Gå til innhold

Økonomisk støtte? 18 åringen sluttet på videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takker deg så mye for at du tipset meg om aspergers. Jeg tok kontakt med faren for å diskutere litt om utredningene og vanskene. Faren var enig i at sønnen har alltid måtte trenge ekstra hjelp og støtte og at han har alltid lagt godt tilbake i modenhet. Men han er enig i at han er og var hele tiden intligent og smart. Han er ikke utredet for aspergers etter hva fsren til sønnen mener. Men det var tøfft og mye diskusjoner rundt hvorfor gutten vår var så asosial og umoden. Han slet lenge med språk på lik linje som meg. Så ja du har et poeng i at det kan være en årsak til dette grunnet i noe som skulle vært diagnosert. Men det er vanskelig å si. 

Anonymkode: 53558...eac

Hei!

Siden han har droppet ut av skolen, blir han sikkert prioritert, og utredning av han trenger ikke ta så lang tid.

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men det fins flere vgs som tar inn elever med ulike vansker, alt fra skolevegring, til at man dropper ut, er deprimert, eller har kartlagte skolevansker. Disse skolene har et mindre elevtall, og mindre klasser, samt større lærertetthet pr elev. Mitt ene barn, fikk jeg i hui og hast søkt over på en slik vgs, fordi vedkommende fikset plutselig ikke stresset på en vanlig vgs. Det var en flott skole, og mitt barn hadde kanskje ikke fullført vgs om det ikke var for at fikk plass her.

Jeg skrev et langt detaljert brev der jeg argumenterte for hvorfor mitt barn trengte plass, og fastlegen underskrev.

Paralelt med dette ble barnet utredet for asperger syndrom, men fikk plass før fikk diagnose.

Det er ganske stor innsøkning til disse skolene, men av og til slutter elever der også, slik at januar er en mulighet for å ringe en slik skole og høre om de har noen ledig plass. Dette er ideelle skoler for de som ikke orker så mye bråk og sosialt, bare fordi de er mindre, og ikke minst er de fleksible og dermed får de ungdom som strever gjennom vgs, eller de får studiekompetanse, og det er jo viktig. Lærerne er også fantastiske, både dyktige faglig, men med god omsorgsevne og vilje til å motivere.

Søknad til høstsemesteret følger sikkert vanlige frister.

Så flott at du har snakket med far, og at dere sammen finner løsninger, man kan jo gjøre to ting, både få utredet og finne aktivitet på dagtid. Er ungdommen av ulike grunner blitt deprimert, kan bare det å starte med fysisk aktivitet være en start, så man ikke blir sittende inne. Det hjelper på humør og psyke. Feks på treningsstudio, ellers fins det er gratis tilbud jeg tror heter ,aktiv på dagtid..noe sånt, da betaler man lite/ nesten ingenting, og kan trene på andre tider. Selv har jeg krevd i vanskelige perioder feks at mitt barn, hvis har vært hjemme og ikke syk, at bidrar mer med husarbeide, oppussing osv... Det har også vært vellykket. Det er jo stadig noe som må pusses og males i et hjem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Siden han har droppet ut av skolen, blir han sikkert prioritert, og utredning av han trenger ikke ta så lang tid.

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men det fins flere vgs som tar inn elever med ulike vansker, alt fra skolevegring, til at man dropper ut, er deprimert, eller har kartlagte skolevansker. Disse skolene har et mindre elevtall, og mindre klasser, samt større lærertetthet pr elev. Mitt ene barn, fikk jeg i hui og hast søkt over på en slik vgs, fordi vedkommende fikset plutselig ikke stresset på en vanlig vgs. Det var en flott skole, og mitt barn hadde kanskje ikke fullført vgs om det ikke var for at fikk plass her.

Jeg skrev et langt detaljert brev der jeg argumenterte for hvorfor mitt barn trengte plass, og fastlegen underskrev.

Paralelt med dette ble barnet utredet for asperger syndrom, men fikk plass før fikk diagnose.

Det er ganske stor innsøkning til disse skolene, men av og til slutter elever der også, slik at januar er en mulighet for å ringe en slik skole og høre om de har noen ledig plass. Dette er ideelle skoler for de som ikke orker så mye bråk og sosialt, bare fordi de er mindre, og ikke minst er de fleksible og dermed får de ungdom som strever gjennom vgs, eller de får studiekompetanse, og det er jo viktig. Lærerne er også fantastiske, både dyktige faglig, men med god omsorgsevne og vilje til å motivere.

Søknad til høstsemesteret følger sikkert vanlige frister.

