Gå til innhold

Økonomisk støtte? 18 åringen sluttet på videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en 18 år gammel sønn boende hos meg på fulltid. Han fungerer ikke i huset til faren pga konflikter. Far betaler bidrag for mat, telefon osv til han. Men forutsetningen for det var at han går på videregående skole. Han har desverre droppet ut av skolen. Jeg har en lønn på 16 000 i måneden. Og dette ble litt tungt for meg.  Er det mulig å få stønader i slike situasjoner? 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 18 år gammel sønn boende hos meg på fulltid. Han fungerer ikke i huset til faren pga konflikter. Far betaler bidrag for mat, telefon osv til han. Men forutsetningen for det var at han går på videregående skole. Han har desverre droppet ut av skolen. Jeg har en lønn på 16 000 i måneden. Og dette ble litt tungt for meg.  Er det mulig å få stønader i slike situasjoner? 

Anonymkode: 53558...eac

Han kan få sosialstønad med påfølgende aktivitetsplikt. De krever at han skal drive med noe men kommer selv med forslag til hva.

Anonymkode: 4fe0b...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 18 år gammel sønn boende hos meg på fulltid. Han fungerer ikke i huset til faren pga konflikter. Far betaler bidrag for mat, telefon osv til han. Men forutsetningen for det var at han går på videregående skole. Han har desverre droppet ut av skolen. Jeg har en lønn på 16 000 i måneden. Og dette ble litt tungt for meg.  Er det mulig å få stønader i slike situasjoner? 

Anonymkode: 53558...eac

Han kan søke sosialstøtte.

Anonymkode: 1d337...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, laban skrev:

Jeg har ikke greie på bidrag og støtteordninger, men han / dere bør kontakte Oppfølgingstjenesten fort som f. De har trolig hørt mange av spørsmålene dine før.

https://www.ung.no/utdanning/vidutd/121_Ingen_skoleplass_Sluttet_på_skolen_eller_som_lærling.html

Han gikk til oppfølgingstjenesten, men plutselig sluttet han å gå dit. 

Jeg må finne ut av dette med stønadsordninger. Det er ganske tøfft for meg å sitte med alt dette alene. Han er veldig tiltaksløs av seg. 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan søke sosialstøtte.

Anonymkode: 1d337...d5d

Jeg mener at han bør gå til rådgivning anngående andre ting som han kan gjøre på / nav / jobbpraksis osv, og søke sosialstøtte. 

Takk for råd. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
57 minutter siden, MxxM skrev:

Hva med bostøtte? 

Vi får bostøtte, men det er ikke mye. Jeg fikk utbetalt 17 000 kroner denne måneden. Får da maks 1800 kroner i bostøtte. Betaler 9000 kroner i husleie hver måned. Og har masse å betale på ellers. Mulig man burde klare seg med dette beløpet for to per måned? Jeg vet ikke. Men det føles for meg veldig stramt. Jeg har også en jobb til, og det er å sette 18 åringen i sving slik at han handler. Han er veldig tiltaksløs type...Hjelper ikke til at han er 18 år.. Han må pushes litt før han gjør noe med situasjonen sin. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at han bør gå til rådgivning anngående andre ting som han kan gjøre på / nav / jobbpraksis osv, og søke sosialstøtte. 

Ja, det må han. Skal ha få noe av NAV må han være med å tiltak, uansett om dette er kurs, jobbpraksis eller annet.

Anonymkode: 49683...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han gikk til oppfølgingstjenesten, men plutselig sluttet han å gå dit. 

Hvorfor det?

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en jobb til, og det er å sette 18 åringen i sving slik at han handler. Han er veldig tiltaksløs type...Hjelper ikke til at han er 18 år.. Han må pushes litt før han gjør noe med situasjonen sin.

Hvis han ikke vil flytte til faren, kan du kanskje kreve av junior at han skal gjøre noe for å komme igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil at din eks lar det gå ut over deg at sønnen dropper ut av skolen. Jeg synes du bør snakke med din eks om at du/dere bør få noe støtte til mat, selv om lommepenger o.l. inndras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Xtra skrev:

Det blir feil at din eks lar det gå ut over deg at sønnen dropper ut av skolen. Jeg synes du bør snakke med din eks om at du/dere bør få noe støtte til mat, selv om lommepenger o.l. inndras.

Nå gjør du dette til i hovedsak foreldrenes ansvar. Gutten må ansvarliggjøres. Han må få seg jobb. Hvis ikke blir dette en varig sosialhjelpsmottager/Naver. Nei, jeg bruker ikke naver om alle som får penger fra nav. Jeg vet bedre enn det. Men et lite antall ungdom som denne havner hos meg i den lite smigrende gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Nå gjør du dette til i hovedsak foreldrenes ansvar. Gutten må ansvarliggjøres. Han må få seg jobb. Hvis ikke blir dette en varig sosialhjelpsmottager/Naver. Nei, jeg bruker ikke naver om alle som får penger fra nav. Jeg vet bedre enn det. Men et lite antall ungdom som denne havner hos meg i den lite smigrende gruppen.

Du har nok rett i det, jeg mente heller ikke på permanent basis, mer sim en kortsiktig løsning til hjelp for trådstarter i et økonomisk uføre. Det vil selvsagt ikke løse noe for sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, kupton skrev:

Nå gjør du dette til i hovedsak foreldrenes ansvar. Gutten må ansvarliggjøres. Han må få seg jobb. Hvis ikke blir dette en varig sosialhjelpsmottager/Naver. Nei, jeg bruker ikke naver om alle som får penger fra nav. Jeg vet bedre enn det. Men et lite antall ungdom som denne havner hos meg i den lite smigrende gruppen.

