Gå til innhold

Mulig salg av Oslo Børs. Hva tenker dere om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at alt selges til utlandet. Snart eier vi ingen ting selv og blir husmenn i eget land.

Anonymkode: c18f7...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig. Bare se på vannverkene og mye skog har jeg hørt. Har ikke hørt politikere ta til motmæle ,men det er jo helgedager nå. Synes politikere flest tar veldig lett på tingene i dag virker det som.

Anonymkode: 2783c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Bare se på vannverkene 

Hva mener du med det? Norsk vannkraft er stort sett norskeid. Du har hørt om "kraftkommuner"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at alt selges til utlandet. Snart eier vi ingen ting selv og blir husmenn i eget land.

Anonymkode: c18f7...d8a

Enig, men jeg tror ikke salg av børsen er verre enn salg av andre bedrifter. Teknologibedrifter blir veldig kjapt solgt til utlandet. Jeg har inntrykk av at norske investorer unngår den type risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det trengs utenlandske eiere for å rydde opp litt, åpenbart at enkelte firmaer på børsen ikke er der for å skape aksjonærverdier kun for å melke dumme investorer og gi seg selv høye lønninger og inngå avtaler til sin fordel ikke aksjonærene

Jeg advarte tidligere om noe jeg så som så mistenkelig ut 

 og etter at jeg skrev det er kursen deres ned 60%, på bare 2 måneder, 60%...  investerte du 1 million sitter du igjenn med 400'000 nå, var det tilfeldig, var det et uhell, hvem sitter med de 600'000 kronene nå, tror du det var tilfeldig at du sitter med minus 600'000 de med +600'000 de du handlet aksjer fra? "uflaks"? Eller var dette bevisst kursmanipulering? Jeg har ikke svaret, men jeg har mine mistanker..... 

Men du kan fortsatt kjøpe aksjer der da, de er ikke blitt kastet ut, for børsen bryr seg ikke de får jo en krone+ per handel så samme for dem hipp hurra 😛 Og forsvarer det med jammen om vi kaster dem ut taper jo aksjonærene enda mer for da går verdien på det de kjøpte enda mer ned, ja flott logikk Oslo Børs, la dem fortsette å holde på slik til evig tid, for det blir ingen tapere av det sikkert............

Og hva med Merkur Market

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Dette-er-hoeyrisiko-gambling

Siden lanseringen av markedsplassen har de seks opprinnelige Merkur-selskapene i snitt falt over 63 prosent i verdi

la oss se på en av dem, var dette ut "uhell" en forretningsmodell som ikke viste seg være hold i, eller var det kursmaniipulering/svindel:

For under to måneder siden hadde WR Film det som ble beskrevet som «det beste objektive estimat på virkelig verdi» på latterlige 1,8 millioner kroner. Disse verdiene handles nå på Merkur Market til en verdi på 1,1 milliarder kroner, skriver Finansavisen fredag.

750-doblet verdien Da WR Entertainment åpnet handelen på den Oslo Børs-drevede Merkur Market onsdag, var ikke aksjekursen 0,024, slik styret og revisor mente var virkelig verdi. Kursen var i stedet 15 kroner.

Les også: Vill vest i aksjemarkedet — priser Morgan Kane til 1,1 milliarder kroner

Hvem som handlet WR Entertainment-aksjene til 750 ganger virkelig verdi er ikke kjent for Finansavisen, men i og med at selskapet ikke har gjort noen spredningsemisjon i forkant av noteringen, må i hvert fall selgerne være noen av de gamle aksjonærene rundt selskapet.

Om også kjøperne er blant disse eller om det er småsparere som betaler 750 ganger virkelig verdi for aksjene, er "ikke kjent" for Finansavisen.

Ja merkelig blåser opp verdien, selger aksjene, så sitter småaksjonere som ble lurt igjenn med smuler eller ingenting avhengig av hvor fort de oppdaget svindelen.

Hvordan er dette lovlig? Hvordan får børsen holde på slik? Hvorfor straffes ingen?

