Gå til innhold

Det sies at det er lett å få jobb....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan ta kontakt med de som intervjuet deg og sjekket referansene. Høre om det var noe spesifikt som gjorde at du ikke fikk jobben? Det kan være brutalt å høre om så er tilfellet, men tross alt bedre enn å gå i uvisse og er det noe du bør gjøre annerledes får du da muligheten til det. 

Anonymkode: c16ad...bf6

Men godt tips. Hadde vært veldig greit å fått høre om det var noe spesifikt som gjorde at jeg ikke fikk jobben. I alle tilfeller så har jeg hørt at det er en stor kamp om stillingen og ingenting annet. Men litt trening før neste intervju kan kanskje hjelpe. Intervju trening pluss se om jeg kan endre på noe som gjør meg mer attraktiv for jobben. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har rlig referanse, så kan det være med på å ødelegge. 

Hvis sjefen din hadde ønsket å bli kvitt deg, ville han skrytt hemningsløst av deg... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan velge å vrake og velger bare dem som de tror fremmer vekst  deres overskudd om virksomheten det være seg  har store etiske slagsider og driver kanskje sosial dumping og rene brudd på regelverket.De var kanskje redd du ikke ville være lojal nok mot ledelsen men tenke for mye selv og kanskje jobb i fagforening og komme eg kritikk. Tror det går mye på kjennskap og vennskap og kanskje også politiske sympatier.

Anonymkode: c55bb...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, laban skrev:

Hvis sjefen din hadde ønsket å bli kvitt deg, ville han skrytt hemningsløst av deg... 😉

Hehe slik som de andre sjefene gjorde før i tiden. Men nå har jeg vært i samme firma siden 20 årene, så mulig sjefen har gjort seg avhengig av meg, og ikke vil bli kvitt meg ;). Men enig i den Laban. Vil en sjef kvitte seg med en ansatt så skulle man tro at vedkommende ga virkelig gode referanser :D 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I grunnen veldig rart at det ikke blir flere jobber som saksbehandlere i forvaltningen i og med at man så ofte hører om veldig lange saksbehandlingstider. Har selv ventet snart 3 år på en sak. Må jo være et klart behov og veldig sannsynlig svært økende i og med at der har vært justeringer i lovverket så mange steder. Om man ønsker å skape arbeidsplasser og minske ledighetskøene.

Anonymkode: c55bb...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I grunnen veldig rart at det ikke blir flere jobber som saksbehandlere i forvaltningen i og med at man så ofte hører om veldig lange saksbehandlingstider. Har selv ventet snart 3 år på en sak. Må jo være et klart behov og veldig sannsynlig svært økende i og med at der har vært justeringer i lovverket så mange steder. Om man ønsker å skape arbeidsplasser og minske ledighetskøene.

Anonymkode: c55bb...56d

Det skulle vært slik at det var jobb til alle og at alle jobbene ble tildelt av nav, og ikke av bedriftene. Og at nav delte ut jobbene selvsagt etter hva som egnet seg for hver enkelt. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle vært slik at det var jobb til alle og at alle jobbene ble tildelt av nav, og ikke av bedriftene.

Det er litt gammeldags, vel? Systemet ble prøvd i DDR og Sovjetunionen, men det var mange som var misfornøyde der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Det er litt gammeldags, vel? Systemet ble prøvd i DDR og Sovjetunionen, men det var mange som var misfornøyde der også.

Men da hadde det vært lettere å finne seg jobb for alle. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da hadde det vært lettere å finne seg jobb for alle. 

Ja, hvis alle ble tildelt en jobb i staten via et statlig organ, er problemet med å finne seg jobb løst.

Men ifølge erfaringene fra de landene som ikke eksisterer lenger, er det noen ulemper ved det systemet også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, laban skrev:

Ja, hvis alle ble tildelt en jobb i staten via et statlig organ, er problemet med å finne seg jobb løst.

Men ifølge erfaringene fra de landene som ikke eksisterer lenger, er det noen ulemper ved det systemet også.  

Det er ulemper med alt, men for meg som søker jobber og synes det er vanskelig å finne seg noe så blir det slik at jeg kunne ønske at vi hadde det systemet om at jobbene ble tildelt. Men forstår at alle har ulike syn på det, men jeg mener at det kunne løst mye slik at ingen ble stående arbeidsledige over lang tid. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, laban skrev:

Det er litt gammeldags, vel? Systemet ble prøvd i DDR og Sovjetunionen, men det var mange som var misfornøyde der også.

Gammeldags og gammeldags, ting går i sykler, når forskjellene øker blir folk sure men er fortsatt delvis rasjonelle, når forskjellene er store og så en økonomisk nedgangstid kommer (ja gjett hva som er på vei... ) blir folk sure og irrasjonelle. Løsningene blir nasjonalisme populisme eller kommunisme. Krig følger gjerne med dette.

Dersom dere i eliten, ikke ønsker nasjonalisme kommunisme eller populisme (eller krig), bør dere gjøre grundige vurderinger om ting kan iverksettes for å hindre dette, moralprekener fra eliten vil falle flatt (desverre?)