Det er sant. Gutten er 18 år. Han droppet ut av tiltaket fordi han slet med dialog med veileder, tror jeg. Jeg har forsøkt å råde han til å ta kontakt med veileder på tiltaket, men gutten gjør ikke det. Det er vedlig vanskelig situasjon for meg, fordi jeg ser at gutten er iferd med å ramle ut av både skole, og arbeidsliv. Jeg er fortvilet, fordi han bor hos meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få gutten til å begynne å gjøre noe med situasjonen. Det virker som om alt er et ork for han. Han sier at han har registrert seg i NAV som arbeidssøker, men det vet jeg lite om. Har veldig dårlig innsikt i hva han gjør fordi han er 18 år. 

Det er veldig tøfft for meg, for jeg sliter selv med at jeg får lite jobbing. Holder på å søke arbeid selv. 

Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i situasjonen, eller få gutten til å innforstå seg med at han må gjøre noe. Føler meg som en håpløs mor som har et sånnt problem, men jeg har flere barn, og de andre har klart seg bra med utdannelse og jobb. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, Xtra skrev:

Du har nok rett i det, jeg mente heller ikke på permanent basis, mer sim en kortsiktig løsning til hjelp for trådstarter i et økonomisk uføre. Det vil selvsagt ikke løse noe for sønnen.

Ja, det er jeg som kommer i et økonomisk uføre på grunnlag av situasjonen. Jeg må forsørge han med mat, telefon og alt som skal til av nødvendigheter, og det er vanskelig med en så lav inntekt. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Gutten er 18 år. Han droppet ut av tiltaket fordi han slet med dialog med veileder, tror jeg. Jeg har forsøkt å råde han til å ta kontakt med veileder på tiltaket, men gutten gjør ikke det. Det er vedlig vanskelig situasjon for meg, fordi jeg ser at gutten er iferd med å ramle ut av både skole, og arbeidsliv. Jeg er fortvilet, fordi han bor hos meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få gutten til å begynne å gjøre noe med situasjonen. Det virker som om alt er et ork for han. Han sier at han har registrert seg i NAV som arbeidssøker, men det vet jeg lite om. Har veldig dårlig innsikt i hva han gjør fordi han er 18 år. 

Det er veldig tøfft for meg, for jeg sliter selv med at jeg får lite jobbing. Holder på å søke arbeid selv. 

Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i situasjonen, eller få gutten til å innforstå seg med at han må gjøre noe. Føler meg som en håpløs mor som har et sånnt problem, men jeg har flere barn, og de andre har klart seg bra med utdannelse og jobb. 

Anonymkode: 53558...eac

Kan du spørre han om han og du kan ta et møte med Oppfølgingstjenesten? Så kan dere snakke om muligheter videre. Er han svært tiltaksløs osv, kan det jo også være en ide med et legebesøk - hvor helst du er med. 

Jeg hadde dessuten konfrontert faren med hva han mener du skal gjøre. Han må fortsette å betale til gutten er i et el annet tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jeg som kommer i et økonomisk uføre på grunnlag av situasjonen. Jeg må forsørge han med mat, telefon og alt som skal til av nødvendigheter, og det er vanskelig med en så lav inntekt. 

Anonymkode: 53558...eac

Jeg har en syk sønn som bor hjemme. Han har nettoop fått plass i en bedrift i kommunen i regi av nav. Planen er å fortsette skole til høsten. 

Finnes det tiltak som nav kan tilby? 

Min sønn sa det er noe som heter tiltakspenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, MxxM skrev:

Jeg har en syk sønn som bor hjemme. Han har nettoop fått plass i en bedrift i kommunen i regi av nav. Planen er å fortsette skole til høsten. 

Finnes det tiltak som nav kan tilby? 

Min sønn sa det er noe som heter tiltakspenger. 

Jeg må undersøke. Sønnen er 18 år men han sliter mye med å handle. Er veldig tiltaksløs. Men det er mulig at nav kan hjelpe ungdommer som han. Jeg skal forsøke å få han til å ta seg en time hos veileder i nav. Takk for råd i situasjonen. Jeg blir så fortvilt av dette. Han spiser dårlig og er blitt veldig tynn også. 

 

6 minutter siden, cilie skrev:

Kan du spørre han om han og du kan ta et møte med Oppfølgingstjenesten? Så kan dere snakke om muligheter videre. Er han svært tiltaksløs osv, kan det jo også være en ide med et legebesøk - hvor helst du er med. 

Jeg hadde dessuten konfrontert faren med hva han mener du skal gjøre. Han må fortsette å betale til gutten er i et el annet tiltak. 

Jeg tenker at det kan gjøre godt med et legebesøk. Jeg tror han sliter litt psykisk. Og at han behøver litt ekstra hjelp til å komme seg i jobb og bra aktiviteter. Jeg håper faren kan trå til med økonomisk støtte til mat osv selv om han sluttet skolen. For dette går mye ut over meg økonomisk når jeg har lite penger. 

 

 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, MxxM skrev:

Takk så mye for linken og gode råd fra deg. Dette er en så vanskelig situasjon for meg med tanke på at det er vondt å se sin voksne sønn havne helt utenfor. Men det må finnes hjelp å få. Mulig lurt å ta det opp med både lege og nav?

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk så mye for linken og gode råd fra deg. Dette er en så vanskelig situasjon for meg med tanke på at det er vondt å se sin voksne sønn havne helt utenfor. Men det må finnes hjelp å få. Mulig lurt å ta det opp med både lege og nav?

Anonymkode: 53558...eac

Jeg vet.

Ja. Snakk med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...