Gå til innhold

Gi opp hobbyen pga sjalusi?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det dumt valg av meg å gi opp hobbyen min, som har gitt meg mye glede og vært bra for min psyke, bare fordi jeg så dårlig takler å være sjalu på en annen person?

Jeg har god grunn til å være sjalu fordi denne personen blir behandlet så bra og får meg til å føle meg mindre verdt. Men jeg burde ikke brydd meg om det. Jeg burde oversett det, tenkt på meg selv og ikke latt det preget meg - men hvordan? Hvordan skal jeg hente den styrken jeg trenger for å klare det, og hvodan skal jeg jobbe med det og tenke? 

Hvordan skal jeg klare å stå i dette om jeg fortsetter? Halve 2018 ble ødelagt pga min sjalusi. Både for min aktivitet og psyke. Har lidd veldig mye og vært mye ustabil kun pga sjalusien.

Diskuterer dette her i håp om å få ulike synspunkter før jeg evt gir meg for godt. 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke mer håp. Det synker bare stadig mer inn at jeg må avslutte fordi en hobby skal glede og ikke gjøre vondt :( 

Jeg var åpen om min sjalusi overfor en av personene som behandlet personen slik, og hn ble til slutt sint og lei, noe jeg har full forståelse for. Jeg ville bare ha hjelp og åpnet meg mer enn jeg burde gjort. 

Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Jeg har blitt en belastning, og det vil jeg ikke være. Folk skal ha glede av hobbyen sin, og ikke slite med en sjalu deltaker. Det i tillegg til at jeg har det mye vondt og er ustabil pga det både mht treninger, konkurranser og emosjonelt, sier neg at jeg bare må avslutte. 

Jeg hater meg selv for at jeg er sjalus. Har aldri vært det før i livet. 

Håper noen her inne kan «redde» meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å gi deg et annet perpektiv:

Du har fått mye ros og positiv oppmerksomhet her på DOL den siste tiden. Vel fortjent; du gjør en god innsats mtp egne utfordringer og gir kloke råd til andre. 

Om noen som er mer tilbaketrukket, blir sjalu på grunn av dette, synes du det er berettiget? Har man grunn til å være såret fordi man får færre svar, likes og ros enn deg? Bør man slutte å henge på DOL på grunn av sårheten det vekker, selv om man synes det helt klart er både trivelig og lærerikt å være her? 

Vil du si at du eller de som gir positive feedback til deg har gjort noe galt eller har ansvar for den sjalusien det evt. måtte vekke i andre? 

Ser du parallellen til din egen situasjon?

Hva ville du sagt til vedkommende som ble sjalu på deg? 

Anonymkode: 1489f...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, MxxM skrev:

Er det dumt valg av meg å gi opp hobbyen min, som har gitt meg mye glede og vært bra for min psyke, bare fordi jeg så dårlig takler å være sjalu på en annen person?

Jeg har god grunn til å være sjalu fordi denne personen blir behandlet så bra og får meg til å føle meg mindre verdt. Men jeg burde ikke brydd meg om det. Jeg burde oversett det, tenkt på meg selv og ikke latt det preget meg - men hvordan? Hvordan skal jeg hente den styrken jeg trenger for å klare det, og hvodan skal jeg jobbe med det og tenke? 

Hvordan skal jeg klare å stå i dette om jeg fortsetter? Halve 2018 ble ødelagt pga min sjalusi. Både for min aktivitet og psyke. Har lidd veldig mye og vært mye ustabil kun pga sjalusien.

Diskuterer dette her i håp om å få ulike synspunkter før jeg evt gir meg for godt. 

 

Kanskje du kan få hjelp til å håndtere sjalusien din i behandling?

Anonymkode: 18935...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen som er mer tilbaketrukket, blir sjalu på grunn av dette, synes du det er berettiget? 

