Gå til innhold

Det sies at det er lett å få jobb....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror det dessverre er sånn at det er blitt vanskeligere å få jobb gjennom vikarbyråene grunnet nye lover. (Vet ikke, tror.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
11 minutter siden, Mëmëso skrev:

Jeg tror det dessverre er sånn at det er blitt vanskeligere å få jobb gjennom vikarbyråene grunnet nye lover. (Vet ikke, tror.)

Det tror jeg ikke noe på med en høyreregjering. Hva slags regler er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen tips ,men min erfaring er mye den samme som din. Jeg er 63 og har godt med utdanning men helsa er ikke lenger så god.Skjønner ikke hva de snakker om de som sier det er lett.

Anonymkode: c55bb...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen tips ,men min erfaring er mye den samme som din. Jeg er 63 og har godt med utdanning men helsa er ikke lenger så god.Skjønner ikke hva de snakker om de som sier det er lett.

Anonymkode: c55bb...56d

Jeg forstår heller ikke hva de som sier det er lett snakker om. For min del virker det vanskelig. Jeg får beskjed om at det er stor kamp om jobben, og at det er ganske mange søkere på stillingene  

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår heller ikke hva de som sier det er lett snakker om. For min del virker det vanskelig. Jeg får beskjed om at det er stor kamp om jobben, og at det er ganske mange søkere på stillingene  

Anonymkode: f8e37...8d0

Når det er 400 søkere til en jobb på Kiwi sier det seg selv at det ikke er lett å få jobb.

Anonymkode: c1cd8...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er 400 søkere til en jobb på Kiwi sier det seg selv at det ikke er lett å få jobb.

Anonymkode: c1cd8...00b

Det er nok sant. Jeg søker mange  jobber hver eneste dag. Jeg søker jobber i restaurantbransjen / servitør, resepsjon , butikk og rengjøring. Men det er kun avslag å få. Det skal være mellom 250 til 700 søkere på jobbene ( etter hva bedriftene sier). Så kampen om stillingene er ganske hard. 

Det virker veldig vanskelig. Jeg var heldigste i 20 årene. Virket lettere å få jobb da. Men midt i førtiårene virker det vanskeligere innenfor disse typer yrker. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår heller ikke hva de som sier det er lett snakker om. For min del virker det vanskelig. Jeg får beskjed om at det er stor kamp om jobben, og at det er ganske mange søkere på stillingene  

Anonymkode: f8e37...8d0

Jeg har hatt liten respons jeg også. En del jobbalternativer faller bort på grunn av uavklarte helseproblemer i mitt tilfelle.

Man kan lett overidyllisere fortida føler jeg spesielt i slik situasjon som langtidsledig og jeg må prøve å skaffe meg en jobb og vanlig arbeidsinntekt så raskt jeg kan. Komme over i mer vanlig tankegang selv om der nok er ting jeg aldri glemmer.

Jeg har mye mindre å klare meg for i det daglige nå som jeg er alene. Det prøver jeg selvsagt å ta høyde for så godt jeg kan, men månedens datamengde er fort brukt opp.

Anonymkode: c55bb...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok sant. Jeg søker mange  jobber hver eneste dag. Jeg søker jobber i restaurantbransjen / servitør, resepsjon , butikk og rengjøring. Men det er kun avslag å få. Det skal være mellom 250 til 700 søkere på jobbene ( etter hva bedriftene sier). Så kampen om stillingene er ganske hard. 

Det virker veldig vanskelig. Jeg var heldigste i 20 årene. Virket lettere å få jobb da. Men midt i førtiårene virker det vanskeligere innenfor disse typer yrker. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Jeg tror også at vikarbyråer kan være en viktig brikke i kampen om en fast 100% stilling. I min jobb har jeg av og til ansvar for et prosjekt der jeg trenger folk i en begrenset periode - f.eks. 4-8 uker. Jeg pleier da å kontakte et vikarbyrå, og få de fleste jeg trenger gjennom dem. Jeg er nøye med å definere arbeidsoppgavene, og også hva som er viktig for personene å tenke på, både for den jobben de gjør for meg, men også for ettertiden, for å øke sjansene for å få jobb seinere andre steder. For mange av de jeg har hatt inne, har de ukene hos meg, gitt dem et fortrinn i kampen om andre jobber, fordi jeg har kunnet gi dem gode referanser, de har vist at de er til å stole på, er nøyaktige, tar ansvar etc