Så flott at du har snakket med far, og at dere sammen finner løsninger, man kan jo gjøre to ting, både få utredet og finne aktivitet på dagtid. Er ungdommen av ulike grunner blitt deprimert, kan bare det å starte med fysisk aktivitet være en start, så man ikke blir sittende inne. Det hjelper på humør og psyke. Feks på treningsstudio, ellers fins det er gratis tilbud jeg tror heter ,aktiv på dagtid..noe sånt, da betaler man lite/ nesten ingenting, og kan trene på andre tider. Selv har jeg krevd i vanskelige perioder feks at mitt barn, hvis har vært hjemme og ikke syk, at bidrar mer med husarbeide, oppussing osv... Det har også vært vellykket. Det er jo stadig noe som må pusses og males i et hjem.

 

Takk for at du engasjerer deg i innlegget mitt. Å høre om erfaringer fra folk som har vært eller er i samme situasjon er vedlig greit. For da vet jeg at vi er ikke alene om dette. Det er flere som sliter med noe lignende. Takk for gode råd. 

Han skulle skrive en beskjed til NAV i dag. Jeg spurte om han kunne be dem via en beskjed på NAV sine sider om veiledningstime / hjelp til dette med jobb. Sønnen skrev: "gi meg jobb, gi meg jobb". Sende det nå mamma? Jeg stoppet han, og forklarte at han ikke kan skrive det på en slik måte. Du må skrive på en fin måte. Sønnen kan kommunisere litt på en feil måte. Og har litt å jobbe med. Men på ganske mye så er han så klok. 

 

 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du engasjerer deg i innlegget mitt. Å høre om erfaringer fra folk som har vært eller er i samme situasjon er vedlig greit. For da vet jeg at vi er ikke alene om dette. Det er flere som sliter med noe lignende. Takk for gode råd. 

Han skulle skrive en beskjed til NAV i dag. Jeg spurte om han kunne be dem via en beskjed på NAV sine sider om veiledningstime / hjelp til dette med jobb. Sønnen skrev: "gi meg jobb, gi meg jobb". Sende det nå mamma? Jeg stoppet han, og forklarte at han ikke kan skrive det på en slik måte. Du må skrive på en fin måte. Sønnen kan kommunisere litt på en feil måte. Og har litt å jobbe med. Men på ganske mye så er han så klok. 

 

 

Anonymkode: 53558...eac

Er det slik han utrykker seg vanligvis ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er det slik han utrykker seg vanligvis ?

 

Iblant kommer det noen slike... Jeg snakker til han, og han forklarer at han trodde at det gikk fint å uttale seg sånn og forstår ikke at det er uhøflig måte å uttale seg på. Dermed så kan jo han havne dårlig ut. Jeg forklarer det til han. Men han har en tendens til å iblant uttrykke seg helt feil, samtidig som han ofte viser at han er veldig klok i uttalelser også. Men noen ganger slik som forklart over : er jo helt feil måte å uttrykke seg på. Han sliter litt med det sosiale samspillet. Jeg har lært han opp til å si fornuftige dannede ord. Det andre barnet mitt sier dannede ord og er veldig flink til å snakke for seg, men sønnen kan iblant si helt feile ord.... uten å mene det for å være frekk... men så virker det frekkt. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Iblant kommer det noen slike... Jeg snakker til han, og han forklarer at han trodde at det gikk fint å uttale seg sånn og forstår ikke at det er uhøflig måte å uttale seg på. Dermed så kan jo han havne dårlig ut. Jeg forklarer det til han. Men han har en tendens til å iblant uttrykke seg helt feil, samtidig som han ofte viser at han er veldig klok i uttalelser også. Men noen ganger slik som forklart over : er jo helt feil måte å uttrykke seg på. Han sliter litt med det sosiale samspillet. Jeg har lært han opp til å si fornuftige dannede ord. Det andre barnet mitt sier dannede ord og er veldig flink til å snakke for seg, men sønnen kan iblant si helt feile ord.... uten å mene det for å være frekk... men så virker det frekkt. 

Anonymkode: 53558...eac

Du må nok få han utredet, men samtidig fortsette oppmuntre han til å få seg en jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"gi meg jobb, gi meg jobb". 

Anonymkode: 53558...eac

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iblant kommer det noen slike... han har en tendens til å iblant uttrykke seg helt feil, samtidig som han ofte viser at han er veldig klok i uttalelser også. Men noen ganger slik som forklart over : er jo helt feil måte å uttrykke seg på. Han sliter litt med det sosiale samspillet. Jeg har lært han opp til å si fornuftige dannede ord.