- nei, det er det ikke. Men så klarer jeg heller ikke å være så synlig fordi jeg er den jeg er - så da må jeg kanskjje heller akseptere nettopp det og glede meg over de som tør å være synlige og får til ting og slutte å være sjalu, for de bidrar jo til fellesskapet også) 

Har man grunn til å være såret fordi man får færre svar, likes og ros enn deg? 

- nei, men det har noe med måten det blir gjort på, og jeg unner virkelig personen alt godt. Jeg er egentlig ikke så opptatt av likes heller. Det hele bunner vel i at jeg ikke har noen som helst selvtillit og at jeg er avhengig av at andre gir meg positiv feedback på meg som person for å kunne fungere i relasjoner 

Bør man slutte å henge på DOL på grunn av sårheten det vekker, selv om man synes det helt klart er både trivelig og lærerikt å være her? 

- nei, men om det går så langt at det til slutt tipper over for en så bør en vel være moden nok til å innse at en må slutte selv om det er sårt (sårt fordi man på den måten føler seg svak)? Det er iallefall det jeg lærte en gang.. 

Vil du si at du eller de som gir positive feedback til deg har gjort noe galt eller har ansvar for den sjalusien det evt. måtte vekke i andre? 

- nei, overhode ikke, det har jeg aldri tenkt heller 

Ser du parallellen til din egen situasjon?

- tenker du på sammenligningen med dol og min hobby? I så fall ja 

Hva ville du sagt til vedkommende som ble sjalu på deg? 

- jeg ville etter så lang tid betrygget hn og sagt at hn kan ta det helt med ro og at det ikke er noen som helst hold i sjalusien samt forklart hvorfor personen har fått den responsen hn har fått, responsen er etter min mening meget spesiell og har ingenting med hobbyen å gjøre, men vi har vel bare ulikt syn på ting, jeg vet ikke 

Takk for svar, setter stor pris på det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, MxxM skrev:

responsen er etter min mening meget spesiell og har ingenting med hobbyen å gjøre

Jeg kjenner saken og vet at her tar du feil. Du bare tror, men vet ingenting om hva vedkommende bidrar med.

Anonymkode: e93d4...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan få hjelp til å håndtere sjalusien din i behandling?

Anonymkode: 18935...c17

Nei, jeg må prøve å løse det på egen hånd, jeg har dummet meg ut nok. Det føles jo så dumt også. Hadde jeg fått velge hadde jeg ikke vært sjalu.

Derfor lufter jeg det på dol i håp om å få tilbakemeldinger som får meg til å reflektere og tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner saken og vet at her tar du feil. Du bare tror, men vet ingenting om hva vedkommende bidrar med.

Anonymkode: e93d4...a89

Vet jeg ingenting? Jeg fikk et langt svar om alt hn bidrar med. Men hva som foregår på privaten vet jeg ingenting om og vil heller ikke vite det. 

Så jeg skjønner ikke hva du mener?

.. 

Du kan jo gjerne fortelle dol om saken sett fra dine øyne, en sak har jo alltid to sider. Så kanskje vi finner en løsning på det - og jeg kan fortsette å glede meg over hobbyen min uten å være preget sv sjalusi? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, MxxM skrev:

Det hele bunner vel i at jeg ikke har noen som helst selvtillit og at jeg er avhengig av at andre gir meg positiv feedback på meg som person for å kunne fungere i relasjoner 

Dette tror jeg du har rett i. Og selv om det er andre omstendigheter som spiller inn, tror jeg det er klokt av deg å legge årsaksforklaringen på dette og la andre detaljer ligge. 

Treningen gir deg i tillegg til glede en super anledning til å jobbe med å løse vansker som er viktige for deg og din livskvalitet, hvis du orker. 

Anonymkode: 1489f...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg du har rett i. Og selv om det er andre omstendigheter som spiller inn, tror jeg det er klokt av deg å legge årsaksforklaringen på dette og la andre detaljer ligge. 