Det å hele tiden tenke på at den jobben du har i dag, skal danne grunnlaget for den neste (dersom du er på jakt etter noe annet da :)) - det å ha et godt rykte og gode referanser, er kjempeviktig i dagens arbeidsmarked! For det er som du sier, mange om beinet, spesielt til jobber uten krav om utdannelse. Det kan være lurt å velge å ta fagbrev i butikkfaget, dersom du trives i butikk. Da vil du kunne rykke høyere opp i køen når du søker på butikkjobber. Det er om å gjøre å skille seg ut på en positiv måte i søknadsprosessen, slik at du kommer til intervju. Og når du er på intervju, er det om å gjøre å vise arbeidsgiver at nettopp DU kan gjøre en god jobb, og tilføre arbeidsplassen noe positivt, dersom de ansetter deg :)

Som andre her sier, så er det nok viktig å være aktiv overfor vikarbyråene. Ikke la dem glemme deg. Ring ofte og hør om de har noe aktuelt på gang, at du fremdeles er interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok sant. Jeg søker mange  jobber hver eneste dag. Jeg søker jobber i restaurantbransjen / servitør, resepsjon , butikk og rengjøring. Men det er kun avslag å få. Det skal være mellom 250 til 700 søkere på jobbene ( etter hva bedriftene sier). Så kampen om stillingene er ganske hard. 

Det virker veldig vanskelig. Jeg var heldigste i 20 årene. Virket lettere å få jobb da. Men midt i førtiårene virker det vanskeligere innenfor disse typer yrker. 

Anonymkode: f8e37...8d0

I tillegg til andre råd du har fått, blant annet fra @påskelilje, bør du kanskje få hjelp til utforming av CV og av søknader.  Med mange om beinet er det viktig å skille seg ut i mengden. En konsis, nysgjerrig og ryddig søknad kan være avgjørende for om man blir innkalt til intervju. Intervjusituasjonen kan man også trenes i.

NAV og andre tilbyr kurs i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Xtra skrev:

I tillegg til andre råd du har fått, blant annet fra @påskelilje, bør du kanskje få hjelp til utforming av CV og av søknader.  Med mange om beinet er det viktig å skille seg ut i mengden. En konsis, nysgjerrig og ryddig søknad kan være avgjørende for om man blir innkalt til intervju. Intervjusituasjonen kan man også trenes i.

NAV og andre tilbyr kurs i dette.

Jeg fikk en til å hjelpe meg med ny cv for to måneder siden. Etter det kom jeg på 4 intervjuer fortløpende. Jeg vet ikke hvorfor det stopper opp med intervju og ingen jobbtilbud. Men de sier på intervjuet at det er utrolig mange om stillingen slik at jeg er klar over det. Men flere har pratet om å kontakte sjefen min så jeg begynner å bli redd for om hvordan referansene mine er. Men vil jo tro at de ikke er dårlige. Jeg gjør alt jeg kan for å gjøre god jobb så blir litt fortvilt. Men jeg har pratet med nav om en time. Jeg håper de kan hjelpe meg med en praksisplass i noe nytt. 

Det med vikarbyråer er greit. Men jeg sliter med å få jobb der og. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Xtra skrev:

I tillegg til andre råd du har fått, blant annet fra @påskelilje, bør du kanskje få hjelp til utforming av CV og av søknader.  Med mange om beinet er det viktig å skille seg ut i mengden. En konsis, nysgjerrig og ryddig søknad kan være avgjørende for om man blir innkalt til intervju. Intervjusituasjonen kan man også trenes i.

NAV og andre tilbyr kurs i dette.