Anonymkode: 53558...eac

 

Dette første hørtes ut som lettere psykisk utviklingshemmet (eller trolling/tulling), men med dine forklaringer heller det i retning Asperger istedenfor. For "slike" folk er det tøft å få seg jobb og de fleste feiler brutalt, men en får jo bare forsøke og lykkes det ikke så får dere hoppe på diagnose toget så han ihvertfall får penger å leve av på tross av at han eventuelt ikke duger. Men får ikke ta sorgene på forskud kanskje

Gjerne kom tilbake om noen år og fortell hvordan det endte opp 

Lykke til

Anonymkode: 6a240...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Dette første hørtes ut som lettere psykisk utviklingshemmet (eller trolling/tulling), men med dine forklaringer heller det i retning Asperger istedenfor. For "slike" folk er det tøft å få seg jobb og de fleste feiler brutalt, men en får jo bare forsøke og lykkes det ikke så får dere hoppe på diagnose toget så han ihvertfall får penger å leve av på tross av at han eventuelt ikke duger. Men får ikke ta sorgene på forskud kanskje

Gjerne kom tilbake om noen år og fortell hvordan det endte opp 

Lykke til

Anonymkode: 6a240...8d2

Takk. Han er veldig oppegående, flink i mye som jeg ikke er flink i... osv. ... Han imponerer meg med mye. Men det er kun iblant at han kan uttale seg veldig feil.... og det er leit at det skal være sånn. Jeg pratet med de nærmeste i familien om det, og de sier det samme. De vet at han trenger ekstra hjelp for å nå frem. Og slik har han alltid vært. 

Jeg håper det vil gå fint. Jeg skal skrive en oppdatering om hvordan det gikk med han. Skal ihvertfall gjøre alt i min makt for at han skal ha det bra, og komme seg frem i livet. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.1.2019 den 14.07, Madelenemie skrev:

Hei!

Siden han har droppet ut av skolen, blir han sikkert prioritert, og utredning av han trenger ikke ta så lang tid.

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men det fins flere vgs som tar inn elever med ulike vansker, alt fra skolevegring, til at man dropper ut, er deprimert, eller har kartlagte skolevansker. Disse skolene har et mindre elevtall, og mindre klasser, samt større lærertetthet pr elev. Mitt ene barn, fikk jeg i hui og hast søkt over på en slik vgs, fordi vedkommende fikset plutselig ikke stresset på en vanlig vgs. Det var en flott skole, og mitt barn hadde kanskje ikke fullført vgs om det ikke var for at fikk plass her.

Jeg skrev et langt detaljert brev der jeg argumenterte for hvorfor mitt barn trengte plass, og fastlegen underskrev.

Paralelt med dette ble barnet utredet for asperger syndrom, men fikk plass før fikk diagnose.

Det er ganske stor innsøkning til disse skolene, men av og til slutter elever der også, slik at januar er en mulighet for å ringe en slik skole og høre om de har noen ledig plass. Dette er ideelle skoler for de som ikke orker så mye bråk og sosialt, bare fordi de er mindre, og ikke minst er de fleksible og dermed får de ungdom som strever gjennom vgs, eller de får studiekompetanse, og det er jo viktig. Lærerne er også fantastiske, både dyktige faglig, men med god omsorgsevne og vilje til å motivere.

Søknad til høstsemesteret følger sikkert vanlige frister.

Så flott at du har snakket med far, og at dere sammen finner løsninger, man kan jo gjøre to ting, både få utredet og finne aktivitet på dagtid. Er ungdommen av ulike grunner blitt deprimert, kan bare det å starte med fysisk aktivitet være en start, så man ikke blir sittende inne. Det hjelper på humør og psyke. Feks på treningsstudio, ellers fins det er gratis tilbud jeg tror heter ,aktiv på dagtid..noe sånt, da betaler man lite/ nesten ingenting, og kan trene på andre tider. Selv har jeg krevd i vanskelige perioder feks at mitt barn, hvis har vært hjemme og ikke syk, at bidrar mer med husarbeide, oppussing osv... Det har også vært vellykket. Det er jo stadig noe som må pusses og males i et hjem.

 

Jeg forsøker å kreve at han hjelper til i hus og hjem men han setter oftest seg helt imot å hjelpe. Han sier at han er 18 og myndig og kan bestemme selv. Veldig kjedelig situasjon.. Han er god gutt på mange måter men han oppfører seg ikke helt voksent. Håper på at dette bedrer seg. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker å kreve at han hjelper til i hus og hjem men han setter oftest seg helt imot å hjelpe. Han sier at han er 18 og myndig og kan bestemme selv. Veldig kjedelig situasjon.. Han er god gutt på mange måter men han oppfører seg ikke helt voksent. Håper på at dette bedrer seg. 