En trenger ikke være rakettforsker for å se hva som skjedde, hvordan luftslottet ble til, hvem som tjente på dette er også lett å se alle handler er registrert... Hvem solgte til 750x reel verdi, hvem kjøpte til 750x reell verdi, hvem hadde motiver, hvordan foregikk det, hvordan straffe de skydlige?....????

Det virker som finansfolk er en annen menneskerase, de tenker at alt er lov sålenge en ikke blir straffet for det, og myndighetene belønner dem så de kan fortsette. Han styrelederen i Element som jeg nevnte har tidligere drevet med "samme greie" og blitt "straffet" av børsen, men det hindrer han ikke fra å kjøre samme greie på nytt..

Nei børsen kan dra dit peppern gror. Jeg ønsker utenlandske eiere velkommen, og satser på at de rydder opp ettersom de har rykter å ta vare på, i motsetning til dette rottereiret.

PS. du kan fortsatt handle aksjer i WR Entertainment på oslo børs, og Element, og diverse andre "flotte" selskaper

Lykke til :) 

Anonymkode: c962e...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare så det er klart, jeg forstår at ærlige selskaper kan miste verdi etc det er selsagt en del av spillet, men når bedrifter bevisst ikke forsøker skape verdier/en suksessfull buissiness, men kun er ute etter å lure folk, da synes jeg ikke de har noe på børsen å gjøre, da snakker vi ikke om risiko i normal forstand, det er 100% sikkert at du taper verdier om du investerer penger hos noen som ikke er ute etter å forsøke skape verdier for deg, det er det som på folkemunne kalles for svindel, jeg anklager ingen for svindel godt mulig folk har det juridiske i hold men jeg bare sier at det ser ut som svindel for en utenforstående, og da bør slik avsluttes og fjernes så ikke flere enn nødvendig eventuelt blir svindlet, om det eventuelt er svindlings som foregår, Om det er svindel eller ikke å prise noe til 750x gjennom falske handler for å lure folk til å også bli med, for andre folk vurdere, jeg har min mening men ønsker ikke bli anmeldt for "libel" så jeg sier bare det ser ut som... svindel, er godt mulig det ikke ER svindel i juridisk forstand altså så ikke anmeld meg da pliz 🤣

 

Anonymkode: c962e...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det trengs utenlandske eiere for å rydde opp litt, åpenbart at enkelte firmaer på børsen ikke er der for å skape aksjonærverdier kun for å melke dumme investorer og gi seg selv høye lønninger og inngå avtaler til sin fordel ikke aksjonærene

Jeg advarte tidligere om noe jeg så som så mistenkelig ut 

 og etter at jeg skrev det er kursen deres ned 60%, på bare 2 måneder, 60%...  investerte du 1 million sitter du igjenn med 400'000 nå, var det tilfeldig, var det et uhell, hvem sitter med de 600'000 kronene nå, tror du det var tilfeldig at du sitter med minus 600'000 de med +600'000 de du handlet aksjer fra? "uflaks"? Eller var dette bevisst kursmanipulering? Jeg har ikke svaret, men jeg har mine mistanker..... 

Men du kan fortsatt kjøpe aksjer der da, de er ikke blitt kastet ut, for børsen bryr seg ikke de får jo en krone+ per handel så samme for dem hipp hurra 😛 Og forsvarer det med jammen om vi kaster dem ut taper jo aksjonærene enda mer for da går verdien på det de kjøpte enda mer ned, ja flott logikk Oslo Børs, la dem fortsette å holde på slik til evig tid, for det blir ingen tapere av det sikkert............

Og hva med Merkur Market

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Dette-er-hoeyrisiko-gambling

Siden lanseringen av markedsplassen har de seks opprinnelige Merkur-selskapene i snitt falt over 63 prosent i verdi

la oss se på en av dem, var dette ut "uhell" en forretningsmodell som ikke viste seg være hold i, eller var det kursmaniipulering/svindel:

For under to måneder siden hadde WR Film det som ble beskrevet som «det beste objektive estimat på virkelig verdi» på latterlige 1,8 millioner kroner. Disse verdiene handles nå på Merkur Market til en verdi på 1,1 milliarder kroner, skriver Finansavisen fredag.