Intervjusituasjonen er mulig noe jeg bør trenes i. Jeg har ikke god økonomi og jeg føler derfor at jeg ikke ser bra nok pyntet opp før intervjuet. Mye man kan tenke på. Jeg føler også at jeg blir veldig stiv og nervøs på intervjuet. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intervjusituasjonen er mulig noe jeg bør trenes i. Jeg har ikke god økonomi og jeg føler derfor at jeg ikke ser bra nok pyntet opp før intervjuet. Mye man kan tenke på. Jeg føler også at jeg blir veldig stiv og nervøs på intervjuet. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Så lenge du er ordentlig kledt, tror jeg ikke pynting har noe å si. Men det kan være gunstig å trene på intervjusituasjonen. Er man nervøs kan man fort prate for mye eller evt. for lite. Viktig også å lese seg litt opp om arbeidsgiver, og i forkant tenke over hvorfor man ønsker - og passer til - den utlyste jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg tror også at vikarbyråer kan være en viktig brikke i kampen om en fast 100% stilling. I min jobb har jeg av og til ansvar for et prosjekt der jeg trenger folk i en begrenset periode - f.eks. 4-8 uker. Jeg pleier da å kontakte et vikarbyrå, og få de fleste jeg trenger gjennom dem. Jeg er nøye med å definere arbeidsoppgavene, og også hva som er viktig for personene å tenke på, både for den jobben de gjør for meg, men også for ettertiden, for å øke sjansene for å få jobb seinere andre steder. For mange av de jeg har hatt inne, har de ukene hos meg, gitt dem et fortrinn i kampen om andre jobber, fordi jeg har kunnet gi dem gode referanser, de har vist at de er til å stole på, er nøyaktige, tar ansvar etc

Det å hele tiden tenke på at den jobben du har i dag, skal danne grunnlaget for den neste (dersom du er på jakt etter noe annet da :)) - det å ha et godt rykte og gode referanser, er kjempeviktig i dagens arbeidsmarked! For det er som du sier, mange om beinet, spesielt til jobber uten krav om utdannelse. Det kan være lurt å velge å ta fagbrev i butikkfaget, dersom du trives i butikk. Da vil du kunne rykke høyere opp i køen når du søker på butikkjobber. Det er om å gjøre å skille seg ut på en positiv måte i søknadsprosessen, slik at du kommer til intervju. Og når du er på intervju, er det om å gjøre å vise arbeidsgiver at nettopp DU kan gjøre en god jobb, og tilføre arbeidsplassen noe positivt, dersom de ansetter deg :)

Som andre her sier, så er det nok viktig å være aktiv overfor vikarbyråene. Ikke la dem glemme deg. Ring ofte og hør om de har noe aktuelt på gang, at du fremdeles er interessert!

Problemet er dette med referansene.  Jeg vet ikke hva sjefen sier om meg. Jeg tenker ofte på : hva om jeg har dårlige referanser? 

Det har hendt flere ganger at intervjuer sier at han skal kontakte sjefen min, for å ta en prat. Da virket det som om jeg var nær til å få en jobb. Men så stopper det opp etter det. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

Så lenge du er ordentlig kledt, tror jeg ikke pynting har noe å si. Men det kan være gunstig å trene på intervjusituasjonen. Er man nervøs kan man fort prate for mye eller evt. for lite. Viktig også å lese seg litt opp om arbeidsgiver, og i forkant tenke over hvorfor man ønsker - og passer til - den utlyste jobben. 

Enig i det.  Jeg leser meg alltid litt opp om stillingen og bedriften før jeg går på intervjuet. På alle intervjuene unntatt ett har jeg følt meg nær til å få jobben. Og de har sagt at de skal ringe sjefen. Men etter det så går det noen dager og så forteller de at de valgte å gå videre med andre kandidater eller at stillingen er besatt. Jeg får håpe at det ikke er referansene mine som det er noe galt med.... 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange flere mennesker enn man tror har problemer i arbeidslivet i dag tror jeg. Problemer med at de også ønsker seg over i noe annet men får det ikke til og så mye. Her er også mye mørketall i statistikken over arbeidsledige tror jeg. Selv yrker man ikke skulle tror som helse har problemer tror jeg. Mange er ufaglærte eller tilfredsstiller ikke kravene de nå setter.

Anonymkode: c55bb...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange flere mennesker enn man tror har problemer i arbeidslivet i dag tror jeg. Problemer med at de også ønsker seg over i noe annet men får det ikke til og så mye. Her er også mye mørketall i statistikken over arbeidsledige tror jeg. Selv yrker man ikke skulle tror som helse har problemer tror jeg. Mange er ufaglærte eller tilfredsstiller ikke kravene de nå setter.