Treningen gir deg i tillegg til glede en super anledning til å jobbe med å løse vansker som er viktige for deg og din livskvalitet, hvis du orker. 

Anonymkode: 1489f...8e6

Ja.. 

Jeg får se hva jeg klarer. Det tar jo knekken på meg og får meg til å fremstå som en grusom person (noe som også bidrar til dårlig selvbilde). 

Skal holde meg unna hobbyen en stund fremover til jeg forhåpentligvis takler sjalusien, for jeg vet at jeg kommer til å ikke klare å stå i sjalusi en gang til. Det tar knekken på meg, og det ødelegger for meg. JEG ødelegger for meg.

 Jeg må ha pause nå, selv om jeg mister flere viktige konkurranser og som igjen bidrar til at jeg ikke når målet mitt i år heller. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner saken og vet at her tar du feil. Du bare tror, men vet ingenting om hva vedkommende bidrar med.

Anonymkode: e93d4...a89

Beklager at jeg er så urettmessig føler sjalusi :( jeg kan ikke noe for det, og det er ikke noe jeg selv ønsker.

Jeg skal ta en lang pause nå, det er best for oss alle. Jeg håper å komne sterkere tilbake om en stund.

ps. Belager at jeg i tillegg er så umoden som jeg er. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MxxM skrev:

Er det dumt valg av meg å gi opp hobbyen min, som har gitt meg mye glede og vært bra for min psyke, bare fordi jeg så dårlig takler å være sjalu på en annen person?

Jeg har god grunn til å være sjalu fordi denne personen blir behandlet så bra og får meg til å føle meg mindre verdt. Men jeg burde ikke brydd meg om det. Jeg burde oversett det, tenkt på meg selv og ikke latt det preget meg - men hvordan? Hvordan skal jeg hente den styrken jeg trenger for å klare det, og hvodan skal jeg jobbe med det og tenke? 

Hvordan skal jeg klare å stå i dette om jeg fortsetter? Halve 2018 ble ødelagt pga min sjalusi. Både for min aktivitet og psyke. Har lidd veldig mye og vært mye ustabil kun pga sjalusien.

Diskuterer dette her i håp om å få ulike synspunkter før jeg evt gir meg for godt. 

 

Bra at du innser at det er din egen sjalusi som er problemet. 

Du bør selvfølgelig ikke slutte med din hobby, men derimot stoppe dine egen kverning hver gang sjalusien setter i gang. Det er jo ikke slik at livet er "rettferdig" i den forstand at alle får like mye oppmerksomhet, alle blir like godt likt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

Bra at du innser at det er din egen sjalusi som er problemet. 

Du bør selvfølgelig ikke slutte med din hobby, men derimot stoppe dine egen kverning hver gang sjalusien setter i gang. Det er jo ikke slik at livet er "rettferdig" i den forstand at alle får like mye oppmerksomhet, alle blir like godt likt osv. 

Takk for dine råd, setter enormt stor pris på dem.

Jeg innså at jeg var sjalu for over ett år siden og har ikke lagt skjul på det og at det skyldes meg og ikke andre. Jeg har valgt å være dønn ærlg, men det var ikke lurt fordi jeg ødela mye med det. 

Jeg vil virkelig ikke belaste noen med min sjalusi. Derfor må jeg kanskje slutte - fordi jeg ikke alltid takler det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, MxxM skrev:

Takk for dine råd, setter enormt stor pris på dem.

Jeg innså at jeg var sjalu for over ett år siden og har ikke lagt skjul på det og at det skyldes meg og ikke andre. Jeg har valgt å være dønn ærlg, men det var ikke lurt fordi jeg ødela mye med det. 

Jeg vil virkelig ikke belaste noen med min sjalusi. Derfor må jeg kanskje slutte - fordi jeg ikke alltid takler det. 