750-doblet verdien Da WR Entertainment åpnet handelen på den Oslo Børs-drevede Merkur Market onsdag, var ikke aksjekursen 0,024, slik styret og revisor mente var virkelig verdi. Kursen var i stedet 15 kroner.

Les også: Vill vest i aksjemarkedet — priser Morgan Kane til 1,1 milliarder kroner

Hvem som handlet WR Entertainment-aksjene til 750 ganger virkelig verdi er ikke kjent for Finansavisen, men i og med at selskapet ikke har gjort noen spredningsemisjon i forkant av noteringen, må i hvert fall selgerne være noen av de gamle aksjonærene rundt selskapet.

Om også kjøperne er blant disse eller om det er småsparere som betaler 750 ganger virkelig verdi for aksjene, er "ikke kjent" for Finansavisen.

Ja merkelig blåser opp verdien, selger aksjene, så sitter småaksjonere som ble lurt igjenn med smuler eller ingenting avhengig av hvor fort de oppdaget svindelen.

Hvordan er dette lovlig? Hvordan får børsen holde på slik? Hvorfor straffes ingen?

En trenger ikke være rakettforsker for å se hva som skjedde, hvordan luftslottet ble til, hvem som tjente på dette er også lett å se alle handler er registrert... Hvem solgte til 750x reel verdi, hvem kjøpte til 750x reell verdi, hvem hadde motiver, hvordan foregikk det, hvordan straffe de skydlige?....????

Det virker som finansfolk er en annen menneskerase, de tenker at alt er lov sålenge en ikke blir straffet for det, og myndighetene belønner dem så de kan fortsette. Han styrelederen i Element som jeg nevnte har tidligere drevet med "samme greie" og blitt "straffet" av børsen, men det hindrer han ikke fra å kjøre samme greie på nytt..

Nei børsen kan dra dit peppern gror. Jeg ønsker utenlandske eiere velkommen, og satser på at de rydder opp ettersom de har rykter å ta vare på, i motsetning til dette rottereiret.

PS. du kan fortsatt handle aksjer i WR Entertainment på oslo børs, og Element, og diverse andre "flotte" selskaper

Lykke til :) 

Anonymkode: c962e...890

Du har veldig gode poeng, og jeg kunne ikke vært mer enig i at alt for mye tøys blir godtatt. Kanskje fordi litt for mange tjener på å late som om ting er bra. 

Det har ikke vært helt fritt for tull og tøys på andre børser heller. Ref Enron...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Rytmehans skrev:

Du har veldig gode poeng, og jeg kunne ikke vært mer enig i at alt for mye tøys blir godtatt. Kanskje fordi litt for mange tjener på å late som om ting er bra. 

Det har ikke vært helt fritt for tull og tøys på andre børser heller. Ref Enron...... 

Så sant Alt trenger an ikke i dag.

Anonymkode: 2783c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle skjærer til beinet i dag i prioriteringskabalen og de som jobber på børsen eier den jo ikke elv tenker kanskje mange?

Anonymkode: 2783c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å skape verdier er vel ikke så lett. Rett som det er synes jeg hele det økonomiske bildet er snudd på hodet. Det er vanskelig å forstå at det skal være lett på noe måte.

Anonymkode: 2783c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at alt selges til utlandet. Snart eier vi ingen ting selv og blir husmenn i eget land.

Anonymkode: c18f7...d8a

Norge har så mye å takle nå og kanskje det derfor. Man reagerer ofte ikke før det er for sent. De fleste av oss har vel opplevet det personlig også av og til i livet.

Anonymkode: 2783c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bare krise på krise og forbrytelser og kriminalitet å høre om og liksom ingen utsikter til bedring i stort. Jeg har også hørt av statistiker at fler i verden er nå over fattigdomsgrensen men hvor lenge varer det med denne utviklingen nå er.?

Anonymkode: 2783c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er bare krise på krise og forbrytelser og kriminalitet å høre om og liksom ingen utsikter til bedring i stort. Jeg har også hørt av statistiker at fler i verden er nå over fattigdomsgrensen men hvor lenge varer det med denne utviklingen nå er.?

Anonymkode: 2783c...b31

Du må huske på at det er problemene og unntakene som kommer i media, ikke de langsomme skrittene framover.

https://verdensbestenyheter.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...