Anonymkode: 53558...eac

Da får du bare si at hvis han ikke gidder hjelpe til hjemme får han flytte ut.

Anonymkode: 1d337...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du bare si at hvis han ikke gidder hjelpe til hjemme får han flytte ut.

Anonymkode: 1d337...d5d

Det kan ikke fortsette slik. Men virker som om han ikke helt vet å gjøre sitt eget beste. Blir fortvilt iblant. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Sønnen skrev: "gi meg jobb, gi meg jobb". Sende det nå mamma?

 

På 8.1.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev:

(...) han trodde at det gikk fint å uttale seg sånn og forstår ikke at det er uhøflig måte å uttale seg på. 

Jeg har lært han opp til å si fornuftige dannede ord.

(...) men sønnen kan iblant si helt feile ord.... uten å mene det for å være frekk... men så virker det frekkt. 

Problemet er jo ikke at det er uhøflig, udannet eller frekt, men det viser at han hverken tolker situasjonen riktig, skjønner hva som skal til for å få resultat av en aktivitet (å få seg en jobb), eller hvordan man forholder seg til andre. Jeg syns også det høres ut som en lettere psykisk funksjonsnedsettelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Røde Kors har noen aktivitets tilbud til ungdom som opplever tung og vanskelig tid her. Dette har det stått om i lokalavisen. her på Østlandet.Det kan være et fast holdepunkt for enkelte grupper tenker jeg  og et trygt og stimulerende miljø kanskje. Kanskje en hjelp på veien til å finne ut av hva for interesser man har og noen jevnaldrende venner også kanskje. Rart at videregående skole ikke har en helsetjeneste med psykologtilbud eller sosionom og mere ansvar for elevene sine synes jeg. At skoleledelsen  slipper dem ut i " intet" i dagens virkelighet med hvordan samfunnet tenker om skolegang i dag. Bare rart. Enkelte unge har det veldig tungt og vanskelig tror jeg og krever kanskje bare litt vennlighet og positivitet fra omgivelsene. Vi klarer ikke lenger å se annet enn vår egen nesetipp vi voksne føler jeg. Vi er så ødelagt av arbeidslivet. Jeg har selv ikke barn men om man forteller sin situasjon til nav så lover de å komme opp med gode forslag står det på deres nettsider.

Anonymkode: b84f5...70a

Kan ikke holde på elever som ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kayia skrev:

Jeg syns også det høres ut som en lettere psykisk funksjonsnedsettelse

Enig med Kayia her. Blir faktisk sikker på at det første som må gjøres er en evnetest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kayia skrev:

 

Problemet er jo ikke at det er uhøflig, udannet eller frekt, men det viser at han hverken tolker situasjonen riktig, skjønner hva som skal til for å få resultat av en aktivitet (å få seg en jobb), eller hvordan man forholder seg til andre. Jeg syns også det høres ut som en lettere psykisk funksjonsnedsettelse. 

Ville vært veldig rart om det ikke var blitt oppdaget i skolen tidligere. 

Anonymkode: a4bdc...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville vært veldig rart om det ikke var blitt oppdaget i skolen tidligere. 

Neida. Kan nevne et case som ikke var enestående, men heller ganske vanlig. Jeg fikk forespørsel om å vurdere en kvinne midt i 30-årene og hennes evner som mor. På bakgrunn av papirene satte jeg som vilkår for å ta oppgaven at vår sjefpsykolog fikk gjøre en evnetest på henne. Testen viste en IQ på rundt 60. Hun hadde vært vurdert av ulike instanser "i alle år" uten at en hadde fanget opp dette. Hun hadde lært seg noen fine fraser, og brukte disse til å kamuflere sine svakheter (cocktailpartysyndrom). Jeg husker blant annet at hun ikke kunne finne et eneste ord som hun assosierte med ordet snø. Da hun skjønte at dette ikke var normalt, prøvde hun seg med at ordet snø ikke var vanlig i hennes dialekt.

Det er dessverre slik at en i voksenpsykiatrien diagnostiserer mange med PU eller "marginal intellektuell fungering", IQ 70-85, som ingen har fanget opp tidligere.

Hadde alle blitt testet ved skolestart, hadde en unngått mange tragiske skjebner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville vært veldig rart om det ikke var blitt oppdaget i skolen tidligere. 