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du har vært dønn ærlig i denne sammenhengen, men når det gjelder sjalusi så er det jo en stor fordel om man ikke lar den komme eksplisitt til uttrykk i nærheten av de man er sjalu på eller folk i deres omgivelser. Sjalusien din kan du snakke med dine nærmeste om, men du bør neppe snakke om den i hobbyklubben din eller i jobbsammenheng. Sjalusi er en følelse man må bære konsekvensene av selv. 

Lykke til - du kommer til å klare å fortsette i klubben:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du har vært dønn ærlig i denne sammenhengen, men når det gjelder sjalusi så er det jo en stor fordel om man ikke lar den komme eksplisitt til uttrykk i nærheten av de man er sjalu på eller folk i deres omgivelser. Sjalusien din kan du snakke med dine nærmeste om, men du bør neppe snakke om den i hobbyklubben din eller i jobbsammenheng. Sjalusi er en følelse man må bære konsekvensene av selv. 

Lykke til - du kommer til å klare å fortsette i klubben:-)

Jeg har lært. 

Takk, frosken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal visst fortsette med hobbyen min.. 

men jeg hater virkelig meg selv for at jeg har de uberettigete følelsene jeg har. Jeg skulle ønske jeg klarte å la det være, ikke reagere på det.

Takk for hjelpen idag 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til hjelper det å si ting høyt. Jeg kjenner av og til litt sjalusi i forbindelse med mennesker som er det vi kan kalle supermennesker og noen ganger har jeg sagt det høyt (på en fin måte da) til den eller de jeg føler er slik og da løser sjalusien seg opp og forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Soletti skrev:

Av og til hjelper det å si ting høyt. Jeg kjenner av og til litt sjalusi i forbindelse med mennesker som er det vi kan kalle supermennesker og noen ganger har jeg sagt det høyt (på en fin måte da) til den eller de jeg føler er slik og da løser sjalusien seg opp og forsvinner. 

Jeg trodde jeg skulle mestre sjalusien fremover. Jeg så endelig lys i tunnelen, men det varte ikke lenge. Jeg er tilbake på start og vet ikke om jeg klarer mer. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 14.07, MxxM skrev:

Om noen som er mer tilbaketrukket, blir sjalu på grunn av dette, synes du det er berettiget? 

- nei, det er det ikke. Men så klarer jeg heller ikke å være så synlig fordi jeg er den jeg er - så da må jeg kanskjje heller akseptere nettopp det og glede meg over de som tør å være synlige og får til ting og slutte å være sjalu, for de bidrar jo til fellesskapet også) 

Har man grunn til å være såret fordi man får færre svar, likes og ros enn deg? 

- nei, men det har noe med måten det blir gjort på, og jeg unner virkelig personen alt godt. Jeg er egentlig ikke så opptatt av likes heller. Det hele bunner vel i at jeg ikke har noen som helst selvtillit og at jeg er avhengig av at andre gir meg positiv feedback på meg som person for å kunne fungere i relasjoner 

Bør man slutte å henge på DOL på grunn av sårheten det vekker, selv om man synes det helt klart er både trivelig og lærerikt å være her? 

- nei, men om det går så langt at det til slutt tipper over for en så bør en vel være moden nok til å innse at en må slutte selv om det er sårt (sårt fordi man på den måten føler seg svak)? Det er iallefall det jeg lærte en gang.. 

Vil du si at du eller de som gir positive feedback til deg har gjort noe galt eller har ansvar for den sjalusien det evt. måtte vekke i andre? 

- nei, overhode ikke, det har jeg aldri tenkt heller 

Ser du parallellen til din egen situasjon?

- tenker du på sammenligningen med dol og min hobby? I så fall ja 

Hva ville du sagt til vedkommende som ble sjalu på deg? 

- jeg ville etter så lang tid betrygget hn og sagt at hn kan ta det helt med ro og at det ikke er noen som helst hold i sjalusien samt forklart hvorfor personen har fått den responsen hn har fått, responsen er etter min mening meget spesiell og har ingenting med hobbyen å gjøre, men vi har vel bare ulikt syn på ting, jeg vet ikke 

Takk for svar, setter stor pris på det

Hei!

