Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å stabilisere ny døgnrytme?


Gondor

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo at dette er individuelt, men sånn generelt, hvor lang tid tar det? Er det noen av dere som har klart dette kunststykke? Hva slags erfaringer gjorde du deg? Dette er andre dagen jeg holder meg våken om dagen. I går kveld skrev jeg en liste over det jeg kan gjøre for å unngå fristelsen til å legge meg om dagen. Det gjelder jo å holde seg i aktivitet. Det burde være enkelt. Det er jo bare å la være å legge seg selv om man holder på å stupe av søvnighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det lurer jeg også på. Jeg vet det finnes en oppskrift på å rette opp døgnrytmen men hvor finner man den? Gode søvnråd er gode søvnråd men ikke nok når søvnen uteblir år etter år. Jeg skal snu døgnet men alene uten en plan dag for dag som er dokumentert at virker blir det bare tull. Feks skal man stå opp til samme tid hver dag. Hvordan skal man klare det når man er på femte døgnet med kun tre timer søvn? Jeg våkner jo rett og slett ikke da. Må mannen ta seg fri fra jobb for å hale meg opp og ut? Jeg fant ett søvnkurs men min type søvnvanske (forskjøvet rytme) var det ikke beregnet på, for slike vansker måtte man kontakte fastlege. Det har jeg gjort, gang på gang, tabletter er løsningen for legen men ikke for meg. 

Anonymkode: fba36...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få lagt meg kl. 23 hver kveld. Jeg er på imovanekur nå så jeg tar en halv tablett og legger meg og stirrer ut i mørket. Jeg sover veldig lett frem til 3, halv fire. Da våkner jeg med et smell og er lys våken. Er oppe i ca en time før jeg legger meg igjen og sover lett frem til klokken halv 8. Jeg fungerer fint på formiddagen men på ettermiddagen er det svært vanskelig å unngå sengen. Da er jeg så trett at jeg så vidt klarer å holde øynene åpne. Jeg legger meg som oftes og sover dypt et par timer. Så står jeg opp og fungerer bra i endel timer før jeg klokken 20 blir dødstrett igjen og stuper til køys. Jeg våkner som regel etter en og en halv time, er oppe til klokken 23 før jeg går og legger meg for natten. Det er ikke rart søvnkvaliteten om natten er dårlig. Her jeg sitter glir øynene mer og mer igjen og jeg føler meg helt nummen i kroppen så trett er jeg, men jeg legger meg ikke. Jeg får hangle frem til klokken 23. Nå er klokken 16. Det er bare 7 timer til. Grøss og gru! Hvordan skal dette gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gondor skrev:

Tre mnd ja. Det var lang tid, men det er vel bare å brette opp ermene.

Skal vi holde oss fast i hverandre Gondor og gjøre det sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.1.2019 den 16.51, Soletti skrev:

Skal vi holde oss fast i hverandre Gondor og gjøre det sammen? 

Absolutt. Veldig god ide. Hvordan gjør vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 16.51, Soletti skrev:

Skal vi holde oss fast i hverandre Gondor og gjøre det sammen? 

9 minutter siden, Gondor skrev:

Absolutt. Veldig god ide. Hvordan gjør vi det?

Jeg vil gjerne være med jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg klarte det på et halvt års tid, med Circadin og knallhard selvdisiplin. Nå går det bra uten medisin, men det sklir ut innimellom, dessverre. Ikke sånn at jeg snur døgnet, eller våkner etter kort tid og sliter med å sovne igjen, sånn som det var før, men jeg somler og kommer meg for seint i seng sånn at jeg får for lite søvn når jeg må tidlig opp dagen etter. I verste fall blir jeg overtrøtt og får ikke sove flere kvelder på rad av den grunn, men jeg har Vallergan i bakhånd hvis det blir for ille. Det er siste utvei, for jeg er i koma halve dagen etter, men noen ganger må det til, dessverre. Sist var da vi gikk over til sommertid. Det er like jævlig hvert år. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...