Historien gjentar seg alltid, men om en skal forsøke hindre det må en nok forsøke hardere enn det virker som en gjør for tiden, det går greit foreløpig men når nedgangstidene kommer som de vil før eller siden da smeller det om ting ikke iverksettes nå i bedre tider

Lykke til 

Anonymkode: 28821...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dere i eliten, ikke ønsker nasjonalisme kommunisme eller populisme (eller krig), bør dere gjøre grundige vurderinger om ting kan iverksettes for å hindre dette, moralprekener fra eliten vil falle flatt

Jeg tviler på at jeg tilhører noen elite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gammeldags og gammeldags, ting går i sykler, når forskjellene øker blir folk sure men er fortsatt delvis rasjonelle, når forskjellene er store og så en økonomisk nedgangstid kommer (ja gjett hva som er på vei... ) blir folk sure og irrasjonelle. Løsningene blir nasjonalisme populisme eller kommunisme. Krig følger gjerne med dette.

Dersom dere i eliten, ikke ønsker nasjonalisme kommunisme eller populisme (eller krig), bør dere gjøre grundige vurderinger om ting kan iverksettes for å hindre dette, moralprekener fra eliten vil falle flatt (desverre?)

Historien gjentar seg alltid, men om en skal forsøke hindre det må en nok forsøke hardere enn det virker som en gjør for tiden, det går greit foreløpig men når nedgangstidene kommer som de vil før eller siden da smeller det om ting ikke iverksettes nå i bedre tider

Lykke til 

Anonymkode: 28821...616

Jeg synes ikke systemet som jeg foreslo er gammeldags. Jeg synes det ville vært et greiere system enn at 300 personer søker på samme jobb til enhver tid. Men alle må få ha hver sine meninger om det :) 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle vært slik at det var jobb til alle og at alle jobbene ble tildelt av nav, og ikke av bedriftene. Og at nav delte ut jobbene selvsagt etter hva som egnet seg for hver enkelt. 

Anonymkode: f8e37...8d0

Hvordan skal NAV vite hvem som egner seg?

Anonymkode: c1cd8...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal NAV vite hvem som egner seg?

Anonymkode: c1cd8...00b

De kunne delt ut jobber slik som arbeidsgiverne gjør. Men funnet ut hvilke jobb som de mener kan passe til hver enkelt. Min mening men de som mener noe annet må få ha en annen mening:) 

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kunne delt ut jobber slik som arbeidsgiverne gjør.

Arbeidsgiverne velger vel de mest attraktive for den enkelte jobb.

Anonymkode: c1cd8...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kunne delt ut jobber slik som arbeidsgiverne gjør. Men funnet ut hvilke jobb som de mener kan passe til hver enkelt. Min mening men de som mener noe annet må få ha en annen mening:) 

Anonymkode: f8e37...8d0

Arbeidsgivere ansetter den de anser best kvalifisert til en ledig stilling, de deler ikke ut jobber.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, laban skrev:

Ja, hvis alle ble tildelt en jobb i staten via et statlig organ, er problemet med å finne seg jobb løst.

Men ifølge erfaringene fra de landene som ikke eksisterer lenger, er det noen ulemper ved det systemet også.  

Systemet er høyst levende i Hviterussland enda, håper de færreste tenker at det er noe å trakte etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎01‎.‎2019 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Det sies at det er lett å få jobb. Jeg er derfor veldig skuffet på meg selv fordi jeg har søkt og søkt, vært på intervju etter intervju uten å lykkes. 

Jeg har ingen annen utdannelse enn videregående, og er midt i førtiårene. Jeg søker butikkjobber, vaskejobber, servitørjobber, osv, men får bare avslag. Jeg har søkt i et og et halvt år. 

Er det kun meg i hele Norge som sliter på denne måten? Det føles jo slik. Er det andre som har råd og tips som kan føre til at jeg får en jobb ganske raskt? 

Anonymkode: f8e37...8d0

Jeg må bare si at nettverk har en del å si. Jeg hadde også en liten periode hvor jeg sendte søknader i hytt og pine, men til syvende og sist fikk jeg en jobb gjennom bekjentskap, faktisk uten å søke. Dette var en stor butikk-kjede som man skulle tro hadde bedre rutiner, men det fungerte sånn allikevel. Det startet med helgejobb, men ble fort fast jobb.

Arbeidsgivere ønsker å føle trygghet. Hvis noen ansatte går god for en søker så gir det stor trygghetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rytmehans skrev:

Jeg må bare si at nettverk har en del å si. Jeg hadde også en liten periode hvor jeg sendte søknader i hytt og pine, men til syvende og sist fikk jeg en jobb gjennom bekjentskap, faktisk uten å søke. Dette var en stor butikk-kjede som man skulle tro hadde bedre rutiner, men det fungerte sånn allikevel. Det startet med helgejobb, men ble fort fast jobb.

Arbeidsgivere ønsker å føle trygghet. Hvis noen ansatte går god for en søker så gir det stor trygghetsfølelse.

Jeg fikk selv jobb tidligere via bekjentskap. Men det har vært vanskelig å få jobb i min alder via søknader på utlyste stillinger  

Anonymkode: f8e37...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...