos gynekologen idag. Det tok han to minutter å fastslå PCOS. Jeg fikk ikke alt med meg, delvis fordi jeg er forkjøla og potte tett i ørene og delvis fordi han hadde litt mye aksent. Men han sa at slimhinnen var veldig tykk og så var det noe med eggstokkene. Det var ikke cyster (tror jeg), men et eller annet som styrket hans mening om PCOS.

Han bekreftet også opplevelsen min av at blødningene er verre jo lenger siden sist blødning. Det var rett og slett fordi slimhinnen blir så tykk før kroppen kvitter seg med den.

Pga uregelmessig syklus og slimhinnetykkelsen tok han to prøver, en vanlig celleprøve og en av slimhinneveggen. Sistnevnte var ikke akkurat noe jeg trenger å gjøre ukentlig, men ikke så ille som jeg trodde (basert på hva han sa før han tok den). 

Ideelt sett ville han at jeg skulle gått på p-piller, rett og slett for å unngå at slimhinnen blir så tykk, da det øker faren for celleforandringer og derav kreft. Men jeg ønsker ikke å starte med det før etter jeg har fått barn. Fikk derfor Provera. Skal diskutere med fastlegen om insulinresistens, metformin og eventuelt noe for å fremprovosere eggløsning (siden Provera kun skaper blødning).

Anonymkode: 481d7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...