Anonymkode: c55bb...56d

Jeg har lang og god erfaring i jobbene som jeg søker på. Jeg søker kun på jobber som jeg vet at jeg har mulighet og bakgrunn til å få: servitør, resturant, butikk, rengjøring, men har store problemer å få disse jobbene.... Man skulle tro at det var enkelt å få seg en slik type jobb, men nei. 

Jeg vet at det er svært mange søkere på disse jobbene. Men jeg har klart å komme til interju. De sier at de lå merke til min CV, så jeg tror at CVen er grei. Men problemet er enten : 1. at det er mange søkere. 2. at jeg kan ha dårlige referanser uten at jeg vet det. 3. alder 4. Min fremtreden på interjvuet ( forsøker så godt jeg kan, og de sier at jeg virker svært erfaren og vet hva yrket går i... men jeg vet ikke om det er annet om min fremtreden som spiller en rolle. 

Jeg har tatt kontakt med Nav, og bedt om å få en samtale med de om veiledning. Kommer til å spørre om de har mulighet til å sette meg i praksis i et eller annet som kan øke mine jobbmuligheter, samt litt råd om fremtreden på intervju osv. 

Ikke lett dette. Men jeg skal ikke gi opp selv om det kan føles ganske deprimerende med avslag etter avslag. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har det ikke så lett på arbeidsmarkedet som ofte videreformidles på radio og TV tror jeg. Mye opplysninger som ikke er kvalitetssikret tror jeg. Mange har også veldig dårlige erfaringer fra intervjusituasjoner og tidligere ansettelsesforhold og mye tung bagasje tror jeg. Mye utdanning som vanskelig  lar seg sammenlikne med tidens krav. Her er veldig mye mørketall tror jeg. Så mange sliter også med helsa uten hjelp ofte fordi der finnes ingen kur.

Anonymkode: c55bb...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lang og god erfaring i jobbene som jeg søker på. Jeg søker kun på jobber som jeg vet at jeg har mulighet og bakgrunn til å få: servitør, resturant, butikk, rengjøring, men har store problemer å få disse jobbene.... Man skulle tro at det var enkelt å få seg en slik type jobb, men nei. 

Jeg vet at det er svært mange søkere på disse jobbene. Men jeg har klart å komme til interju. De sier at de lå merke til min CV, så jeg tror at CVen er grei. Men problemet er enten : 1. at det er mange søkere. 2. at jeg kan ha dårlige referanser uten at jeg vet det. 3. alder 4. Min fremtreden på interjvuet ( forsøker så godt jeg kan, og de sier at jeg virker svært erfaren og vet hva yrket går i... men jeg vet ikke om det er annet om min fremtreden som spiller en rolle. 

Jeg har tatt kontakt med Nav, og bedt om å få en samtale med de om veiledning. Kommer til å spørre om de har mulighet til å sette meg i praksis i et eller annet som kan øke mine jobbmuligheter, samt litt råd om fremtreden på intervju osv. 

Ikke lett dette. Men jeg skal ikke gi opp selv om det kan føles ganske deprimerende med avslag etter avslag. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Kanskje du kan ta kontakt med de som intervjuet deg og sjekket referansene. Høre om det var noe spesifikt som gjorde at du ikke fikk jobben? Det kan være brutalt å høre om så er tilfellet, men tross alt bedre enn å gå i uvisse og er det noe du bør gjøre annerledes får du da muligheten til det. 

Anonymkode: c16ad...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan ta kontakt med de som intervjuet deg og sjekket referansene. Høre om det var noe spesifikt som gjorde at du ikke fikk jobben? Det kan være brutalt å høre om så er tilfellet, men tross alt bedre enn å gå i uvisse og er det noe du bør gjøre annerledes får du da muligheten til det. 

Anonymkode: c16ad...bf6

Jeg forsøkte med et av firmaene. Svaret ble da at de valgte å gå videre med andre kandidater. Og at det var stor kamp om å få jobb hos dem. Men jeg ble litt tankefull om referansene. For da jeg var på intervjuet virket det som om jeg var i ferd med å få jobb pga de ville ringe sjefen min så fort som mulig sa de. 

Hvis jeg har dårlig referanse, så kan det være med på å ødelegge. Men det kan som sagt være at firmaet har ekstremt mange kandidater pga mange søkere ( slik som de sier ) . 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...