Anonymkode: a4bdc...4fd

Har du lest innlegget ?

Han har slitt siden før skolestart. Skolen har reagert, han har vært frem og tilbake til leger fra han var liten, barnevernet har vært innvolvert flere ganger. 

Om det er asperger eller noe annet her, tør ikke jeg å si. 

Jeg har tenkt tanken asperger flere ganger tidligere når jeg har lest trådstartes innlegg  og trådstarter er selv inne på tanken. Som Madelemie skriver er det veldig arvelig. 

Det kan være noe helt annet, men at det NOE er vel ganske opplagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kupton skrev:

Enig med Kayia her. Blir faktisk sikker på at det første som må gjøres er en evnetest.

Jeg sendte melding til oppfølgingstjenesten og sa at sønnen hadde desverre sluttet å gå på møtene deres, og spurte om de kunne hjelpe med praksisplass, utdanning eller lignende. De svarte at de kunne hjelpe, og at de kunne ringe han. Sønnen sa at han ville ikke ha telefon fra de fordi han synes de var lite motiverende og sure på et møte som han var på med oppfølgingskontoret. Jeg sa : hva skal jeg svare dem da? Si at du ikke vil? .Jeg vil ikke sa han. Jeg vil heller ha hjelp via nav. I dag tilbudte Nav en praksisplass til han. Noe han sa jatakk til. Han fikk melding fra oppfølgingstjenesten med spørsmål om han ville ha møte med de eller om de kunne hjelpe han, men nå nekter han å svare, og ble sint på meg fordi jeg ber han svare på en ordentlig og høflig måte. 

Jeg får skrive til oppfølgingstjenesten at jeg takker for svar, og at Nav har tilbudt han å hjelpe med praksisplass. Men han kunne da vært litt mer voksen å svart oppfølgingstjenesten. Han nekter å svare fordi han liker ikke personligheten til damen som jobber der. Jeg har sagt at slik går det ikke ann å oppføre seg og at han må skjerpe seg. Du kan ikke bestemme ... jeg er 18 år... ble det svaret.... 

Nå håper jeg at han vil fungere fint i praksisplass via Nav. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Har du lest innlegget ?

Han har slitt siden før skolestart. Skolen har reagert, han har vært frem og tilbake til leger fra han var liten, barnevernet har vært innvolvert flere ganger. 

Om det er asperger eller noe annet her, tør ikke jeg å si. 

Jeg har tenkt tanken asperger flere ganger tidligere når jeg har lest trådstartes innlegg  og trådstarter er selv inne på tanken. Som Madelemie skriver er det veldig arvelig. 

Det kan være noe helt annet, men at det NOE er vel ganske opplagt. 

Om jeg har asperger så er jeg uansett mer fungerende enn min sønn. Jeg fungerer i arbeid. Jeg vet å passe på at jeg har noe å gjøre, og jeg har aldri vært tiltaksløs på denne måten som sønnen er. Men jeg kjenner meg samtidig litt igjen i det å være tiltaksløs og føle at alt er et ork. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kupton skrev:

Neida. Kan nevne et case som ikke var enestående, men heller ganske vanlig. Jeg fikk forespørsel om å vurdere en kvinne midt i 30-årene og hennes evner som mor. På bakgrunn av papirene satte jeg som vilkår for å ta oppgaven at vår sjefpsykolog fikk gjøre en evnetest på henne. Testen viste en IQ på rundt 60. Hun hadde vært vurdert av ulike instanser "i alle år" uten at en hadde fanget opp dette. Hun hadde lært seg noen fine fraser, og brukte disse til å kamuflere sine svakheter (cocktailpartysyndrom). Jeg husker blant annet at hun ikke kunne finne et eneste ord som hun assosierte med ordet snø. Da hun skjønte at dette ikke var normalt, prøvde hun seg med at ordet snø ikke var vanlig i hennes dialekt.

Det er dessverre slik at en i voksenpsykiatrien diagnostiserer mange med PU eller "marginal intellektuell fungering", IQ 70-85, som ingen har fanget opp tidligere.

Hadde alle blitt testet ved skolestart, hadde en unngått mange tragiske skjebner.

Sønnen er mer intligent enn de fleste på en god del områder. Spesiellt på ting som han har en interesse for. Men på en del andre så er han en person som må jobbes veldig med. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen er mer intligent enn de fleste på en god del områder. Spesiellt på ting som han har en interesse for. Men på en del andre så er han en person som må jobbes veldig med. 

Anonymkode: 53558...eac

Hva slags områder er han mer inteligent på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...