Jeg forstår ikke helt hva dette handler om, vil bare si til deg at jeg ble veldig glad du skrev noe om at jeg hadde et stort og varmt hjerte. Jeg kanskje glemte like det, men det gjorde meg glad. Noen ganger glemmer jeg vise jeg blir glad for ting, og noen ganger blir sånt litt urettferdig. For meg fins det ingen baktanker i det i hvert fall, vil bare du skal vite det.

Jeg håper du ikke er så lei deg at du slutter være på dol, jeg liker seriøse mennesker som har evne til å bry seg om andre, derfor liker jeg ha mennesker som deg her.

Og jeg syns ikke du skal gi opp dine interesser fordi du er lei deg.

Jeg har en venn som er så sjalu og hun holdt på å ødelegge sitt ekteskap sa hun. Jeg syns det var en ærlig ting hun sa, og etter det beundret jeg hun på en annen måte,  det med sjalusien hennes tenkte jeg ikke på, jeg ble imponert over ærligheten i ordene hennes, og jeg ble glad for jeg vet det er ærlighet som er viktig for oss mennesker og verden, ikke fine ord og forklaringer. Med ærlighet kommer vi mennesker nær hverandre, og om mulig, "under huden på hverandre" som min pensjonerte psykiater sa, og jeg tror ærlighet kan gjøre mer enn de fineste ord og forklaringer

Så jeg setter pris på ærlighet i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har denne personen din faglige policy? Kanskje bare en annen bakgrunn for å utøve en felles aktivitet som for øyeblikket er mer i vinden. Ingen finner på å sammenlikne store idrettsutøvere eller kunstnere på slik måte. Man setter fokus på en av gangen. Kanskje din fem minutter med berømmelse kommer. Kanskje ikke. Kanskje er bare ikke tiden moden for deg. Men du lærer sikkert mye og utvikler deg fra gang til gang og er jo en av dem her som ikke er så alvorlig syke at de har noe overskudd til å drive med noe positivt. At du føler sjalusi og kanskje føler stikk av skyldfølelse fordi du snakker om det om enn så anonymt et sted få mennesker leser er jo et tegn tolker jeg for livsvilkår og vilje til bedre resultater og bedre samvær med andre. Enkelte på disse sidene er veldig alvorlig syke tror jeg med vidtrekkende hjelpebehov. De er ikke av dem " som sannsynligvis er meget intelligente til tross for en og annen tullediagnose" De kommer ikke ofte frem for å hente diplomer eller hilse på rektor. Selv ekspertene og legene  opptrer ofte som sendrektige motstandere og hindringer i deres liv. Åpenlys mobbing blir aldri påtalt og alt bare viskes vekk. Pleierne spør kanskje " Er det skjedd noe"  

Man kan lure på hvem det er noe galt ved?

Jeg tror ikke at du har mindre behov for hjelp og støtte og vet hvor lett det er å bli stående fast i livet ved " noe uløsrlig"  Det beste er å få ta det opp i et terapeutisk rom kanskje. Men jeg vet også hvordan kommunene har så lite ressurser selv til dere unge. Leste i avisen hvordan de i kommunen ville ha det slik at tilreisende på ferie ikke fikk belaste helsetjesten i kommunen slik de i mange år hadde gjort ved hjemtjenster i campingvogner og hytter osv med legevakt osv. Kommunen har ikke nok til sine egne engang for det følger ingen penger med disse langtidsboende gjestene. Skulle visst opp i Stortinget til og med. Synd det er så lite ressurser til alt. Mange pleiere tar visst av egen lomme og går ærend gratis.  Folk sliter seg helt ut. Husker selv fra arbeidslivet. Det var også min policy. Man går til man stuper.

Anonymkode: 63a0c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...